NordGlass 7600 Temat z okładki

NordGlass. Rozwój to ludzie

W 2021 roku minie trzydzieści lat obecności NordGlass na rynku. Niewielka kiedyś firma, dziś jest częścią potężnego międzynarodowego koncernu, Grupy AGC, wiodącego dostawcy szkła i producenta szyb samochodowych. Nordglass zmieniał się przez te lata niezwykle dynamicznie, podbijając rynek polski, europejski, a w końcu światowy. Za chwilę w Koszalińskiej Fabryce pełną parą ruszy nowa hala produkcyjna, a w firmie znajdzie zatrudnienie kolejna, duża grupa osób. Za sukcesem NordGlass stoi jakość produkcji, sprawne zarządzanie oraz innowacyjne technologie, ale największym kapitałem są pracownicy. Każdego szczebla. Dzięki nim hasło „Siła w różnorodności” nie jest jedynie firmowym sloganem, ale prawdziwym paliwem rozwoju.

Firmę założono w 1991 roku. Najpierw rozwijała się prężnie pod skrzydłami założycieli, a od 2007 roku w ramach funduszu inwestycyjnego, to przyniosło intensyfikację sprzedaży na rynku polskim, europejskim i światowym. Rozbudowano fabryki w Koszalinie i Słupsku, sukcesywnie wdrażano nowe technologie. Równolegle postępował dynamiczny rozwój sieci wymiany szyb w Polsce. Finalnie firma z jej zapleczem merytorycznym i produkcyjnym stała się niezwykle atrakcyjna dla inwestorów zagranicznych.

 

Z przeszłości w przyszłość

Kolejny przełom nastąpił w 2015 roku, kiedy NordGlass stał się integralną częścią japońskiej Grupy AGC, światowego lidera produkcji oszklenia samochodowego, ale nie tylko, bo organizacja rozwija szereg innych gałęzi, m.in. chemii, szkła budowlanego czy elektroniki – Dla wielu z nas dużym znakiem zapytania było to, co się wydarzy po przejęciu – mówi Adam Wachowicz, prezes NordGlass. – Jednak mieliśmy przekonanie, że inwestor branżowy kupuje dobrze prosperującą firmę jak NordGlass, aby się z jej udziałem rozwijać. I tak się stało. Faktyczna integracja ruszyła pełną parą z początkiem 2016 roku.

 

svg%3E Temat z okładki

 

Nowa hala, nowe możliwości

NordGlass działa głównie w dwóch obszarach biznesu: Automotive Replacement Glass (szyby samochodowe na rynek wtórny) i Transportation & Industrial Vehicles (oszklenie pociągów, autobusów i pojazdów specjalnych). Ma ponad 100 punktów serwisowych własnych i partnerskich tworzących ogólnopolską sieć naprawy i wymiany szyb samochodowych. Produkowane w fabrykach NordGlass szyby trafiają na pięć kontynentów, w tym do Stanów Zjednoczonych, Brazylii, Japonii czy krajów Afryki Północnej.

Produkcję NordGlass dzieli się między dwa miasta – Koszalin i Słupsk. W Koszalinie są to dwie hale produkujące mogące wyprodukować ~1,5 miliona szyb rocznie. – W sumie to prawie 30 tys. metrów kw. Włączając najnowszą inwestycję wartą 40 milionów, AGC od początku nastawione było na inwestycje, rozwój biznesu, poszerzanie profilu działań i podnoszenie naszych zdolności produkcyjnych i technologicznych – mówi Adam Wachowicz. – Podążając za firmową strategią, podjęto kilka znaczących decyzji z perspektywy NordGlass. W czerwcu 2019 roku rozpoczęliśmy współpracę ze światowym liderem w dziedzinie wymiany szyb samochodowych, czyli partnerstwo polskiej sieci montaży NordGlass z firmą Belron występującą pod markami Carglass/Autoglass oraz zwiększenie mocy produkcyjnej w koszalińskiej fabryce, również pod kątem potrzeb naszego strategicznego partnera.

Nowa hala produkcyjna zbliża się do oficjalnego otwarcia. Trwa testowanie kolejnych maszyn, urządzeń i linii produkcyjnych. – W ofercie mamy kilka tysięcy wersji szyb do samochodów różnych marek i modeli – mówi Paweł Dudek, szef fabryki Koszalin. – Zdecydowana część to szyby na rynek wtórny, ale w naszym portfolio mamy również szyby na tak zwany pierwszy montaż (OEM). Cała produkcja koszalińskiego zakładu NordGlass, spełnia najwyższe wymagania jakościowe. Nowe rynki, nowe produkty, coraz to nowe funkcjonalności, które instalowane są na szybach przednich, zmuszają nas do nieustannych poszukiwań rozwiązań technologicznych oraz inwestycji.

Nowa hala produkcyjna jest jedną z nich.

 

NordGlass-7460

 

Nie tylko Koszalin

Fabryka w Słupsku specjalizuje się w produkcji unikatowych szyb do innych niż samochody osobowe środków transportu: ciężarówek i autobusów, maszyn budowlanych, autobusów autonomicznych oraz oszklenia na rynek kolejowy. Ze Słupska zaopatrujemy takie firmy jak Solaris, Man, Volvo, Autosan, Caf, Bombardier, Siemens, Newag, Pesa. Dziewięćdziesiąt procent lokomotyw w Polsce jeździ z szybami czołowymi oznaczonymi logo NordGlass. Rocznie powstaje tu 100 tysięcy szyb.

– Na liniach produkcyjnych wykorzystujących najnowocześniejsze technologie obróbki termicznej szkła, przemysłowego druku cyfrowego na szkle oraz w kontroli jakości najnowocześniejszych zdobyczy inżynierii odwrotnej z powodzeniem realizujemy najbardziej wymagające projekty – mówi Grzegorz Mikucewicz, kierownik fabryki NordGlass w Słupsku. – W naszej fabryce spotkamy zarówno wzierniki do wozów bojowych, szyby pancerne do bankowozów, wozów strażackich, autobusów, ciężarówek, tramwajów, lokomotyw i wagonów kolejowych. Wykonujemy oszklenia do jachtów oraz produkty na indywidualne zamówienia np. w celu rekonstrukcji pojazdów historycznych. Nasze ambicje sięgają wyżej: chcielibyśmy być największym graczem w Europie w produkcji szyb do pociągów. Realizujemy już kilka projektów kompleksowych oszkleń do wagonów pociągów dużych prędkości dla firmy Alstom producenta m.in. składów dla francuskiego przewoźnika TGV.

 

Zaawansowana technologia

Fundamentem rozwoju NordGlass – poza znakomitym zespołem – są nowe technologie, znajdujące zastosowanie bezpośrednio w produkcji, jak i w procesach analitycznych oraz innych obszarach działalności firmy. – Samodoskonalące się procesy, sztuczna inteligencja, wykorzystanie danych zebranych z systemów i maszyn do inteligentnego i efektywniejszego podejmowania decyzji na różnych poziomach kierowania przedsiębiorstwem, od operacji produkcji pojedynczego komponentu do budowania strategii sprzedażowych, to nasza przyszłość – wymienia odpowiedzialny za nowe technologie Kamil Skurat. – Aktualnie wdrażamy system wizualizacji wskaźników produkcyjnych i analizy uzyskanych danych. W trakcie realizacji jest instalacja stanowisk automatycznej kontroli produkowanych szyb, z wykorzystaniem COBOT’a (Collaborative Robot). Automatyzacja procesów odbywa się nie tylko w obszarze produkcji. Dzięki softwareowym robotom RPA (Robotic Process Automation), automatyzujemy m.in. żmudne i powtarzalne operacje w pracy biurowej.

Marcin Wojciechowicz, szef zespołu Lean Management, dodaje: – Wspomagamy się najnowszymi narzędziami analitycznymi służącymi do symulacji procesów produkcyjnych (Engine Room), analizy danych z zastosowaniem sztucznej inteligencji (np. PowerBI), czy platform internetowych pozwalających nam na symultaniczną pracę nad jednym projektem z udziałem wielu osób (np. Miro).

 

NordGlass-7493

 

Rekrutacja pełną parą

By zwiększyć możliwości produkcyjne i logistyczne na początku 2020 roku NordGlass rozpoczął intensywną rekrutację – firma zatrudniła 70 osób. Niestety Covid i wiosenny lockdown spowodował spadek sprzedaży o 70 proc., a przewidywania w tamtym czasie wskazywały na 50 proc. redukcję sprzedaży, co najmniej do lipca. To z kolei, spowodowało konieczność ograniczenia produkcji i rozstanie się z pracownikami tymczasowymi. Priorytetem była ochrona stanowisk pracy osób związanych z firmą dłuższym stażem. – To były dla nas bardzo ciężkie decyzje i dylematy, ale musieliśmy zadbać przede wszystkim o ludzi będących z nami najdłużej oraz o stabilność finansową firmy – wyjaśnia Adam Wachowicz.

W czerwcu tego roku zamówienia zaczęły wzrastać, a dzięki pracy zespołu handlowego firmie udało się przejąć część zamówień od konkurencji. Rekrutacja znów nabrała tempa – w firmie już pojawiło się już ponad 200 osób, potrzeba kolejnych: pracowników produkcyjnych, specjalistów, techników, pracowników logistyki, inżynierów produkcji, jakości, utrzymania ruchu. Co istotne, mogą to być zarówno osoby mające doświadczenie w produkcji czy branży, ale też osoby z niewielkim stażem pracy i bez doświadczenia.

Poza stabilną pracą – wiele osób pracuje w firmie kilka lub kilkanaście lat – NordGlass oferuje standardy dużych, nowoczesnych firm: prywatną opiekę medyczną, bogaty pakiet świadczeń socjalnych, preferencyjne warunki ubezpieczeń itp. Przede wszystkim natomiast, możliwość rozwoju zawodowego w Koszalinie, Polsce, ale też i poza granicami kraju. Dużą wagę firma przywiązuje do rekrutacji wewnętrznej, zachęcając pracowników, by aplikowali na różne stanowiska, niekoniecznie w ramach swoich działów. – Budujemy kulturę firmy przyjaznej na każdym szczeblu i w każdym obszarze – podkreśla Ewa Majewska. – Staramy się i zależy nam, by pracownicy czuli się tu dobrze i utożsamiali z pracą.

Niezwykle ważne jest zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa – To dla nas priorytet– podkreśla Barbara Czarniak, SHE Manager NordGlass. – Ważne, by nic im się podczas pracy nie stało i mogli spokojnie wrócić do swoich domów i rodzin. Wykorzystujemy możliwości, jakie dają nowe technologie, czego przykładem są rozwiązania zastosowane w nowej części hali produkcyjnej: niektóre czynności zostały zautomatyzowane, dzięki czemu praca jest lżejsza i bardziej komfortowa. Często wykorzystujemy również pomysły i propozycje naszych pracowników i zachęcamy ich do aktywnego udziału w tworzeniu bezpiecznych warunków pracy.

 

NordGlass-7547

 

Zarządzanie partnerskie

Hasło teamu zarządzającego NordGlass brzmi „Siła różnorodności to gwarancja sukcesu i rozwoju” i doskonale obrazuje historię i filozofię firmy. W skład zespołu wchodzi kilkanaście osób, odpowiedzialnych za organizację poszczególnych odcinków działalności. – Mamy w teamie osoby pracujące w NordGlass dwadzieścia lat i dwa lata, ludzi w różnym wieku – mówi Adam Wachowicz. – Racjonalizm i ostrożność bardziej doświadczonych pracowników spotyka się z odwagą i technologicznym zaawansowaniem młodszych kolegów. Dzięki temu jesteśmy w stanie analizować wszelkie procesy w bardzo szerokiej perspektywie. Stawiamy na szczerość – nikt nie ma obaw przed wyrażaniem krytyki czy proponowaniem oryginalnych rozwiązań, odmiennego zdania, a to z kolei stwarza przestrzeń do produktywnej dyskusji, w dobrej atmosferze. Elastyczne podejście i tzw. otwarte głowy pozwalają nam pokonywać doraźne przeszkody i większe blokady. Zamiast myśleć, czego nie możemy zrobić, skupiliśmy się na rozwiązaniach.

Kryzys związany z pandemią i wynikającymi z niej ograniczeniami pokazał dobitnie, że właśnie w zespole, jego ambicji i zaangażowaniu tkwi ogromna siła NordGlass, choć śmiałe decyzje i umiejętne reagowanie na zmieniającą się rzeczywistość zawsze była jej domeną i otwierała nowe kierunki działania. Firma przetrwała trudny czas, jeszcze mocniej osadziła się na rynku, wciąż pozostaje liderem branży i w 2021 rok wkracza ze zdwojoną siłą. Sukces to ludzie, a ludzie to rozwój.

 

ng1Adam Wachowicz, prezes: – Mam przyjemność pracować z zespołem managerów, moim teamem zarządzającym, który mimo trudności i wyzwań „daje radę” i wraz ze współpracownikami tworzy firmę, która jest dzisiaj benchmarkiem w AGC na skalę światową. Prywatnie mogę powiedzieć, że trudna decyzja, którą podjąłem w 2010 roku, o przeprowadzce z Trójmiasta do Koszalina, była bardzo dobra. Od dziesięciu lat mam przyjemność pracować z ludźmi, którzy tworzyli tą firmę, którzy dołączali do nas na różnych etapach jej rozwoju i jedno jest pewne: w naszej różnorodności tkwi siła i gwarancja sukcesu. Team to świetny zespół, z którym dużo jeszcze zrobimy. Wierzę, że najlepsze jeszcze przed nami.

 

ng2Paweł Dudek, szef fabryki Koszalin: – Nasza nowa hala produkcyjna właśnie zbliża się do oficjalnego otwarcia. Trwa testowe uruchamianie kolejnych maszyn, urządzeń i linii produkcyjnych. Co istotne, w ten sposób generujemy nowe miejsca pracy, tak potrzebne dla rozwoju całego regionu koszalińskiego. Koszaliński zespół to wyjątkowo zaangażowani fachowcy, którzy nieustannie podnoszą swoje kompetencje. Wielu z nich ścieżki awansu rozpoczynało, pracując w obszarach produkcyjnych lub je wspomagających. W ten sposób udało się stworzyć grupę, która w swojej codziennej pracy, poprzez zaangażowanie, profesjonalizm i gotowość do kreowania nowych rozwiązań, jest wsparciem w dążeniu do ambitnych celów, jakie się przed nami stawia.

 

ng3Grzegorz Mikucewicz, kierownik fabryki NordGlass w Słupsku: – Sukces firmy to ludzie. Zgrany zespół pracowników jest priorytetem, przynoszącym największe korzyści. NordGlass postawił na osiąganie doświadczenia zawodowego poprzez pracę na kolejnych szczeblach, od początku drogi zawodowej. Dzisiaj w swoich szeregach mamy wspaniałych inżynierów, którzy karierę rozpoczynali jako pracownicy produkcji. Awans wewnętrzny jest podstawową wartością ścieżki zawodowej w naszej firmie. Tak było ze mną. Zaczynałem jako mistrz produkcji, potem główny mechanik, szef produkcji. Dzisiaj mam zaszczyt kierować zakładem. Z perspektywy czasu mogę stwierdzić, że zawsze pracowałem dla najlepszych i z najlepszymi.

 

ng4Krzysztof Krzewicki, członek zarządu, dyrektor operacyjny: – W relacjach wewnętrznych i zewnętrznych staramy się, aby nasze motto „winning together” nie było pustym sloganem, ale czymś, czym kierujemy się w codziennej pracy. Pomaga nam w tym oczywiście podążanie za naszymi wartości, takimi jak odpowiedzialność, efektywna współpraca czy partnerstwo. Pracując ponad 25 lat w NordGlass na różnych stanowiskach zarządczych, uczestniczyłem w ciągłym, dynamicznym rozwoju firmy. Doceniając kreatywność i operacyjność założycieli firmy oraz ekspansję handlową funduszu inwestycyjnego, trzeba jasno powiedzieć, że zakup firmy 5 lat temu przez największego producenta szyb samochodowych na świecie, firmę AGC, wprowadził NordGlass na zupełnie inny poziom i przyśpieszoną ścieżkę rozwoju w każdym zakresie działalności spółki.

 

ng5Paweł Krasiński, członek zarządu, dyrektor finansowy. – Dołączyłem do teamu NordGlass w 2018 roku. Wiedziałem, że czeka mnie praca pełna wyzwań i możliwości. Nie zawiodłem się. Praca w międzynarodowym środowisku członkom pionu finansowego daje dostęp do nowoczesnych metod pracy, międzynarodowych szkoleń, czy najlepszych firm audytorskich. Wiem z wielu rozmów, że doceniana jest przyjazna atmosfera w miejscu pracy, nasza kultura organizacyjna czy oferowane możliwości samorozwoju. Dzięki pracy, wymagającej codziennych kontaktów z przedstawicielami pochodzącymi z wielu europejskich krajów, w których Grupa AGC ma zlokalizowane swoje działalności, ale przede wszystkim z reprezentantami pochodzącymi z innych części świata, możliwa jest także wymiana doświadczeń wynikających z różnych metod i kultur pracy. Pozwala to na wypracowanie najlepszych metody pracy, zgodnie z hasłem „silni różnorodnością”.

 

ng6Piotr Trzcionka, dyrektor sprzedaży krajowej: – Sześć lat temu znalazłem się w zespole NordGlass. To było i jest wyzwanie, które mnie napędza, a jako osoba aktywna sportowo lubię trudne wyzwania. Co wyróżnia naszą firmę wśród wielu innych? Na pewno najwyższa jakość produktów, dystrybucja szyb do odbiorców krajowych i zagranicznych oraz własna sieć naprawy i wymiany szyb. Jednak gwarancją jakości wykonanych usług przez NordGlass są jej pracownicy, a tych cechuje duży profesjonalizm. Są to ludzie o bardzo dużym stażu pracy; 10, 15, 18 lat – to nic wyjątkowego. Wielu pracowników związanych jest z firmą od bardzo dawna; przeszli przez wszystkie szczeble kariery zawodowej. Zaczynali jako montażyści, pracownicy obsługi, a dziś podejmują strategiczne decyzje dla naszego rozwoju i zarządzają dużymi obszarami naszej aktywności.

 

ng7Marcin Wojciechowicz, szef zespołu Lean Management. – Działania zespołu pracującego w NordGlass mają na celu stworzenie takiego środowiska, w którym każdy pracownik przychodząc na stanowisko pracy, potrafi wskazać czynności i zachowania, które nie dodają wartości ani firmie, ani klientowi, ani samemu wytwarzanemu produktowi. Organizacja, w której czynnik ludzki jest najwyższym priorytetem, a praca zespołowa sednem sukcesu, pozwala osiągnąć większą produktywność i elastyczność produkcji, podwyższyć jakość produktów, usprawnić przepływy materiałowe i informacyjne wewnątrz firmy, zredukować zasoby, skrócić czasy trwania procesów, a także zintegrować pracowników.

 

ng8Paweł Michalski, szef kontroli jakości: – Dołączyłem do zespołu NordGlass w 2015 roku na stanowisko inżyniera kontroli jakości. Z działu „wyszło” wielu utalentowanych kierowników innych obszarów. Od tamtego czasu sporo się zmieniło. Dział systematycznie zwiększa swoje zasoby personalne, by sprostać wyzwaniom produkcji coraz bardziej skomplikowanych szyb samochodowych. W 2019 roku objąłem stanowisko szefa działu. Mój zespół to spora grupa kolegów. Znajdują się w niej osoby z wieloletnim stażem w firmie i osoby, które dołączyły do nas kilka lat lub miesięcy temu. Atmosfera w drużynie jest dobra, choć zadań jest dużo, co przyczynia się do tego, iż rotacja w dziale jest prawie zerowa. W związku ze zwiększeniem mocy produkcyjnych fabryki zamierzamy powiększyć dział o kolejne dwie osoby.

 

ng9Barbara Czarniak, SHE Manager NordGlass: – W firmie pracuję od 2008 roku. Kiedy w roku 2017 w firmie pojawiła się potrzeba zatrudnienia nowej osoby w dziele BHP, zdecydowałam się podjąć tego zadania. Obecnie kieruje zespołem, który dba o bezpieczeństwo naszej polskiej organizacji. Dziś mam zespół ludzi, którzy są faktycznym wsparciem i głosem doradczym w kwestii bezpieczeństwa dla wszystkich kierowników odpowiedzialnych za obszary oraz pracowników na stanowiskach. Nie są to teoretycy zamknięci w biurach i skoncentrowani tylko na dokumentach. Są fizycznie obecni na halach produkcyjnych i magazynowych, rozmawiają z pracownikami. Cały czas szukamy coraz to nowych rozwiązań, które moglibyśmy wykorzystać w naszych realiach.

 

ng10Ewa Majewska, HR Manager NordGlass: – Dobry HR-owiec powinien być dociekliwy i często pytać „dlaczego?”, tak aby dotrzeć do prawdziwych potrzeb swoich klientów, a co za tym idzie także do lepszych rozwiązań im proponowanych. Nigdy nie powinien tracić z oczu ludzi, łącząc perspektywę firmy z perspektywą pracowników. I tą dewizą kieruję się na co dzień. Niesamowita energia jaka panuje w Nordglass była kluczowym powodem mojego dołączenia do zespołu 3 lata temu. Ponadto wcześniej, w pracy zawodowej nie miałam do czynienia z branżą nowych technologii. Na tym polu dopiero widać, jak jakość pracowników przekłada się na jakość rozwiązań oferowanych przez firmę. Wspieram FIRMĘ z moim fantastycznym zespołem, który pomimo zmieniającej się rzeczywistości wspaniale sobie radzi. Brawo my. Jeżeli chodzi o dalsze plany, to chciałabym, abyśmy byli rozpoznawalni na rynku pracy jako stabilny i rzetelny pracodawca. Employer branding to inwestycja w przyszłość i rozwój. Siła jest właśnie w naszej różnorodności.

 

ng11Kamil Skurat, nowe technologie: – Członkiem Team NordGlass jestem od niedawna. Wspieram moich kolegów wiedzą w zakresie nowych technologii – odpowiadam za projekty związane z cyfrową transformacją w kierunku przemysłu 4.0. Czwórka oznacza czwarty wielki skok technologiczny. Funkcjonujemy w świecie, w którym bycie konkurencyjnym jest niezbędne do utrzymania się na rynku i odniesienia sukcesu. Działa to tak samo na poziomie mikroprzedsiębiorstwa, jak i globalnej korporacji. Na wszystkich szczeblach zarządzania w NordGlass jest świadomość, że bycie konkurencyjnym można osiągnąć przede wszystkim pracując efektywniej, a nie ciężej. Dlatego stawiamy na ciągłe doskonalenie procesów. Dużą wartość i pomoc w tym przedsięwzięciu, stanowi bycie częścią Grupy AGC, posiadającą wyspecjalizowany zespół ludzi, których zadaniem jest sprawne przejście przez tę transformację. Ku kolejnej.

 

ng12Tomasz Świątczak, kierownik działu zakupów: – W NordGlass jestem od 2011 roku. Praca daje mi wiele satysfakcji. Wykorzystując dynamicznie rosnący potencjał zakupowy spółki, udało mi się zbudować organizację zakupową, która stała się znaczącym elementem łańcucha wartości spółki. Trzon zespołu stanowi mieszankę rutyny z młodością – w naszym przypadku jest to zestaw kompetencji i umiejętności, gwarantujących efektywną realizację procesu. Na co dzień współpracujemy z kooperantami ulokowanymi na każdym kontynencie. Na pewno pomaga nam przynależność do globalnego koncernu (AGC) – łączymy się z kolegami z pozostałych dywizji, dzielimy dobrymi i złymi doświadczeniami, koordynujemy nasze posunięcia by budować bardziej efektywną organizację.

 

ng13Robert Latocha, kierownik obszaru industrializacji: – Nasz dział zajmuje się wszelkimi procesami wdrożenia w NordGlass. Doradzamy i wspieramy procesowo naszych kolegów w innych fabrykach należących do Grupy AGC, np. kolegom w Czechach czy Maroko. Mój zespół tworzą: ślusarze, technicy, specjaliści, inżynierowie oraz technolodzy. Dynamiczny wzrost technologii, która obecnie jest umieszczana na szybie lub w niej, sprawiła, że innowacyjność stała się naszym drugim imieniem. Nasze know-how wzbogaciło się ostatnio o Head Up Display, skomplikowaną produkcję pozwalającą wyświetlać niezniekształcony obraz na szybach pojazdów. W ostatnich miesiącach przeprowadziliśmy transfer blisko 30 wzorów szyb czołowych z istniejących linii, na nową linię produkcyjną w obszarze fabryki w Koszalinie.

 

AGC Automotive Replacement Glass Europe | NordGlass Sp. z o.o.

75-211 Koszalin ul. Bohaterów W-wy 11
www.agc-arg.eu
www.nordglass.com