IMG20220503102254 Ludzie

Nie boimy się sięgać po nieosiągalne

Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. W. Witosa w Boninie kończy właśnie kolejny ambitny projekt skierowany do kształcącej się w nim młodzieży.

Przedsięwzięcie „Osiągać nieosiągalne!” realizowane jest od 1 czerwca ubiegłego do 31 sierpnia bieżącego roku w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów” (organizowanego w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020) a współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Partnerami bonińskiego „Rolniczaka” są w nim dwie szkoły: Lycee Agricole Emile Boyer De La Giroday mieszcząca się na francuskiej wyspie Reunion oraz duńska szkoła Green Academy Aarhus. Uczestnikami mobilności jest 20 uczniów Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. W. Witosa w Boninie kształcących się w zawodzie Technik architektury krajobrazu.

Głównym celem przedsięwzięcia jest rozwijanie u uczestników poczucia obywatelstwa europejskiego i pomoc w zrozumieniu swojej roli w dzisiejszej i przyszłej Europie. Jest ono odpowiedzią na zapotrzebowanie ze strony uczniów, którzy chcą zwiększyć swoje szanse na rynku pracy oraz poznawać inne kultury.

„Osiągać nieosiągalne!” jest formą integracji młodzieży polskiej, duńskiej i francuskiej. Uczniowie z trzech szkół i państw poprzez różnorodne wspólne działania poznali się i doświadczyli życia codziennego w społeczeństwie wielokulturowym.

Reunion to egzotyczne miejsce, maleńka wyspa na Oceanie Indyjskim, zamorski departament Francji. Duża część Reunion to tereny dzikie, nietknięte cywilizacją. Nieskażona przyroda, góry, zalesione doliny, źródła termalne, górskie „cirques”, maleńkie plaże, skaliste wybrzeże, piękne zatoki i egzotyczna roślinność. Reunion to również plantacje wanilii i ylang-ylang oraz dżungla pełna dzikich orchidei.

Dlaczego wybraliśmy to miejsce na realizację naszego przedsięwzięcia? Ponieważ, Reunion to świat w pigułce. W zgodzie żyją tu katolicy, muzułmanie, hinduiści. Religie mieszają się ze sobą, nikomu nie przeszkadzają kobiety w burkach, nikomu nie przeszkadza kolor skóry – to co w Polsce jest tak trudne do osiągnięcia, tutaj jest na porządku dziennym.

Uczniowie w ramach wyjazdu poruszali się˛ w dwóch obszarach tematycznych. We Francji wzięli udział w zajęciach z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin tropikalnych. Zapoznali się z historią ogrodów zwiedzając ogrody Jardin d’Eden oraz ogród Mascarin znajdujący się na terenie dawnej posiadłości. Poznali warunki siedliskowe, zabiegi pielęgnacyjno-uprawowe oraz organizację produkcji roślin ozdobnych.

W Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego podkreślamy, że przyświeca nam przesłanie patrona szkoły Wincentego Witosa, który w swojej walce o lepszą wieś, domagał się także szybkiego wprowadzania postępu rolniczego. Takie wyjazdy, jak ten do Danii, dają gwarancję, że młodzież pozna najnowsze trendy w rolnictwie. Szkoły duńskie słyną z wysokiego poziomu merytorycznego i doskonałego zaplecza technicznego. W Green Academy uczniowie wzięli udział w zajęciach z zakresu projektowania, zakładania i pielęgnacji zielonych dachów.

Grupa z Bonina korzystała z tego, że szkoła zlokalizowana jest w sąsiedztwie dużego miasta Aarhus. Położone jest ono na Półwyspie Jutlandzkim, ma bogatą historię i kulturę. „Zwiedzaliśmy zabytki i muzea. Najbardziej podobało się to, przedstawiające Wikingów, ich życie, łodzie, stroje. Ciekawy był także żywy skansen z trzema krainami tematycznymi z XIX i XX wieku, które pozwoliły zobaczyć, jak wyglądało w Aarhus codzienne życie w 1864 roku, w latach dwudziestych XX wieku oraz w latach 70. XX wieku. Bardzo pouczające wycieczki” – wspominają uczniowie z Bonina, którzy wyjazd na pewno zapamiętają na długo.

Wyprawa na Reunion oznaczała nie tylko zajęcia edukacyjne. To przede wszystkim wspólne spędzanie czasu z młodzieżą francuską. Dyskoteka, spontaniczne sceny teatralne, wspólne posiłki i niezapomniane wycieczki.

Wyjazd w ramach przedsięwzięcia „Osiągać nieosiągalne!” otworzył przed uczestnikami możliwość poznania nowych osób, poszerzył ich świadomość kulturową, pozwolił nabyć nową wiedzę i umiejętności oraz zwiększył potencjał językowy. Poza zdobyciem nowej wiedzy na temat innych krajów oraz poznaniem środowiska naturalnego rówieśników, wyjazdy uczyły tolerancji i otwartości. Były one świetną okazją do wymiany doświadczeń i promowania wiedzy na temat innych kultur, ich podobieństw i różnic. Inicjatywy takie rozwijają poczucie przynależności do Europy, wypracowują poszanowanie dla innych, zmieniają postrzeganie i wyobrażenia o innych krajach oraz zwalczają stereotypy, rasizm i ksenofobię. Była to niezapomniana przygoda dla wszystkich.

Autorka, Renata Kwolek, jest koordynatorką opisanego przedsięwzięcia ze strony polskiej