Zanim najnowsza generacja Opla Mokka pojawiła się na rynku, ze strony producenta popłynęły zapewnienia, że będzie to auto zaskakujące – zbudowane na innej płycie podłogowej niż poprzedniczka, w odmiennej estetyce, z gamą nowych silników. I rzeczywiście, w tym przypadku słowo „nowy” znajduje pełne uzasadnienie. Z początkiem roku do polskich salonów marki trafił crossover w niewielkim stopniu przypominający poprzednią wersję, bardzo przyjemny w prowadzeniu, otwierający nową linię stylistyczną samochodów Opla.
Poprzednia generacja modelu Mokka była produkowana od 2012 roku. Cztery lata później auto przeszło lifting i zmieniło nazwę na Mokka X. Obecna, druga generacja znów nazwana została po prostu Mokką.
Nowa Mokka jest o 12,5 cm krótsza od swojej poprzedniczki, niemal o 13 cm niższa i o 120 kg od niej lżejsza. Ma nieco większy rozstaw osi, co w rezultacie przyniosło krótsze zwisy karoserii. Ilość miejsca dla pasażerów jest w przypadku obu generacji jest o dziwo podobna. Mokka z karoserią o długości 4,15 m oferuje 350 litrów pojemności bagażnika, która po złożeniu tylnych siedzeń rośnie do 1105 litrów. Tak więc z przewiezieniem większych zakupów albo sprzętu sportowego nie będzie kłopotu.
Jeśli na omawiane auto popatrzeć z boku, od razu można się zorientować, że mamy do czynienia z Oplem. Pierwsze pobieżne spojrzenie z przodu już takiej pewności nie daje – różnice są ogromne.
Mokka jest pierwszym modelem, w którym Opel zastosował „nowy język stylistyczny”, wspólny dla całej generacji samochodów marki, które wejdą w najbliższym czasie na rynek. Będą się one wzorowały na zastosowanym tutaj układzie przednich świateł i kształcie wlotu powietrza. W stylu nazwanym przez projektantów „Vizor”, mieści się jeszcze zastosowanie czarnych felg, dwukolorowego lakieru i czerwonych akcentów zdobniczych na zewnątrz i wewnątrz kabiny.
Nowy Opel Mokka jest również pierwszym modelem marki z w pełni cyfrowym kokpitem „Opel Pure Panel”. Tworzy go wyświetlacz podzielony na dwa ekrany i połączony wspólnym frontem. Prędkościomierz jest cyfrowy, system multimedialny ma fizyczne przyciski szybkiego wybierania podstawowych funkcji i pokrętło regulacji głośności. Można obsługiwać go poprzez ekran dotykowy oraz głosowo, co jeszcze 2-3 lata temu było możliwe wyłącznie w samochodach klasy premium. Wygodne jest to, że smartfon można ładować indukcyjnie w konsoli środkowej.
Do wyboru klienci mają cztery odmiany wyposażeniowe: Mokka, Edition, Elegance i GS Line. W wersji bazowej w standardzie mieszczą się m.in. system stabilizacji toru jazdy (ESP), kontrola trakcji, układ wspomagania ruszania na wzniesieniach (HSA), układ rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości, system ostrzegania przed kolizją (również z pieszym) i automatycznego hamowania przy niskich prędkościach, system wykrywania zmęczenia kierowcy, układ utrzymania na pasie ruchu, tempomat z ogranicznikiem prędkości, przednie, boczne i kurtynowe airbagi, manualna klimatyzacja (w Mokka-e automatyczna), kolorowy 7-calowy wyświetlacz graficzny wskaźników kierowcy, radioodtwarzacz z Bluetooth, USB, tunerem DAB i ekranem dotykowym 7 cali, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne i elektryczny hamulec postojowy. Imponująca lista jak na wersję wyjściową, którą można uzupełnić masą elementów opcjonalnych.
To że nowa Mokka jest o 120 kg lżejsza od starszej siostry pomogło doskonale zestroić podwozie z układem kierowniczym. Efekt jest imponujący – samochód amortyzuje sprężyście nierówności, nie łomocze na studzienkach czy garbach spowalniających. Jest zwinny, z układem kierowniczym, który robi dokładnie to, co mu się każe.
Osobne słowa uznania należą się Oplowi Mokka za komfort ciszy. W kabinie testowanego przez nas egzemplarza z silnikiem 1.2 o mocy 130 KM poziom hałasu był zdumiewająco niski, niezależnie od warunków, w jakich jeździliśmy. A przejażdżka trasą S6 do Kołobrzegu i z powrotem to była czysta przyjemność. Przy prędkości 120 km/h i stabilnej jeździe z włączonym tempomatem niemal zapominamy o silniku – jego odgłos nie przeszkadza w rozmowie albo słuchaniu muzyki. Jest to następny dowód na techniczne dopracowanie modelu.
Dodajmy jeszcze, że Mokka otrzymała oświetlenie LED, a opcjonalnie można zamówić ją z matrycowym reflektorami IntelliLux LED. Cechą charakterystyczną tej technologii jest brak stałego snopu światła. Sterowniki reflektorów korzystają tu bowiem z informacji zbieranych z czujników, w tym z systemu noktowizyjnego czy nawigacyjnego. Na podstawie tych informacji reflektory LED w samochodzie podejmują decyzję o doświetleniu jezdni i jej otoczenia właściwym snopem światła. Dla kierowcy to spora korzyść. Choćby dlatego, że poza terenem zabudowanym samochód może poruszać się cały czas na światłach drogowych. W przypadku pojawienia się pojazdu jadącego z naprzeciwka osłabiony zostaje fragment snopu, który może oślepiać innego kierowcę.
KONTAKT
Opel Dowbusz, ul. Lniana 3, 75-213 Koszalin
Sprzedaż samochodów osobowych: +48 94 341 51 20
Serwis samochodów osobowych: +48 94 343 25 50
www.opel.koszalin.pl
Nowy Opel Mokka dostępny będzie z wszystkimi trzema rodzajami napędu – benzynowym, dieslowskim i elektrycznym. Oferuje do wyboru:
Silnik benzynowy 1.2 Turbo (100 KM, 205 Nm) z 6-biegową manualną skrzynią (przyspieszenie 0-100 km/h: 10,6 s, prędkość maksymalna: 188 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,5-5,7 l/100 km)
Silnik benzynowy 1.2 Turbo (130 KM, 230 Nm) z 6-biegową manualną skrzynią (przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s, prędkość maksymalna: 202 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,5-5,6 l/100 km)
Silnik benzynowy 1.2 Turbo (130 KM, 230 Nm) z 8-biegową przekładnią automatyczną (przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 s, prędkość maksymalna: 200 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,9-6,0 l/100 km)
Silnik wysokoprężny 1.5 Diesel (110 KM, 250 Nm) z 6-biegową manualną skrzynią (przyspieszenie 0-100 km/h: 10,8 s, prędkość maksymalna: 190 km/h, średnie zużycie paliwa: 4,3-4,5 l/100 km)
Napęd elektryczny e (136 KM, 260 Nm) z jednobiegową przekładnią redukcyjną i akumulatorem o pojemności 50 kWh (przyspieszenie 0-100 km/h: 9,0 s, prędkość maksymalna: 150 km/h, zasięg: do 324 km)
Wszystkie wersje mają przedni napęd.
Opel Mokka GS Line Plus F12XHT AT8 130KM S/S – charakterystyka
Pojemność silnika: 1999 cm3
Paliwo: benzyna
Moc: 130 KM, 230 Nm
Skrzynia biegów: automatyczna, ośmiobiegowa
Lakier: biały Jade, bazowy
Długość: 415,1 cm
Szerokość: 198,7 cm szerokości (z lusterkami)
Wysokość: 153,1 cm wysokości
Rozstaw osi: 255,7 cm
Pojemność bagażnika: 350 litrów (po złożeniu tylnych siedzeń 1105 litrów)