Tym razem w cyklu naszych motoryzacyjnych testów konsumenckich gościmy Joannę Sterczyńską, przedsiębiorczynię, właścicielkę firmy Akademia Zdrowego Treningu oferującej zajęcia z zakresu szeroko rozumianej prozdrowotnej aktywności fizycznej. Na nasze zaproszenie pani Joanna siadła za kierownicą w pełni elektrycznego SUV-a marki Mercedes Benz – modelu EQB 350 4Matic. I choć interesuje się motoryzacją, a więc wie o niej więcej niż przeciętny kierowca, Joanna Sterczyńska przyznaje, że testowany samochód zrobił na niej duże wrażenie.
Joanna Sterczyńska relacjonuje: – Pierwsze odczucie z jazdy to lekkość prowadzenia. Kierowca zapomina, że prowadzi auto o sporej, ponad dwutonowej masie. Druga narzucająca się obserwacja – cisza w kabinie nawet przy pracującym silniku. Ktoś taki jak ja, używający na co dzień samochodu z tradycyjnym napędem, potrzebuje trochę czasu, żeby się do tego przyzwyczaić. Uruchamiając testowanego EQB 350 4Matic kilka razy złapałam się na tym, że nie od razu zorientowałam się, iż silnik już pracuje.
Nasza rozmówczyni podkreśla, że EQB jest komfortowy, praktyczny i ekologiczny. Zawieszenie ma miękkie. Nawet jeśli nie zdecydujemy się na dodatkowy pakiet w postaci adaptacyjnego systemu tłumienia drgań, będziemy zadowoleni, bo bardzo ładnie wyłapuje ono nierówności. Tu nie ma najmniejszych wątpliwości, że siedzimy w samochodzie z najwyższej półki.
EQB zachwyca dużą ilością przestrzeni, która buduje poczucie wygody. Szeroki zakres regulacji foteli pozwala dopasować je do indywidualnych preferencji. Możliwa jest nie tylko regulacja odległości i wysokości położenia fotela, ale również zmiana nachylenia powierzchni siedzisk lub nawet ich wydłużenie. Za pomocą funkcji pamięci ustawień da się zapisać trzy różne pozycje fotela i komfortowo je wybierać. Fotel możesz przy tym łatwo regulować elektrycznie i bezstopniowo.
Z tyłu kanapa dzielona jest w proporcji 40/20/40. Każde z trzech miejsc również podlega regulacji, co pozwala pasażerom przyjąć podczas jazdy najodpowiedniejszą pozycję; jest to rzecz istotna zwłaszcza w długich podróżach.
Mercedes Benz EQB 350 4Matic wyróżnia ekskluzywny komfort i solidny design. Elementy rurowe o wyglądzie aluminium i dysze w stylu turbin kształtują offroadowy charakter auta w każdym szczególe. W połączeniu ze wspomnianą dużą ilością przestrzeni i inteligentnymi elementami, takimi jak nowoczesny, w pełni cyfrowy wyświetlacz wskaźników, EQB przekonuje jako solidny samochód o wszechstronnym przeznaczeniu. Od nowego grilla (określanego przez producenta jako Black Panel) o zaakcentowanej szerokości ze wzorem gwiazdy z optycznie zintegrowanymi reflektorami LED High Performance, po rozszerzoną ofertę felg, w pełni elektryczny EQB prezentuje się w nowoczesny i pewny siebie sposób na każdej trasie. W końcu SUV to z definicji połączenie pojazdu miejskiego i sportowego jednocześnie.
Wymienienie wszystkich funkcji i systemów wspierających kierowcę zajęłoby bardzo dużo miejsca, bo przecież mamy do czynienia z Mercedesem, który od zawsze wyznacza standardy w dziedzinie motoryzacyjnej nowoczesności i poziomu bezpieczeństwa. Zwrócimy więc uwagę tylko na kilka wybranych elementów. Jednym z nich jest aktywny asystent parkowania z systemem PARKTRONIC. Potrafi on nie tylko znaleźć odpowiednie miejsce parkingowe – pomaga również w zaparkowaniu i wyjechaniu z miejsca parkingowego. Zapewnia on wsparcie kierowcy podczas kierowania pojazdem, a w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów również podczas dodawania gazu, hamowania i zmiany biegów.
Duet składający się z aktywnego asystenta parkowania i kamery 360° odciąża kierowcę już na etapie wyszukiwania miejsca parkingowego, a także podczas parkowania, opuszczania miejsca parkingowego i manewrowania. Wrażenie robi przede wszystkim doskonała widoczność dookoła pojazdu dzięki funkcji kamery 360° z wirtualnym widokiem z perspektywy lotu ptaka.
Z uznaniem trzeba się również odnieść do adaptacyjnego asystenta świateł drogowych. Umożliwia on uaktywnienie systemu jednym dotknięciem i korzystanie z zalet świateł dalekiego zasięgu. Adaptacyjny asystent świateł drogowych włącza je zawsze, gdy nie wykrywa poprzedzających pojazdów ani ruchu pojazdów z naprzeciwka. W ten sposób można lepiej obserwować drogę i rozpoznawać zagrożenia. Ponadto odpada konieczność czuwania i ciągłego samodzielnego przełączania świateł na światła mijania.
Jeśli mowa o jeździe, to warto zwrócić uwagę na aktywnego asystenta regulacji odległości DISTRONIC. Jest to innowacyjny system nieoceniony przede wszystkim w ruchu kolumnowym i w korkach. Znacznie odciąża kierowcę, automatycznie regulując odstęp od poprzedzającego pojazdu. W połączeniu z funkcją rozpoznawania znaków drogowych można wygodnie jednym naciśnięciem przycisku dostosować prędkość do panujących w danym miejscu ograniczeń.
Jeszcze jeden bardzo praktyczny system to aktywny asystent układu kierowniczego. Oferuje on odczuwalne zwiększenie komfortu za kierownicą: pomaga w centralnym prowadzeniu pojazdu na pasie ruchu poprzez delikatne interwencje kierownicą. Nieoceniony na potencjalnie monotonnych trasach o prostej i lekko krętej jezdni.
I na koniec: asystent hamowania, który pomaga w uniknięciu kolizji z pojazdami znajdującymi się z przodu lub stojącymi, z pojazdami nadjeżdżającymi podczas skrętu oraz z pieszymi i rowerzystami w ruchu. W tym celu oprócz funkcji ostrzegania o odległości i kolizjach system oferuje przede wszystkim wspomaganie siły hamowania odpowiednie do sytuacji – aż do autonomicznego hamowania awaryjnego.
Komu pani Joanna Sterczyńska rekomendowałaby model EQB 350 4Matic? Nasza rozmówczyni mówi: – Myślę, że ze względu na uniwersalność auto może się podobać wszystkich osobom szukającym komfortu. Elektryczny napęd w sytuacji kiedy dysponujemy garażem, w którym można podładować baterię przez noc, jest bardzo praktyczny. Na co dzień jeździmy zazwyczaj tylko po mieście, więc nie jesteśmy w stanie zużyć całego zapasu energii. Dłuższe trasy wymagają już zaplanowania pod kątem dostępności na trasie szybkich ładowarek. I tu mała uwaga poboczna, która jednak dobitnie pokazuje, że w Mercedesie wszystko jest dokładnie przemyślane. Otóż większość producentów „elektryków” nie przejmuje się tym, że przy złej pogodzie kable do ładowania zewnętrznego wrzucane do bagażnika mogą go zwyczajnie wybrudzić. A tutaj niespodzianka: dwa zgrabne pokrowce, w które można te kable spakować. Niby drobiazg, ale świadczy o empatycznym podejściu producenta do użytkownika samochodu.
Mercedes Benz EQB 350 4Matic – charakterystyka
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,2 sekundy
Prędkość maksymalna: 160 km/h (fabrycznie ograniczona)
Zasięg (WLTP): 387 km
Moc: 215 kW / 292 KM
Moment obrotowy: 520 Nm
Typ napędu: 4×4
Bateria, pojemność netto: 66.5 kWh
Maksymalna moc ładowania DC: 112 kW
Maksymalna moc ładowania AC: 11 kW
Napięcie: 400 V
Typ baterii: litowo-jonowa
Maksymalna moc ładowania AC: 7h15min
Maksymalna moc ładowania DC: 29 min
Zasięg w mieście (WLTP): do 537 km
Długość: 4684 mm
Szerokość bez lusterek: 1834 mm
Szerokość z lusterkami: 2020 mm
Wysokość:1667 mm
Rozstaw osi:2829 mm
Zapraszamy do Autoryzowanego Salonu Mercedes-Benz Mojsiuk w Starych Bielicach k/Koszalina, ul. Koszalińska 89 lub pod nr tel.: 94/34 77 372
www.mojsiuk.mercedes-benz.pl
Szukaj nas na Facebooku i Instagramie: Mercedes-Benz Mojsiuk
Przykładowo – za model Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC miesięczna rata leasingowa w programie Flexi Leasing może wynieść 2 436,34 netto (przy cenie auta 273.301,08 zł netto, wstępnej opłacie leasingowej 45% wartości, przy liczbie rat wynoszącej 60. i wartości końcowej wykupu pojazdu 25 % (podana symulacja wyceny może ulec zmianie, bieżących informacji udzielą doradcy handlowi w salonie sprzedaży; niniejsza informacja nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu Cywilnego Dz.U.2022.1360).