Pamiętasz marzec 2020r.? Pewnie tak. Jeśli prowadzisz swój własny biznes, ten miesiąc zapewne zapadł w Twojej pamięci szczególnie mocno. Z dnia na dzień wprowadzane były kolejne obostrzenia, które zamykały lub ograniczały funkcjonowanie poszczególnych gałęzi gospodarki. Zapanował chaos, poczucie paniki, bezradności, lęku, a firmy, które wiodły spokojne życie, nagle zaczęły bać się o swoje jutro. Są jednak jednostki, które pomimo sytuacji, która spadła na nas jak grom z jasnego nieba, mogły spać spokojnie. Czy chodzi nam o milionerów, którym środki na koncie spokojnie pozwolą przeżyć 300 lat? Nie. Mówimy o małych i średnich przedsiębiorcach, którzy prowadząc swoje firmy zastosowali jedną, prostą technikę.

 

Nie wkładaj wszystkich jaj do jednego koszyka

Najprościej ujmując – jeśli chcesz rozwijać swój biznes i spać spokojnie, postaw na dywersyfikację. Nie koncentruj się tylko na jednym sposobie docierania do klientów, albo o zgrozo, wyłącznie jednym kanale sprzedaży. Zapewne w głowach wielu osób zrodzi się od razu myśl “No tak, ale przecież wdrożenie nowych kanałów to ogrom pracy”. Po części tak jest, ale spójrz na te zróżnicowanie jak na swego rodzaju polisę ubezpieczeniową.

Weźmy pod lupę lokalny butik, który do tej pory stosował tylko sprzedaż stacjonarną stawiając na świetną lokalizację jednak nie prowadził, żadnych dodatkowych działań promocyjnych. Pocztą pantoflową rozeszło się, że najlepsze suknie ślubne znajdzie się właśnie tam, no więc po co się reklamować, skoro jest dobrze? No właśnie, ale czy warto stawiać wszystko na jedna kartę? Sytuacja z marca z dnia na dzień zmusiła większość sklepów do zamknięcia, tym samym odbierając im możliwość zarabiania, jednak koszty związane z utrzymaniem firmy pozostały bez zmian. Koszmar, co?

A wyobraź sobie teraz drugi scenariusz – lokalny butik prowadzi sprzedaż stacjonarną. Posiada również swoje profile w social mediach, gdzie regularnie komunikuje się ze swoimi klientami. Niektóre z modeli sukienek można znaleźć na marketplace na Facebook’u. Jednak co najważniejsze, klientki tej firmy mogły dołączyć do programu lojalnościowego podając swój numer telefonu oraz adres e-mail, dzięki czemu były w stałym kontakcie z marką. W przypadku lockdownu, ten butik nadal ma szansę zarabiać. W trochę inny sposób, ale nadal może generować przychody. Przede wszystkim jest w stanie informować swoich klientów o zaistniałych okolicznościach, może dodać kolejne modele ubrań na profile społecznościowe, poprowadzić sprzedażowe wideo na swoim fanpage, poprzez e-mail poinformować o prowadzeniu indywidualnych konsultacji stylistycznych online i podjąć wiele innych działań, które pomogą mu przetrwać. Sam wiesz, w której firmie właściciel spał spokojniej.

 

Rozwijaj się i rośnij

Już wiesz, że dywersyfikacja to wyjątkowa polisa ubezpieczeniowa, ale pewnie zastanawiasz się, jakie masz możliwości. Poza sprzedażą stacjonarną, warto przenieść swój biznes do Internetu. Jak wynika z raportu ExpertSender, aż 7 na 10 polaków dokonuje zakupów w sieci. Możliwości jest wiele, ale na pewno warto prowadzić regularną komunikację w social mediach, która pozwoli Ci docierać i utrzymywać kontakt z klientami. Jeśli już wdrożyłeś te działania w życie swojej firmy, przychodzi czas na stronę www lub e-sklep.

Lista korzyści jakie płyną z posiadania własnej witryny jest bardzo długa. Przede wszystkim własny sklep internetowy zwiększa Twoją konkurencyjność. Masz możliwość dotarcia do klientów z całej Polski oraz świata.Podobnie jak w sklepie stacjonarnym decydujesz o obsłudze klienta i prezentacji produktów, jednak “remonty” i przygotowanie sklepu internetowego są dużo tańsze niż lokalu. Z naszej perspektywy, jako agencji marketingowej, najważniejsza jest mierzalność oraz duży wpływ na kierowanie potencjalnych klientów w odpowiednie miejsca. Wiemy dokładnie nie tylko ilu klientów wchodzi do sklepu, ale również skąd przybyli, w jakim są wieku, jakie produkty oglądają czy jak często do Ciebie wracają.Brzmi ciekawie, prawda?

Jednak, żeby nie było zbyt cukierkowo, trzeba podkreślić kilka ważnych aspektów. Nawet najpiękniejszy i najcudowniejszy sklep internetowy nie będzie sam generował przychodów. Prowadząc sklep internetowy, ograniczasz koszty wynajmu lokalu, jednak musisz inwestować w reklamę i prowadzić aktywne działania promocyjne i komunikacyjne w internecie. Skoro mowa o reklamie to zapamiętaj jedno ważne słowo – remarketing. To on pozwala skierować swoje kreacje reklamowe, do osób, które już zapoznały się z Twoją stroną internetową, dzięki czemu masz pewność, że są zainteresowane Twoją ofertą. W pracy z naszymi klientami korzystamy z niego bardzo często i uwierz lub nie, ale to działa.

Prowadząc komunikację swojej firmy pamiętaj o różnicowaniu – każdy kanał przyprowadzi Ci innego klienta. Miej również na uwadze, że nie musisz prowadzić wszystkich możliwych mediów społecznościowych – jeśli Twoje produkty są dedykowane osobom 50+ to nie znajdziesz ich raczej na TikTok’u.

 

Ilustracja Prestiż Październik Śródtekstowa WWW

 

Ponad 50% Polaków robi zakupy właśnie tam

Jeśli już posiadasz sklep internetowy lub własną stronę www, pora skupić się na dalszym rozbudowywaniu kanałów sprzedaży. W tym celu możesz skorzystać z wszelkiego rodzaju marketplace’ów. To internetowe platformy sprzedażowe, do których każdy przedsiębiorca może wprowadzić swoje produkty. Według statystyk opublikowanych przez ExpertSender, blisko 50% osób robiących zakupy w Internecie, korzysta właśnie z nich. W Polsce pionierem jest słynne Allegro.pl, gdzie wachlarz oferty jest naprawdę bardzo szeroki. Jednak Facebook również posiada marketplace, a z roku na rok cieszy się on coraz większą popularnością. Jest to o tyle ciekawa forma sprzedaży, że pozwala Ci docierać do osób, które codziennie scrollują swoją tablicę. Co więcej, sprzedając z wykorzystaniem Facebooka, nie odprowadzasz żadnej prowizji! Największą zaletą sprzedaży przez tego typu platformy jest dostęp do bazy klientów i zapewnienie widoczności Twojej firmy w nowym miejscu. Ich obsługa jest zazwyczaj bardzo intuicyjna, przez co nie powinna sprawiać problemu nawet początkującym. Z kolei największą wadą jest duża konkurencja – Twój produkt pojawi się wraz z wieloma innymi o podobnym zastosowaniu, dlatego pamiętaj o estetycznych zdjęciach i atrakcyjnych opisach.

 

Urozmaicaj i buduj własne kanały

Potraktuj obecność na Facebooku jako swój obowiązek. Posiadanie fanpage firmy, pozwala na realizowanie wielu ciekawych kampanii reklamowych, które często są dużo tańsze od reklamy w tradycyjnych mediach. Jednocześnie masz możliwość stałego kontrolowania jej wyników oraz ich optymalizację. Najlepsze działy marketingu prowadzą komunikację poprzez rozmaite media społecznościowe. Zwiększają w ten sposób konkurencyjność, bezpieczeństwo oraz dotarcie do różnych grup docelowych. Jeśli chcesz dotrzeć do nastolatków, komunikacja na TikTok’u jest jak najbardziej wskazana. Natomiast, gdy celujesz w grupę poważnych kontrahentów biznesowych, powinieneś postawić raczej na LinkedIN. Każdy portal ma swoje cechy charakterystyczne i warto dobrze się z nimi zapoznać przed startem komunikacji. Jednak nie ma co ukrywać – największe bezpieczeństwo stanowią te media, nad którymi masz zupełną kontrolę. Firmowy blog lub strona www to kanały, na które warto położyć szczególny nacisk. Prowadzenie własnego bloga pozwoli Ci na podzielenie się swoją wiedzą z odbiorcami, co korzystnie wpłynie na Twój wizerunek. Dla wielu możesz stać się ekspertem w swojej dziedzinie, a tym samym zdobędziesz ich zaufanie. Dodatkowo, blog korzystnie wpływa na poprawę wyszukiwań Twojej firmy w wyszukiwarce. Wiele osób poprzez zapoznanie się z artykułem, może dowiedzieć się o istnieniu Twojej marki, a część z nich zamieni się w Twojego klienta. Dobrze przemyślane tematy artykułów, mogą okazać się pomocne dla odbiorcy podczas procesu zakupowego. Tworząc treści, zastanów się co mogłoby wzbudzić największe zainteresowanie Twojej grupy docelowej, dzięki temu więcej osób się z nimi zapozna. Wiele platform e-commerce, np. Shoper lub Shoplo, daje możliwość stworzenia bloga, który jest od razu połączony z e-sklepem. To rozwiązanie cieszy się coraz większą popularnością i nie jest tak trudne do wdrożenia, jak może Ci się wydawać. Możesz go stworzyć samodzielnie lub zlecić agencji, która Ci w tym pomoże.

Nie zapominaj również o budowaniu własnej bazy kontaktów – pomyśl o wprowadzeniu programu lojalnościowego lub reklamy na pozyskanie leadów. Na swojej strone internetowej możesz stworzyć popup, który będzie zachęcał do pozostawienia swojego e-maila w zamian za rabat na najbliższe zakupy lub ciekawy bonus. Posiadając bazę adresów e-mail lub numerów telefonów swoich klientów, możesz wdrożyć newsletter lub kampanię SMS’ową. Wdrożenie newslettera pozwoli Ci na utrzymywanie stałego kontaktu z klientami. Możesz dzięki niemu dzielić się z nimi swoją wiedzą i budować swój autorytet. To również narzędzie, które korzystnie wpływa na zwiększenie sprzedaży – możesz treść newslettera poświęcić konkretnemu produktowi lub całej linii, a jednocześnie udostępnić kod rabatowy, który zachęci do zakupu. To bardzo skuteczny i bezpieczny sposób komunikacji, który może Ci przynieść wiele korzyści. Jak donosi raport przygotowany przez ExpertSender, lockdown wpłynął korzystnie na rozwój i skuteczność działań e-mail marketingu, dlatego nie wahaj się i działaj! Na rynku istnieje wiele aplikacji, które pomogą Ci usprawnić pracę nad rozsyłaniem i przygotowywaniem newslettera, np. Freshmail. Znajdziesz w nim również istotne statystyki dotyczące skuteczności Twoich działań – CTR oraz Open Rate. Są to dwie najważniejsze statystyki. Open Rate informuje ile osób wyświetliło wiadomość i jest on wyrażany za pomocą procentów, natomiast CTR poinformuje Cię jaka część Twojej bazy kliknęła w link, który został umieszczony w treści maila.

Pamiętaj jednak o tym, że pojęcie dywersyfikacji nie dotyczy tylko kanałów komunikacji i sprzedaży. Procesowi temu możesz poddać zarówno zakres swoich usług i produktów czy źródeł dochodu. Jeśli do tej pory swoją ofertę kierowałeś tylko do klienta indywidualnego, możesz zastanowić się w jaki sposób dotrzeć z nią do klienta biznesowego.

 

Analizuj i wyciągaj wnioski

Nie zapominaj o stałej analityce swoich działań – tylko wtedy będziesz wiedział, jakie kanały przynoszą Ci najwięcej klientów i w jakie warto inwestować. W prowadzeniu analityki pomocne okażą się statystyki dostępne na fanpage, sklepie internetowym oraz w Google Analytics. Wielu marketerów oraz właścicieli e-sklepów, dzięki niemu dowiaduje się na jakim etapie klient porzucił koszyk oraz lepiej poznaje swojego odbiorcę. To prawdziwa kopalnia wiedzy, która pomoże Ci w skutecznym rozwoju firmy i sprzedaży. Jeśli publikujesz linki odsyłające do swojego sklepu internetowego w social mediach, pamiętaj o tagach UTM. To specjalne parametry, które możesz dołączyć do normalnego adresu www, a dzięki nim dowiesz się z jakich źródeł klienci trafili na Twoją stronę. To świetne i proste narzędzie do badania skuteczności poszczególnych środków komunikacji.

Internet to studnia bez dna. Daje przedsiębiorcom wiele możliwości na zaprezentowanie swojej oferty i jej monetyzację. Miejsca wystarczy dla każdego, a im szybciej wkroczysz w internetową przestrzeń, tym mocniejszą pozycję zbudujesz. Testuj i rozważaj przeróżne rozwiązania – ten rok pokazał, jak wiele może się zmienić w przeciągu miesiąca. Zadbanie o wiele kanałów sprzedaży i komunikacji z klientami ma dla firm strategiczne znaczenie. Poświęć czas na analizę swojej grupy odbiorców i konkurencji – pomoże Ci to w doborze najlepszych środków komunikacji oraz sprzedaży. Zadbaj o wszystkie nogi swojego “stołu” tak, abyś miał pewność, że stoi bardzo stabilnie.