Nasze samopoczucie oraz prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu zależy od wielu czynników: trybu życia, aktywności fizycznej, diety, czasu przeznaczanego na relaks i regenerację. Czasami tylko jeden składnik, którego zabraknie w diecie, potrafi zburzyć równowagę na długi czas.

 

dietetyczka_justyna_stepniewskaJedną z najważniejszych życiowych czynności wpływającą na funkcjonowanie organizmu jest prawidłowe nawadnianie. Jak wiemy bez jedzenia możemy wytrzymać dłużej niż bez wody. Tą należy pić codziennie w dużych ilościach. Koniecznym przy tym jest zadbanie o to, aby woda wspomagała działanie organizmu a nie mu szkodziła, np. poprzez wypłukiwanie mikroelementów.

Prawidłowe nawadnianie jest niezwykle istotne szczególnie latem, kiedy to w gorących temperaturach wraz z potem tracimy duże ilości wody oraz cennych mikroelementów.

A jak statystycznie przedstawia się prawidłowe dzienne spożycie wody zależnie od wieku? Niemowlęta powinny każdego dnia spożyć 190 ml wody na 1 kg wagi ciała przez pierwsze pół roku życia, potem, do ukończenia pierwszego roku powinny spożywać około litra wody w ciągu doby. Do trzeciego roku życia ta dawka powinna wzrosnąć do około 1,3 l, zaś dzieciom mającym od 4 do 9 lat, niezależnie od płci, zaleca się 1,7 l wody każdego dnia. Różnice w sugerowanym spożyciu między chłopcami a dziewczynkami zaczynają się od 10. roku życia.

Dla dorosłych mężczyzn minimalne spożycie wody pochodzącej zarówno z bezpośredniego jej dostarczenia, jak i z produktów spożywczych, powinno wynosić ponad 2,5 l na dobę, zaś dla kobiet więcej niż 2 l. Jednym z przyjętych rozwiązań jest dostarczanie 30 ml na każdy kilogram masy ciała. Należy jednak pamiętać, że szczególnie istotną zmienną są warunki pogodowe oraz aktywność fizyczna, które mogą zwiększać przelicznik nawet do 100 ml na kilogram masy ciała!

 

Ważne pierwiastki

Co powinno znajdować się w wodzie, żeby mieć pewność że pijemy zdrową wodę? Między innymi dwa ważne minerały: potas i sód. O właściwości jakie charakteryzują te dwa niepozorne pierwiastki zapytaliśmy dietetyczkę, autorkę wielu publikacji i wykładów żywieniowych Justynę Stępniewską: -Sód to najważniejszy składnik mineralny, który odpowiedzialny jest za utrzymanie gospodarki wodno-elektrolitowej. Zbyt mała jego zawartość w surowicy krwi prowadzi do wielu niekorzystnych objawów jak bóle głowy, nudności, brak łaknienia, zaburzenia orientacji. Bardzo niskiemu poziomowi sodu mogą towarzyszyć nawet drgawki i śpiączka. Przy dużej podaży wody niezawierającej elektrolitów obniża się stężenie sodu w osoczu co prowadzi do tzw. zatrucia wodnego, czyli wzrostu poziomu wody pozakomórkowej prowadzącej do obrzęków. Potas jest bardzo istotnym mikroskładnikiem, który należy uzupełnić w organizmie szczególnie w przypadku narażenia na stres, zakwaszenia organizmu spowodowanego niewłaściwą dietą, przyjmowania różnych diuretyków (leków moczopędnych). Niskie stężenie potasu prowadzi do pojawienia się charakterystycznych objawów, takich jak bolesne skurcze mięśni, osłabienie, zaparcia, zaburzenia rytmu serca. Zbyt wysoki poziom ciśnienia nierzadko daje się unormować przy pomocy suplementacji potasu i magnezu.

 

janusz_tomaszewski_jantar_8143

 

Picie kontrolowane

Niewielkie niedobory sodu i potasu w łatwy sposób można uregulować pijąc dobrej jakości wodę. Istotny w składzie takiej wody jest stosunek tych pierwiastków względem siebie. Optymalny, czyli taki jak w płynach fizjologicznych ma na przykład woda Jantar, dzięki czemu doskonale wpływa na gospodarkę wodną organizmu. Woda Jantar, zwana także Kołobrzeskim Skarbem Natury, to 100 procent naturalna, podziemna, średnio zmineralizowana woda reliktowa o doskonałych właściwościach. Naturalnie czysta, o unikatowym składzie mineralnym. Czerpana jest z artezyjskiego źródła nr 39 Jantar w sercu uzdrowiska. Dodatkowo wzbogacona o minerały z soli permskich, które przez miliony lat odkładały się na dnie oceanu. Zawiera elektrolity (sód, potas, wapń, magnez) oraz wiele cennych minerałów, które dobroczynnie wpływają na nasze zdrowie. Doskonale nawadnia i gasi pragnienie. Zawartość jodu i selenu wspomaga działanie tarczycy oraz korzystnie wpływa na pracę mózgu. Polecana osobom prowadzącym aktywny tryb życia oraz dbającym o zdrowie, bezpieczna do codziennego stosowania zarówno dla dorosłych, jak i dzieci. – Woda Jantar zawiera odpowiedni potencjał sodu. To doskonały przykład wody, która pomaga osiągnąć stan zdrowia – wyjaśnia Janusz Tomaszewski, właściciel marki oraz wielki propagator zdrowego stylu życia. – Ma ona także optymalny stosunek potasu do sodu – taki jak w płynach fizjologicznych.

 

woda_jantar3


 

Obalamy mity

Latem pij tylko zimną wodę: FAŁSZ
Schłodzona woda oraz taka z dodatkiem lodu paradoksalnie gorzej wpływa na stan naszego nawodnienia niż woda o temperaturze otoczenia. Pijąc wodę w temperaturze otoczenia, mniej się pocimy i woda jest lepiej wchłaniana przez nas organizm. Dodatkowo, ciepła woda rozluźnia żołądek i poprawia metabolizm.

Tak samo nawadnia woda wypita w dużej ilości na raz jak i popijanie przez cały dzień: FAŁSZ
Woda wypita w dużej ilości na raz jest prawie w całości wydalana przez organizm z moczem, a my za chwilę znowu mamy uczucie pragnienia. Popijanie wody regularnie małymi łyczkami przez cały dzień sprawia, że poprawiamy nawodnienie naszego organizmu na poziomie komórkowym. Lepiej funkcjonujemy i nie dopuszczamy do odczucia pragnienia, dzięki czemu rzadziej sięgamy po inne słodkie i niezdrowe napoje.

Pij wodę podczas posiłków: FAŁSZ
Woda wypijana podczas posiłków wpływa na rozcieńczenie enzymów, które zajmują się trawieniem. Wobec czego pokarm w żołądku jest dłużej trawiony. Wodę najlepiej wypić ok. 15 minut przed posiłkiem i 30 minut po posiłku.