Historia Volvo z dużym bagażnikiem sięga lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. W 1953 roku jako pierwsze pojawiło się Volvo Duett. Później – kolejne modele w wersji kombi, z których Volvo 850 uzyskało rekordową sprzedaż i stało się na długo niemal synonimem marki. Pojemne, praktyczne, bezpieczne – podbiło nawet rynek amerykański. Niedawno pojawił się model V90, który tworzy udaną rodzinę wraz z limuzyną S90 oraz flagowym SUV-em XC90 i z pewnością zainteresuje nie tylko wielbicieli szwedzkiej marki.

Wśród nabywców aut utrwala się przekonanie, że w ramach poszczególnych klas są one tak do siebie podobne, że marka ma niewielkie znaczenie. To błędne myślenie, przynajmniej jeśli wziąć pod uwagę Volvo V90. Tak się złożyło, że przesiedliśmy się do niego wprost z testowanego nieco wcześniej innego porządnego samochodu. Odczucie różnicy dojmujące – jakbyśmy znaleźli się w pojeździe o generację nowszym i bardziej komfortowym, dopracowanym w każdym szczególe w sposób niedościgły. Po prostu inna półka.

volvo v90-6413

To trzeci z kolei model Volvo bazujący na modularnej platformie podwoziowej Scalable Product Architecture (obok siostrzanych modeli XC90 oraz S90). Zastosowanie tej nowoczesnej platformy pozwala na wykorzystanie zupełnie nowych możliwości projektowania samochodu, zarówno od strony nadwozia, jak i jego wyposażenia.
Volvo V90 wyposażono w najbardziej zaawansowany na rynku pakiet wspomagający bezpieczeństwo jazdy. Żadne inne auto w tym segmencie nie posiada w wersji podstawowej bardziej rozbudowanych funkcji wspomagania bezpieczeństwa aktywnego. Auto wyposażono m.in. w technologię City Safety wzbogaconą o nową funkcję. System sam rozpoznaje znajdujące się na drodze duże zwierzęta, takie jak łosie, jelenie, czy konie, a następnie samoczynnie hamuje. Innym rewolucyjnym rozwiązaniem jest Run-off Road Mitigation. To pierwszy na świecie system pozwalający uniknąć kolizji spowodowanej zjazdem z jezdni przy prędkości rzędu 65-140 km/h. Dzięki nieustannemu monitorowaniu sytuacji na drodze, gdy samochód wykryje możliwość uderzenia w barierę przy drodze, sam skoryguje kierunek jazdy i zahamuje. W ten sposób możliwe jest uniknięcie wielu kolizji spowodowanych zmęczeniem kierowców.

Elementy podnoszące komfort i bezpieczeństwo można by długo wymieniać. Dość szczegółowo omówiliśmy je w pierwszym tegorocznym wydaniu „Prestiżu” prezentując wrażenia z testu limuzyny Volvo S90. Odwołujemy się do tamtej prezentacji, bowiem S90 i V90 pod tym względem są niemal bliźniacze. Różnią je głownie rozwiązania estetyczne

Wysoko osadzone szyby V90 wywołują wrażenie, że auto jest niskie i bardzo długie. Jego sylwetkę można określić jako smukłą, doskonale wyważoną. Wnętrze jest szlachetnie wykończone. Skóra na fotelach jest miękka, widać ją też na szczycie deski rozdzielczej, jak i w kieszeniach boczków drzwi. W całość pięknie wkomponowane zostały przyjemne w dotyku elementy drewniane. Dbałość o detale robi ogromne wrażenie.

Jazda nowym V90 jest bezstresowa – począwszy od uruchomienia silnika, a na zaparkowaniu w u celu podróży kończąc. Auto przyśpiesza z lekkością i gracją. Nawet jadąc nim po dziurawej drodze, czujemy się komfortowo. Warto podkreślić jeszcze jeden element: cichą pracę silnika i doskonałe wyciszenie kabiny. Nie wiedząc, że siedzimy w aucie z silnikiem Diesla, moglibyśmy pomyśleć, że to silnik benzynowy. Co ważne, przy wyższych obrotach sytuacja się nie zmienia. Przy prędkości 120-140 km/h poziom hałasu wzrasta niemal nieodczuwalnie. Wyciszenie kabiny to z pewnością parametr bardzo ważny dla tych, którzy robią dłuższe trasy, bo monotonny szum o wysokim natężeniu mocno męczy i osłabia zdolność prawidłowej reakcji kierowcy na sytuację na drodze.
Na pochwały zasługuje również skrzynia biegów. W przypadku ośmiostopniowej skrzyni Geatronic zmiana przełożeń odbywa się bardzo płynnie, niemal niezauważalnie, co jest składnikiem ogólnego odczucia komfortu prowadzenia.

 

 


Volvo V90 D5 AWD – dane techniczne

Silnik – diesel
Pojemność – 1969 cm3
Moc – 250 KM przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy – 480 nM/1750 obr./min
Skrzynia biegów – automat, 8 biegów
Długość/szerokość/wysokość – 4936/1895/1475 mm
Pojemność bagażnika – 560 litrów
Masa własna – 1927 kg
Prędkość maksymalna – 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h – 7,2 s
Średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km
Emisja CO2 – 129 g/km