Równo 20 lat po premierze pierwszego Forda Focusa debiutuje na rynku jego czwarta generacja. Ford przyzwyczaił klientów, że jak zapowiada nowy projekt, to on naprawdę jest nowy. Dotyczy to również auta, które dzięki uprzejmości koszalińskiego salonu Bemo Motors mieliśmy okazję poznać i wypróbować.
Ford Focus czwartej generacji jest o 18 mm dłuższy i 17 mm niższy od poprzednika, ale sprawia wrażenie jakby był znacznie od niego szerszy. W rzeczywistości mowa tylko o 2 mm różnicy… Dzięki tak niewielkiej zmianie proporcji nowy Focus w wersji ST-Line sprawia wrażenie auta mocno usportowionego. W wersji testowanej zawieszenie jest obniżone o 10 mm i nieco usztywnione. Jednocześnie auto „schudło” o 80 kg.
Jednolitrowy silnik EcoBoost wyciska 125 KM. Motory produkowane w tej technologii nie wszystkich do siebie przekonują, my jednak mamy doświadczenie w korzystaniu z takiego silnika i musimy stwierdzić po dwóch latach użytkowania, że gwarantuje on odpowiednią dynamiczność, przy jednoczesnej oszczędności, jeśli chodzi o zużycie paliwa.
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-Line przyspiesza już od najniższego poziomu obrotów, żeby w tych wyższych naprawdę szybko rozpędzać auto. Testowany egzemplarz miał manualną, sześciobiegową skrzynię biegów, która znakomicie współpracuje z tym silnikiem. Gdyby przełożenia były nieco krótsze, śmiało by można było mówić o samochodzie sportowym. Ale i tak nie mamy prawa narzekać na dynamikę jazdy.
Prowadzi się znakomicie. Idealnie trzyma się drogi. Bardzo wrażliwie reaguje na decyzje kierowcy wyrażone ruchem kierownicy. Auto zwinne a jednoczesne budzące zaufanie od pierwszego przejechanego kilometra.
Jednej rzeczy inne samochody, nawet te luksusowe, mogą Focusowi pozazdrościć na pewno. Jest on idealnie wyciszony. Zresztą było to nasze pierwsze wrażenie, kiedy pierwszy raz siedliśmy za kierownicą. Nawet przy prędkości 140 km/h szum i odgłos opon jest minimalny. Kapelusze z głów, przed projektantami.
Rewelacyjne spalanie to kolejna właściwość, którą należy zdecydowanie podkreślić. Przy bardzo „grzecznej” jeździe, kiedy natychmiast reagowaliśmy na płynące z komputera pokładowego podpowiedzi zmiany biegów i nie przekraczaliśmy prędkości 90 km/h auto paliło nieco ponad 4 litry benzyny na 100 km! Przy jeździe znacznie szybszej paliło do 6 litrów i – uwaga – w jeździe miejskiej 7 litrów. Osiągnięcia warte uznania, bo to wyniki lepsze niż w przypadku testowanej przez nas parę miesięcy temu mniejszej od Focusa Fiesty, nie mówiąc już o konkurentach.
Jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa, trudno znaleźć w innych obecnie produkowanych autach więcej tego typu elementów niż w nowym Focusie. Zgromadzono je w ramach systemu Ford Co-Pilot360, który obejmuje m.in. aktywny tempomat ACC z funkcją Stop & Go, rozpoznawaniem znaków ograniczenia prędkości i systemem utrzymania na pasie ruchu, system aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych i motocyklistów, aktywnego unikania zderzenia poprzez ominięcie przeszkody.
Projekt deski rozdzielczej, zgodnie z nowymi trendami, poszedł w stronę minimalizmu. Nie jest ona przeładowana, za to bardzo ergonomiczna. Wszystko jest proste i intuicyjne.
Szereg drobnych usprawnień podnosi zdecydowanie komfort użytkowania. Jest na przykład ładowarka indukcyjna (w erze szybko rozładowujących się smartfonów rzecz nie do przecenienia). Z kolei jednym naciśnięciem guzika składamy oparcia foteli tylnej kanapy. System multimedialny używa ośmiocalowego wyświetlacza umieszczonego na środku w przedniej części kabiny; jest przy tym jasny, dzięki czemu np. obraz nawigacji ma intensywne kolory.
Nie boimy się zaryzykować stwierdzenia, nowy Ford Focus to obecnie najlepsze auto w klasie kompaktowej dostępne w Polsce. Stopniowo mają się pojawić jego kolejne wersje (łącznie z luksusową), a to zapowiada, że producent nadal widzi ten model jako ten, który generuje największą sprzedaż (dotychczas tak było). Będzie w czym wybierać, bo konfigurator ma proponować aż 16 kombinacji kolorystycznych!
BEMO MOTORS, sprzedaż i serwis marki FORD, Stare Bielice 117D, telefon 94 3 400 400
www.bemo-motors.pl
Wymiary i dane techniczne
Długość/szerokość/wysokość: 4378/1825/1471 mm
Rozstaw kół: przód/tył: 1572/1553 mm
Rozstaw osi: 2700 mm
Masa własna: 1390 kg
Pojemność bagażnika: 375 litrów
Pojemność zbiornika paliwa: 52 litry
Rodzaj paliwa: benzyna
Pojemność: 999 cm3
Liczba cylindrów: 3
Napędzana oś: przednia
Skrzynia biegów: ręczna/6
Moc – 125 KM przy 6000 obr/min
Max moment obrotowy: 170 Nm przy 1400-4500 obr/min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10 sekund
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Średnie spalanie – 5 l/100 km
Emisja CO2: 108-115 g/km