DSC07451 Edit Motoryzacja

Wzorcowy design z napędem na cztery koła

To bodajże jedyny albo jeden z niewielu samochodów, który trafił  do paryskiego Luwru jako przykład wzorowego wzornictwa przemysłowego. Range Rover, bo o nim mowa to także pierwsza marka aut terenowych, która wpuściła kabriolet łączący ponadprzeciętne właściwości terenowe z nietuzinkowym designem. Auto odniosło spektakularny sukces – popyt przewyższał podaż, a pojazd wyznaczył nowe trendy w motoryzacji. Jego dobra passa oraz popularność trwają do dziś.

Nowy Range Rover to kontynuacja tej tradycji. Nadal jest niezawodny w jeździe po trudnym terenie, co zawdzięcza napędowi na wszystkie koła (AWD), skrzyni rozdzielczej z dwoma zakresami prędkości oraz elektronicznemu centralnemu mechanizmowi różnicowemu. Zawieszenie pneumatyczne umożliwia zwiększanie prześwitu, a maksymalna głębokość brodzenia w wodzie wynosi 900 mm. Przemieszczanie się w takich warunkach ułatwia temu pojazdowi szereg systemów. System Intelligent Driveline Dynamics może przenosić do 100% momentu obrotowego na przednią lub tylną oś. Mechanizmy różnicowe z aktywną blokadą tworzą idealną bazę do działania systemu Terrain Response, który automatycznie dostosowuje samochód do nawierzchni i warunków. Układ kontroli przechyłów nadwozia Dynamic Response Pro pozwala na zwiększenie zakresu ruchu kół w teren. Kolejnym doskonałym rozwiązaniem w Range Roverze w kwestii komfortu jazdy jest układ czterech kół skrętnych. Przy niskich prędkościach układ skręca tylne koła w kierunku przeciwnym do kąta skrętu kół przednich, co sprzyja zmniejszeniu promienia skrętu pojazdu. Dzięki temu przestronny i masywny Range Rover ma promień skrętu zbliżony do samochodów miejskich. Przy wyższych prędkościach koła skręcają w kierunku tym samym co przednie, co pozwala na szybszą i bardziej precyzyjną zmianę kierunku jazdy, a prowadzenie jest bardziej precyzyjne i przyjemne.

Range Rover oprócz swoich zdolności terenowych wyróżnia się także minimalistycznym designem, którego trzyma się od dziesięcioleci. Charakter projektu pozwala, by nowoczesna sylwetka z wydłużonym tyłem w stylu „boat tail” nie była przesłaniana zbędnymi detalami. Te elementy, które są niezbędne, są idealnie wpasowane w kształt pojazdu: ukryte tylne lampy, wysuwane klamki i 23-calowe obręcze kół. We wnętrzu odnaleźć można wiele wyjątkowych detali, jak ekskluzywne forniry czy ceramiczne elementy sterujące. Nowy model Range Rovera to auto dla siedmiu osób. Siedzenia pokryto skórą Semi Aniline, wyposażono w podgrzewanie, elektryczną regulację, dedykowane gniazda USB i lampki. Auto wyposażone jest w system audio Meridian Signature Sound System oraz funkcję aktywnego wygłuszania hałasu, wykorzystującą głośniki zagłówkowe. Na przedzie atrakcyjnie i praktycznie prezentuje się 13,1-calowy ekran dotykowy i „pływający” wyświetlacz tablicy przyrządów. Pozwala to na wygodną obsługę pokładowych systemów, m.in. systemu PiviPro z bezprzewodową obsługą funkcji Apple Carplay i Android Auto. Dostępna jest także funkcja asystenta Alexa Auto.

Nowy Range Rover jest bardzo przestronny. Automatycznie składana przesłona i wszechstronna podłoga przestrzeni ładunkowej czynią korzystanie z niej wygodniejszym, a zestaw Event Suite nadaje jej jeszcze jedną funkcję—zapewnienia komfortowego obcowania z naturą.

Oczywiście jak każde auto terenowe Range Rover jest wzorcowy pod względem bezpieczeństwa. Reflektory Digital LED1 z funkcją Predictive Adaptive Front Lighting wykorzystują dane z systemu nawigacji do przewidywania przebiegu drogi i zapewniania lepszej widoczności. Opcjonalne lusterko wewnętrzne ClearSight2 pozwala widzieć cały czas nieprzysłonięty niczym obraz sytuacji za samochodem. Będący funkcją kamery 3D, widok ClearSight Ground View3 pozwala obserwować teren przez „przezroczysty” przód samochodu, a światła manewrowe rozświetlają nawierzchnię podczas parkowania w ciasnych miejscach. Wszystko to, by zapewnić bezstresową i bezpieczną jazdę, niezależnie od warunków.

Range Rover to samochód, który dał początek nowej wizji luksusowych samochodów terenowych. Nieustająco wznosi wartości swojego przodka na najwyższy dotychczas poziom – zarówno w zakresie wzornictwa i luksusu, jak i zaawansowania technicznego. Więcej informacji o najnowszym Range Roverze można uzyskać w salonie Bońkowscy British Auto, samochód jest dostępny w korzystnym finansowaniu Arval..

Tekst: Aneta Dolega/ Foto: Bogusz Kluz
Moc silnika: 530 KM
Prędkość maksymalna: 250 km /h
Przyśpieszenie: 4,6 s – 100 km/h
Średnie zużycie: 7,6l /100 km