Trzy spośród 13 najlepszych tras rowerowych w Polsce znajdują się na Pomorzu Zachodnim – wynika z tegorocznego rankingu zaprezentowanego na popularnym blogu podróżniczym Znajkraj.pl. Najwyżej oceniona została nadmorska Velo Baltica biegnąca wzdłuż brzegu Bałtyku.
Velo Baltica, Blue Velo i Trasa Pojezierzy Zachodnich są częścią Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego i po raz kolejny znalazły się wśród najlepszych szlaków w Polsce. Prestiżowy ranking przygotowywany co roku przez podróżników-blogerów pokazuje, które regiony są przyjazne rowerzystom, gdzie najwięcej inwestuje się w infrastrukturę, które velostrady wiodą przez najatrakcyjniejsze zakątki kraju. Miłośnicy aktywnego wypoczynku wskazówki opublikowane na Znajkraj.pl mogą traktować jak drogowskaz – źródło wiedzy i rekomendację.
– Pomorze Zachodnie każdego roku wita rowerzystów dziesiątkami kilometrów nowych dróg, które wiodą przez krainę jezior, lasów, urokliwych miasteczek, nadmorskich kurortów – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Brzegiem Bałtyku na rowerach! Czy można wyobrazić sobie piękniejszą trasę? Takie atrakcje są tylko u nas.
Województwo Zachodniopomorskie w 2015 roku przystąpiło do realizacji spójnej koncepcji sieci tras rowerowych. Misją projektu była promocja turystyki rowerowej na Pomorzu Zachodnim. Głównym celem – wyznaczenie przebiegu głównych wojewódzkich turystycznych tras rowerowych. Prace nad projektem obejmowały przeprowadzenie wstępnych analiz generatorów ruchu, potencjalnych tras, istniejących istotnych szlaków, zebranie i weryfikację informacji o istniejących i planowanych drogach i szlakach od gmin i zarządców lasów, sporządzenie map oraz prace terenowe. Przy wyznaczeniu głównych korytarzy i tras tematycznych zbadane zostały ich długości, atrakcje i infrastruktura turystyczna oraz transport publiczny w ich zasięgu.
W ten sposób powstał plan 12 tzw. korytarzy, spośród który cztery (dwa na osi wschód – zachód i dwa na osi północ – południe) są niemal ukończone, a realizacja kolejnych się właśnie rozpoczyna. Przedstawiamy Państwu pięć tras, podzielonych na etapy, z których każdy można pokonać jednego dnia.
Velo Baltica
Morze Bałtyckie to w Polsce najpopularniejszy kierunek rowerowych wypraw. Od pokonania legendarnego szlaku R-10 zaczynało wielu rowerowych turystów. Bez wątpienia jest to najlepszy w kraju szlak do spróbowania swoich sił w turystyce rowerowej.
Trasa jest przede wszystkim łatwa i bezpieczna, więc można bez obaw wybrać się na nią z dziećmi. Przebieg został dokładnie oznaczony we wszystkich turystycznych aplikacjach z mapami (np. mapy.cz albo OSMand). Większość trasy jest też doskonale oznakowana, nie trzeba więc zaglądać do tradycyjnych map czy przewodników. Niewątpliwą atrakcją jest również możliwość ciągłego korzystania z uroków nadbałtyckich plaż, szczególnie tych pustych, dostępnych w zasadzie tylko rowerzystom.
Wielką zaletą trasy jest bardzo dobry dostęp do wszelkich usług – noclegi wszystkich kategorii, bogactwo oferty gastronomicznej, liczne serwisy rowerowe oraz bliskość stacji kolejowych sprawiają, że podróż to prawdziwa przyjemność.
Velo Baltica to zachodniopomorska część dwóch międzynarodowych tras rowerowych Eurovelo 10 (Trasa Rowerowa Morza Bałtyckiego) oraz EuroVelo 13 (Szlak Żelaznej Kurtyny).
Etapy trasy: Świnoujście – Dziwnówek, Dziwnówek – Kołobrzeg, Kołobrzeg – Mielno, Mielno – Darłowo, Darłowo – Ustka
Trasa Pojezierzy Zachodnich
Ciągnący się przez Pomorze Zachodnie pas pojezierzy to propozycja dla szukających relaksu i spokoju, bo obszar ten jest rzadziej odwiedzany przez turystów, niż miejscowości nadmorskie. Dzięki temu możemy w samotności delektować się naturą, zwiedzać spokojne miasteczka i prawdziwie wypocząć.
Zgodnie z nazwą, co kawałek na trasie znajdujemy jezioro z krystalicznie czystą wodą i licznymi plażami. Niektórzy nawet mówią, że jadą trasą „tysiąca jezior”. Rowerową wyprawę możemy rozpocząć w tzw. kilometrze zero, na moście w Siekierkach czyli polsko-niemieckiej granicy. Stary kolejowy most został przeobrażony w rowerową trasę z punktem widokowym na Odrę oraz niezwykłe Rozlewiska Kostrzyneckie. Trasa, prowadząc głównie asfaltowymi drogami rowerowymi wybudowanymi na kolejowych traktach Pojezierza Myśliborskiego i Choszczeńskiego, dociera do najpopularniejszych pojezierzy – Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego. Główna trasa prowadzi przez cztery parki krajobrazowe (Cedyński, Barlinecki, Iński oraz Drawski), a jej „szczecińska” odnoga oznaczona numerem 20A przecina Puszczę Bukową. Osoby szukające bezpiecznych i dobrze oznakowanych odcinków, najbardziej zainteresowane będą południową częścią trasy – z Siekierek do Ińska. Bardziej zaawansowanym turystom rowerowym polecić można już całą trasę.
Trasa składa się z następujących etapów dziennych:
Siekierki – Trzcińsko-Zdrój – Myślibórz, Myślibórz – Barlinek – Choszczno, Choszczno – Ińsko – Drawsko Pomorskie, Drawsko Pomorskie – Czaplinek – Borne Sulinowo, Borne Sulinowo -Szczecinek – Biały Bór, a ponadto: Dobra Szczecińska – Szczecin – Stargard,
Stargard – Ińsko.
Blue Velo
Trasa rowerowa Blue Velo – oznaczona na mapach i w terenie numerem 3 – ma być w przyszłości rozbudowywana w kolejnych województwach. Prowadzi ona ze Świnoujścia wzdłuż Zalewu Szczecińskiego oraz jeziora Dąbie do Szczecina, następnie przez Gryfino, Trzcińsko-Zdrój i Dębno do Kostrzyna nad Odrą. W przyszłości trasa dalej będzie prowadzić wzdłuż Odry w kierunku granicy z Czechami i liczyć łącznie około 1000 km.
Etapy trasy: Świnoujście – Stepnica, Stepnica – Szczecin, Szczecin – Trzcińsko-Zdrój, Trzicńsko-Zdrój – Kostrzyn nad Odrą
Stary Kolejowy Szlak
Trasa ma dwie odnogi w północnej części województwa, które zbiegają się w Białogardzie. Jedna prowadzi z Mielna przez Koszalin; natomiast druga ma swój początek w Kołobrzegu i w większości biegnie po nasypie dawnej linii kolejowej przez Gościno i Karlino.
Za Białogardem trasa wiedzie na południe, do Wałcza. Pomiędzy Połczynem-Zdrojem a Złocieńcem prowadzi wygodną ścieżką zbudowaną na nasypie dawnej linii kolejowej. W Złocieńcu szlak będzie krzyżował się z Trasą Pojezierzy Zachodnich, stanowiąc łącznik, „pomost” pomiędzy Pojezierzem a Bałtykiem. Od Wierzchowa do Wałcza poprowadzona będzie również śladem dawnej linii kolejowej. Trasa kończy się za Wałczem, w miejscowości Dobino i może być w przyszłości kontynuowana do Poznania i dalej, na południe Polski.
Całość trasy ma przekrojowy charakter, zarówno w wymiarze społeczno – ekonomicznym, jak również krajobrazowym. Trasa biegnie przez najbardziej charakterystyczny krajobraz w województwie. Począwszy od panoramy Morza Bałtyckiego, moreny Szwajcarii Połczyńskiej, pojezierza i doliny rzeczne, kończąc na wielkich, zwartych kompleksach leśnych.
Etapy: Kołobrzeg – Białogard, Białogard – Złocieniec, Złocieniec – Wałcz – Skrzatusz
Wokół Zalewu Szczecińskiego
Szlak Wokół Zalewu Szczecińskiego (Stettiner Haff Rundweg) to okrężna polsko-niemiecka trasa dla lubiących wypoczynek nad wodą. Część wschodnia całkowicie pokrywa się z trasą Blue Velo, wiele odcinków przebiega z bezpośrednim widokiem na wody Jeziora Dąbie i Zalewu Szczecińskiego. Trasa zapewnia możliwość obcowania z dziką przyrodą i obserwacji ptactwa, z którego słyną wody Zalewu. Po drodze znajdują się liczne mariny, bukowe lasy Wolińskiego Parku Narodowego, a nawet osada Słowian i Wikingów. Warto zboczyć z trasy i odwiedzić jeden z punktów widokowych, szczególnie polecamy ten znajdujący się w miejscowości Lubin, gdzie można podziwiać wsteczną deltę Świny. Objeżdżając Zalew można odwiedzić Szczecin, Nowe Warpno, Wolin, Świnoujście, Międzyzdroje, Anklam i Ueckermünde.
Etapy: Szczecin – Stepnica, Stepnica – Świnoujście, Świnoujście – Anklam, Anklam – Nowe Warpno, Nowe Warpno – Szczecin
Szczegółowa mapa tras z zaznaczonymi nawierzchniami oraz rodzajami dróg znajduje się na stronie www.trasyrowerowe.wzp.pl a na stronie www.rowery.wzp.pl znaleźć można dokładną charakterystykę poszczególnych odcinków oraz wiele użytecznych informacji.