MB67232 Edit Edit Motoryzacja
Fot. Marcin Betliński

Opel MOKKA-e – Elektryczny crossover, idealne auto miejskie

W poprzednim wydaniu „Prestiżu” zaprezentowaliśmy Państwu nową generację Opla Mokka z silnikami spalinowymi. Przyszedł czas na osobną publikację na temat Mokki elektrycznej. Zasługuje na to. Auta w tej wersji od paru tygodni są dostępne u polskich dealerów, a więc również w koszalińskim salonie firmy Opel Dowbusz.

 

Opel już w momencie debiutu modelu Mokka pokazał również elektryczną wersję oznaczoną jako Mokka-e. Do napędu służy tu silnik elektryczny o mocy 136 KM połączony z zespołem akumulatorów o pojemności 50 kWh. Dzięki takim parametrom na pełnym naładowaniu możemy przejechać 324 kilometry według cyklu WLTP.

W praktyce może to być więcej lub mniej, a Opel zastosował przełącznik trybów jazdy, który faktycznie dużo zmienia.

W trybie Sport mamy do dyspozycji pełną moc 100 kW (czyli wspomniane 136 KM) i pełen moment obrotowy wynoszący 260 Nm. Jeśli jeździmy w trybie Normal, moc spada do 80 kW, a moment obrotowy – do 220 Nm. Tryb Eco to jeszcze większa redukcja mocy i oszczędność zasięgu. W nim kierowca ma do dyspozycji 60 kW mocy i 180 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Tryby, które nie tylko zmieniają parametry silnika ale i reakcję pedału przyspieszania, pozwalają naprawdę efektywnie wpływać na zasięg. Dlatego mimo że producent podaje zasięg WLTP 324 km, przy bardzo delikatnej jeździe komputer pokładowy może wskazać nawet 400 dostępnych kilometrów.

Standardowym wyposażeniem każdego elektrycznego Opla jest system szybkiego ładowania prądem stałym 100 kW DC, który umożliwia naładowanie akumulatora do 80 proc. pojemności w zaledwie 30 minut. Co ciekawe, nowa Mokka-e jest gotowa do wszystkich opcji ładowania, od jednofazowego do trójfazowego o mocy 11 kW. Posiada również ośmioletnią gwarancję na akumulator.

Opcjonalnie Opel wyposaża swe „elektryki” w uniwersalną ładowarkę. Klienci mogą ją podłączyć do niemal wszystkich domowych gniazd wtykowych zgodnych z różnymi standardami krajowymi. Ładowanie w domu z mocą do 11 kW wymaga trójfazowego gniazda prądu przemiennego 400 V. Niezbędna do tego wtyczka CEE-16 wraz z adapterem wchodzi w skład pakietu uniwersalnej ładowarki. Całość jest zamknięta w praktycznej torbie do przechowywania kabli i wtyczek w bagażniku.

Uniwersalna ładowarka jest więc idealna zarówno dla klientów, którzy zazwyczaj ładują samochód w domu, jak i dla tych, którzy sporadycznie odbywają dalsze podróże wymagające uzupełnienia zapasu energii po drodze.

Do standardowego wyposażenia każdej Mokki należy wiele układów wspomagających prowadzenie pojazdu, takich jak system ostrzegania przed kolizją z funkcją automatycznego hamowania awaryjnego przy niskich prędkościach oraz funkcją wykrywania pieszych, układ utrzymania samochodu na pasie ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych i wykrywanie zmęczenia kierowcy. Zarówno wersja podstawowa z radiem BT, jak i samochody z systemami Multimedia i Multimedia Navi są standardowo wyposażone w cyfrowy siedmiocalowy zestaw wskaźników oraz kolorowy ekran dotykowy o takiej samej przekątnej. W najbogatszej wersji wyposażenia Ultimate, standardem jest najwyższa wersja systemu Multimedia Navi Pro oferująca dziesięciocalowy kolorowy ekran dotykowy. W tej konfiguracji kierowca ma też do dyspozycji wyświetlacz informacyjny o przekątnej ponad 12 cali. Systemy multimedialne są kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto oraz można nimi sterować za pomocą poleceń głosowych.

Inne innowacyjne rozwiązania, w tym adaptacyjne i nieoślepiające reflektory matrycowe IntelliLux LED® oraz dodatkowe zaawansowane systemy asystujące, są dostępne jako opcje.

Nowa Mokka jest o 12,5 cm krótsza od swojej poprzedniczki, niemal o 13 cm niższa. Ma nieco większy rozstaw osi, co w rezultacie przyniosło krótsze zwisy karoserii. Ilość miejsca dla pasażerów jest w przypadku obu generacji podobna. Mokka z karoserią o długości 4,15 m oferuje 350 litrów pojemności bagażnika, która po złożeniu tylnych siedzeń rośnie do 1105 litrów. Tak więc z przewiezieniem większych zakupów albo sprzętu sportowego nie będzie kłopotu.

Jeśli na omawiane auto popatrzeć z boku, od razu można się zorientować, że mamy do czynienia z Oplem. Pierwsze pobieżne spojrzenie z przodu już takiej pewności nie daje – różnice są ogromne.

Mokka jest pierwszym modelem, w którym Opel zastosował „nowy język stylistyczny”, wspólny dla całej generacji samochodów marki, które wejdą w najbliższym czasie na rynek. Będą się one wzorowały na zastosowanym tutaj układzie przednich świateł i kształcie wlotu powietrza. W stylu nazwanym przez projektantów „Vizor”, mieści się jeszcze zastosowanie czarnych felg, dwukolorowego lakieru i czerwonych akcentów zdobniczych na zewnątrz i wewnątrz kabiny.

 

 

KONTAKT

Opel Dowbusz, ul. Lniana 3, 75-213 Koszalin
Sprzedaż samochodów osobowych: +48 94 341 51 20
Serwis samochodów osobowych: +48 94 343 25 50
www.opel.koszalin.pl

 


Nowy Opel Mokka dostępny jest z wszystkimi trzema rodzajami napędu – benzynowym, dieslowskim i elektrycznym:

Silnik benzynowy 1.2 Turbo (100 KM, 205 Nm) z 6-biegową manualną skrzynią (przyspieszenie 0-100 km/h: 10,6 s, prędkość maksymalna: 188 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,5-5,7 l/100 km)

Silnik benzynowy 1.2 Turbo (130 KM, 230 Nm) z 6-biegową manualną skrzynią (przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s, prędkość maksymalna: 202 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,5-5,6 l/100 km)

Silnik benzynowy 1.2 Turbo (130 KM, 230 Nm) z 8-biegową przekładnią automatyczną (przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 s, prędkość maksymalna: 200 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,9-6,0 l/100 km)

Silnik wysokoprężny 1.5 Diesel (110 KM, 250 Nm) z 6-biegową manualną skrzynią (przyspieszenie 0-100 km/h: 10,8 s, prędkość maksymalna: 190 km/h, średnie zużycie paliwa: 4,3-4,5 l/100 km)

Napęd elektryczny e (136 KM, 260 Nm) z jednobiegową przekładnią redukcyjną i akumulatorem o pojemności 50 kWh (przyspieszenie 0-100 km/h: 9,0 s, prędkość maksymalna: 150 km/h, zasięg: do 324 km)

Wszystkie wersje mają przedni napęd.