Są przedmioty, które swoją formą i funkcjonalnością wyznaczają standardy. Do nich należy z pewnością flagowa limuzyna marki Volvo. Technicznie doskonałe wcielenie luksusu, prestiżu i elegancji.

Podczas testu Volvo S90 spojrzeliśmy na nie z perspektywy użytkownika, który nie jest specjalistą w dziedzinie motoryzacji, a od samochodu wymaga po prostu komfortu w każdym wymiarze, nie emocjonując się specjalnie porównywaniem szczegółów technicznych. Dzięki uprzejmości Auto Bruno, szczecińskiego dealera marki, mogliśmy wypróbować wersję z dwulitrowym dieslowskim silnikiem o mocy 190 KM i automatyczną, ośmiostopniową skrzynią biegów.

Pierwszy plus dla tego auta niesie z sobą fakt, że wystarczy dosłownie chwila, by czuć się w nim pewnie. Nie onieśmiela i nie przytłacza ono początkującego użytkownika przejawami technicznej doskonałości, jak to bywa czasami w przypadku samochodów klasy premium. Od pierwszej chwili docenimy prawdziwą intuicyjność obsługi. Ustawienie pożądanych parametrów na dotykowym wyświetlaczu (de facto – tablecie) nie wymaga żadnego wysiłku. Tu od razu warto podkreślić staranność adaptacji komunikatów i komend do języka polskiego. To wcale nie jest oczywistość. Są producenci, którzy wprowadzając nowy model na polski rynek, nie przejmują się na przykład spolszczeniem nawigacji.

Kiedy już jesteśmy wewnątrz auta, od razu dostrzeżemy, że obietnica producenta co do użycia materiałów wykończeniowych najwyższej jakości bezdyskusyjnie ma pokrycie w rzeczywistości. Nie ma najmniejszych wątpliwości, że skóra to naprawdę skóra, a drewno to naprawdę drewno. Wszystko doskonale spasowane, zaprojektowane z dbałością o najmniejszy szczegół.

Jest nawet drobiazg, który można potraktować jak puszczenie perskiego oka do nabywców: maciupeńka wszywka w oparciu przedniego fotela w formie szwedzkiej flagi. To aluzja do tego, że co prawda Volvo jest od 2010 roku w chińskich rękach, ale zachowuje wszystkie przymioty produktu szwedzkiego. I rzeczywiście – wrażenie eleganckiej prostoty tak charakterystyczne dla skandynawskiego wzornictwa jest w omawianym Volvo S90 wszechobecne.

Przejęcie marki przez Chińczyków wywołało mnóstwo obaw, czy nie straci ona na prestiżu i jakości. Obecnie już chyba nikt nie ma wątpliwości, że nowi właściciele dołożyli maksimum starań, by Volvo pozostało synonimem niezawodności, wygody i bezpieczeństwa.

Gama silników proponowanych do wyboru w przypadku Volvo S90 to trzy jednostki benzynowe i
trzy wykorzystujące olej napędowy jak również jednostka hybrydowa – wszystkie o pojemności 1969 cm3. Mógłby ktoś powiedzieć – mało. Jednak mimo solidnych gabarytów (niemal 5 m długości) auto z 190-konnym dieslem zachowuje się dynamicznie, średnio zużywając przy tym około 6 litrów paliwa na 100 km. Zważywszy na to, że mowa o „automacie”, to doskonały wynik.

Auto prowadzi się znakomicie. Bardzo precyzyjne jest wspomaganie kierownicy. Jeżdżąc po nierównej nawierzchni, na pewno docenimy również zawieszenie. Wypróbowaliśmy S90 na naszej stałej trasie testowej Koszalin-Drzewiany-Polanów, gdzie są odcinki bardzo zniszczonego asfaltu. Musimy stwierdzić, że nawet na bardzo dziurawej drodze komfort jazdy nie spadał i nie było potrzeby drastycznej redukcji prędkości. Cały czas mieliśmy wrażenie, że auto „płynie”.

Warto podkreślić jeszcze jeden element: cichą pracę silnika i doskonałe wyciszenie kabiny. Nie wiedząc, że siedzimy w aucie z silnikiem Diesla, moglibyśmy pomyśleć, że to „benzynowiec”. Powstaje pytanie, czy przy wyższych obrotach sytuacja się nie zmienia. Aby to sprawdzić, wypróbowaliśmy Volvo S90 w warunkach jazdy autostradowej, czyli przy prędkości 140 km/h i wyższej (od razu zastrzeżenie: zrobiliśmy to w sposób bezpieczny, na pasie startowym lotniska). Efekt znakomity: poziom hałasu nie wzrasta znacząco. Wyciszenie kabiny to z pewnością parametr bardzo ważny dla tych, którzy robią dłuższe trasy. Monotonny szum o wysokim natężeniu mocno męczy i osłabia zdolność prawidłowej reakcji kierowcy na sytuację na drodze. Po przejechaniu w ten sposób kilkuset kilometrów możemy się czuć bardzo zmęczeni. Jazda Volvo S90 minimalizuje to niebezpieczeństwo.

Osoby jeżdżące na co dzień samochodami z automatycznymi skrzyniami biegów pewnie z czasem przestają zwracać uwagę na ich pracę i już nie rejestrują w świadomości momentów, kiedy bez ich udziału zmieniają się przełożenia. Jednak ktoś jak my, jeżdżący zwykle „manualem”, zwraca uwagę na ten element. W przypadku ośmiostopniowej skrzyni Geatronic zmiana przełożeń odbywa się bardzo płynnie, niemal niezauważalnie, co jest składnikiem ogólnego odczucia komfortu prowadzenia.

Samochodami jeżdżą nie tylko kierowcy – wiadomo. Z punktu widzenia pasażera kluczowa jest ilość miejsca, jaką znajduje na tylnej kanapie. Pod tym względem Volvo S90 nie pozostawia żadnych życzeń. Wygodnie poczuje się w nim nawet bardzo wysoka i masywna osoba. Fotele są doskonale wyprofilowane, umożliwiając regulację dostosowującą do wymagań danej osoby. Skóra obić jest delikatna, miła w dotyku. Wielostrefowa klimatyzacja sterowana odrębnie dla przedniej i tylnej części samochodu umożliwia precyzyjne wyregulowanie temperatury nawiewu powietrza.

Jak już wspomnieliśmy, marka Volvo to synonim bezpieczeństwa. W omawianym modelu lista systemów związanych z bezpieczeństwem ujętych w standardzie to ponad 20 pozycji (są również opcje dodatkowe). Nie sposób ich wszystkich wymienić i omówić. Dlatego zasygnalizujemy tylko wybrane.
Unikalny jest system City Safety, czyli wspomaganie hamowania w sytuacji, kiedy różnica między prędkościami znajdujących się na tym samym torze jazdy samochodów sięga 50 km/h.

Kolejny ważny element wpływający na bezpieczeństwo jazdy to możliwość eliminowania lub łagodzenia skutków zderzenia z innymi samochodami na skrzyżowaniach, co jest – podkreśla to producent – rozwiązaniem zastosowanym po raz pierwszy na świecie. Podobnie w przypadku zderzeń z pieszymi albo rowerzystami.
Jeśli samochód zacznie zbaczać z kursu, układ monitorowania pasa ruchu ostrzeże kierowcę o tym, a w razie potrzeby podejmie delikatną interwencję wyczuwalną na kierownicy, by pomóc mu utrzymać pojazd na pasie. Funkcja ta wykorzystuje zaawansowaną kamerę o wysokiej rozdzielczości do odczytywania znaków poziomych na jezdni i pomaga kontrolować pozycję samochodu na drodze. Jeśli pojazd zbliży się do linii na jezdni, układ delikatnie skieruje go z powrotem na środek pasa ruchu. A jeśli pomimo to dojdzie do niezamierzonego przejechania przez linię pasa ruchu, kierowca zostanie ostrzeżony wyczuwalnymi wibracjami kierownicy i sygnałem dźwiękowym. Gdy celowo zmieniamy pasy ruchu i użyjemy kierunkowskazów, układ monitorowania pasa ruchu oczywiście pozostanie bierny. Układ działa przy prędkościach od 65 km/h do 200 km/h.
Warto krótko omówić działanie aktywnego (adaptacyjnego) tempomatu. Rośnie dzięki niemu i bezpieczeństwo, i komfort. Kiedy ustawimy określoną prędkość i jest ona wyższa niż prędkość pojazdu poprzedzającego, po zbliżeniu się do niego na niebezpieczną odległość, samochód sam wyhamuje do takiej prędkości, by został zachowany odstęp bezpieczny. Kiedy zaś pojazd jadący przed nami przyspiesza, nasze auto robi to w ślad za nim, automatycznie. Dystans zaś między pojazdami nie jest stały, lecz zmienia się zależnie od prędkości – przy niskiej jest mały, przy wyższej wydłuża się na tyle, by w razie potrzeby nagłego hamowania zapobiec kolizji.
I na koniec kilka uwag w odniesieniu do wyglądu zewnętrznego Volvo S90. Jego front jest elegancki, linia prosta i smukła, o doskonale wyważonych proporcjach. Klasyka w najlepszym gatunku.

To jedno z tych aut, z których nie chce się oddawać po wykonaniu testu. Modele marki Volvo można oglądać w Koszalinie na zmianę w galeriach Emka i Atrium.

Istnieje również możliwość umówienia się z przedstawicielem dealera na indywidualną prezentację i jazdy testowe.

Kontakt:

Tel: 690 197 486
m.niepsuj@autobruno.dealervolvo.pl
Auto Bruno, ulica Pomorska 115B, 70-812 Szczecin;
salon@autobruno.dealervolvo.pl
serwis@autobruno.dealervolvo.pl

 


Volvo S90, wersja 4D FWD – parametry techniczne:
Pojemność (cm3) – 1969
Moc maksymalna (KM) – 190
Moc maksymalna (obr./min) – 4250
Maks. moment obrotowy (Nm) – 400
Maks. moment obrotowy (obr./min) – 1750-2500
Skrzynia biegów – automatyczna, 8-biegowa
Prędkość maks.(km/h) – 230
Czas rozpędzania 0-100 km/h – 8,2 sekundy
Rodzaj paliwa – ON
Zużycie paliwa (deklaracja) – od 4,2 do 5,5 l/100 km
Emisja CO2 (średnia; g/km) – 121/123