Zapowiadana była przez producenta jako nowy samochód i taka rzeczywiście jest. Choć kształtem nadwozia podobna do poprzedniej generacji, nowa Honda CR-V zapewnia wyższy komfort zarówno kierowcy, jak i pasażerom. Wyposażona jest również w liczne systemy podnoszące bezpieczeństwo jazdy znane do niedawna tylko z samochodów klasy premium. Mieliśmy okazję przetestować auto w wersji z półtoralitrowym silnikiem (193 KM) i automatyczną skrzynią biegów. Żal było wysiadać.

My ocenialiśmy Hondę CR-V z punktu widzenia typowego kierowcy, dla którego liczy się przede wszystkim wygoda, poczucie niezawodności auta i bezpieczeństwo w każdych okolicznościach. Ale ciekawe są również obserwacje zawodowca, jakim jest bez wątpienia Tomasz Kuchar, wielokrotny rajdowy mistrz Polski, właściciel Akademii Bezpiecznej Jazdy. Podczas prezentacji modelu w koszalińskim salonie marki podkreślał on, że Honda CR-V – należąca do kategorii SUV (ang. Sport Utility Vehicle, czyli samochodów sportowo-użytkowych), w której to kategorii element przygotowania do jazdy w terenie jest istotny ale nie najistotniejszy – rewelacyjnie sprawdza się w trudnych warunkach. Ba, nie tylko mówił o tym, ale udowodnił to filmami nagranymi podczas jazd prezentacyjnych odbytych z klientami salonu.

1_1

Jazdy miały miejsce w dniu deszczowym, kiedy grunt był nasiąknięty wodą. Ani razu auto nie „zakopało się”, koła nie buksowały, nie było efektu ślizgania się. Również w terenie bardzo nierównym, kiedy niektóre koła traciły kontakt z podłożem, samochód doskonale sobie radził, trzymając się toru jazdy.

Pan Tomasz mówi: – Jestem pod ogromnym wrażeniem całości nowej Hondy CRV. Chociażby zawieszenie tego samochodu, który jest SUV-em i można by się spodziewać, że nie będzie dobry ani w ciężkim terenie, bo nie jest to terenówka, ani po gładkim terenie, bo nie jest to. Mamy samochody, które są terenowymi monsterami i nie da się nimi jechać po miejskiej drodze, i są samochody do jazdy miejskiej, które nie poradzą sobie w ciężkim terenie. Tu moje zaskoczenie, bo SUV Hondy CR-V sprawdza się rewelacyjnie i jednym i drugim miejscu. Jest to niebywałe, uzyskując takie połączenie, Honda osiągnęła niesamowity sukces.

Z jazdy nową Hondą CR-V – przykładowo w wersji 1.5 Life Style 4WD, można się już cieszyć w kwocie 2048 zł brutto miesięcznie (przy 5 latach okresu leasingu, 35% wpłaty własnej i 1% wykupie)

Pod wrażeniem byli również klienci koszalińskiego salonu marki. Pan Piotr Kujawa stwierdził: – Przeskok, jeśli chodzi o napędy na cztery koła, jest ogromny w stosunku do poprzednich modeli. Działa to niesamowicie dobrze. Tor został przez nas pokonany w warunkach naprawdę ciężkich, bo pogoda była niesprzyjająca, a auto radziło sobie naprawdę rewelacyjnie.

Pan Krzysztof Rożnowski tak podsumował test: – Auto wychodziło z każdej opresji. Mało tego! Jechaliśmy na oponach letnich w błocie i dużym deszczu. Nawet kiedy koło zawisło w powietrzu i nie powinniśmy z tego wybrnąć… udało się. Duży szacunek dla auta.

My nie testowaliśmy nowej Hondy CR-V w ekstremalnych warunkach autodromu a na typowych koszalińskich i podkoszalińskich drogach, ale z wieloma obserwacjami Tomasza Kuchara się zgadzamy. Przede wszystkim: to auto prowadzi się niezwykle lekko i precyzyjnie. Przy nawet dużych prędkościach w kabinie jest cicho, co jest ważnym składnikiem komfortu.

Nadwozie nowej Hondy CRV otrzymało dłuższy rozstaw osi oraz większe felgi i opony, które dodają sylwetce auta masywności i atletycznego wyglądu. Auto zachowuje charakterystyczną sylwetkę poprzednika, ale stała się ona bardziej wyrafinowana i dynamiczna. Sylwetka nowej Hondy CRV wyróżnia się masywniejszymi nadkolami, ostrzejszymi liniami maski i tylnej części nadwozia oraz reflektorami typowymi dla nowej generacji modeli japońskiego producenta.

Wnętrze wygląda jak w autach klasy premium. Ożywiają je metaliczne, polerowane elementy oraz panele ozdobne przypominające drewno. Kabina jest elegancka. Jej strategiczne miejsca wykończono miękkimi i przyjemnymi w dotyku materiałami. Standardowo model CR-V dostępny jest z materiałową, czarną tapicerką foteli, którą w wyższych wersjach wyposażeniowych zastępuje miękka naturalna skóra w kolorze czarnym lub w odcieniu kości słoniowej.

Pomiędzy pasażerami z przodu i tymi siedzącymi z tyłu odległość wzrosła o 50 mm. Zbiornik paliwa umieszczony przed tylną osią jest teraz bardziej płaski, co pozwoliło zaprojektować wersję siedmioosobową – po raz pierwszy w historii tego modelu.

Wszystkie siedzenia Hondy CR-V mają regulację pochylenia oparcia, a kanapa w drugim rzędzie daje się regulować wzdłużnie w zakresie 150 mm. Kąt otwarcia tylnych drzwi zwiększono o 6 stopni, dzięki czemu łatwiej będzie korzystać z trzeciego rzędu, w którym - zdaniem producenta -  zmieszczą się nawet dorosłe osoby.
Bagażnik nowej Hondy CR-V jest jednym z największych w klasie, a na pewno ma największą powierzchnię w historii modelu. Oparcia kanapy składa się przyciskiem, a dwupoziomowa podłoga pozwala uzyskać całkowicie płaską przestrzeń. W wersji pięciomiejscowej jej maksymalna długość to 1830 mm, natomiast w wersji siedmiomiejscowej będzie o 30 mm krótsza. To jednak i tak o 250 mm więcej niż w obecnie sprzedawanej generacji CR-V.

Przed kierowcą umieszczono zupełnie nowy zestaw zegarów z centralnie ulokowanym, dużym, kolorowym, siedmiocalowym wyświetlaczem TFT-LCD. Oprócz prędkościomierza i obrotomierza ekran może pokazywać m.in. wskazania nawigacji, odtwarzaną muzykę, kontakty z telefonu czy dane dotyczące napędu 4×4. W nowej Hondzie CR-V pojawił się także wyświetlacz HUD (pokazuje kierowcy na szybie, na wysokości wzroku, określone dane).

Z punktu widzenia kosztów eksploatacji kluczowe jest udane połączenie osiągów z rozsądnym zużyciem paliwa. Silnik benzynowy 1.5 VTEC TURBO, jakim dysponował testowany przez nas samochód, gwarantuje to. Wspomniany silnik zadebiutował wcześniej, w najnowszej generacji modelu Civic. Wzrost mocy w porównaniu poprzednią generacją modelu oznacza jeszcze lepszą dynamikę jazdy przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa. Przyśpieszenie 0-100 km/h zajmuje 9,3 s, a prędkość maksymalna wynosi 211 km/h.
Wspomniane już terenowe zdolności Hondy CR-V wzrosły dzięki nowej platformie, która oferuje teraz większy prześwit przy zachowaniu tego samego środka ciężkości. Prześwit pod pojazdem wynosi teraz 191 mm w wersjach FWD oraz 201 mm w odmianach AWD (w obu przypadkach wzrost wynosi 35 mm w porównaniu do poprzedniej generacji). Za tak wysoki prześwitu odpowiadają również większe koła i opony, które dodatkowo budują atletyczny wizerunek sylwetki CR-V. W praktyce ma to znaczenie na przykład podczas parkowania – przy pokonywaniu wysokich krawężników.

W oparciu o koncepcję bezpieczeństwa dla wszystkich (Safety for Everyone), japoński producent oferuje te same zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego we wszystkich wersjach wyposażeniowych nowej Hondy CRV. Fundamentem doskonałej ochrony, jaką zapewnia ten model, jest – wspomniana wyżej – wyjątkowo wytrzymała i niezwykle sztywna platforma stworzona w myśl koncepcji, zgodnie z którą konstrukcja samochodu ma zapewniać najwyższe bezpieczeństwo bez względu na kierunek uderzenia (All Directions Collision Safety).
Honda CRV wyposażona jest w rozbudowany system Honda Sensing, obejmujący liczne systemy zwiększające bezpieczeństwo czynne oraz wspomagające kierowcę. Wykorzystuje on połączone informacje z radarów i kamery oraz wielu innych nowoczesnych czujników, by wspierać i ostrzegać kierowcę w potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach. Najważniejsze składniki tego systemu wymieniamy osobno w ramce, a tutaj wspomnimy tylko o dwóch.

Pierwszy to adaptacyjny tempomat. Ustawiwszy określoną prędkość, nawet jeśli jest ona znacznie wyższa niż prędkości jadącego kilkaset metrów przed nami samochodu, możemy być pewni, że nie dojdzie do kolizji, gdy go dogonimy. Po prostu tempomat odpowiednio wcześnie spowoduje automatyczny spadek naszej prędkości i narzuci poruszanie się „krok w krok” za poprzedzającym pojazdem z zachowaniem właściwej odległości. Oczywiście kiedy ten, kto jedzie przed nami, przyspieszy, przyspieszymy i my, ale tylko do „zadanej” pierwotnie szybkości.

Drugi to system korekcji toru jazdy. Podobne są obecne w wielu nowoczesnych samochodach różnych marek, ale w porównaniu z wykorzystanym w nowej Hondzie CR-V wydają się atrapami. Tutaj system naprawdę w ułamkach sekundy reaguje na opuszczenie prze auto pasa ruchu i przywraca właściwy tor poruszania się pojazdu. Testowaliśmy ten element do znudzenia (oczywiście bez narażania się na sytuacje ekstremalne) i za każdym razem działanie systemu było idealne.

Na ogólne zadowolenia z samochodu wpływ mają również drobiazgi. Choćby takie jak cztery gniazda USB rozmieszczone w kabinie umożliwiające podłączenie telefonów, tabletów oraz innych urządzeń przenośnych – również przez pasażerów siedzących z tyłu.

Od chwili debiutu w 1995 roku Honda CRV zyskała status najlepiej sprzedającego się SUV-a na świecie. Najnowsza odsłona z całą pewnością jeszcze bardziej podnosi jej atrakcyjność. Spodziewać się więc można, że znajdzie ona wielu nabywców – również w Polsce.


 

Wszelkich informacji na temat nowego modelu udziela Autoryzowany Salon Honda Mojsiuk Auto KM w Starych Bielicach k/Koszalina, ul. Koszalińska 89 lub pod nr tel.: 94/34 77 363

www.honda.mojsiuk.pl

Szukaj nas na Facebooku: Honda Mojsiuk Auto KM

 

PARAMETRY TECHNICZNE

Silnik – 1.5 VTEC turbo
Pojemność – 1498 cm3
Moc maksymalna – 193 KM (5600 obr./min)
Rodzaj paliwa – benzyna 95
Długość całkowita – 4600 mm
Szerokość z lusterkami – 2117 mm
Wysokość całkowita – FWD 1679mm / AWD 1689 mm
Pojemność zbiornika – 57 litrów