Bez nazwy 1 Wydarzenia

Czym jest identyfikacja wizualna i dlaczego warto ją wdrożyć

Czy historię można opowiedzieć bez słów? Oczywiście – dowodem na to są filmy nieme, które w 1985 roku zawojowały świat dzięki urządzeniu zwanym kinematografem. Obraz bez dźwięku, bez napisów – tylko i wyłącznie przekaz wizualny. Czy budził emocje w widzach? Tak. Czy dostarczał wrażeń i był czymś, co zostaje w pamięci na dłużej? Bez wątpienia. Tak było kiedyś, jest tak i dziś.

W obecnych czasach treści wizualne są nieodzowną częścią tożsamości marki. Nie bez powodu, bo wpływają na odbiorców wielopłaszczyznowo. Aż 65% populacji stanowią wzrokowcy. Szybciej i łatwiej jesteśmy w stanie zrozumieć i przyswoić treści wizualne, aniżeli tekstowe. Dbałość o spójność i nowoczesność identyfikacji wizualnej marki jest sprawą nadrzędną, która zaprocentuje w przyszłości w postaci większej świadomości, wzrostu zaufania czy też budowania autorytetu.

Czy oceniamy rzeczy “na pierwszy rzut oka”? Zawsze, nawet mimowolnie. Strona ładuje się już drugą minutę? Firma nie dba o szczegóły. Witryna nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych? Przedsiębiorstwo jest nienowoczesne, nie idzie z duchem czasu. Wiesz dlaczego tak się dzieje? Mamy do czynienia z szatańskim efektem halo, czyli odmianą podstawowego błędu atrybucji. Przypisujemy negatywne właściwości osobie lub firmie na podstawie pierwszego wrażenia. Jak nietrudno się domyślić, zależy nam dokładnie na odwrotnej reakcji odbiorcy (tj. anielskim efekcie halo). I właśnie profesjonalna, pomysłowa identyfikacja wizualna marki jest w stanie go zagwarantować.

Co to jest identyfikacja wizualna?

Jest to system składający się ze znaku graficznego, odpowiednio dobranej kolorystyki i typografii, uzupełniony o charakterystyczny klucz wizualny. Powinien odzwierciedlać tożsamość marki – jej historię, wizję, misję, charakter działalności i jej wyróżniki, priorytety, postawę, wartości czy kulturę organizacyjną. Jego zadaniem jest ułatwienie odbiorcom rozpoznanie organizacji. Cel zostanie osiągnięty, jeśli będzie na tyle unikatowy, by zapaść w pamięć. Czy da się wyrazić to wszystko, oddziałując jedynie na zmysł wzroku? Nie bez powodu kolor niebieski, kojarzący się z czystością, wybierają marki produktów do higieny. Nasze agencyjne, wypisz-wymalujowe kolory też nie pojawiły się bez przyczyny – fiolet jest symbolem autorytetu, szacunku, niezależności, natomiast pomarańczowy emanuje energią, kojarzy się z witalnością i radością – wzbudza zainteresowanie i przykuwa uwagę odbiorcy. Aby przygotować dobrą identyfikację wizualną nie można opierać się na subiektywnych preferencjach. Należy kompleksowo przeanalizować wszystkie obszary działalności firmy i opierać się na strategii marki.

Identyfikacja Wizualna Tekst Wydarzenia

Elementy identyfikacji wizualnej

W skład identyfikacji wizualnej marki wchodzą bazowe elementy, na podstawie których tworzone są bardziej lub mniej skomplikowane projekty. Mowa o takich składnikach jak kolory, kształty, zdjęcia, grafiki, symbole czy typografia. Wyznacznikiem kierunku powinna być strategia firmy, dogłębna analiza jej potrzeb i grupy docelowej.

Co więc wchodzi w skład zestawu zaprojektowanej identyfikacji wizualnej?

Księga znaku – opis i standaryzacja logo, wzory poprawnego i niepoprawnego wykorzystania wszystkich elementów graficznych, na przykład w komunikacji w social mediach
Key Visual – wiele elementów graficznych, które wykorzystywane są we wszystkich materiałach firmy
Kolorystyka – kody wykorzystywanych kolorów w wersji CMYK i RGB
Typografia – system określający sposób doboru krojów pisma, ich zestawiania, wielkości oraz relacji z innym elementami klucza wizualnego
Akcydensy – materiały firmowe – wizytówki, teczki, cenniki, papier firmowy, koperty
Materiały marketingowe – banery, billboardy, plakaty, broszury, foldery, ulotki
Opakowania – pudełka, etykiety, naklejki, taśma, kartony
Gadżety firmowe – długopisy, koszulki, czapki, wizytowniki, papierki od cukierków

Funkcje identyfikacji wizualnej

Zadaniem identyfikacji wizualnej jest wyróżnienie marki na rynku, wyeksponowanie jej unikatowości pod różnymi względami. Odbiorcy są obecnie wręcz bombardowani komunikatami reklamowymi, nowymi informacjami, kampaniami różnych firm. Wchodzą z nimi w interakcję, jednak często nie zostają one zapamiętane. Wcześniej pisaliśmy o roli pierwszego wrażenia – profesjonalna identyfikacja wizualna jest w stanie “wgryźć się” w pamięć odbiorcy i sprawić, że odbiorca myśląc o produktach czy usługach z Twojej branży, wróci właśnie do Ciebie. Bo Ty się wyróżniłeś, wywołałeś określone odczucia i emocje, a tym samym zwiększyłeś swoje szanse w wyścigu o potencjalnego klienta.

Z pewnością zdajesz sobie sprawę jak ogromną rolę w funkcjonowaniu biznesu odgrywa wizerunek przedsiębiorstwa. Identyfikacja wizualna pomaga przechylić szalę zwycięstwa na Twoją stronę – odbiorcy już na dzień dobry patrzą na firmę łaskawszym okiem. Budowanie pozytywnego wizerunku to praca długofalowa, wymagająca cierpliwości i konsekwencji, w której liczą się wszystkie szczegóły i niuanse. Jeśli zadbasz o identyfikację wizualną swojej firmy, potencjalni klienci zobaczą spójność komunikacji we wszystkich kanałach marki i nawet nieświadomie zaczną tworzyć kreatywny obraz Twojego przedsiębiorstwa.

Logo, powielające się elementy i schematy graficzne, typografia i wiele, wiele innych składowych identyfikacji wizualnej wpływają na wzrost wiarygodności i zaufania do marki. Odbiorca, widząc stronę internetową, komunikację na Facebooku czy też plakaty, wizytówki i banery, które do siebie nawiązują, oceni firmę jako nowoczesną, dbającą o szczegóły – słowem partnera, na którego można liczyć. Ma pewność co do jakości oferowanych produktów czy usług.

Wraz z rozwojem firmy Twoje zapotrzebowanie na projekty będzie coraz większe. Jeśli zadbasz o spójną identyfikację wizualną, tworzenie dodatkowych elementów, na przykład graficznych, będzie o wiele prostsze i szybsze. Będziesz posiadać solidny fundament – zobaczysz, że ta inwestycja okaże się dla Ciebie bardzo lukratywna. Nie tylko pod względem finansowym, ale i strategicznym.

Identyfikacja wizualna nie jest zbędnym “widzi mi się”. To element tożsamości marki, który realnie wpływa na funkcjonowanie biznesu. Dzięki niej zyskasz w oczach odbiorców uznanie i zaskarbisz sobie ich zaufanie. Twoja firma będzie częściej zapamiętywana, gdyż wszystkie jej składniki będą pojawiać się w wielu miejscach, a przy tym wyróżnią się unikatowością, która zawsze jest w cenie. Pamiętaj – możesz, a nawet powinieneś akcentować swoje mocne strony na każdym kroku, a identyfikacja wizualna Ci w tym pomoże.

bi2 Obszar roboczy 1 kopia 11 Wydarzenia