handlowcy Biznes

Biznes to nie wszystko

Wysokie standardy działania wymusza na nas nasz rodowód – mówi Wanda Stypułkowska, prezes MPS International, firmy działającej w Koszalinie od blisko 30 lat. Korzenie przedsiębiorstwa produkującego kosmetyki, opakowania plastikowe i środki czystości sięgają drugiego brzegu Bałtyku, do Szwecji.

Śmiało można pokusić się o stwierdzenie, że produkty pochodzące z koszalińskiej fabryki stoją w łazienkach większości z nas. W zakładzie, mieszczącym się w Koszalinie przy ul. Bohaterów Warszawy 30, produkowane są kremy do twarzy, do rąk, balsamy do ciała, mydła w płynie, szampony, żele pod prysznic i do kąpieli, antyperspiranty, toniki i mleczka do demakijażu oraz wiele, wiele więcej.
– Nie produkujemy własnej marki, jesteśmy usługodawcą dla firm z Polski i zagranicy – mówi Wanda Stypułkowska. – Tworzymy kosmetyki od podstaw: opracowujemy formuły, przeprowadzamy testy, produkujemy masę i pakujemy ją do butelek, które sami produkujemy.

 

Zarząd – Fot. Tomasz Majewski Wręczenie certyfikatu IFS HPC. Od lewej: prezes MPS International Wanda Stypułkowska, wiceprezes Tomasz Tołwiński, audytor wiodący TÜV SÜD Polska Sylwia Stokowska.
Zarząd – Fot. Tomasz Majewski
Wręczenie certyfikatu IFS HPC. Od lewej: prezes MPS International Wanda Stypułkowska, wiceprezes Tomasz Tołwiński, audytor wiodący TÜV SÜD Polska Sylwia Stokowska.

Kamienie milowe

W działalności MPS International można wyznaczyć kilka ważnych wydarzeń, które wpłynęły na to, jak firma wygląda dziś. – Na początku lat 90. ub. w., gdy zaczynaliśmy działalność po przeniesieniu się ze Szwecji do Polski, wyróżniało nas doświadczenie i umiejętności, a także znajomość języków. To nam ułatwiło zdobycie rynków zagranicznych – mówi pani prezes.
W 1998 roku MPS nawiązał współpracę z firmą Avon. Do dziś jest to jeden z największych klientów w zakresie produkcji butelek. Firma specjalnie zakupiła nowe maszyny, by sprostać wymaganiom klienta. – Zdobyliśmy też znaczące know-how, ponieważ niemal co tydzień był u nas inżynier z Wielkiej Brytanii, który uczył nas nowych technologii – dodaje Wanda Stypułkowska.
Przez wiele lat MPS International zajmował się rozlewaniem olejów silnikowych. W 2004 roku klient wycofał się z Koszalina, ponieważ otworzył własny zakład produkcyjny. Władze firmy stanęły więc przed wyzwaniem: co zrobić, by przetrwać na rynku? Szybko zapadła decyzja o rozwoju produkcji kosmetyków. – Pozyskaliśmy dużego klienta z Wielkiej Brytanii. To była firma, której bardzo zależało na tym, by nasza współpraca się powiodła. Dzięki temu zyskaliśmy kolejny znaczący bagaż doświadczeń – mówi Tomasz Tołwiński, wiceprezes MPS International.

 

Sukces za granicą

MPS International zdobywa klientów na rynkach europejskich, głównie w Szwecji, Wielkiej Brytanii, krajach Beneluksu. Dziś aż 60 procent przychodów firmy pochodzi z eksportu.
– Nasi klienci doceniają lojalność i jakość. Cena nie jest dla nich głównym wyznacznikiem wyboru dostawcy – tłumaczy Wanda Stypułkowska. – Zupełnie inaczej jest w Polsce. Tu wciąż kluczową wartość ma cena.
By przez tyle lat utrzymać się na rynku i stale się rozwijać – dziś firma zatrudnia blisko 350 osób – trzeba bacznie obserwować rynek, wyszukiwać nowości i nadążać za nimi.
– Udaje nam się to dzięki zdeterminowanym i zmotywowanym pracownikom. Mamy wdrożony nowoczesny system zarządzania. Menedżerowie są liderami akceptującymi zmiany. Wdrożyliśmy również sprawne narzędzia zarządzania – wylicza pani prezes.

 

I’m Green – Fot. MPS Produkcja innowacyjnej butelki I’m Green jest bezpieczna dla środowiska naturalnego. Dzięki wykorzystaniu specjalnej technologii ograniczana jest emisja dwutlenku węgla do atmosfery.
I’m Green – Fot. MPS
Produkcja innowacyjnej butelki I’m Green jest bezpieczna dla środowiska naturalnego. Dzięki wykorzystaniu specjalnej technologii ograniczana jest emisja dwutlenku węgla do atmosfery.

Zarządzanie z certyfikatami

Co daje potencjalnemu klientowi pewność, że firma, do której zwraca się ze zleceniem wyprodukowania kosmetyku czy opakowania, stanie na wysokości zadania? Dziś są to liczne certyfikaty, potwierdzające zachowanie standardów w różnych obszarach działania przedsiębiorstwa.
Od 2018 roku MPS działa w oparciu o normę ISO 9001:2015 (zarządzanie jakością) i ISO 14001:2015 (zarządzanie środowiskiem).

– Efektem wdrożonego nowego standardu jest m.in.: identyfikacja zagrożeń i skutków, zarządzanie ryzykiem, zapewnienie powtarzalności wyrobów i usług, zmniejszenie liczby braków wewnętrznych i reklamacji, lepsza identyfikacja potrzeb poszczególnych komórek organizacyjnych, zwiększenie skuteczności realizacji celów – tłumaczy Joanna Morawska, pełnomocnik zarządu ds. zintegrowanych systemów zarządzania.
Ustawa o kosmetykach zobowiązuje producentów do posiadania opisu metody produkcji zgodnej z tzw. Dobrą Praktyką Produkcji (GMP – Good Manufacturing Practice). W celu ułatwienia realizacji zasad GMP opracowano normę ISO 22716:2009.

– Norma ta zawiera wskazówki dotyczące produkcji, kontroli, składowania i transportu produktów kosmetycznych. Poszczególne jej rozdziały w uporządkowany sposób określają obszary, które wymagają nadzoru: personel, pomieszczenia, procedury, produkcja i produkty – mówi Joanna Morawska. – Poza tym gwarancję wytworzenia bezpiecznego produktu daje dodatkowe narzędzie – standard IFS HPC (International Featured Standard Household and Personal Care Standard). Dzięki niemu w znacznie szerszy sposób możemy przeanalizować nasze grupy produktowe oraz procesy, w tym projektowanie i transport, mające wpływ na bezpieczeństwo produktu.

Powstanie standardu IFS HPC jest wynikiem współpracy International Featured Standard z wieloma zainteresowanymi jednostkami – sieciami, sprzedawcami detalicznymi, firmami, jednostkami certyfikującymi itp. – z największych rynków kontynentalnej Europy: Niemiec, Francji i Włoch. – Dzisiaj wymagania rynku kosmetycznego idą nieco dalej. Stosowne warunki wytwarzania, bezpieczeństwo produkcji są już podstawą i nie podlegają dyskusji – tłumaczy Joanna Morawska. – Kolejnym krokiem jest odpowiedź na potrzeby dzisiejszego rynku kosmetycznego, które to idą już dużo dalej w swoich wymaganiach zapewnienia standardów jakościowych aniżeli GMP czy IFS HPC – chodzi o wyselekcjonowaną grupę produktową, czyli wyroby ECOCERT/COSMOS i Vegan. W przypadku obu tych standardów niezbędne jest stworzenie i wdrożenie bezpiecznych warunków produkcyjnych, obejmujących m.in. odpowiedni sposób magazynowania, mieszania masy kosmetycznej, konfekcjonowania, mycia i dezynfekcji, higieny pomieszczeń i personelu.

 

Galeria – Fot. Tomasz Majewski Galeria MPS przyciąga wielu miłośników sztuki. Zatrudnieni w MPS chwalą sobie możliwość odwiedzenia galerii w drodze do pracy.
Galeria – Fot. Tomasz Majewski
Galeria MPS przyciąga wielu miłośników sztuki. Zatrudnieni w MPS chwalą sobie możliwość odwiedzenia galerii w drodze do pracy.

Przede wszystkim ludzie

Wysokie standardy dotyczą nie tylko samej produkcji, ale także podejścia do zarządzania ludźmi. MPS International od 2002 roku jest audytowany pod kątem spełniania wymagań standardów etycznych, z początku SA8000, obecnie SMETA.
– Wdrożyliśmy szereg polityk i procedur dotyczących zakazu dyskryminacji i mobbingu, kładziemy nacisk na etyczne zachowania w miejscu pracy, ściśle przestrzegamy regulacji prawnych w obszarze czasu pracy oraz wynagradzania i premiowania pracowników – wylicza Wioleta Iwanek, kierownik Działu Personalnego.
Ciągła praca nad udoskonalaniem systemów zarządzania, rozwojem organizacji i pracujących w niej ludzi, poszerzania już bogatej oferty benefitów dla pracowników – od szkoleń i ubezpieczenia na życie, przez dofinansowanie wczasów, imprezy integracyjne, imprezę mikołajkową dla dzieci pracowników, po upominek finansowy przed Bożym Narodzeniem oraz dodatkowe dwa dni wolne – w Wigilię i w Sylwestra. To wszystko wpływa na postrzeganie MPS jako przyjaznego, odpowiedzialnego i rzetelnego pracodawcę.
– Nasz wizerunek jest podstawą dla rozwoju firmy i zakończenia procesów rekrutacyjnych z sukcesem – dodaje Wioleta Iwanek.

 

Gwardia – Fot. MPS MPS jest sponsorem VIP klubu piłki ręcznej Gwardia Koszalin. Umowa została podpisana w świetle kamer. Od lewej: zarząd MPS – Tomasz Tołwiński i Wanda Stypułkowska oraz prezes klubu Tomasz Nowe i pełnomocnik zarządu Gwardii Jan Stasiuk.
Gwardia – Fot. MPS
MPS jest sponsorem VIP klubu piłki ręcznej Gwardia Koszalin. Umowa została podpisana w świetle kamer. Od lewej: zarząd MPS – Tomasz Tołwiński i Wanda Stypułkowska oraz prezes klubu Tomasz Nowe i pełnomocnik zarządu Gwardii Jan Stasiuk.

Odpowiedzialność za środowisko

Tak duża firma, jaką jest MPS International, nie funkcjonuje w oderwaniu od otoczenia. Jej działalność, związana z produkcją opakowań plastikowych, jest szczególnie obserwowana, zwłaszcza dziś, gdy plastik staje się wrogiem publicznym numer jeden. To temat, którego MPS nie przemilcza.
– Po pierwsze: produkcja opakowań plastikowych, ich transport i utylizacja wcale nie jest bardziej szkodliwa dla środowiska, niż opakowań szklanych czy papierowych. Mało kto o tym wie. Po drugie: MPS International ma korzenie skandynawskie, a tam świadomość społeczna dotycząca recyklingu, segregacji odpadów i ich odzysku zawsze była dużo większa niż w naszej części Europy. Dlatego od początku wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom dotyczącym ochrony środowiska i minimalizowania negatywnego wpływu naszej działalności na nie – informuje Tomasz Gabrysiak, kierownik ds. klientów kluczowych. – Nigdy nie produkowaliśmy opakowań, których nie dałoby się poddać recyklingowi. Od wielu lat w naszych celach mamy zapisaną dbałość o środowisko, czego przejawem jest posiadanie już od pierwszej połowy lat 90. ubiegłego wieku certyfikatu ISO 14001.
Dzięki zaawansowanym badaniom, w MPS udało się wprowadzić do produkcji butelki, w których wykorzystywane jest tworzywo pochodzące z recyklingu. W nowych butelkach może więc znajdować się 25 procent materiału, który już raz był w rękach konsumentów.

– W naszej ofercie tworzyw do produkcji opakowań kosmetycznych mamy też materiał, pozyskiwany z etanolu uzyskanego z trzciny cukrowej – I’m Green – dodaje Tomasz Gabrysiak. – Jest to materiał odnawialny, będący alternatywą polietylenu petrochemicznego. Produkcja I’m Green w znaczący sposób przyczynia się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Stosujemy ten materiał od czterech lat na rynku skandynawskim. Ostatnio zauważamy też coraz większe zainteresowanie ze strony polskich właścicieli marek kosmetycznych.

Innym znaczącym działaniem w trosce o środowisko jest promowanie, przy wsparciu producentów surowców, tzw. zrównoważonego rozwoju. Polega on m.in. na stosowaniu surowców opartych na oleju palmowym i jego pochodnych, pochodzących z certyfikowanych upraw. – W 2016 roku rozpoczęliśmy certyfikację RSPO Mass Balance. Plantacje, którym przyznaje się certyfikat RSPO, nie doprowadzają do wylesiania, a więc do utraty siedlisk dzikich zwierząt. Jednocześnie gwarantują godne warunki pracy dla lokalnych społeczności – tłumaczy Wanda Stypułkowska, prezes MPS International.
Niemałe znaczenie dla ochrony środowiska ma też wybudowana w 2014 roku własna podoczyszczalnia ścieków. Ze względu na trudno rozpuszczalne związki chemiczne zawarte w kosmetykach, specjalna instalacja przetwarza je do tego stopnia, że ściek wypływający do miejskiej kanalizacji jest praktycznie czystą wodą. Za tę inwestycję MPS został nagrodzony tytułem Lidera Ekologii 2014.

 

Handlowcy – Fot. Izabela Rogowska Przedstawiciele Działu Rozwoju Biznesu: Małgorzata Tołwińska i Tomasz Gabrysiak we wzorcowni pełnej butelek.
Handlowcy – Fot. Izabela Rogowska
Przedstawiciele Działu Rozwoju Biznesu: Małgorzata Tołwińska i Tomasz Gabrysiak we wzorcowni pełnej butelek.

Społeczna odpowiedzialność

Władze MPS szczycą się, że zanim hasło CSR (od ang. corporate social responsibility – społeczna odpowiedzialność biznesu) stało się popularne w Polsce, firma już realizowała jego założenia w praktyce.
– Od lat wspieramy dwie fundacje: koszalińską Zdążyć z Miłością oraz warszawską Piękniejsze Życie. Pierwsza z nich opiekuje się samotnymi matkami w trudnej sytuacji, druga – kobietami zmagającymi się z nowotworami – mówi Marcin Napierała, specjalista ds. promocji i wizerunku. – W 2016 roku z inicjatywy mojej poprzedniczki Katarzyny Gerlaczyńskiej powstała Galeria MPS. Zapraszamy do niej artystów z naszego regionu, ale też z Polski. Za nami już trzynaście wernisaży. Było malarstwo, rzeźba, fotografia, grafika, ilustracja. Szykujemy kolejne wystawy.

– Każdego dnia naszą galerią przechodzi 350 osób. Dzięki temu nasi pracownicy mogą obcować ze sztuką. Dajemy też szansę mieszkańcom Koszalina, by zapoznali się z pracami zapraszanych przez nas twórców – dodaje Wanda Stypułkowska.

W tym roku władze MPS zdecydowały się rozpocząć współpracę z pierwszoligowym klubem piłki ręcznej Gwardia Koszalin. Firma została sponsorem VIP i patronem szkolenia młodzieży.

– Wybraliśmy piłkę ręczną, ponieważ jest to sport rodzinny, kojarzący się z pozytywnymi emocjami i liczymy na to, że spora grupa naszych pracowników będzie kibicować koszalińskiej drużynie – mówi Wanda Stypułkowska, prezes MPS International. – Poza tym dostrzegamy w drużynie duży potencjał. Zarząd Gwardii Koszalin przedstawił nam ambitny, ale realny plan rozwoju.
MPS wspiera drużynę szczypiornistów nie tylko finansowo, ale także zatrudnił kilku zawodników, którzy przyjechali do Koszalina z różnych polskich miast, by wesprzeć swoim talentem i umiejętnościami tutejszą drużynę.

MPS jako sponsor VIP również liczy na korzyści – główną z nich będzie umocnienie w świadomości mieszkańców Pomorza Środkowego marki MPS jako rzetelnego, uczciwego i społecznie odpowiedzialnego pracodawcy.
– Chcemy pokazać się nie tylko jako firma, która istnieje w Koszalinie już blisko 30 lat, ale także jako przedsiębiorstwo zaangażowane w życie lokalnej społeczności, wspierające pasje i hobby swoich pracowników – mówi Tomasz Tołwiński. – A wśród 350 osób zatrudnionych w MPS jest wielu kibiców, dlatego w hali Gwardii będziemy mieć własny sektor, w którym zamierzamy być bardzo widoczni.
To nie pierwszy raz, kiedy MPS International wspiera lokalny sport. Od lat koszalińska firma sponsoruje zawody dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Jest też jednym ze sponsorów prestiżowego Międzynarodowego Turnieju Tenisa Ziemnego Futures Men’s Toyota Koszalin Open. Od 2019 roku prezes MPS International Wanda Stypułkowska jest członkiem Klubu Biznesu Akademii Piłkarskiej Bałtyk Koszalin, a przedsiębiorstwo zostało sponsorem turnieju Bałtyk Transport Cup, organizowanego przez Akademię Piłkarską Bałtyk Koszalin.

 

logo bez tła-1MPS International

ul. Bohaterów Warszawy 30
75-211 Koszalin
tel. 94 348 42 00
www.mps.koszalin.pl
office@mps.koszalin.pl