Jak na lidera rynku przystało, Mercedes-Benz stale rozszerza wachlarz produkowanych przez siebie modeli aut i systematycznie wprowadza w nich nowatorskie rozwiązania techniczne. Do 2020 roku zamierza skierować na rynek ponad 30 modeli, spośród których 11 nie ma swojego odpowiednika w dotychczasowej ofercie. Dzisiaj prezentujemy trzy samochody będące udanym rozwinięciem wcześniejszych propozycji Mercedesa, dostępne są w salonie firmowym marki w Starych Bielicach.
Zacznijmy od drugiej generacji średniej klasy SUV-a. W ofercie Mercedes-Benz zmienia on nazwę na GLC. Projekt GLC przedkłada nowoczesną estetykę ponad klasyczny, terenowy wygląd. Dynamiczne, napięte linie zdradzają, jak będą wyglądać kolejne SUV-y Mercedes-Benz. Ale GLc odcina się od swojego przodka, legendarnej Klasy G, wyłącznie pod względem designu. Od strony technologicznej ustanawia nowe wzorce we wszystkich dziedzinach, a pod względem zdolności terenowych trzyma niezmiennie znakomity poziom.
MODNA INTERPRETACJA LUKSUSU
Z profilu GLC nawiązuje do aut z nadwoziem coupé – ma subtelnie opadającą linię szyb i głębokie przetłoczenie drzwi, biegnące w kierunku poszerzonych tylnych błotników. Jego elegancką, wydłużoną sylwetkę podkreśla powiększony o 118 mm rozstaw osi (2873 mm). Matowo czarne osłony nadkoli, koła o średnicy do 20 cali oraz opcjonalne stopnie progowe nie pozostawiają z kolei wątpliwości co do terenowych walorów nowego modelu. GLC awansował również pod względem wystroju kabiny, podążając śladem większego brata – GLE. Do wykończenia wnętrza służą typowe dla mercedesów, wysokiej jakości materiały: skóra nappa, drewno czy metalizowane okładziny, atrakcyjne tak samo z wyglądu, jak i w dotyku. Szczególną uwagę zwraca szeroka, opadająca płynnie konsola środkowa z trzema otworami wentylacyjnymi. Biegnie ona od wolnostojącego ekranu multimediów aż do podłokietnika. Dłoń kierowcy odruchowo trafia na nowy panel dotykowy, który pozwala sterować wszystkimi funkcjami multimediów. W porównaniu z poprzednikiem GLC zapewnia znacznie więcej przestrzeni w obu rzędach siedzeń. Dłuższe nadwozie efektywnie przekłada się na ilość miejsca we wnętrzu, i to w niemal wszystkich kierunkach – ze szczególnym uwzględnieniem komfortu podróżujących na tylnej kanapie. Dla przykładu, ilość miejsca na kolana wzrosła tam o 57 mm. Znacząco, bo również o 57 mm, poszerzono kabinę z przodu. To zasługa nie tylko szerszego o 50 mm nadwozia, ale również odpowiedniej architektury foteli. Równocześnie wzrosła pojemność i funkcjonalność bagażnika. Oparcie tylnej kanapy jest dzielone w stosunku 40/20/40 i można ustawić je w pozycji przewozowej, zwiększając objętość przestrzeni bagażowej o 80-110 l, nawet do 580 l. Po całkowitym złożeniu GLC mieści nawet 1600 l bagażu, o 50 l więcej od poprzednika.
EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA GLC
całkiem nowe lub zmodyfikowane układy napędowe, znakomita aerodynamika i inteligentna, lekka konstrukcja – oto kluczowe czynniki stojące za wzorową wydajnością modelu. Zależnie od wersji, zużycie paliwa względem poprzednika spadło o 19 proc. Równocześnie, przy zachowaniu tej samej mocy, GLC ma lepsze osiągi. Model jest dostępny w czterech odmianach do wyboru:
- GLC 220 d 4MATIC, diesel, 125 kW (170 KM)
- GLC 250 d 4MATIC, diesel, 150 kW (204 KM)
- GLC 250 4MATIC, benzynowy, 155 kW (211 KM)
- GLC 350 e 4MATIC, hybryda plug-in, 155+85 kW (211+116 KM)
Wszystkie odmiany spełniają normę emisji spalin euro 6 i są wyposażone w funkcję start/stop. Jako pierwszy model w segmencie, GLC będzie oferowany z hybrydowym napędem plug-in. Mimo znacznie większych wymiarów karoserii i bogatszego wyposażenia nowy model jest o 80 kg lżejszy od poprzednika. W głównym stopniu odpowiada za to zupełnie nowe nadwozie, ważące o 50 kg mniej od mniejszego GLK. To zasługa inteligentnego połączenia materiałów, w tym aluminium oraz wysoko wytrzymałej stali. Z aluminium wykonano m.in. drzwi, pokrywę silnika, dach i przedni pas, a także elementy zawieszenia. Ograniczenie masy nieresorowanej w pozytywnym stopniu wpłynęło przy okazji na komfort jazdy i zwinność prowadzenia.
DYNAMIKA I KOMFORT
Nowy GLC standardowo dysponuje systemem trybów jazdy DYNAMIC SELECT z pięcioma programami do wyboru: ECO, COMFORT, SPORT, SPORT+ oraz INDIVIDUAL. Opcjonalnie dostępny jest też pakiet Off-Road engineering, który oferuje do 5 dodatkowych ustawień, m.in. na śliską nawierzchnię (Slippery), do jazdy terenowej po piachu lub żwirze (Off-road), do pokonywania podjazdów lub zjazdów (Incline) oraz holowania przyczepy (Trailer). W samochodach z zawieszeniem AIR BODY CONTROL kierowca ma również do dyspozycji program ostatniej szansy – Rocking Assist, służący np. do wyjeżdżania z zaspy. Po jego uruchomieniu zawieszenie podnosi się o 50 mm, podnosi się też próg działania kontroli trakcji. Nowy GLc jest dostępny praktycznie ze wszystkimi systemami wspomagającymi kierowcę znanymi już z Klas c, e i S. W ramach koncepcji Intelligent Drive łączą one informacje pochodzące z różnych czujników, istotnie zwiększając zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort.
GLE – SYNTEZA WYDAJNOŚCI I OSIĄGÓW
Na rynku pojawił się również gruntownie zmodernizowany bestsellerowy SUV marki Mercedes Benz. Model GLE, następca ML-a, wyróżnia się bardziej dynamiczną stylizacją i technologiami, które wyznaczają nowe wzorce w zakresie wydajności. Średnie zużycie paliwa w całej gamie silników względem poprzednika spadło o 17%. Warto tu dodać, że auto z hybrydowym napędem plug-in (wariant GLE 500 e 4MATIC) oszczędnością przewyższa nawet prawdziwego mistrza w tym względzie – model GLE 250 d z 4-cylindrową jednostką wysokoprężną, a osiągami dorównuje odmianie z silnikiem V8. GLE oferuje także wyśmienite właściwości jezdne na asfalcie i w terenie, niezrównaną przestronność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa. GLe imponuje też przełomowymi systemami wspomagającymi, 9-biegową skrzynią automatyczną 9G-TRONIC oraz dynamicznym systemem kontroli prowadzenia DYNAMIC SELECT, który już w standardzie oferuje programy dostosowane do jazdy w zróżnicowanych warunkach. Kabina wykończona jest w stylu godnym limuzyn. To już tradycja. Tak wykończona była już, debiutująca w 1997 roku, Klasa M. Dała początek segmentowi SUV-ów premium. Od tamtej pory była jednym z najchętniej wybieranych modeli na świecie, bo trafiła w ręce niemal 1,6 miliona nabywców.
GLE COUPE – ŻYŁKA SPORTOWA
W polskich salonach Mercedes-Benz, a więc także w salonie firmy Mojsiuk w Starych Bielicach pod Koszalinem, zadebiutował model GLE coupe (typoszereg c 292). Można o nim powiedzieć, że łączy cechy dwóch klas pojazdów. Sportowa sylwetka coupe, z łagodnie opadającą linią dachu oraz bocznymi szybami pozbawionymi ramek zlewa się w nim z typową dla SUV-ów funkcjonalnością. W kabinie GLe coupe może podróżować 5 osób, a jego bagażnik – największy w segmencie – ma pojemność od 650 do 1720 litrów. Mimo podobieństwa do SUV-a – większego prześwitu, wyższej pozycji za kierownicą oraz lepszej widoczności – GLe coupé sprawia wrażenie pojazdu niżej zawieszonego i prowadzi się z precyzją godną sportowych maszyn. Jego charakter można dopasować do osobistych preferencji: standardowe wyposażenie modelu obejmuje układ trybów jazdy DYNAMIC SELECT ze zróżnicowanymi programami (m.in. komfortowym, sportowym oraz przeznaczonym do jazdy po śliskiej nawierzchni). Wystarczy jeden ruch pokrętła w tunelu środkowym, aby wyraźnie zmienić charakter pracy układu napędowego i kierowniczego, zawieszenia oraz brzmienie wydechu.
GLe coupe jest dostępny w pięciu wersjach silnikowych – każda z jednostek standardowo współpracuje z 7- lub 9-biegową przekładnią automatyczną (7G-TRONIc lub 9G-TRONIc) oraz stałym napędem na obie osie 4MATIc. Po raz pierwszy Mercedes-Benz wprowadza do oferty wariant AMG Sport. Już bazowa odmiana GLE Coupe dysponuje bogatym wyposażeniem seryjnym, obejmującym m.in. elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika EASY-PACK, system inteligentnego oświetlenia ILS z LED-owymi reflektorami, kamerę cofania, układy wspomagające aktywne bezpieczeństwo – asystenta bocznego wiatru crosswind Assist oraz układ zapobiegania kolizjom COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, a także koła z 20-calowymi obręczami. Na życzenie dostępne są m.in.: zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z aktywnym tłumieniem ADS PLUS, aktywny tempomat DISTRONIC PLUS z funkcjami jazdy półautonomicznej (Steering Assist i Stop&Go Pilot), system multimedialny COMAND Online z 8-calowym ekranem i gładzikiem czy wysokiej klasy nagłośnienie firmy Bang & Olufsen Sound AMG.
MERCEDES-BENZ GLC 220D 4M miesięczna rata w programie Lease & Drive Basic może wynieść zaledwie 1 999 PLN netto (Lease&Drive Basic – prezentowany dla następujących warunków umowy: okres leasingu 48 miesięcy, przebieg całkowity pojazdu 80 000 km, wpłata własna 10 proc. wartości pojazdu, gwarantowana wartość końcowa. Oferta skierowana do przedsiębiorców. Dla wybranych modeli prezentowane są ceny promocyjne uwzględniające pojazd bazowy z wyposażeniem dodatkowym stanowiącym 10 proc. ceny bazowej pojazdu)
Mercedes-Benz zmienia nazewnictwo swoich SUV-ów. Nazwa każdego z nich składa się teraz z trzech liter – pierwsza to „G”, nawiązująca do legendy Klasy G, druga „L” ułatwia wymowę, a trzecia odnosi się do klasy pojazdu w odniesieniu do modeli osobowych:
• GLA: SUV w segmencie Klasy A
• GLC: SUV w segmencie Klasy C (dawniej: GLK)
• GLE: SUV w segmencie Klasy E (dawniej: Klasa M/ML)
• GLE Coupe: SUV w segmencie Klasy E Coupe
• GLS: SUV w segmencie Klasy S (dawniej: GL)