Co innego słyszeć o czymś, a co innego zobaczyć to i doświadczyć. Kierując się ta regułą firma Mercedes-Benz Mojsiuk zaprosiła niedawno swych klientów na praktyczny pokaz funkcji wspomagających kierowcę prowadzącego nowego Mercedesa Klasy E. Można było się m.in. przekonać zza kierownicy, jak auto „czyta” znaki drogowe i na nie automatycznie reaguje, jak wspomaga kierowcę, gdy na drogę niespodziewanie wkracza pieszy, czy jak parkuje sterowane za pomocą smartfonu przez osobę, która z niego już wysiadła.

Nowa Klasa E ma wyrafinowaną prezencję – stylową i sportową zarazem. W porównaniu z poprzedniczką jej rozstaw osi wzrósł o 65 mm (2939 wobec 2874 mm), a całkowita długość – o 43 mm (4923 wobec 4880 mm). Design nowej generacji modelu reprezentuje typowe dla limuzyn Mercedesa proporcje, z krótkim przednim zwisem, długą maską i opadającą niczym w coupé płaszczyzną dachu, połączoną z barczystym tyłem. Masywny tylny pas nadaje Klasie E dominujący charakter. Na życzenie model będzie dostępny z całkowicie diodowymi tylnymi lampami z wypełnieniem przypominającym gwiezdny pył, Drogę Mleczną lub łunę silnika odrzutowego. To zasługa ich specjalnej struktury, złożonej z wielu małych odbłyśników zwanych odbłyśnikami Lamberta, zapewniających wyjątkowo atrakcyjny wygląd.

 

Luksusowe wykończenie

Styl wnętrza kabiny definiują wysokiej próby materiały – w tym drewno o otwartych porach, mozaikowe inkrustacje przypominające drewno spotykane na jachtach oraz okładziny metalowe. W wybranych liniach wyposażenia naturalne materiały zastosowane do wykończenia kokpitu współgrają z obitymi skórą panelami drzwi i obudowami słupków. Wnętrze Klasy E zdradza charakterystyczną dla Mercedesa staranność wykonania oraz niezwykłe przywiązanie do detali – elementy ozdobne są nie tylko estetyczne, ale i przyjemne w dotyku.
Równie starannie projektanci podeszli do opracowania koncepcji kolorystycznych – nabywcy będą mają do wyboru liczne odcienie brązu, włącznie z nowymi, atrakcyjnymi zestawieniami, takimi jak brąz/macchiato czy brąz siodłowy/macchiato.

Oświetlenie wnętrza nowej Klasy E wykorzystuje wyłącznie trwałe, oszczędne diody LED. To samo dotyczy rozbudowanego, nastrojowego oświetlenia, dostępnego w 64 kolorach do wyboru. Subtelnie podświetla ono m.in. elementy ozdobne, główny ekran, schowek na konsoli środkowej, klamki i kieszenie w drzwiach, przestrzeń na nogi, konsolę w podsufitce.

Nowa generacja systemów wspomagających

Nowe systemy wspomagające Mercedes-Benz z rodziny Intelligent Drive w nieznanym dotąd stopniu wspierają kierowcę, zwiększając zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort prowadzenia.

Montowany standardowo układ antykolizyjny Active Brake Assist może ostrzec przed ryzykiem kolizji, w odpowiedni sposób wspomóc kierowcę podczas nagłego hamowania, a jeśli zajdzie taka potrzeba, potrafi sam uruchomić hamulce. Poza pojazdami, które poruszają się wolniej, hamują lub stoją, rozpoznaje również pieszych znajdujących się w strefie zagrożenia przed autem. I właśnie ten element wzbudził szczególnie żywą reakcję publiczności podczas koszalińskiego pokazu możliwości Klasy E.

Seryjne wyposażenie obejmuje też system monitorowania zmęczenia kierowcy Attention Assist o regulowanej czułości, ostrzegający przed nieuwagą i sennością, oraz asystenta bocznego wiatru Crosswind Assist, łagodzącego skutki silnych podmuchów wiatru w celu zapobieżenia zjechaniu samochodu z toru jazdy.
Opcjonalny pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy, czyniący z Klasy E najinteligentniejszą limuzynę w segmencie, zawiera szereg unikalnych rozwiązań.

 

Prowadzenie ze wsparciem

System Drive Pilot to kolejny krok Mercedes-Benz w kierunku jazdy autonomicznej. Jako Distance Pilot DISTRONIC potrafi nie tylko automatycznie utrzymywać odpowiedni dystans od poprzedzającego pojazdu na autostradach i drogach pozamiejskich, ale – po raz pierwszy – może też za nim podążać do prędkości 210 km/h. Zwiększa to wygodę kierowcy, który nie musi używać pedału gazu ani hamulca i może korzystać z szerokiego wsparcia półautonomicznego układu Steering Pilot – nawet w łagodnych zakrętach.

Druga unikalna funkcja: do prędkości 130 km/h układ Steering Pilot aktywnie interweniuje w prowadzenie auta z uwzględnieniem natężenia ruchu – otaczających pojazdów i obiektów równoległych, nawet jeśli poziome oznaczenia drogi są niewyraźne lub ich nie ma, np. z powodu robót drogowych. W ten sposób odciążą kierowcę, zwłaszcza w gęstym ruchu ulicznym lub w korkach. Podobną rolę odgrywa rozszerzona funkcja start/stop, która automatycznie uruchamia silnik w ciągu 30 s od zatrzymania zainicjowanego przez Distance Pilot DISTRONIC na autostradach lub drogach o podobnej kategorii.

Kolejna nowość to opracowana z myślą o zwiększeniu komfortu prowadzenia funkcja Speed Limit Pilot. W połączeniu z COMAND Online może ona samodzielnie regulować prędkość auta zgodnie z ograniczeniami prędkości rejestrowanymi przez kamerę lub zachowanymi w pamięci systemu nawigacji (np. 50 km/h w terenie zabudowanym lub 90 km/h na drogach pozamiejskich).

Dodatkową innowacją Drive Pilot jest system aktywnej zmiany pasa ruchu Active Lane-change Assistant. W oparciu o dane z radarów i kamery wspomaga on kierowcę podczas zmiany pasa ruchu na drogach wielopasmowych – może samodzielnie przeprowadzić manewr wjechania na wybrany przez kierowcę pas – na przykład podczas wyprzedzania. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz na co najmniej dwie sekundy, Active Lane-change Assistant – dzięki ingerencji w działanie układu kierowniczego – doprowadzi do zajęcia sąsiedniego pasa ruchu, o ile czujniki systemu nie wykryją na nim żadnego obiektu.

2016_CARS_PICTURES00205

Autonomiczne hamowanie dla bezpieczeństwa

Active Brake Assist z funkcją rozpoznawania ruchu poprzecznego, w porównaniu z wersją standardową, reaguje obecnie na pojazdy i pieszych przy wyższych prędkościach. Co więcej, może on wykryć ruch poprzeczny na skrzyżowaniach i, jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio, przeprowadzić autonomiczne hamowanie. Po raz pierwszy potrafi również rozpoznać niebezpieczne sytuacje na końcu korka, gdzie nie ma miejsca na „ucieczkę” przed kolizją, i znacznie wcześniej zainicjować wtedy hamowanie autonomiczne. W rezultacie możliwe jest całkowite uniknięcie zderzeń przy prędkości do 100 km/h lub znacznie ograniczenie skutków wypadków, do których dojdzie powyżej 100 km/h.

 

Systemy zaawansowane

Asystent pasa ruchu Active Lane Keeping Assist chroni kierowcę przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu – jeśli wykryje taką sytuację, koryguje tor jazdy poprzez uruchomienie hamulców po jednej stronie pojazdu. Reaguje również na linie przerywane i zagrożenie kolizją, np. z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka lub przeprowadzającym manewr wyprzedzania.

Z kolei asystent martwego pola Active Blind Spot Assist może teraz ostrzegać o ryzyku zderzenia bocznego przy niewielkich prędkościach, w typowych warunkach ruchu miejskiego. Tak jak dotychczas, w ostatniej chwili inicjuje też działanie korygujące, by zapobiegać kolizjom przy prędkościach przekraczających 30 km/h.

 

Zdalne parkowanie

To również rozwiązanie, które uczestnicy koszalińskiego pokazu na terenach podożynkowych przyjęli z ogromnym entuzjazmem. Chodzi o działanie systemu Remote Parking Pilot, który pozwala zajmować i opuszczać miejsca parkingowe zdalnie, przy użyciu aplikacji na smartfon. W rezultacie podróżujący mogą z łatwością wsiadać lub wysiadać z pojazdu, nawet jeśli przestrzeń parkingowa jest ograniczona. To szczególnie przydatne w ciasnych podziemiach galerii handlowych lub na zapchanych parkingach.

16C157_17

Wytrzymałe i lekkie nadwozie

Podstawą dla precyzyjnego prowadzenia, zadziwiająco niskiego poziomu szumów i wibracji oraz wysokiego poziomu bezpieczeństwa biernego nowej Klasy E jest niezwykle sztywna architektura jej nadwozia. Względem poprzedniczki znacząco wzrósł tu udział elementów z aluminium i wysoko wytrzymałej stali. Przednie błotniki, pokrywa silnika i bagażnika oraz duża część przedniego i tylnego pasa wykonane są z blach lub odlewów aluminiowych. Lekka konstrukcja przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i dynamicznego, zwinnego zachowania na drodze.

 

Pod wiatr

Dopracowana aerodynamika jest jedną z głównych „składowych” imponującej wydajności nowej Klasy E. To kolejny model Mercedes-Benz, który podnosi w tym względzie poprzeczkę w swoim segmencie – jego współczynnik oporu powietrza (Cd) ma rekordowo niską wartość 0,23. Aby uzyskać taki wynik, inżynierowie Mercedes-Benz zoptymalizowali liczne detale i wdrożyli wiele nowych rozwiązań. Jednym z nich jest system AIRPANEL Advanced, dostępny dla większości wersji silnikowych w odmianie bazowej oraz w linii wyposażenia EXCLUSIVE. Obejmuje on nie tylko regulowaną żaluzję głównego wlotu powietrza, odsłanianą lub zasłanianą zależnie od zapotrzebowania układu chłodzenia, ale – w celu zwiększenia wydajności – wykorzystuje też drugą żaluzję, maskującą wlot powietrza poniżej tablicy rejestracyjnej. Przy okazji wyrafinowana aerodynamika sprzyja minimalizacji odgłosów powodowanych przez opływające powietrze – w rezultacie nowa Klasa E jest cichsza od niektórych aut luksusowych.

 

2016_CARS_PICTURES00206