W krajach europy Zachodniej już co trzeci samochód marek Toyota i Lexus jest hybrydą. W ciągu trzech pierwszych kwartałów tego roku ich sprzedaż sięgnęła 152 tys. egzemplarzy, co potwierdza stale rosnącą popularność alternatywnych napędów. Polska nie pozostaje w tyle: co czwarta Toyota yaris sprzedana w Polsce w tym roku ma napęd hybrydowy, a jeśli chodzi o Toyotę Auris po faceliftingu – co druga!

 

Toyota oferuje obecnie sześć modeli z pełnym napędem hybrydowym. Toyota yaris Hybrid to pierwszy w historii miejski samochód hybrydowy. Niezwykle wszechstronne Auris Hybrid oraz Auris Hybrid Touring Sports to samochody kompaktowe odnoszące sukcesy w całej europie. Perłą w koronie jest Prius, dostępny w trzech odmianach: jako tradycyjny, produkowany od 18 lat prekursor technologii hybrydowej, Prius Plus (siedmiomiejscowy minivan) oraz Prius Plug-in z możliwością ładowania ze zwykłego gniazdka elektrycznego.

Priusa czwartej generacji Toyota pokazała po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Tak jak każda poprzednia generacja wprowadza on na rynek przełomowe technologie, wyznaczając jeszcze wyższe standardy pod względem efektywności, osiągów, oszczędności paliwa i niskiej emisji dwutlenku węgla. Całkowicie zmodernizowany pełny napęd hybrydowy jest teraz lżejszy, wydajniejszy i bardziej dynamiczny. Przebudowany silnik spalinowy wykazuje sprawność cieplną powyżej 40 procent, co jest najlepszym wynikiem na świecie dla silnika benzynowego. Pozostałe elementy układu hybrydowego są bardziej kompaktowe i zostały tak umiejscowione, by obniżyć środek ciężkości i zajmować jak najmniej miejsca. Nowy zestaw baterii niklowo-wodorkowych o zwiększonej gęstości energetycznej jest teraz mniejszy, bardziej wydajny i trwały.

2

Karl Schlicht, wiceprezes Toyota Motor europe, tak komentuje rozwój rynku: – europejscy klienci są coraz bardziej świadomi przewag napędu hybrydowego nad konwencjonalnym. Już niedługo nasza oferta rozszerzy się do 16 modeli hybrydowych. Jesteśmy przygotowani na zaspokojenie potrzeb różnych kierowców. Niedawno hybrydowa oferta Toyoty została rozszerzona o kolejne przełomowe rozwiązanie. W Niemczech, Danii i Wielkiej Brytanii zadebiutowała Toyota Mirai, pierwszy seryjny samochód napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi. eksperci motoryzacyjni potwierdzają, że wprowadzając na rynek tę wyprzedzającą swoje czasy technologię Toyota przyspiesza nadejście epoki czystej, przyjaznej motoryzacji.

3

Co przekonuje nabywców do aut Toyoty z napędami alternatywnymi? Hybrydy wygrywają niemal wszystkie rankingi awaryjności, takie jak TUV, GTU czy Consumer reports. Wynika to z ich wyjątkowej konstrukcji, co najlepiej widać na przykładzie technologii Toyoty. Klasyczny, długowieczny silnik benzynowy o niewysilonej mocy połączono z mocnym i bezobsługowym silnikiem elektrycznym. Budowa takiego układu hybrydowego nie wymaga stosowania wielu awaryjnych komponentów, takich jak klasyczny rozrusznik, alternator, sprzęgło, turbina czy pasek klinowy. Dodatkowo system odzyskiwania energii z hamowania oszczędza tarcze i klocki hamulcowe, wydłużając ich żywotność nawet dwukrotnie. Najczęściej spotykanych samochodów hybrydowych w ogóle się nie ładuje. Ich akumulatory ładują się automatycznie dzięki odzyskiwaniu energii podczas hamowania oraz optymalnemu wykorzystaniu mocy silnika benzynowego. Ta energia w konwencjonalnym samochodzie jest marnowana, dlatego w hybrydach mamy ją za darmo.

Hybrydy tankuje się tak samo jak konwencjonalne auta, prowadzi się je bardzo łatwo, dzięki automatycznej skrzyni biegów w standardzie. Do tego są ciche i przyjemne w prowadzeniu, nie szarpią, nie terkoczą, a komputer sam optymalnie zarządza mocą obu silników, bez udziału kierowcy. Dlatego właściciele hybryd uwielbiają swoje samochody. Niemal wszyscy wybierają ten napęd ponownie przy zmianie auta.

4

Baterie stosowane w hybrydach Toyoty udowodniły swoją niezwykłą trwałość przez 18 lat od pojawienia się na drogach pierwszych Priusów. Po tych latach nadal zachowują ponad 90 proc. fabrycznej sprawności. Swoją trwałość zawdzięczają nie tylko niezawodnej, sprawdzonej konstrukcji, ale też precyzyjnemu chłodzeniu oraz systemowi eksploatacji, który dba o ich optymalne naładowanie w granicach 20-80 proc. pojemności. oznacza to, że w hybrydach Toyoty bateria nigdy się nie rozładuje, ani też nie będzie ładowana do maksymalnego poziomu, przez co będzie służyć przez cały okres życia pojazdu. Najstarsze Priusy do tej pory jeżdżą na swoich pierwszych akumulatorach. Znane są przypadki hybrydowych taksówek, które przejechały milion kilometrów bez wymiany baterii. Do tego możliwe jest wymontowanie tylko jednego ogniwa i wstawienie nowego, bez wymiany całego akumulatora. Z tych powodów gwarancje na akumulatory do hybryd są zwykle dłuższe niż na cały samochód i mogą trwać nawet 10 lat. Tak długiej gwarancji na akumulatory układu hybrydowego udziela tylko Toyota.

Hybrydy zużywają najmniej paliwa ze wszystkich napędów – na przykład kompaktowy Auris pali tylko 3,7 l/100 km. Dla samochodu tej wielkości o mocy 136 KM jest to rewelacyjny wynik. o wyjątkowości tej technologii świadczy fakt, że w mieście ma lepsze wyniki zużycia paliwa niż w trasie. Nie trzeba się nawet specjalnie starać — samochód odzyskuje energię z  hamowania, a  zarządzaniem energią i pracą całego układu steruje komputer. Przy dynamicznej jeździe spalanie oczywiście wzrasta, lecz nie w tak dużym stopniu, jak w przypadku konwencjonalnych samochodów, również tych turbodoładowanych.