rolety zewnetrzne brodo 17 Biznes

Karlińskie BRODO: rolety zewnętrzne na siebie zarabiają

BRODO, karliński producent rolet zewnętrznych, postawił na ścisłą współpracę z koszalińskimi wytwórniami okien plastikowych E.Link oraz PUF, które są jego głównymi odbiorcami. Nie oznacza to, że nie wykonuje zleceń dla innych klientów. Obsługuje inwestycje prywatne, handlowe i hotelowe, nawiązując współpracę również z kolejnymi deweloperami. Świadczy przy tym usługę kompleksową, służąc również doradztwem, montażem i serwisem.

Produkcją rolet BRODO zajmuje się od kilku lat. Poszerzyła ona wcześniejszą (i wciąż kontynuowaną) działalność firmy koncentrującą się na usługach finansowych i pośrednictwie ubezpieczeniowym. Rolety powstają w obiektach dawnej fabryki maszyn rolniczych w Karlinie, gdzie firma urządziła również myjnię samochodową parową z usługami autodetailingu.

Jak podkreśla Dariusz Stępień, właściciel BRODO, liczba wytwarzanych rolet stale rośnie, głównie dzięki ścisłej współpracy z fabrykami plastikowej stolarki E.Link Koszalin: – Właściciele firmy E. Link, panowie Andrzej Hondo i Ireneusz Gabryś, wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów niemieckich, zapewniając im najlepszą jakość towarów w formie stolarki okiennej, a firma BRODO w formie rolet zewnętrznych. Współpraca firm, jest efektem kilkuletniej biznesowej przyjaźni, wsparcia merytorycznego oraz innowacyjnego.

Firma E.link oraz PUF Koszalin są odbiorcami większej części wyrobów i które z kolei niemal całą swoją produkcję eksportują do krajów Europy Zachodniej: – Dostarczamy im między innymi rolety nadstawne, które preferują odbiorcy niemieccy i francuscy. W przypadku rynku francuskiego skrzynki nadstawne muszą być całe w jednym określonym kolorze, bo skrzynka staje się elementem elewacji. Żeby sprostać tym wymaganiom, stworzyliśmy własną lakiernię. Wcześniej korzystaliśmy z usług zewnętrznych. Pojawiała się jednak kwestia długich okresów wykonania zleceń i oczywiście kosztów transportu do i z Koszalina, więc postawiliśmy na samodzielność.

Jeżeli chodzi o realizację zleceń w Polsce firma BRODO może pochwalić się montażem rolet nadstawnych między innymi w kompleksie APARTPARK w Świnoujściu, na który składają się trzy luksusowe budynki apartamentowe. Jej realizacja dotyczyła apartamentowca RUBUS, który oferuje gościom 81 apartamentów.

Dariusz Stępień dodaje: – Dla naszych partnerów współpraca jest wygodna, bo mogą dostarczać do odbiorców, na przykład w Niemczech, rolety zespolone z oknami. Odpada więc osobne montowanie rolet, co zajmuje dużo czasu i niekiedy stanowi kłopot ze względu na ograniczoną dostępność ekip monterskich. Wszyscy są zadowoleni. My, bo mamy zapewnione regularne zamówienia oraz rzetelne i terminowe rozliczenia. Producenci okien – bo mogą zaproponować klientom rolety zintegrowane z oknami. A klienci zyskują, bo czas wykonania kompletnego zlecenia bardzo się skraca, a dostają przy tym rolety idealnie spasowane z oknami.

BRODO nie tworzy własnych biur handlowych poza Polską, bo zbieraniem zamówień na jego rzecz zajmują się bezpośrednio producenci okien. Zamówienia te są spore, bo dotyczą kilkuset rolet miesięcznie. – My pracujemy w Karlinie, okna powstają w Koszalinie. Ta nieduża odległość powoduje, że jesteśmy w stanie elastycznie i szybko reagować, gdy zajdzie potrzeba, czyli gdy trzeba coś poprawić, wymienić – mówi Dariusz Stępień. – Szybki czas reakcji jest naszym atutem, który nasi partnerzy doceniają. To jest również nasza przewaga konkurencyjna wobec dużych producentów, których czas reakcji bywa długi, związany z przemysłową organizacją produkcji. Podobnie rzecz ma się z wyjazdami serwisowymi do klientów docelowych na terenie Niemiec. E.Link czy PUF mają pewność, że jesteśmy dyspozycyjni i szybko zrealizujemy zlecenia serwisowe. To dla nas korzystna sytuacja, bo jesteśmy przez wytwórców okien polecani kolejnym klientom.

BRODO ma również dużo klientów indywidualnych, którzy zamawiają głównie rolety zewnętrzne adaptacyjne. Warto tu wtrącić, że generalnie wyróżnia się trzy typy rolet: nadstawne, podtynkowe i zewnętrzne adaptacyjne. Nadstawne to te, które są zespolone z oknem. Specjalnością karlińskiej wytwórni są właśnie one, stanowiąc 80 proc. produkcji.

Szef firmy podkreśla: – Dla klientów indywidualnych produkujemy oczywiście wszystkie trzy typy. Zapewniamy przy tym usługę montażu i serwisu. Na spotkaniach z klientami staramy się im doradzać. Zabieramy wzorniki kolorów, wspólnie z klientem dopasowujemy barwy, wyjaśniamy działanie mechanizmów sterujących. Czasami pierwotne wyobrażenie klienta ulega zmianie pod wpływem tej rozmowy. Znaczenie ma wiele czynników – choćby rodzaj napędu i sposób sterowania roletą. Sterowanie może odbywać się przyciskiem, przez pilot, smartfon, z projektowaniem czasowego uruchamiania się mechanizmów, z podglądem sytuacji w czasie rzeczywistym podczas nieobecności właściciela w domu. Wybór jest duży, warto więc wybrać rozwiązanie najkorzystniejsze dla danej osoby.

Skąd biorą się zamówienia indywidualne? Okazuje się, że najlepszą formą reklamy jest poczta pantoflowa, czyli polecenia klientów: – Zdarza się, że zamontujemy rolety u kogoś mieszkającego w mniejszej miejscowości, a wkrótce odbieramy stamtąd kolejne zlecenia. Po prostu wykonana praca staje się naszą wizytówką. Kolejni potencjalni klienci mogą z bliska obejrzeć efekt i ocenić, czy to ta jakość, której oczekują i czy w ogóle takie rozwiązanie zabezpieczenia okien im odpowiada – relacjonuje pan Dariusz.

svg%3E Biznes
Karolina Pater, koordynator produkcji w firmie BRODO

Sporo zleceń BRODO pozyskuje w Trójmieście, gdzie w roli handlowca pracuje Krystian Stępień, syn właściciela firmy. Klientami są w tym przypadku najczęściej deweloperzy.

W naszym kraju rolety powoli zyskują uznanie. Nadal jednak wielu osobom wydaje się, że ich posiadanie jest luksusem. Tymczasem zastosowanie rolet w dłuższym czasie staje się opłacalne z powodu korzyści, jakie przynoszą. Najlepiej myśleć o ich zakupie na samym początku inwestycji, czyli w trakcie projektowania albo na etapie stanu surowego budynku. Montaż po zakończeniu budowy wiąże się z koniecznością wycinania fragmentu elewacji (by zrobić miejsce na elementy sterujące), a później uzupełnianiem jej, co może prowadzić do powstawania tzw. mostków cieplnych, czyli stref przez które następuje szybka utrata ciepła. Klientom, którzy nie mają pieniędzy na zamontowanie rolet w trakcie budowy, BRODO proponuje zamontowanie pod tynkiem puszek, które kiedyś zostaną wypełnione.

Jakie są wspomniane korzyści z zastosowania rolet? Ich zasadniczym zadaniem jest odciąć światło słoneczne, gdy jest ono niepotrzebne albo za silne. Chronią więc przed nadmiernym nagrzewaniem się pomieszczeń. Oczywiście wtedy, kiedy rolety mamy zamontowane na zewnątrz, przed oknem. Nie nagrzewa się wtedy szyba i nie oddaje ciepła do wnętrza. Inaczej jest w przypadku żaluzji wewnętrznych, tekstylnych i innych. Owszem, chronią one przed ostrym światłem słonecznym ale już nie przed nagrzewaniem się szyb, czyli w konsekwencji przed nagrzewaniem się mieszkania czy biura.

Rzadziej klienci zdają sobie sprawę z faktu, że rolety zewnętrzne odgrywają istotną rolę nie tylko latem. Otóż kiedy je w całości zamkniemy na noc, powodujemy powstanie swoistej poduszki powietrznej, która spełnia funkcję izolacyjną. Po prostu mniej ciepła „ucieka” przez powierzchnię szyb. Eksperci policzyli, że rocznie można dzięki tej właściwości rolet zaoszczędzić nawet 8-10 procent energii cieplnej. To bardzo ważne, zwłaszcza, że w obecnym czasie każda oszczędność energii szybko przekłada się na konkretną korzyść finansową. Tak więc warto rolety zewnętrzne zamykać za noc.

Pan Dariusz komentuje: – Świadomość korzyści płynących z posiadania rolet doskonale widać na rynku niemieckim, gdzie są one dużo popularniejsze niż w Polsce. Tam częstokroć klienci zamawiają okna tańsze, z wkładem dwuszybowym, i roletami zamiast okien trzyszybowych. W końcowym rozrachunku finansowym i energetycznym to rozwiązanie okazuje się efektywniejsze, bo klient zyskuje jednocześnie osłonę przed nadmiernym naświetleniem, izolację termiczną i wygłuszenie. Kupując okno trójszybowe można uzyskać wygłuszenie, ale szyba dzwiękochłonna jest dwukrotnie droższa niż zwykła. W Polsce na rolety patrzy się jeszcze głównie pod kątem estetycznym i funkcjonalnym a mniej ekonomicznym. A oszczędność ciepła to obecnie bardzo ważna sprawa.

Materiały potrzebne do produkcji rolet nadstawnych BRODO kupuje w cieszącej się w całej Europie dobrą opinią austriackiej firmie Hella. Karolina Pater, która w karlińskiej wytwórni pełni funkcję technologa i koordynatora produkcji, wyjaśnia: – Hella legitymuje się szeregiem certyfikatów, które mają znaczenie szczególnie we Francji. Tam końcowy odbiorca zyskuje ulgi podatkowe pod tym warunkiem, że rolety zewnętrzne wykonane są z materiałów certyfikowanych.

– Produkcja rolet zewnętrznych (adaptacyjnych) oraz rolet podtynkowych, jest możliwa dzięki współpracy z takimi firmami, jak: ALUPROF oraz BeClever, od których firma BRODO kupuje niezbędny materiał oraz komponenty. Należy również wspomnieć o partnerze biznesowym, jakim jest firma SUKCES dostarczająca kompletną automatykę (YOODA) do rolet zewnętrznych oraz pełną elektronikę. Na szczególne wyróżnienie zasługuje pan Grzegorz Dolat, kierownik regionu północnego, za wdrażanie nowych technologii z zakresu automatyki roletowej – mówi Dariusz Stępień i kwituje: – Jak widać mamy niedługi, kilkuletni staż na rynku, ale znaleźliśmy na nim dla siebie miejsce. Cieszy mnie, że nasza produkcja się rozwija i że zyskujemy nowych odbiorców. Jesteśmy otwarci na współpracę z kolejnymi, na przykład lokalnymi deweloperami, bo jesteśmy w stanie dostarczyć produkty wysokiej jakości w konkurencyjnych cenach. Nie zamykamy się na swoim podwórku i staramy się być aktywni społecznie. Wspieramy koszalińską piłkę ręczną jako główny sponsor Piłki Ręcznej KOSPEL Gwardia Koszalin.

svg%3E Biznes
Dariusz Stępień z żoną Mariolą. O małżonce mówi: „Zawsze mogę na nią liczyć, jest w stanie mnie we wszystkim zastąpić. Ogromnie dużo jej zawdzięczam.”

Kontakt: BRODO Dariusz Stępień, 78-230 Karlino, Koszalińska 87D

Biuro – telefon +48 577 029 999, rolety@brodo.pl
Produkcja – telefon +48 533 301 355, rolety@brodo.pl

Sprzedaż – telefon +48 533 301 354, pcikontakt@gmail.com