Kołobrzeg dotarł do finału konkursu o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w 2029 roku wraz z Bielsko-Białą, Katowicami i Lublinem. Do konkursu przystąpiło 12 miast z całej Polski. Chociaż ostatecznie tytuł przypadł Lublinowi, to sam udział w konkursie to ważny krok, który przynosi miastu wiele korzyści. Proces przygotowań zjednoczył lokalną społeczność i zachęcił do aktywności. Organizacja różnorodnych wydarzeń angażujących mieszkańców w tworzenie programów kulturalnych pokazała nowe możliwości rozwoju, czego przykładem może być Laboratorium Kultury Adebar, mieszczące się w piwnicach ratusza. Przede wszystkim jednak Kołobrzeg otrzymał tytuł Polskiej Stolicy Kultury w 2028 roku, dzięki czemu może znacznie zwiększyć rozpoznawalność na kulturalnej mapie Polski, przyciągając turystów i inwestycje. To niepowtarzalna możliwość pokazania bogatej historii i tradycji miasta, a także lokalnych artystów i twórców.
Polska Stolica Kultury to ministerialna inicjatywa, która ma na celu promowanie i rozwijanie kultury w polskich miastach, które znalazły się w finale konkursu o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. Pierwsza edycja projektu będzie miała miejsce w 2026 roku (Bielsko-Biała), druga w 2027 roku (Katowice) a trzecia w 2028 roku (Kołobrzeg).
Dla miasta to nowe wyzwania i tworzenie programów promujących kreatywność wśród mieszkańców. To nowe wydarzenia, festiwale, wystawy i koncerty, które przyciągną różnorodne grupy odbiorców. Lepsza oferta kulturalna może wspierać lokalną gospodarkę, rozwijając przy tym przedsiębiorczość. Więcej wydarzeń przyczyni się do wzrostu zapotrzebowania na usługi turystyczne, gastronomiczne i rzemieślnicze, co z kolei oznacza wzrost liczby miejsc pracy w sektorze kultury i turystyki. Kołobrzeg, poza faktem, że jest największym polskim uzdrowiskiem, może stać się znany jako miasto kultury, co przyczyni się do jego rozpoznawalności na mapie nie tylko Polski, ale i Europy.
Polska Stolica Kultury w 2028 roku to doskonała okazja, aby zrównoważyć sezon. Tego typu inicjatywy mogą przyciągać turystów przez cały rok, a nie tylko w szczycie sezonu letniego. Organizacja festiwali, koncertów, dni regionalnych potraw, cykli tematycznych, wystaw czy warsztatów artystycznych może zachęcić różne grupy turystów. Takie wydarzenia mogą odbywać się zarówno latem, jak i w okresie jesienno-zimowym. Podkreślenie lokalnych tradycji, rzemiosła i kuchni może zachęcić turystów do przyjazdu w mniej popularnych okresach.
Również wymiana doświadczeń z innymi miastami, które uzyskały tytuł Polskiej Stolicy Kultury, może przynieść cenne inspiracje i nowe pomysły na rozwój Kołobrzegu. Nie wyklucza to oczywiście współpracy z miastami partnerskimi oraz organizacjami kulturalnymi w Europie.
Możliwość promocji w roku 2028, to szansa na zbudowanie unikalnego wizerunku miasta. To możliwość pozyskania funduszy na modernizację istniejących obiektów kultury oraz budowę nowych miejsc spotkań, które będą służyć lokalnej społeczności: Małego Centrum Świata w Latarni Morskiej, Laboratorium Literatury w starej przepompowni czy Laboratorium Historii w Baszcie Lontowej. To prowadzenie warsztatów, kursów oraz szkoleń artystycznych, które zachęcą mieszkańców do aktywnego uczestnictwa w kulturze. Kluczem do sukcesu będzie zaangażowanie mieszkańców oraz współpraca z różnymi instytucjami i organizacjami.
Tytuł Polskiej Stolicy Kultury to nie tylko prestiż, ale także konkretne korzyści, które mogą wpłynąć na rozwój miasta w wielu aspektach. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zapowiedziało wsparcie w wysokości 1 miliona złotych. Dofinansowanie ukierunkowane jest na wsparcie działań kulturalnych o charakterze artystycznym stanowiących realizację programu kulturalnego zaplanowanego w programie ESK (w aplikacji finałowej). Środki te zostaną przekazane za pośrednictwem Narodowego Centrum Kultury, które wspólnie z miastem dokona wyboru najbardziej wartościowych wydarzeń.