20240410 DSC1882 Edytuj Motoryzacja

Volkswagen Tiguan – co generacja doskonalszy

Niemal osiem milionów dotychczas sprzedanych egzemplarzy modelu Tiguan wysoko ustawia poprzeczkę jego trzeciej generacji, która niedawno trafiła do sprzedaży w Polsce. My po przetestowaniu wersji Elegance nie mamy wątpliwości, że Volkswagen ma do zaoferowania kolejnego niezwykle udanego SUV-a. Jego sylwetka z pozoru niewiele się zmieniła, lecz w rzeczywistości to całkiem nowe auto naszpikowane nowoczesnymi rozwiązaniami podnoszącymi komfort i bezpieczeństwo podróżowania, przestronniejsze niż poprzednia generacja, z kilkoma wersjami układu napędowego do wyboru.

W 16 lat od debiutu Tiguana na rynek przebojem wszedł samochód o niemal takich samych wymiarach jak poprzednik (jest od niego tylko o 30 mm dłuższy), lecz dzięki zoptymalizowaniu rozwiązań wnętrza oferujący odczuwalnie więcej miejsca zarówno z przodu jak i z tyłu. Tylna kanapa dzieli się na dwie części, które można w sporym zakresie przesuwać, uzyskując dodatkową przestrzeń w i tak pojemnym bagażniku. Dodatkowo można opuścić środkową część oparcia i uzyskać miejsce na przykład na narty albo przewożony długi przedmiot. Tylna kanapa przygotowana jest do zamontowania dwóch fotelików dziecięcy; miejsce dla dziecka można również ulokować na fotelu pasażera.

Jeśli mowa o fotelach przednich, to warto wspomnieć, że w testowanej przez nas wersji Elegance oprócz tego, że są bardzo wygodne, to zostały wyposażone również w funkcję masażu pleców podczas jazdy (wybieramy między kilkoma programami). Fotele z masażem to jeszcze niedawno była opcja dostępna wyłącznie w samochodach klasy premium. Jak widać Tiguan aspiruje do niej.

Generalnie przeprojektowane nadwozie Tiguana zachowuje styl poprzedników, ale zyskało znacznie nowocześniejszy, bardziej zadziorny design. Przód jest teraz wyższy i znacznie potężniejszy, co w dużej mierze jest efektem rozbudowania osłony chłodnicy zintegrowanej z dużym zderzakiem. Powyżej, w miejscu, gdzie zazwyczaj umieszczana jest atrapa chłodnicy, teraz znajdziemy pokrytą szkłem taflę z opcjonalną listwą LED-ową. Tafla rozdziela reflektory, oczywiście LED-owe, które teraz są bardziej płaskie. Generalnie obły przód samochodu kojarzy się z linią „elektryków” Volkswagena.

Zmiany wizualne miały za zadanie nie tylko przykuć uwagę. W rzeczywistości pozwalają one również wpływać na współczynnik oporu powietrza, a ten w przypadku trzeciej generacji Tiguana został znacząco poprawiony (obecnie jego wartość wynosi 0,28; wcześniej – 0,33). To zaś przekłada się na ekonomię, czyli niższe zużycie paliwa.

Jak podaje producent, wraz z trzecią generacją do Tiguana trafił adaptacyjny układ kontroli podwozia połączony z menedżerem dynamiki pojazdu zawiadujący funkcjami elektronicznych blokad mechanizmów różnicowych. W efekcie samochód stał się stabilniejszy, zwinniejszy i bardziej precyzyjny w prowadzeniu. Na duży plus trzeba zaliczyć fakt, że nawet podczas jazdy po krętej drodze nadwozie nie wychyla się zanadto, co dodatkowo zwiększa komfort pasażerów.

W kabinie i bagażniku widać dużo myślenia o ergonomii. Znajdujemy mnóstwo praktycznych kieszonek, schowków, uchwytów na napoje. Dodatkowo warto odnotować gniazdo zasilania 12 V umieszczone w bagażniku i takie samo w centralnej konsoli. Klimatyzacja Climatronic z automatyczną trójstrefową regulacją posiada również panel sterowania z tyłu, a więc pozwala pasażerom na precyzyjne ustawienie temperatury i siły nawiewu.

Lista standardowych i opcjonalnych rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo jazdy nowym Tiguanem jest bardzo długa. My zwróciliśmy szczególną uwagę na system Park Assist z czujnikami parkowania z przodu i z tyłu. Dlaczego? Czasami nawet dla najlepszych kierowców parkowanie w mieście okazuje się prawdziwym wyzwaniem. Ciasne miejsca parkingowe i bardzo często niewłaściwie i bez wyobraźni zaparkowane samochody potrafią wystawić naszą cierpliwość na trudną próbę. Park Assist umożliwia parkowanie równolegle i prostopadle do osi jezdni. W drugim przypadku jest to możliwe zarówno przodem jak i tyłem. Dodatkowo system potrafi automatycznie rozpoznać lukę parkingową oraz umożliwia własnoręczny wybór miejsca, w którym chcemy zaparkować. W pierwszym przypadku, za pomocą czujników ultradźwiękowych, system obserwuje otoczenie i wyszukując wolne miejsca postojowe po stronie, którą wskazujemy włączając kierunkowskaz a następnie samodzielnie rozpoznaje te, w których jest w stanie zaparkować. Sam też zainicjuje odpowiedni manewr oraz wyświetli na ekranie niezbędne wskazówki. Opcja manualna pozwala kierowcy na własnoręczne wybranie miejsca spośród wszystkich, które system rozpoznał jako nadające się do zaparkowania. To rozwiązanie dla tych, którzy dopiero nabierają przekonania do automatów.

Nowy Volkswagen Tiguan oferuje zaawansowane opcje silnikowe, dostosowane do różnych potrzeb kierowców. Wśród dostępnych jednostek znajduje się innowacyjny silnik 1.5 eTSI o mocy 130 lub 150 KM, który łączy zalety technologii turbo z systemem hybrydowym typu mild hybrid. Takie rozwiązanie zapewnia wyższą efektywność paliwową i zredukowaną emisję CO2. Ta jednostka zapewnia dynamiczne przyspieszenie i płynną reakcję na pedał gazu, co przekłada się na komfortową jazdę. Nowy Tiguan dostępny jest również z dobrze znanym silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 150 KM, który cechuje wysoki moment obrotowy oraz niskie spalanie.

A jak się prowadzi nowy VW Tiguan? O tym najlepiej przekonać się, umawiając się na jazdę próbną. Nam mocno przypadł on do gustu, dając poczucie pewności za kierownicą od pierwszych kilometrów.


Volkswagen Tiguan 2024 dostępne silniki

  • 1.5 eTSI o mocy 130 KM dostępny z 7-stopniową automatyczną skrzynią biegów DSG (śr. zużycie paliwa 6,14 l/100 km)
  • 1.5 eTSI o mocy 150 km dostępny z 7-stopniową automatyczną skrzynią biegów DSG (śr. zużycie paliwa 6,2 l/100 km)
  • 2.0 TDI o mocy 150 km dostępny z 7-stopniową automatyczną skrzynią biegów DSG (śr. zużycie paliwa 5,3 l/100 km)

Volkswagen Tiguan 2024 charakterystyka

Średnica zawracania – 11,50 m
Rozstaw osi – 2678 mm
Długość – 4509 mm
Szerokość – 1839 mm
Szerokość z lusterkami – 2099 mm
Wysokość – 1675 mm
Prześwit – 191 mm
Podstawowa pojemność bagażnika – 652 litry
Maks. pojemność bagażnika – 1650 litrów