Już drugie pokolenie kierowców korzysta z bogatej oferty salonu Bemo Motors w Starych Bielicach. Klienci kupują, serwisują oraz wynajmują tam samochody nowe i używane, osobowe i dostawcze. Na miejscu załatwiają wszelkie formalności związane z finansowaniem i ubezpieczeniem. Przez ostatnie 20 lat salon Bemo Motors nie tylko się rozbudował, ale także przeszedł gruntowną modernizację wnętrza, nie przerywając działalności, stając się obiektem na miarę XXI wieku. Dwie dekady temu pracę w salonie rozpoczynało dwudziestu pracowników; dziś zatrudnia on ponad 50 osób.
Kiedy obiekt rozpoczynał swoją działalność 13 maja 2004 roku, był po Poznaniu i Szczecinie trzecim w kraju salonem Bemo Motors (od tego czasu Grupa Bemo Motors stała się jedną z największych grup dealerskich w Polsce). Od samego początku koszaliński salon dysponował autoryzowanym serwisem i działem aut używanych.
Kierownik Robert Hołodowski mówi: – Od 20 lat stale otrzymujemy od klientów mandat zaufania. Przez ten czas firma się zmieniała, a jednym z kamieni milowych jej rozwoju było otwarcie Transit Centrum oferującego auta dostawcze i specjalistyczne.
– „Transit” to potocznie synonim nazwy dla samochodu dostawczego – mówi Dariusz Borsuk, starszy specjalista koszalińskiego Transit Centrum. – Od początku istnienia naszego centrum obserwujemy jak zmieniają się potrzeby naszych klientów i jak dostosowuje się do nich nasz Ford Transit i jego odmiany. To wielka satysfakcja gdy klienci powracają po przejechaniu setek tysięcy kilometrów i pytają o kolejny egzemplarz, kolejny model.
– Prowadzimy również wypożyczalnię samochodów osobowych i dostawczych – kontynuuje Robert Hołodowsk.i – Bardzo elastyczny jest czas wypożyczenia, mogą to być nawet godziny. Często klienci wypożyczają większe auta zwłaszcza na czas urlopu, bo na co dzień dysponują mniejszymi, miejskimi.
Gdyby szukać jednego słowa na określenie oferty salonu Forda w Starych Bielicach, to na pewno pasowałaby tu „kompleksowość”. Ważnym składnikiem są tu usługi finansowe, czyli możliwość znalezienia najlepszej opcji finansowania.
To samo, jeśli myślimy o ubezpieczeniu. – Współpracujemy ze sprawdzonymi towarzystwami asekuracyjnymi. Oferujemy nie tylko polisy komunikacyjne, lecz również majątkowe a nawet turystyczne.
Jednak od początku najważniejsza w salonie jest oferta motoryzacyjna. Oddajmy głos kierownikowi salonu: – Na podstawie obserwacji kolejnych generacji kluczowych modeli Forda, które były obecne w naszym salonie dałoby się opisać historię postępu technicznego w przemyśle samochodowym w ostatnim dwudziestoleciu. Za przykład mógłby posłużyć popularny Ford Focus ciągle rozwijany i wciąż wyznaczający standardy w swoim segmencie. Motoryzacja zmienia się, idziemy z duchem czasu, dlatego w naszej ofercie pojawiają się nowoczesne jednostki napędowe, tradycyjne spalinowe, hybrydowe i oczywiście elektryczne. Jesteśmy aktualnie na kilka dni przed premierą nowego całkowicie elektrycznego – Forda Explorer. Wciąż dostarczamy nowe wcielenia aut kultowych jak Ford Mustang z pięciolitrowym silnikiem spalinowym, imponujący terenowy Ford Bronco czy elektryczny Ford Mustang Mach-E.
Jak się okazuje, obecni klienci Forda najchętniej wybierają kompaktowe SUV-y Puma i Kuga. – Te samochody mocno się zmieniły w czasie – mówi Robert Hołodowski. Kiedyś modele typu SUV były bardziej „kwadratowe”, dziś ich kształty są opływowe, dzięki czemu współczynnik oporu powietrza jest i wyraźnie wpływa na obniżenie zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla. W Fordzie Kuga mamy przykładowo benzynowy silnik 2,5L w wersji hybrydowej o mocy 180 KM i 183 KM w wersji z napędem AWD, natomiast model z wtyczką plug in hybrid ma już moc 243 KM. W mieście takim jak Koszalin można wówczas jeździć tylko na prądzie. Akumulator można ładować ze zwykłego gniazdka w garażu, bo ładowarka jest w zestawie. Kolejne modele hybrydowe to Ford Puma i Ford Focus. Te samochody posiadają silnik o pojemności minimum jednego litra wspomagany silnikiem elektrycznym. Jest to tak zwana miękka hybryda, która dokonuje rekuperacji, czyli odzyskiwania energii podczas hamowania silnikiem.
Czy zdeklarowani zwolennicy marki Ford, a tych nie brakuje w Koszalinie, mają jakieś szczególne cechy? Nasz rozmówca z uśmiechem kwituje: – Klientem Forda może być każdy. Każdy znajdzie w naszej bogatej ofercie modeli coś, czego potrzebuje. Bez wątpienia pewne cechy marki szczególnie przekonują klientów: dbałość o bezpieczeństwo, komfort, niezawodność oraz żywotność samochodów. Duże znaczenie ma jakość obsługi sprzedażowej i posprzedażowej.
Wychodzimy naprzeciw zmieniającym się wymaganiom klientów. Obecnie możemy zrealizować sprzedaż samochodu z dostawą pod dom. Podobnie jest z obsługą serwisową door-to-door.
Andrzej Thiel, dyrektor działu serwisu, mówi: – Nasze możliwości serwisowe z czasem stopniowo wzrastały, a znaczący postęp nastąpił wraz z uruchomieniem działu blacharsko-lakierniczego. To przyspieszyło i usprawniło naprawy szkód komunikacyjnych, bo zniknęła potrzeba transportowania samochodów do innych oddziałów, żeby przeprowadzić prace blacharsko-lakiernicze. W serwisie mechanicznym wykorzystujemy obecnie opcję video check, czyli w trakcie pracy możemy konsultować się z klientem, pokazując mu co jest do wykonania lub co zaszwankowało. Oprócz video klient otrzymuje od razu kosztorys prac.
Damian Iwiński, szef serwisu blacharsko-lakierniczego BemoMotors w Koszalinie, dodaje: – Blacharnia rozwija się od czterech lat nie tylko pod kątem marki Ford, bo naprawiamy również auta innych producentów. Zajmujemy się także wymianą szyb samochodowych. Na bieżąco współpracujemy z wieloma towarzystwami ubezpieczeniowymi i firmami leasingowymi. Na czas naprawy udostępniamy auta zastępcze, więc zapewniamy klientom mobilność. Wykorzystujemy materiały sygnowane przez markę Ford. Są to lakiery dostosowane do wysoko zaawansowanych technicznie systemów lakierniczych. Dlatego nie mamy nigdy problemów z doborem właściwego koloru. Przy kalkulacji szkód stosujemy nowoczesny program Audatex, wykorzystujący koncept sztucznej inteligencji. Kilka zdjęć wrzuconych do programu wystarczy do przygotowania wstępnego wirtualnego kosztorysu, który jest później weryfikowany przez doradcę technicznego. To gwarantuje precyzyjniejsze rozliczenie między nami a towarzystwem ubezpieczeniowym lub między klientem a ubezpieczycielem. Dajemy klientowi poczucie pewności, że polisa obejmuje również wykorzystywanie oryginalnych części. A to oznacza sprawny przebieg procesu likwidacji szkód. Towarzystwa ubezpieczeniowe mają do nas zaufanie, bo zlecają nam naprawy również z zewnątrz, nie tylko na rzecz naszych wspólnych klientów.
Robert Hołodowski zwraca uwagę na jeszcze jedną ciekawą usługę serwisową: – Dzięki uruchomieniu blacharni stworzyliśmy nowoczesną myjnię samochodów, ekologiczną i bardzo wydajną. Pojawiła się również usługa car detailingu. Chodzi m.in. o powłoki ceramiczne dla nadwozia, szyb, kół i wnętrz, które powodują, że klienci mogą się cieszyć dłużej swoim samochodem jak nowym.
Tak samo jak usługi serwisowe, systematycznie rozwija się również dział samochodów używanych. Większość z nich przyjmuje się w rozliczeniu, kiedy klienci kupują nowe, a są to samochody różnych marek.
Piotr Lipiński, kierownik działu, opowiada: – Zaczynaliśmy od dwóch-trzech samochodów i malutkiego placu w 2004 r. Kiedy zaczynałem pracę dziewięć lat temu, było to już kilkanaście samochodów. Obecnie mamy nawet 60 sztuk w stałej ofercie i myślimy o rozbudowie, bo są takie potrzeby. W Koszalinie i okolicy mamy do zaoferowania najwięcej pewnych samochodów. Obowiązuje zasada, że obracamy autami wyłącznie z polskich salonów. Wszystkie mają sprawdzoną historię serwisową. Są to auta „młode”, góra pięcioletnie. Przyjmując auto do sprzedaży dokładnie je prześwietlamy. Każde przechodzi „ścieżkę zdrowia”, czyli sprawdzenie około 1000 punktów. Powstaje w ten sposób precyzyjny raport, który służy do zaproponowania wyceny. Odsprzedajemy samochody z gwarancją w dwóch zakresach: podstawowym i rozszerzonym. Gwarancja podstawowa obejmuje silnik, skrzynię biegów i przekładnie, a rozszerzona w programie Car Garantie ma zakres niemal identyczny jak w przypadku samochodów nowych. Jeśli chodzi o finansowanie w odniesieniu do zakupu samochodów używanych obowiązują niemal wszystkie opcje jak przy samochodach nowych. Często oferujemy samochody pochodzące z flot firmowych i zdarza się, że mają one jeszcze gwarancje fabryczne.
– W ciągu tych 20 lat – podsumowuje Robert Hołodowski – w naszym salonie ponad dwukrotnie podwoiła się liczba pracowników. Dodatkowo w serwisie pojawili się uczniowie zawodu. Mamy uczniów „samochodówki” na praktykach miesięcznych oraz studentów-praktykantów. Uważam, że to również jest miernik rozwoju.
Kiedy pytamy kierownika Hołodowskiego o to, czym kieruje się przyjmując nowych pracowników, słyszymy w odpowiedzi: – Na pewno liczy się solidność, sumienność i życzliwość. Zależy nam na tym, by nasi pracownicy byli mocno ukierunkowani na potrzeby klienta i mieli umiejętność budowania relacji. Mamy wielu klientów, którzy od lat kupują od nas samochody. Odwiedzają nas kolejne pokolenia, dzieci i wnuki klientów, którzy są z nami od samego początku. I to dla nas ogromna przyjemność, ale też uznanie. Dziękujemy.