druk prestiz DSC7971 Zdrowie i uroda

W szpilkach za kierownicą- Elektryczny Fiat 500 – idealny samochód miejski

Fot. Marcin Betliński

Przedstawiamy Państwu prawdziwe dzieło sztuki motoryzacyjnej. Samochód, który zachwycił samego Leonardo di Capri. Inna gwiazda Hollywood, Jenifer Lopez, bez wahania przyjęła rolę twarzy modelu w czasie jego promocji na rynku amerykańskim i prywatnie nie chciała się z nim rozstać. Fiat 500 bezsprzecznie należy do ikon światowej motoryzacji. Produkowany był w latach 1957-1975, a reaktywowany w 2007 roku, w 50 lat od debiutu rynkowego, w kształcie nawiązującym do protoplasty. Systematycznie jest technicznie odmładzany i udoskonalany. Najnowsze jego wcielenie to auto elektryczne w trzech dostępnych wersjach nadwozia. Dla nas – dzięki uprzejmości firmy Mojsiuk Motor, koszalińskiego dealera marki Fiat – elektryczną „pięćsetkę” w wersji cabrio przetestowała czytelniczka „Prestiżu”, pani Dagmara Jaśkiewicz. To nie przypadek, bo Fiat 500 od zawsze ma opinię samochodu stworzonego głównie z myślą o paniach.

Dagmara Jaśkiewicz jest przedsiębiorczynią. Od roku prowadzi firmę „Wszystko Na Miejscu”, która oferuje usługi zagospodarowania i uporządkowania przestrzeni. To dzięki niej profesjonalny homestaging i decluttering stały się dostępne również w Koszalinie. W największym uproszczeniu: chodzi o takie zmiany w domowym otoczeniu, które podnoszą komfort życia a w przypadku chęci sprzedaży nieruchomości, ułatwiają znalezienie nabywcy i uzyskanie optymalnej ceny. Jednak wielu koszalinian kojarzy panią Dagmarę z innej, niezawodowej roli, a mianowicie z zaangażowania w działalność charytatywnej Fundacji „Zdążyć z Miłością”.

Na co dzień nasza czytelniczka używa samochodu z silnikiem spalinowym i o znacznie większych gabarytach niż Fiat 500. Dlatego mocno się zdziwiła, kiedy siadła za jego kierownicą: – Kiedy patrzy się na takiego „malucha” z zewnątrz, trudno sobie wyobrazić, że kierowcy i siedzącemu obok pasażerowi gwarantuje on tyle przestrzeni. Pełen komfort – zauważa pani Dagmara. – Drugi wniosek, który przyszedł mi do głowy przy pierwszym kontakcie z samochodem to konstatacja, że estetyka jego wnętrza jest bardzo spójna z charakterystyczną sylwetką. Dominuje wrażenie szlachetnej prostoty, miękkości i łagodności linii. To powoduje, że od razu nabiera się do takiego auta sympatii, tym bardziej że użyto materiałów wykończeniowych wysokiej jakości, w sposób stonowany, niekrzykliwy. Nawiązując do mojej pracy zawodowej, powiedziałabym, że w kabinie panuje porządek, wszystko jest na swoim miejscu, pod ręką. Wielką frajdę miałam z możliwości jaką daje kabriolet, czyli składania i rozkładania dachu. Szkoda, że mamy deszczowe i raczej chłodne lato, bo nie mogłam się nacieszyć jazdą z wiatrem we włosach – śmieje się nasza rozmówczyni.

druk prestiz DSC7601 Zdrowie i uroda

Jako osoba, która z „elektrykami” nie miała wcześniej do czynienia, pani Dagmara zwróciła uwagę na jeszcze jedną rzecz: – Po uruchomieniu silnika właściwie nie wiadomo, czy on działa, bo w kabinie panuje cisza. Trzeba trochę czasu, żeby się z tym zaskakującym faktem oswoić. Za to słuchanie muzyki w tej sytuacji to sama przyjemność. Zresztą system nagłośnieniowy, który zastałam w testowanym aucie, zasługuje na najwyższe noty, bo rozmawiając przez telefon, słyszałam od moich rozmówców, że w ogóle nie mieli świadomości, iż dzwonię w czasie jazdy (oczywiście używając zestawu głośno mówiącego – co podkreślam).

Nasza czytelniczka mówi dalej: – Elektryczny Fiat 500 ma w mojej ocenie sporo zalet. Jest dynamiczny, co doceniałam każdorazowo, ruszając spod świateł na skrzyżowaniach. Szybko reaguje na dodanie „gazu”. Ma wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych wspierających kierowcę. Na przykład „czyta” znaki drogowe i uprzedza, że przekraczamy prędkość. Kontroluje również pas ruch, reagując na niezamierzone jego opuszczenie – ostrzega kierowcę o zagrożeniu sygnałem wizualnym na wyświetlaczu, dźwiękiem i drganiami kierownicy. Wszystko to robi w krótkiej chwili, więc można powiedzieć, że czuwa nad bezpieczeństwem podróżowania i zapobiega ewentualnej kolizji. Nie sposób również nie wspomnieć o wygodzie podczas parkowania. Auto ma wymiary kompaktowe, więc z zapasem miejsca mieści się na każdym stanowisku parkingowym. Łatwo się je parkuje, bo ocenę sytuacji ułatwia kamera cofania z bardzo czystym obrazem wysyłanym na wyświetlacz umieszczony przed oczyma kierowcy. W Koszalinie, gdzie obowiązuje odpłatność za parkowanie, jest z „elektryka” jeszcze jedna korzyść: za postój nie płacimy.

Dagmara Jaśkiewicz podsumowuje: – Przekonałam się, że Fiat 500 doskonale spełnia funkcję auta miejskiego, ekonomicznego. Jeśli nie używamy samochodu do pracy i nie musimy przewozić nim jakichś dużych rzeczy, jest idealnym rozwiązaniem dla aktywnej kobiety.

Dodajmy jeszcze informację o zasięgu. Ponieważ „pięćsetka” jest autem niedużym (długość – 3632 mm, szerokość 1900 mm, wysokość 1527 mm) pozwala na użycie również niedużej baterii, co wpływa na dostępny zasięg. Producent mówi o zasięgu średnio 300 km, a w jeździe miejskiej do 460 km na jednym ładowaniu. Dlaczego po mieście można nakręcić więcej kilometrów niż poza nim? Tutaj ogromnie dużo zależy od stylu jazdy. Jeśli jeździmy spokojnie, bez gwałtownego przyspieszania a potem hamowania, z rozsądną prędkością, jesteśmy naprawdę w stanie przejechać ponad 400 km na jednym ładowaniu. Umożliwia to system rekuperacji, czyli odzysku energii. Włączając odpowiedni tryb jazdy, praktycznie nie potrzebujemy hamulca, bo hamujemy silnikiem. Wtedy energia wraca do baterii. My biorąc Fiata 500 do jazdy próbnej, mieliśmy przy niepełnej baterii do dyspozycji dystans 270 km. Przejechawszy ponad 40 km, wciąż mieliśmy niemal tyle samo kilometrów do wykorzystania. To efekt świadomego sposobu korzystania z samochodu. Musimy tu zaznaczyć, że nie było to jakieś jeżdżenie z „nogi na nogę” czy w inny sposób nienaturalne – po prostu nie szarżowaliśmy a kiedy była potrzeba zwolnienia, hamowaliśmy wyłącznie silnikiem. Oczywiście potrzeba pewnego doświadczenia w używaniu „elektryków”, żeby taki efekt osiągnąć, ale naprawdę szybko można się przestawić na ten bardzo oszczędny tryb jazdy.


Przykładowa rata miesięczna w leasingu za model Fiat e500 może np. wynieść  840,89 zł brutto (kalkulacja przy cenie przykładowego modelu:  163 576,00 zł brutto, wpłacie początkowej: 73 609,20 zł brutto, umowie na 59 rat, wartości wykupu: 65 786,00 zł brutto, podana symulacja wyceny może ulec zmianie, bieżących informacji udzielą doradcy handlowi w salonie sprzedaży).


Po szczegóły związane z zaprezentowanym modelem, jak i pozostałych modeli marki Fiat zapraszamy do Autoryzowanego Salonu i Serwisu Fiat Mojsiuk Motor w Starych Bielicach k/Koszalina, ul. Koszalińska 89 (obiekt tymczasowy obok salonu Peugeot) lub pod nr tel. 94/347-73-67

www.fiat-koszalin.pl