3 Motoryzacja

Skoda Enyaq Coupe RS iV ma to, czego szukają wymagający kierowcy

Co czwarty sprzedawany w Polsce egzemplarz elektrycznej Skody to topowy model Skoda Enyaq Coupe RS iV. Nabywcy doceniają w nim niebanalną estetykę, funkcjonalność wnętrza i przede wszystkim dynamiczny charakter, który zapewnia mu napęd o mocy 299 koni mechanicznych. Do atutów zaliczyć trzeba jeszcze doskonałe wyciszenie kabiny podnoszące komfort jazdy, pojemny bagażnik oraz zasięg obliczony na nieco ponad 500 km do przejechania po jednym ładowaniu baterii.

W Polsce auta elektryczne nadal traktowane są z pewnym dystansem. Co prawda ich sprzedaż z roku na rok wzrasta, ale wciąż wolniej niż na Zachodzie. Pewnie jakąś rolę gra tu cena „elektryków” i wciąż uboga sie

publicznych stacji ładowania. Niemniej dostępne są na naszym rynku wszystkie modele samochodów z napędem elektrycznym, wśród których Skoda Enyaq należy do najpopularniejszych – podobnie zresztą jak w całej Europie, gdzie w ubiegłym roku sprzedano ich 50 000 sztuk a sprzedałoby się jeszcze więcej, gdyby nie globalne problemy z mikroprocesorami. Jego usportowiona odmiana Enyaq Coupe RS iV jeszcze to zainteresowanie podkręca.

Kiedy jakiś czas temu testowaliśmy Skodę Enyaq jako SUV-a, pozostaliśmy z bardzo pozytywnymi wrażeniami. Producent nie poszedł po linii najmniejszego oporu i nie zaadaptował istniejącego już modelu do nowego napędu, lecz stworzył zupełnie nową konstrukcję. Wprowadzając zaś wersję Enyaq Coupe RS iV znów solidnie popracował i zaproponował auto o pięknej, charakterystycznej sylwetce, z bardzo dobrymi parametrami aerodynamicznymi, które korzystnie wpływają na zużycie energii i osiągi samochodu

Wersja Coupé ma niemal identyczne wymiary zewnętrze jak klasyczna odmiana Enyaqa, co oznacza długość 4653 mm, szerokość 1879 mm i wysokość 1606 mm. Mimo opadającej lekko linii dachu, we wnętrzu Coupé znajdujemy identyczną funkcjonalność jak w przypadku podstawowej wersji nadwoziowa elektrycznego SUV-a. Można zaryzykować twierdzenie, że w obydwu rzędach siedzeń ilość miejsca jest wzorowa. Warto tu dodać, że Enyaq Coupe RS iV standardowo wyposażony jest w panoramiczny szklany dach, który dodatkowo wzmacnia poczucie przestronności wnętrza.

Skoda Enyaq Coupe RS iV jest najmocniejszym modelem w ofercie firmy. Napęd generuje moc 220 kW (299 KM) oraz 460 Nm momentu obrotowego kierowanego na wszystkie koła, co zapewnia świetną trakcję i dynamikę. Ten ważący 2,2 tony pojazd przyspiesza od zera do „setki” w 6,5 sekundy i nie jest to przechwałka producenta, bo sprawdziliśmy, że przy w pełni naładowanej baterii osiągnięcie tego parametru nie jest kłopotem.

Przeprojektowany w stosunku do pierwowzoru Digital Cockpit prezentuje kierowcy najważniejsze informacje, takie jak prędkość, dane dotyczące ekonomiczności jazdy, nawigację i aktywne systemy wspomagania. Obsługa funkcji auta nie jest udziwniona, relatywnie analogowa, oparta na „staroświeckich” (w pozytywnym znaczeniu) instrumentach. Na kierownicy nie ma irytujących paneli dotykowych, sterowanie tempomatem ma klasyczną postać, pod ekranem dotykowym znalazło się kilka klawiszy zapewniających szybki dostęp do kluczowego wyposażenia.

Zarządzanie systemem operacyjnym jest łatwe. Reakcje dotykowej matrycy są szybkie, a jej matowa powierzchnia jest dość odporna na ślady odcisków palców. U dołu wyświetlacza dostępny jest pasek z funkcjami wentylacji oraz personalizowanymi skrótami, co upraszcza i przyspiesza obsługę. Także główny widok można skonfigurować zgodnie z własnymi preferencjami

Od pierwszych przejechanych kilometrów Skoda Enyaq Coupe RS iV wzbudza zaufanie. Jest to solidny samochód, zapewniający kierowcy komfort prowadzenia i poczucie, że nie zawiedzie w trudnych momentach. Dynamiczny napęd gwarantuje, że wyprzedzanie innych pojazdów odbywa się płynnie. Pedał przyspieszenia jest niezwykle czuły i reaguje w ułamku sekundy. Na poczucie pewności wpływa również konstrukcja bardzo wygodnych foteli. Jak już wspomnieliśmy, miejsca jest pod dostatkiem – zarówno z przodu, jak i z tyłu. Nawet lekko ścięta linia dachu nie spowodowała ubytku przestrzeni – Enyaq Coupe RS iV zapewnia komfortową podróż czterem bardzo wysokim osobom.

Również przestrzeń bagażowa (co zawsze było i nadal jest wyróżnikiem Skody) pozostała imponująca. Bagażnik oferuje pojemność 570 litrów przy standardowym ustawieniu kanapy (tylko 15 litrów mniej niż w SUV-ie) i aż 1610 litrów po rozłożeniu oparć. Drobnym mankamentem jest to, że nie mamy wówczas do dyspozycji płaskiej podłogi – kanapa tworzy stopień utrudniający przesuwanie pakunków. Pomyślano natomiast o funkcjonalnych schowkach na ściankach bocznych i pod podłogą, gdzie swobodnie da się zmieścić na przykład kable do ładowania.


Charakterystyka modelu Skoda Enyaq Coupe RS iV

Silnik: z tyłu synchroniczny z magnesami stałymi, z przodu – asynchroniczny
Maks. moc systemowa (kW/KM): 220/299
Maks. moment obrotowy (Nm) – 460
Napęd: na 4 koła
Skrzynia biegów: automatyczna
Oś przednia: MacPherson, stabilizator
Oś tylna: wielowahaczowa, stabilizator
Układ hamulcowy: hydrauliczny dwuobwodowy z serwomechanizmem elektromechanicznym
Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, z dwutłokowymi zaciskami
Hamulce tylne: bębnowe
Hamulec postojowy: elektromechaniczny, na tylnych kołach
Nadwozie: 5-drzwiowe, 5-miejscowe
Długość: 4653 mm
Szerokość: 1879 mm
Wysokość: 1606 mm
Rozstaw osi: 2768 mm
Średnica zawracania: 10,8 m
Pojemność bagażnika: 570/1610 litrów
Masa własna: 2258 kg
Koła: 235/50 R20 (przód), 255/45 R20 (tył)
Maks. prędkość: 180 km/h
Przyspieszenie 0–100 km/h: 6,5 sekundy
Zużycie energii, średnie (WLTP) w kWh/100 km: 16,9-17,8

Zasięg (WLTP): 517 km
Pojemność baterii (brutto, netto w kWh) – 82 (77)
Typ baterii: Li-Ion
Ładowanie AC (0–100 %): 11 kW/7 h 30 min
Ładowanie DC (10–80 %): 135 kW/36 min