izabela rogowska 34 Wydarzenia

Była „Kora”, jest „Osiecka” – premiera BTD na Międzynarodowy Dzień Teatru

Kończą się próby do premiery spektaklu „Darcie pierza, Ja – Osiecka”, którą zespół Bałtyckiego Teatru Dramatycznego 25 marca br. uczci Międzynarodowy Dzień Teatru.

Agnieszka Osiecka to nazwisko doskonale znane czytelnikom, widzom i słuchaczom jak Polska długa i szeroka. Choć od śmierci poetki mija kolejna dekada, nie ma chyba osoby, która nie rozpoznałaby jej sztandarowych hitów choćby po krótkim fragmencie.

A co, gdybyśmy dostali od niej tajemniczy list, podpisany po prostu Ja – Osiecka? I to nie list w formie papierowej, a teatralnej?

Bazą scenariusza kolejnej premiery BTD jest mało znany dramat Osieckiej pt. „Darcie pierza”. To ostatni tekst autorki, napisany tuż przed śmiercią. Forma pożegnania z publicznością i czytelnikami, pewnego rodzaju podsumowanie. Być może rzecz się dzieje w przedsionku zaświatów, a otaczający bohaterkę ludzie niekoniecznie są ludźmi z krwi i kości… Tekst dramatu w koszalińskiej inscenizacji wzbogacono m.in. o fragmenty korespondencji Agnieszki Osieckiej i Jeremiego Przybory zaczerpniętej z książki „Listy na wyczerpanym papierze” oraz o piosenki – zarówno doskonale znane, jak i mniej znane, ale warte przypomnienia.

Realizatorzy znani z przebojowego spektaklu „Kora. Falowanie i spadanie” wracają do Bałtyckiego Teatru Dramatycznego i biorą na warsztat kolejną kobietę-ikonę polskiej popkultury. Sama jej postać sugeruje przedstawienie oniryczne, ale i słodko-gorzkie. Co może wyjść z połączenia kosmicznych energii kultowej pisarki, zafascynowanych nią twórców i talentu aktorów; z lekkości pierza i gatunkowego ciężaru testamentu? Przekonamy się oglądając od 25 marca br. spektakl „Darcie pierza. Ja – Osiecka”.

Reżyseria i opracowanie tekstu: Alina Moś
Obsada: Bernadetta Burszta, Żanetta Gruszczyńska-Ogonowska, Adrianna Jendroszek, Dominika Mrozowska-Grobelna, Beata Niedziela, Karol Czarnowicz, Artur Czerwiński, Jacek Zdrojewski
Inspicjent: Izabela Rogowska
Scenografia: Natalia Kołodziej
Ruch sceniczny: Bartosz Bandura
Opracowanie muzyczne: Maciej Osada – Sobczyński
Kostiumy: Natalia Kołodziej