DSC 0299 Motoryzacja

Mazda 6 wersja 2.5 Skyactiv-G- Satysfakcja z jazdy gwarantowana

Najefektowniejsze i szczególnie udane samochody z czasem stają się modelami flagowymi marek. Tak jak Mazda 6, która w kolejnych swych generacjach i wariantach produkowana jest już od 20 lat. Każdy jej rocznik przynosił jakieś modyfikacje, udoskonalenia albo dodatkowe elementy wyposażenia. Zgodnie z tą regułą „szóstka” z 2023 roku w każdej z wersji proponuje światła do jazdy dziennej LED, system wspomagania jazdy w korkach (CTS), czujniki parkowania z przodu i z tyłu, system kamer 360 stopni oraz obsługę bezprzewodową Apple Carplay. Od wersji Exclusive-line dostępna będzie również ładowarka indukcyjna (Qi). Do gamy kolorystycznej dochodzą zaś Platinum Quartz oraz Rhodium White. Dodatkowo w ograniczonej liczbie egzemplarzy dostępna będzie okolicznościowa wersja „20th Anniversary”.

Już na pierwszy rzut oka Mazda 6 wzbudza zaufanie klasyczną sylwetką sedana i smukłą, elegancką linią nadwozia. Nie zawodzi również we wnętrzu – mamy w nim do czynienia z solidnym, jakościowym wykończeniem, wykorzystującym miękkie, przyjemne dla oka i w dotyku tworzywa. Nic nie trzeszczy, nic nie skrzypi – dopasowanie jest idealne, co w autach klasy średniej wcale nie jest oczywiste.

Kabina jest ergonomiczna. Cieszą dobrze przemyślane schowki. Największy, między innymi z uchwytami na napoje, można przykryć ruchomą żaluzją, ukrywając w ten sposób zawartość. W kieszeniach z boku, w obojgu drzwiach, jest sporo miejsca – mieści się tam nawet półtoralitrowa butelka wody. Osobno w środkowej części przewidziane jest miejsce na smartfon, a u góry – na okulary. Schowek przed miejscem pasażera nie jest duży, ale za to automatycznie podświetlany.

Regulacja foteli przednich pozwala w łatwy sposób dopasować ich położenie do sylwetki kierowcy i pasażera. Fotele są oczywiście podgrzewane, ale również wentylowane, co z pewnością jest sympatycznym rozwiązaniem podczas upałów.

Mazda nie ściga się z innymi producentami, jeśli chodzi o liczbę elementów obsługiwanych dotykowo. Na dokładkę opcja sterowania dotykiem dostępna jest tylko podczas postoju auta. Ma to swoje uzasadnienie: odrywanie wzroku od drogi to działanie wbrew bezpieczeństwu. Co więc w zamian? W przypadku Mazdy 6 jest to szereg sprawdzonych rozwiązań, jak tradycyjne regulowanie klimatyzacji za pomocą analogowych pokręteł, tradycyjne przyciski i przełączniki oraz jedno główne pokrętło do sterowania komputerem pokładowym. Umieszczone w tunelu środkowym, niejako pod prawą ręką kierowcy, jest jak skrzyżowanie joysticka z komputerową myszką. Opanowanie jego obsługi trwa chwilę, później staje się nawykiem.

Mazda kładzie silny nacisk na bezpieczeństwo. W „szóstce” oferuje więc cały zestaw rozwiązań wspierających kierowcę. Chodzi na przykład o system utrzymania toru jazdy, który – jeśli nie zasygnalizujemy kierunkowskazem zamiaru zmiany pasa na drodze – interweniuje silnie wyczuwalnym na kierownicy ruchem korygującym. Może to komuś przeszkadzać, więc wyłączy tę funkcję, ale my doceniamy intencję producenta i używając Mazdę 6 na stałe z tego rozwiązania byśmy nie zrezygnowali. Ono po prostu uczy bardziej uważnego i precyzyjnego prowadzenia samochodu.

Lista wspierających kierowcę elementów służących zwiększaniu bezpieczeństwa jest długa. Zwrócimy tutaj uwagę tylko na kilka. Należy do nich wyświetlacz przezierny (head-up), który kierowca ma na wysokości oczu, a który podaje dopuszczalną prędkość i sygnalizuje jej przekroczenie, tak jak wyświetla inne ostrzeżenia. Tak więc będąc skupionym na tym, co dzieje się na drodze, kierowca ma jednocześnie przed oczyma najważniejsze informacje.

Kolejny bardzo praktyczny element to tempomat adaptacyjny, który reaguje na sytuację na drodze i odpowiednio ustawiony automatycznie kryguje prędkość jazdy w reakcji na prędkość pojazdu poprzedzającego. Dzięki temu nawet zagapiwszy się na chwilę, zachowamy bezpieczny odstęp.

Po wrzuceniu biegu wstecznego na ekranie siedmiocalowego wyświetlacza głównego zobaczymy obraz z kamery 360 stopni, a więc informujący nie tylko o tym, co mamy za sobą, ale pokazujący pozycję auta wobec całego otoczenia. Co ważne, wyświetlane linie zmieniają się precyzyjnie wraz z ruchem kierownicy. Można mieć do nich zaufanie i parkować, kierując się wyłącznie nimi.

Pod maską testowanego przez nas egzemplarza Mazdy 6, wypożyczonego przez słupski salon BMG Goworowski, pracował silnik 2.5 SkyActiv-G o mocy 194 KM. Dwa i pół litra to duża jak na dzisiejsze realia pojemność. Ale myliłby się ten, kto spodziewałby się sportowych aspiracji auta albo dużego zużycia paliwa. To po prostu silnik do przyjemnej, odprężającej jazdy, stworzony według oryginalnej filozofii Mazdy. Ponieważ nie ma „sztucznych” wspomagaczy w postaci turbosprężarki czy kompresora, po prostu potrzebuje większej pojemności. Za to rozwija moc niezwykle płynnie, w czym zapewne pomaga mu sześciobiegowy automat (ten silnik nie jest dostępny ze skrzynią manualną).

Prędkość maksymalna deklarowana przez producenta wynosi 223 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h trwa według tych danych 8,1 sekundy. Tyle, że ktoś, kto to auto zrozumie, wcale nie ma ochoty tych parametrów sprawdzać – dużo przyjemniejszą formą podróżowania Mazdą 6 jest bezstresowa płynna jazda. Przy takim podejściu bez trudu da się uzyskać deklarowane przez producenta średnie zużycie paliwa na poziomie poniżej ośmiu litrów na „setkę”. Dzięki oryginalnej konstrukcji Mazda spełnia aktualne, ekologiczne wymogi dotyczące spalin bez filtra cząstek stałych – konkurenci tego nie potrafią!

Podkreślmy to wyraźnie: precyzyjny układ kierowniczy i charakterystyka zawieszenia w połączeniu z mocą silnika potrafią dostarczyć sporo przyjemności z jazdy. Mazdę 6 w tej wersji trudno wytrącić z równowagi, a na zakrętach zachowuje doskonałą przyczepność. Pomaga w tym zresztą pokładowa elektronika z pakietem i-Activesense, w skład którego wchodzi m.in. układ dynamicznej stabilizacji toru jazdy eliminujący tendencję do pod- czy też nadsterowności.

Na koniec ciekawostka: dla Mazdy 6 z rocznika 2023 dostępna jest limitowana wersja specjalna przygotowana na 20-lecie tego modelu o nazwie „20th Anniversary”. Charakteryzuje się ona nowym, unikatowym kolorem nadwozia Artisan Red (51F) przeznaczonym tylko dla tej wersji. Jako że jest to jedyny kolor nadwozia dostępny dla tej wersji, jego cena została już uwzględniona w rekomendowanej cenie auta. Dla „20th Anniversary” przewidziane zostały również unikatowe obręcze aluminiowe w rozmiarze 19 cali, charakterystyczny emblemat na nadwoziu oraz w oparciach przednich foteli oraz ekskluzywna, jasnobrązowa tapicerka skórzana Nappa połączona z elementami wnętrza imitującymi nubuk w tym samym kolorze.


Mazda 6 wersja 2.5 Skyactiv-G – charakterystyka

Długość: 4870 mm
Szerokość: 1839 mm (z lusterkami bocznymi: 2090 mm)
Wysokość: 1450 mm
Rozstaw osi:. 2830 mm
Pojemność skokowa silnika: 2488 cm³
Moc silnika: 194 KM (143 kW) przy 6000 obrotów na minutę
Maksymalny moment obrotowy: 258 Nm przy obrotów na minutę
Paliwo: benzyna
Maksymalna pojemność bagażnika (siedzenia złożone): 1648 l
Minimalna pojemność bagażnika (siedzenia rozłożone): 480 l
Opony podstawowe: 225/55 R17
Opony opcjonalne: 225/45 R19