Trzy rzeczy w Maździe 3 wzbudziły nasze szczególne uznanie: sylwetka, wygoda oraz silnik, który może być znakomitą alternatywą dla diesli i układów hybrydowych. Jest lekki, pracuje cicho, spala niewiele paliwa. Nic dziwnego, że E-Skyactiv X stanowi dla japońskich inżynierów powód do dumy, a dla użytkowników Mazdy 3 źródło zadowolenia, bo jeżdżą samochodem pięknym, nowoczesnym, dopracowanym w najmniejszym szczególe i niezwykle oszczędnym.
Pomysł, który przyświecał twórcom silnika E-Skyactiv X, nie jest w gruncie rzeczy nowy. Już wcześniej pojawiały się próby stworzenia podobnie oszczędnej benzynowej jednostki napędowej, ale nigdy nie wyszły one poza fazę eksperymentów i nigdy nie trafiły one do seryjnej produkcji. Inżynierowie Mazdy odnieśli sukces tam, gdzie inni musieli skapitulować. E-Skyactiv X bardziej efektywnie spala benzynę, dzięki systemowi samoczynnego zapłonu sprężonej mieszanki sterowanego świecą (SPCCI). Zapewnia to większą moc, mniej spalin i mniejsze zużycie paliwa w porównaniu ze zwykłym silnikiem benzynowym.
System SPCCI powoduje, że silnik płynnie przełącza się między konwencjonalnym zapłonem iskrowym, a trybem zapłonu samoczynnego, w którym uboga mieszanka paliwowo-powietrzna jest tak sprężana, by jej spalanie przebiegało jeszcze wydajniej. Inaczej mówiąc, niezwykle uboga w paliwo mieszanka jest sprężana do niespotykanego w silnikach benzynowych ciśnienia. Następnie iskra zapala bardzo małą ilość bogatej mieszanki, co dodatkowo podnosi temperaturę i ciśnienie w komorze spalania, powodując zapłon reszty paliwa pod wysokim ciśnieniem (jak w silniku wysokoprężnym). Paliwo spala się szybciej i dokładniej, dzięki czemu uzyskujemy lepsze osiągi i mniejszą emisję spalin, niż w silniku konwencjonalnym.
Można zadać sobie pytanie, po co tyle wysiłku w doskonalenie silnika spalinowego, skoro decyzje polityczne idą w kierunku eliminacji tego rodzaju napędu w przyszłości (najsilniej w Unii Europejskiej). Mimo tego trendu, już dziś wiadomo, że napęd czysto elektryczny nie będzie jedynym, z którego korzystać będą kolejne generacje samochodów. Świat poszukuje różnych rozwiązań. Mazda już opanowała proces spalania ubogiej mieszanki benzyny, co pozwala jej oszczędzać paliwo, a to nie koniec. Włączenie silnika E-Skyactiv X w układ hybrydowy może przynieść kolejne, liczące się spadki zużycia paliwa.
Niektórzy słysząc, że „to trochę taki benzynowy diesel”, obawiają się dieslowskiego „klekotania”. Niepotrzebnie, bo podczas spokojniej miejskiej jazdy z włączonym radiem możemy nawet nie usłyszeć pracy silnika. Na początku bywa to trochę dezorientujące, kiedy jedziemy autem z manualną skrzynią biegów, czyli takim, jak nasz testowany egzemplarz. Zatrzymujemy się na światłach, silnik gaśnie. Kiedy po chwili pojawia się zielony sygnał, wciskamy sprzęgło, wrzucamy pierwszy bieg, a jednostka napędowa uruchamia się samoczynnie. Robi to tak gładko, że informuje o tym jedynie położenie wskazówki obrotomierza. Auto nie reaguje przy tym na samo wciśnięcie sprzęgła, silnik uruchomi się ponownie dopiero wtedy, gdy wrzucimy bieg.
W trakcie naszego testu sprawdziliśmy, czy rzeczywiście Mazda 3 z dwulitrowym silnikiem E-Skyactiv X pali mało, jak na samochód mający 186 koni mechanicznych pod maską. Podczas jazdy za miastem obchodziliśmy się z gazem bardzo ostrożnie, wyprzedzanie innych pojazdów ograniczyliśmy do niezbędnego minimum, a jako prędkość przyjęliśmy przedział 80-90km/h. W efekcie po pokonaniu stu kilometrów komputerowy analizator podał spalanie na poziomie 4,5 l/100 km. Jednocześnie oszacował, że przejedziemy w ten sposób jeszcze prawie 700km na pozostałym w baku paliwie! Trzeba dobitnie podkreślić, że są to wartości godne porządnego silnika wysokoprężnego. W warunkach miejskich spalanie było oczywiście wyższe, ale wciąż sporo poniżej 7l/100km. Jak na benzynową jednostkę o mocy 186 KM to znakomity wynik.
Mazda 3 niezmiennie przyciąga spojrzenia swoją wyjątkową stylistyką. Od przodu wygląda niemal jak Mazda 6. Ale to nie jest wada, bo „szóstka” to naprawdę piękny samochód. Tak więc przeniesienie jej stylistyki do mniejszego modelu dało w efekcie niezwykle smukłe auto kompaktowe. Maska Mazdy 3 jest długa, jakby muskularna, reflektory wyraźnie i agresywnie zarysowane. Z boku rzuca się w oczy linia dachu, nadająca autu lekkości oraz ładne przetłoczenia na drzwiach. Z tyłu zaś mamy zachodzące na boki reflektory o bardzo miłym dla oka projekcie kloszy.
Wnętrze nie wybiega tak bardzo w przyszłość jak napęd – utrzymane jest w przyjaznej, klasycznej i eleganckiej, nieprzeładowanej detalami formie (podobnie jak w innych modelach Mazdy). Tym, co od razu zwraca uwagę po zajęciu miejsca na fotelu kierowcy, są zegary. Jest to jeden z najbardziej efektownych zestawów wskaźników, jaki dotychczas spotkaliśmy w samochodach.
Obsługa jest bardzo prosta. Na konsoli centralnej liczbę przycisków ograniczono do minimum, a prawie wszystko możemy obsłużyć pokrętłem komputera pokładowego, znajdującym się po prawej stronie kierowcy, w pobliżu gałki zmiany biegów, bez konieczności wodzenia palcem po ekranie wyświetlacza, co odciąga uwagę kierowcy od najważniejszego – obserwowania drogi.
Z kolei sporo dzieje się na kierownicy – znajdujemy tam dziewięć przycisków i cztery przełączniki. Wydawać się może, że to dużo, ale w praktyce szybko można to wszystko zrozumieć i po chwili palce same wędrują tam, gdzie powinny.
Rewelacyjnie wypada jakość użytych materiałów wykończeniowych i ergonomia. Deska rozdzielcza została wykonana z miękkiego i przyjemnego w dotyku tworzywa, a wszelkie przyciski, przełączniki, sprawiają bardzo solidne wrażenie. Egzemplarz, którym jeździliśmy, fotele miał jasne, co przy granatowym kolorze lakieru i czarnym kolorze deski rozdzielczej tworzyło wrażenie elegancji i luksusu.
Podsumowując: Mazda 3 z silnikiem E-Skyactiv X to propozycja dla kierowców, którzy czerpią przyjemność z prowadzenia samochodu na co dzień. Ciekawie wygląda, ma charakter, jest dynamiczna i oszczędna. Kosztując znacznie mniej, ma wiele cech auta klasy premium.
Mazda 3 Sedan ma 466,0 cm długości, 179,5 cm szerokości (202,8 cm z lusterkami) i 144,0 cm wysokości.
Jej rozstaw osi to 272,5 cm.
Bazowa pojemność bagażnika wynosi 450 litrów.
BMG Goworowski | Autoryzowany Dealer Mazda
76-251 Kobylnica, Bolesławice | ul. Słupska 6
Tel +48 59 848 70 80 | Mobile +48 668 163 577