Mercedes EQE Edyta Slupczewska INTERNET MB63030 Motoryzacja

W szpilkach za kierownicą: „Mercedes-Benz EQE jest niczym wehikuł przyszłości”

Fot. Marcin Betliński

Kilka miesięcy temu prezentowaliśmy na łamach „Prestiżu” model EQS, pierwszą w pełni elektryczną limuzynę marki Mercedes-Benz. Przyszedł czas na kolejną – nieco mniejszą, ale równie luksusową, czyli EQE. Tym razem w roli recenzentki występuje pani Edyta Słupczewska, właścicielka koszalińskiej renomowanej Kliniki Medycyny Estetycznej Dermalogica.

Pani Edyta Słupczewska zna z własnej praktyki markę Mercedes-Benz, bo używa takiego auta (w wersji spalinowej) na co dzień. Ma więc punkt odniesienia przy opisie wrażeń z jazdy nowym „elektrykiem” z charakterystyczną gwiazdą na masce.

„Zachwyt” – tak można skwitować jej opinię: – EQE jest wspaniały pod każdym względem. Fantastyczna jest jego estetyka. Ma on to, co najbardziej podoba mi się w samochodach, a mianowicie opływową linię. Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, zawsze zwracam uwagę na modele, które charakteryzuje taka sylwetka. Dlatego również modele GLC oraz GLE w wersji coupé prezentują się pięknie. W przypadku EQE zachwyt wzbudza także nowoczesne, komfortowe wnętrze z pięknym dużym ekranem. Jazda tym autem jest prawdziwą przyjemnością. Miałam wrażenie, że on wręcz płynie po drogach. W kabinie nie było nie słychać kompletnie niczego. Żartowałam nawet, że jest to niemalże wehikuł przyszłości, bo ma niesamowite, „kosmiczne” przyspieszenie. Dla osób lubiących szybką i do tego bezpieczną jazdę jest idealnym wyborem. Używając manetek przy kierownicy w celu skorzystania z inteligentnej rekuperacji uzyskujemy efekt, że samochód sam zwalnia, uwzględniając aktualną sytuację na drodze – na przykład w czasie dojeżdżania do skrzyżowania. Opcja ta zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo podróżowania. Z tego auta nie chce się wysiadać.”

Dodajmy, że w porównaniu z modelem EQS, który można nazwać nowych „flagowcem” marki, EQE wygląda nieco inaczej: ma nieco krótszy rozstaw osi, krótsze zwisy i bardziej wgłębione boczne profile. Śmiało można stwierdzić, że jego design przenosi koncepcję biznesowej limuzyny w przyszłość. Styl projektowania Mercedes-Benz, zawsze skoncentrowany na zmysłowej przejrzystości, znajduje odzwierciedlenie w charakterystycznie wymodelowanych płaszczyznach, zredukowanych krawędziach i harmonijnych łączeniach. Tył z wyrazistym spojlerem, płaszczyzny obręczy o średnicy od 19 do 21 cali na równi z nadkolami oraz mocno zaakcentowane tylne błotniki nadają EQE nieco atletyczny ale równocześnie bardzo elegancki charakter.

Jeśli chodzi o wymiary nadwozia (długość/szerokość/wysokość: 4946/1961/1512 mm), EQE jest porównywalny z modelem CLS i również jest sedanem. Wnętrze wyraźnie „wyrasta” wymiarami ponad dzisiejszą Klasę E (seria 213), m.in. jeśli chodzi o szerokość na wysokości ramion z przodu (dodatkowe 27 mm) czy długość kabiny (dodatkowe aż 80 mm).

Napęd EQE charakteryzują wysokie osiągi i możliwość odbywania wielokrotnych przyspieszeń bez spadków mocy. To między innymi zasługa wyrafinowanej koncepcji termicznej i kilku trybów odzyskiwania energii za pomocą rekuperacji. W procesie tym wysokonapięciowy akumulator jest ładowany poprzez zamianę mechanicznego ruchu obrotowego na energię elektryczną – w trybie wybiegu (jazda z odpuszczonym pedałem gazu) lub podczas hamowania. Korzystając ze wspomnianych przez panią Edytę Słupczewską manetek przy kierownicy, można ręcznie wybrać jeden z trzech stopni rekuperacji (D+, D, D-), a także funkcję „żeglowania”. Ponadto do dyspozycji jest program automatyczny – DAuto – oraz ECO Assist, czyli rekuperacja zoptymalizowana pod kątem aktualnej sytuacji (w tym monitorowanie zachowania poprzedzających pojazdów aż do ich zatrzymania się, na przykład na skrzyżowaniu). W rezultacie kierowca nie musi w ogóle naciskać pedału hamulca – dosłownie jeździ przy użyciu jednego pedału.

Inteligentna nawigacja dla aut elektrycznych planuje najszybszą i najwygodniejszą trasę, biorąc pod uwagę postoje na ładowanie. Uwzględnia przy tym wiele czynników i dynamicznie reaguje np. na korki czy zmianę stylu jazdy. Na ekranie systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX pojawia się wizualizacja wskazująca, czy dostępna pojemność akumulatora jest wystarczająca, aby dojechać do celu bez ładowania.

Na pokładzie EQE nie zabrakło najnowszej generacji systemu MBUX, niedawno wprowadzonej w EQS-ie. Adaptacyjne oprogramowanie sprawia, że sposób sterowania i wyświetlania informacji całkowicie dostosowuje się do użytkownika i przedstawia mu spersonalizowane sugestie korzystania z licznych funkcji z zakresu informacji, rozrywki, komfortu czy obsługi samochodu. Dzięki tzw. warstwie zerowej użytkownik nie musi przewijać żadnych zagnieżdżonych menu ani wydawać poleceń głosowych – najważniejsze aplikacje są sytuacyjnie i kontekstowo prezentowane na głównym ekranie, w polu widzenia, zwalniając kierowcę EQE z niektórych czynności.

Dodajmy jeszcze, że EQE ma zakodowaną prędkość maksymalną 210 km/h i imponujące przyspieszenie: 100 km/h osiąga w 4,2 sekundy. Elektryczna moc znamionowa wynosi 350 kW, czyli inaczej aż 476 koni mechanicznych.


Zapraszamy do Autoryzowanego Salonu Mercedes-Benz Mojsiuk w Starych Bielicach k/Koszalina, ul. Koszalińska 12 (z uwagi na trwającą przebudowę dotychczasowego obiektu salonu Mercedes-Benz Mojsiuk zapraszamy do obiektu tymczasowego zlokalizowanego po prawej stronie dawnej krajowej „szóstki” po minięciu zjazdu do Starych Bielic, jadąc od strony Koszalina) lub pod nr telefonu: 94/34 77 372

www.mojsiuk.mercedes-benz.pl

Szukaj nas na Facebooku: Mercedes-Benz Mojsiuk i Instagramie: mercedesbenz_mojsiuk


Przykładowo – model Mercedes-Benz EQE można nabyć w programie Flexi Leasing już od 3 122,56 PLN netto miesięcznie (45% wstępnej wpłaty leasingowej, okres leasingu 60 miesięcy, wykup pojazdu 25%).