Arena full 1 Ludzie

S.M.A.R.T. – mądry sposób na naukę języka !

Czy nie jest tak, że gdy planujesz naukę języka lub powrót do nauki, mówisz sobie „Chcę nauczyć się angielskiego”? Jestem przekonana na milion procent, że tak jest sformułowany Twój cel! I tu popełniasz pierwszy błąd, który niestety nie wróży nic dobrego, bo… to nie jest CEL!

svg%3E Ludzie



Mimo wszystko da się nauczyć języka obcego! Trzeba się tylko mądrze (z ang. smartly) do tego zabrać więc… Zacznijmy od błędów, których musisz się pozbyć. I to natychmiast!

Po pierwsze…
…nie stawiaj sobie zbyt ogólnych celów, czyli od dzisiaj wyrzuć z głowy tekst „Chcę nauczyć się angielskiego”. To tak jakbyś powiedziała „Chcę nauczyć się szydełkować.”, „Chcę nauczyć się gotować.”, „Chcę nauczyć się jeździć na łyżwach”. Każda z tych czynności, to proces, który jest złożony z mniejszych kroków. Aby osiągnąć cel, należy go rozebrać na mniejsze części i krok po kroku je realizować.

Po drugie…
…nie porównuj się z innymi! Jakże często ten grzeszek popełniamy. Jak często demotywuje on nas do realizacji naszych planów. Ten zły doradca cały czas potrafi szeptać nam do ucha: „Zobacz, Twoja koleżanka świetnie potrafi rozmawiać po angielsku, a Ty nawet nie potrafisz zamówić kawy.”, albo „Nie wiedziałaś co znaczy ten phrasal z give. Obciach!”. I tak dalej…

To tylko kilka przykładów, ale zapewne teraz w Twojej głowie mnożą się inne z Twojego życia, kiedy porównujesz się z siostrą, koleżanką, sąsiadką, kolegami z pracy, mężem, chłopakiem itp.

Więc powiem tak „PRZESTAŃ! SKOŃCZ Z TYM! Dlaczego?

Bo każdy z nas ma inny cel w życiu. To samo dotyczy nauki języka obcego. Twoja sąsiadka „wymiata w speakingu” – najwyraźniej taki był cel jej nauki i maksymalnie skupiła się na szlifowaniu umiejętność komunikacji. Podobnie z phrasalami czy umowami (zauważ, że przytoczony powyżej przykład dotyczy tylko jednej grupy phrasal verbs, a umowy zostały zawężone tylko do umów o zatrudnienie). To konkretne cele, które te osoby sobie wyznaczyły. I osiągnęły sukces, bo… wiedziały, co chcą osiągnąć.

Jak zabrać się za wyznaczanie celu w nauce języka?

Proces, którym jest nauczenie się języka angielskiego (lub jakiegokolwiek innego), należy zawsze rozłożyć na mniejsze elementy. Najłatwiej za pomocą techniki, czyli S.M.A.R.T (z ang. mądry).
S.M.A.R.T. to akronim od angielskich słów:
S – specific
M – measurable
A – achievable
R – relevant
T – timescaled

Brzmi przerażająco? Niepotrzebnie!
Twój CEL językowy powinien być:
– specific, czyli sprecyzowany, konkretny, a nie zbyt ogólny.
– measurable, czyli mierzalny. Innymi słowy taki, abyś mogła ocenić, w jakim stopniu udało Ci się go zrealizować czy nie.
– achievable, czyli osiągalny, niezbyt ambitny, bo się zniechęcisz. Musisz wierzyć, że osiągniesz swój cel, że go zrealizujesz.
– relevant, czyli istotny… tylko dla Ciebie. Twój cel musi stanowić wartość dla Ciebie. Jego realizacja musi dawać Ci poczucie, że zrobiłaś istotny krok na przód. Musisz widzieć efekty swojej pracy!
– timescaled, czyli określony w czasie. Każdy cel musi mieć swój termin realizacji, czyli tzw. deadline, który będzie Cię motywował do jego realizacji.

Zobacz:

SPECIFIC
„Chcę nauczyć się kilku nowych słówek” – ALE JAKICH? Bądź bardziej „specific”. Wal konkretami! Zastanów się, jakiej dziedziny mają te słówka dotyczyć: idiomy, phrasal verbs, czasowniki nieregularne, akcesoria kuchenne, środki transportu itp.

MEASURABLE
„Kilku, jakiś, coś, trochę” – wszystkie takie określenia nie wpływają na mierzalność Twojego celu! Doprecyzuj: „Chcę nauczyć się 10 idiomów dotyczących pogody”; „Chcę nauczyć się 20 phrasal verbs z „give”; „Chcę nauczyć się pisać list nieformalny składający się z 20 zdań”; „Chcę odważyć się zapytać nieznajomego o godzinę, czyli powiedzieć tylko jedno zdanie”.

ACHIEVABLE
Zastanów się, czy tak sformułowane cele „Chcę umieć pisać po angielsku”, „Chcę rozmawiać po angielsku” nie są zbyt ambitne?

Tak sformułowane zadania wymagają OGROMU pracy, czasu i poświęcenia. Jeśli ich nie zawęzisz, jak w punkcie powyżej, to gwarantuję, że nie tylko będziesz się czuć jak dziecko we mgle, nie będziesz widzieć efektów swojej pracy, ale także zniechęcisz się wcześniej niż myślisz. Dlatego tak istotne jest, aby założenia nie były zbyt ambitne. Jeśli za wysoko zawiesisz poprzeczkę, Twój cel stanie się zbyt odległy do osiągnięcia. Kluczem jest to, abyś widziała i czuła, że robisz postępy. To niezwykle ważne, szczególnie na samym początku nauki.

RELEVANT
Czy założenie „Chcę nauczyć się kilku NOWYCH słówek” jest dla Ciebie istotne? Zastanów się, jakiego słownictwa najbardziej Ci brakuje, w jakich sytuacjach będziesz mogła je szybko wykorzystać, ile ich ma być i zamień wyraz NOWYCH na KONKRETNĄ tematykę.

TIMESCALED
Czy wszystkie przykładowe cele umieściłeś w ramach czasowych? Oczywiście, że nie! Jeśli nie określisz deadlinów, będzie tak, jak z moją nauką pływania! Obudzisz się mając X lat i dalej nie będziesz znać 10 idiomów o pogodzie, 20 phrasal verbs z „give” albo potrafić napisać 20 zdań w formie nieformalnego listu czy zapytać przechodnia o godzinę.

Wyznaczając sobie CEL w nauce języka, zastanów się nad:
– jednym, konkretnym celem
– jak będziesz mierzyć efekty swojej pracy, np. w skali od 1 do 5
– planem działania (małe kroki, potrzebne materiały, pomoc na przykład w postaci lektora)
– dlaczego ten cel jest dla Ciebie ważny, w czym pomoże Ci jego realizacja
– datą osiągnięcia celu

Arena Centrum Języków Obcych
ul. Zwycięstwa 126, Koszalin
e-mail: arena.edunet@gmail.com
Tel.: +48 576 714 207
Tel.: +48 782 114 917