internet fot bartek warzecha c b2xt9428 1400x933 1 Kultura

13. Koszalińskie Konfrontacje Młodych „m-teatr” – Esencja młodego teatru

Co prawda dopiero wchodzimy w okres wakacyjny, ale jak wiadomo beztroski czas szybko mija. Dlatego już teraz polecamy uwadze Czytelników „Prestiżu” i odwiedzających nasze wybrzeże gości ważne wydarzenie kulturalne września. Warto je sobie zapisać w kalendarzu i skorzystać z okazji obejrzenia w Koszalinie ciekawych spektakli przygotowanych przez reżyserów młodego pokolenia na co dzień pracujących w różnych polskich teatrach.

Od początku swojego istnienia Festiwal „m-teatr” wzbogacał kalendarz kulturalny Koszalina, a także kraju. Przegląd został pozytywnie przyjęty przez twórców teatralnych, środowisko artystyczne oraz krytyków. Oto co obejrzymy w jego ramach w obecnej, trzynastej edycji:

INSTYTUT

21.09, godz. 19:00 – Gala Otwarcia Festiwalu
Reżyseria – Jędrzej Wielecki
Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu
Spektakl konkursowy

W środku dużego miasta w Polsce, w środku jego środka, w centrum jego centrum, stoi stara przedwojenna kamienica. Na domofonie widnieje napis Instytut. Na piątym piętrze, w mieszkaniu określanym tą nazwą, mieszka Agnieszka – od niedawna właścicielka mieszkania – wraz z czwórką innych osób. Pewnej leniwej niedzieli ktoś zamyka mieszkanie, nie zostawiając lokatorom możliwości wyjścia. Nikt ich nie słyszy, nie mają jak uciec ani jak wezwać pomocy. Kto ich zamknął? Lokatorzy mówią na nich Oni. Doszukują się w nich swoich osobistych wrogów. Jednak kim są i czego chcą Oni? Prawda może okazać się mroczniejsza niż się wydaje. Bohaterowie spektaklu na podstawie powieści Jakuba Żulczyka poznali się w barze i choć pochodzą z różnych środowisk, zamieszkali razem. Mają zawieszone życiorysy, żyją w międzyczasie – od jednej zakrapianej nocy do drugiej. Teraz jednak muszą wydostać się z Instytutu, własnych czterech kątów, jedynej spokojnej przystani w niepewnych czasach. Atmosfera gęstnieje, psują się układy nerwowe, wewnątrz grupy rośnie napięcie. Na domiar złego, zaczyna dawać znać o sobie przeszłość. Być może zawsze chodziło o coś więcej.

RAP MAGISTER FEAT. TOMASZ KOT

21.09, godz. 21:30
Monodram Olka Talkowskiego

Reżyseria – Olek Talkowski
Spektakl konkursowy

Cytujemy jedną z recenzji: „Olek Talkowski swoimi „rymami ze szkolnej ławki” pokazuje, że nie wszystko w kwestii przedstawień „mówionych” zostało jeszcze powiedziane. Za formę mając mikrofon i własnego autorstwa bity, zabiera nas w świat swój i Tomasza Kota, którego role filmowe i praca aktorska są głównym tematem „RAP MAGISTRA”. Gdzie kończy się teatr a zaczyna koncert? Nie wiem, chyba na siedziskach widowni, chociaż ta zdawała się bawić, jakby tej granicy nie było pomimo moich początkowych obaw, że spektakl „nie siądzie”, bo typowa publika teatralna różna jest raczej od tej rapowej. Na swój sposób miałem jednak rację, bo były to pierwsze tej edycji owacje na stojąco…

NASZ MAŁY PRL

22.09, godz. 19:00
Reżyseria: Monika Janik-Hussakowska
Nowy teatr im. Witkacego w Słupsku
Spektakl konkursowy

A gdyby tak stworzyć sobie dzisiaj swój mały PRL-u na własny użytek? Tego wyzwania podejmują się Iza i Witek, którzy postanawiają przez pół roku udawać, że dalej mamy orła bez korony i zapis o przyjaźni ze Związkiem Radzieckim w konstytucji, a Ludwik Waryński wciąż patrzy na nas ze stuzłotowego banknotu. Zamieszkują więc w wielkiej płycie, zamieniają laptopy na maszynę do pisania, GPS-a na starą mapę, a komórkę na telefon z tarczą. Przestawiają się z Ikei na meble z Zakładów Produkcji Mebli w Wyszkowie, z opla astry na FIATA 126p, z oliwy z oliwek na smalec, a z sushi – na bitki wołowe. Próbują zrealizować kartkę na wołowe z kością, wymienić  dziesięć kilo gazet na papier toaletowy i regularnie wyłączają sobie wodę i prąd. Słowem – przenoszą się do PRL-u. Chcą przyjrzeć się współczesnej Polsce przez pryzmat PRL-u i zastanowić się, ile z dawnego systemu zostało w nas do dziś.

WSZYSCY JESTEŚMY DZIWNI

23.09 godz. 19:00
Reżyseria: Olga Ciężkowska
Teatr Nowy im. K. Dejmka w Łodzi
Spektakl konkursowy

Twórcy i twórczynie spektaklu, przywołując historię Coney Island, zadają pytania o możliwość wyrażania własnej odmienności; o trud poszukiwania przestrzeni i akceptacji dla wszystkiego, co nie mieści się w normie. Opowieści performerów i performerek ze współczesnego Coney Island odsłaniają tematy boleśnie uderzające również w naszą rzeczywistość. Stopniowa utrata przestrzeni na wypowiedź i działanie; deweloperka pożerająca rdzenną tkankę miasta; realia późnego kapitalizmu, które nie sprzyjają indywidualności: odgradzanie się i zamiatanie z przestrzeni widoczności wszystkiego, co zbędne i nieprzynoszące korzyści; traktowanie coraz większych grup osób, miejsc i idei na równi z zepsutymi przedmiotami. To jest ciemna strona liberalnej demokracji. I o tym jest ta opowieść!

Twórcy przedstawienia piszą: „A zatem, drogie Osoby, Panie, Panowie i wszyscy Inni, zapraszamy na seans wspólnego śnienia na jawie! Pomarzymy sobie o miejscu, które akceptuje każde „dziwactwo” i nie zadaje pytań; które nie wymaga i przygarnia wszystkich odrzuconych przez świat. Zatęsknijmy i przyśnijmy sobie razem takie miejsce! I zadajmy sobie pytanie, czy w opowieści o Coney Island więcej jest tęsknoty za światem, który odchodzi, czy spoglądania z nadzieją w przyszłość? Zapraszamy!”

FIZYKA KWANTOWA. CZYLI ROZMOWY NIGDY NIEPRZEPROWADZONE

23.09, godz. 21:30
Reżyseria: Julia Wyszyńska
Monodram Julii Wyszyńskiej
Spektakl konkursowy

Ośmioletni Julek zaprasza eidza do swojego niezwykłego świata, gdzie wszystko jest możliwe. Gdzie niczego, ani nikogo się nie boi, nie wstydzi, nie czuje żadnych ograniczeń, nie wie co to kompleksy, widzi Duchy, rozmawia z Roślinami, a MTV kreuje Jego rzeczywistość. Po drodze spotykamy Tatę, Mateusza z ławki obok, przedszkolankę Panią Czesię i innych, którym Julek nareszcie ma szansę powiedzieć to, na co nigdy wcześniej nie miał odwagi.

Śmiertelnie poważny temat jakim są demony przeszłości, przyglądanie się systemowym nadużyciom i do czego mogą Nas doprowadzić podjęte decyzje, które bardziej są podyktowane pokoleniową traumą niż wolną wolą Serca i Duszy, potraktowany w nieco mniej śmiertelnie poważny sposób.

BLIŻEJ CHMUR, ZARAZ SPADAM

24.09 godz. 19:00

Reżyseria: Ewa Konstancja Bułhak
Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie
Spektakl konkursowy

Gdyby tak… gdyby tak…
Być bliżej chmur, móc więcej, uwierzyć w siebie, bo nikt dotąd w ciebie nie wierzył. Zaryzykować i na moment przystanąć, zastanowić się co dalej. Czy to, co mam, to już wszystko? Czy może jeszcze coś można tu znaleźć?
To historia chwili, która zostaje nam dana. Czy coś odmieni? Czy coś za sobą niesie?
Rzecz dzieje się na dachu nowoczesnego wieżowca. Bohaterki spektaklu trafiają tam, ponieważ ich życie wydaje im się zbyt skomplikowane, pragnęłyby czegoś innego, kogoś innego, być nie taką, jaką się jest. Być bardziej, mocniej, czulej, dotkliwiej…

HERSTORIE RÓŻEWICZA

24.09, godz. 21:30
Reżyseria: Bartłomiej Kalinowski
Akademia Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu
Spektakl konkursowy

„Herstorie Różewicza” w reżyserii Bartłomieja Kalinowskiego to przyglądanie się z kobiecej perspektywy twórczości jednego z najważniejszych polskich poetów i dramatopisarzy. Tropiąc w jego tekstach wizerunki kobiet oraz sytuacje, z jakimi się one mierzą, spektakl stawia pytanie o sposoby obecności ich ciała — biologicznego, zwierzęcego, kulturowego, wreszcie wyzwolonego. Reinterpretacja współczesnych mitów poprzez ruch słowo i improwizacje, a także szukanie wspólnych doświadczeń z Różewiczowskimi bohaterkami, pozwala opowiedzieć o własnych lękach oraz marzeniach.

NIESPODZIEWANY POWRÓT

25.09, godz. 16:00, 19:00 (Gala finałowa)

Teatr Gudejko w Warszawie
Spektakl pozakonkursowy

Gąszcz różnych wątków, które splatają się w wyśmienitą sztukę – to właśnie „Niespodziewany powrót”.
Spektakl w gwiazdorskiej obsadzie to doskonała rozrywka dla wymagającej widowni. W „Niespodziewanym powrocie” Daniel Olbrychski wciela się w postać aktora, który ma zagrać króla Leara. Szczególna trema i wielkie nadzieje związane z podjęciem tak dużego aktorskiego wyzwania nie są Olbrychskiemu obce. W końcu sam mierzył się z nimi, kiedy grał główne role w spektaklach Szekspira. Ważną postacią jest zwłaszcza syn głównego bohatera – w tej roli doskonale znany publiczności z wielu produkcji telewizyjnych i kinowych Tomasz Karolak. Aktor o dużym talencie z wejściem w postać też nie będzie miał problemu – w końcu synem jest od urodzenia! Dokąd zabrną te wszystkie wątki? Jak będzie się układać relacja ojca z synem?
Jest tylko jeden sposób, by przekonać się o tym wszystkim – trzeba się wybrać do teatru!