W erze prężnie rozwijających się kanałów social media przyzwyczailiśmy się do wszech otaczających nas treści wizualnych. Instagram pęka w szwach od estetycznie dopracowanych profili, ułożonych kolorystycznie feedów i idealnych zdjęć. Fanpage’e na Facebooku, dawniej prowadzone niejako „w wolnej chwili”, dziś są regularnie uaktualniane o profesjonalne materiały foto oraz wideo. Wydawałoby się, że spora część użytkowników robi to już niejako odruchowo – tak działają inni, więc ja też. Nie dziwi zatem fakt, że coraz więcej firm, w celu stworzenia contentu na swoje profile, korzysta z usług profesjonalnych fotografów oraz filmowców. Zastanówmy się zatem – jak zlecanie takich usług na zewnątrz może zwiększyć efektywność Twoich kanałów social media?
Wykorzystaj przekaz podprogowy
Zdjęcia i filmy to znacznie więcej niż po prostu coś miłego dla oka. Potrafią niezauważenie zasugerować i zakodować różnorodne przekazy w podświadomości konsumenta. Masz w swojej ofercie produkt, który chciałbyś, aby kojarzył się z konkretnymi hasłami? A może wizja i misja Twojej firmy powinna być przekazywana w stosowanych materiałach? Możesz zrobić to w bardzo subtelny sposób – odpowiednie kadry, oświetlenie nadające konkretny klimat i dokładna korekcja kolorystyczna sprawią, że Twoje zdjęcia i filmy będą budowały skojarzenia z konkretnymi tematami. Wyobraź sobie, że prowadzisz gabinet terapeutyczny. Jednym z kluczowych aspektów podejmowanych w komunikacji powinno być ocieplenie wizerunku i wykreowanie miejsca przyjaznego dla każdej osoby. Co zatem zrobić, aby w prosty sposób małymi krokami przekazać taki komunikat? Publikować materiały, które wywołują w odbiorcy pozytywne wrażenia. Wyobraź sobie ciepłe zdjęcie z przytulnego gabinetu, z wygodnymi meblami i uśmiechniętym pacjentem rozmawiającym ze swoim lekarzem – z czym Ci się może to skojarzyć? Troska, spokój, dobre samopoczucie… To wszystko, co przychodzi jako pierwsze do głowy. Po takim skojarzeniu z pewnością zwiększa się także prawdopodobieństwo, że odbiorca zerknie na tekst w konkretnym poście lub odwiedzi dany profil.
Pamiętaj o emocjach
Skoro mowa o pozytywnych wrażeniach – porozmawiajmy o emocjach. O ile książki są wspaniałymi portalami dla wyobraźni, o tyle zdjęcia czy filmy potrafią w niesamowity sposób oddziaływać na nasze uczucia. Pomyśl o reklamach, które w ostatnich latach zapadły Ci w pamięci najmocniej… Czy domyślasz się, jakiej odpowiedzi mogę się spodziewać? Reklamy Allegro. Dlaczego? Bo w 200% wykorzystały potencjał, który drzemie w kojarzeniu marki z ciepłymi, czułymi i pozytywnymi emocjami. Sukces tkwi w naszej pamięci – emocje zapamiętujemy znacznie silniej i trwalej. To z nich składa się cała baza naszych wspomnień, a wykorzystanie ich do powiązania z Twoją marką pozwala na głębokie zakodowanie jej w pamięci odbiorcy. Możesz być pewien, że takie skojarzenia zostaną z człowiekiem znacznie dłużej niż grafika, która nie ma dla niego żadnej wartości emocjonalnej. Opowiadanie historii za pomocą takich materiałów nie jest jednak proste – aby efekt był naturalny i nienachalny potrzeba wprawionego oka, które potrafi uchwycić drobne elementy oraz momenty. I właśnie tu pojawia się możliwość zlecenia sesji czy nagrań firmie, która każdego dnia dba o wizerunek różnorodnych marek. Ty przekazujesz pomysł, a oni działają, opierając się na swoim doświadczeniu i wiedzy. Bez nerwów, marnowania czasu i niezliczonej ilości powtarzania ujęć.
Szanuj swój czas
No właśnie – marnowanie czasu. To chyba podstawowy błąd, popełniany przez każdego na jednym z etapów pracy. Pomyśl, ile czasu poświęcasz, gdy tworzysz zdjęcia na bieżąco? Najpierw kilka ujęć, które nie do końca odpowiadają wizji w Twojej głowie, później kilka godzin poświęconych na obróbkę, powtarzanie zdjęć i od nowa edycja, a końcowy efekt i tak nie jest taki, jakiego chciałeś… Dlaczego? Dlatego, że profesjonalista to nie tylko talent, ale także wyćwiczone umiejętności, wprawione oko i dobra umiejętność odwzorowania wizji klienta. Zlecenie sesji zdjęciowej i nagrań na zewnątrz co prawda nie oznacza, że możesz o tym etapie całkowicie zapomnieć. Często trzeba przeznaczyć dzień lub dwa na obecność na planie zdjęciowym – w końcu ktoś musi czuwać nad tworzonym materiałem. W efekcie otrzymujesz jednak cały zapas zdjęć i filmów, które możesz wykorzystywać przez następne miesiące do planowania postów w social media. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że jeden dzień zdjęciowy potrafi wzbogacić galerię o materiały wystarczające nawet na pół roku (przy regularnej publikacji postów 2 razy w tygodniu). Podczas gdy specjalista zajmuje się przygotowaniem i edycją plików, Ty możesz skupić się na kolejnych etapach i zaplanować strategię oraz dalszy rozwój marki. Miej na uwadze, że te elementy są kluczowe i decydują o kierunku prowadzenia kolejnych działań i komunikacji we wszystkich mediach. Warto więc poświęcić na nie więcej czasu i wykonać je z maksymalną dokładnością. A zatem czy ma to coś wspólnego z oszczędnością czasu…? Ma i to wiele! To kolejny element, który możesz zlecić na zewnątrz. Jeśli pozwala Ci na to budżet, rozważ podjęcie współpracy z agencją marketingową. Specjaliści pracujący tam, wykonają dla Ciebie analizę rynku oraz potrzeb marketingowych marki, a następnie ustalą kierunek działania i grupy treści, które należy publikować. To nie wszystko! Możesz także uzyskać analizę efektywności dotychczasowych działań i zobaczyć, co nie sprawdza się w komunikacji Twojej marki. Działając tak kompleksowo, masz pewność, że w 100% wykorzystujesz potencjał drzemiący w Twoich kanałach marketingowych i jednocześnie możesz skupić się na innych, zajmujących elementach prowadzenia własnej firmy.
Pokaż rozwój swojego biznesu
Wciąż czujesz niedosyt? A co jeśli powiem, że za pomocą jakościowych materiałów możesz w łatwy sposób pokazać użytkownikowi, jak duży postęp zachodzi wewnątrz Twojej firmy? Regularne sesje to także pokazywanie, że Twój biznes nie stoi w miejscu. Stale powielane treści, które nie mają dla użytkownika większej wartości, szybko go znudzą. Zadbaj o to, aby chciał do Ciebie wracać i był ciekaw kolejnych postów. Zleć stworzenie krótkich, ale dobrze zmontowanych filmów, w których pokażesz swój zespół, nowe osoby, które do niego dołączyły, może nowe produkty, poszerzoną flotę samochodową lub nawet nowe biuro. Dzięki temu klient poczuje się bliżej Twojego biznesu, a wirtualna bariera przestanie być tak namacalna. Jeśli na swoich kanałach zadbasz o regularnie uaktualniane treści i jednocześnie utrzymasz ich wysoką jakość oraz spójność to z pewnością przyciągniesz do siebie więcej osób.
Zadbaj o jakość
Statystyki wskazują, że wyrobienie pierwszej opinii lub skojarzenia zajmuje odbiorcy około 50 milisekund – jak myślisz, co będzie pierwszym elementem, który można zobaczyć w tym czasie? Jeśli pomyślałeś o treści wizualnej, to trafiłeś w dziesiątkę. Zadbaj więc o to, aby skojarzenia budowane z Twoją marką były jak najlepsze. Co więcej, jakościowe materiały graficzne tworzone specjalnie dla Twojej marki są niepowtarzalne i dużo lepiej oddają jej feeling. Użytkownicy internetu od lat bombardowani są licznymi zdjęciami stockowymi wykorzystywanymi na milion sposobów – wykorzystaj to i wyróżnij się z tłumu! Postaw na własne sesje zdjęciowe i przeplatanie tych elementów w codziennej komunikacji. Pozwól użytkownikowi na skojarzenie Twoich zdjęć i zapisanie w swojej pamięci twarzy pracowników, których będzie łączył z Twoją marką. Skoro te treści przyswajane są w tak ekspresowym tempie, niech będą nie tylko jakościowe, ale także maksymalnie spersonalizowane i wyjątkowe – po prostu Twoje. Dbając o tworzenie jakościowych materiałów, które jednocześnie nie są szablonowe, tworzysz wizerunek przedsiębiorcy, który poważnie traktuje swojego klienta, który dba o rozwój swojej firmy i podchodzi do tego profesjonalnie. I żebyśmy się dobrze zrozumieli – zdjęcia lub inne elementy ze stocka nie są złe, jeśli korzysta się z nich z umiarem i traktuje jako dodatek. Po prostu trzeba zadbać o to, aby z czasem nie stały się bazą komunikacji. Nie zapominaj, że kanały social media stanowią wirtualną wizytówkę Twojej firmy, a zdjęcia i filmy tworzone przez specjalistów to idealny sposób na budowanie profesjonalnego wizerunku. Jakość zawsze przemawia lepiej niż ilość – warto o tym nie zapominać 😉
Utrzymaj spójny przekaz
W jednym z powyższych akapitów wspominałam o spójności przekazu. Większość dużych marek posiada brandbook – to on wyznacza kierunek estetyczny i współgrające elementy, kolory oraz treści. Dlaczego o nim piszę? Ponieważ stosowanie go ma na celu zachowanie jednorodnej stylistyki w każdym z kanałów komunikacji marki. Podobnie działa podjęcie współpracy z firmą, która regularnie tworzy dla Ciebie materiały. Raz ustalony styl, widoczny będzie na każdym zdjęciu czy filmie. Nie chodzi o to, by były one takie same, ale by kojarzyły się z konkretnymi wartościami i marką. Wspólnie mają tworzyć spójną całość, która w pamięci użytkownika utrwala obraz Twojej firmy. Zlecając fotografowi lub agencji marketingowej tworzenie takich materiałów, nie musisz martwić się o ich dodatkowe przystosowywanie czy obszerną edycję na późniejszym etapie. Otrzymujesz finalne wersje, które utrzymane są w jednej stylistyce.
Jeśli ten artykuł sprawił, że choć przez moment w Twojej głowie pojawiła się myśl o uaktualnieniu swojej bazy zdjęć o profesjonalne materiały, to z wielką radością mogę uznać, że mój cel został osiągnięty. Oczywiście, samo wstawianie „ładnych zdjęć” nie sprawi, że Twój profil zacznie rozwijać się jak za użyciem magicznej różdżki. To tylko jeden z wielu elementów, który pozwala Ci na ograniczenie czasu i zwiększenie efektywności działań. Aby kanał mógł regularnie gromadzić zaangażowanych fanów i zyskiwać na popularności, trzeba włożyć w to odrobinę więcej pracy i zaczerpnąć wiedzy dotyczących także innych aspektów marketingu. Ale o tym w innych artykułach!