DSC08428 Motoryzacja

Terenowe Disco dla każdego

Fot. Bogusz Kluz

Brytyjska terenówka, którą wjedzie się dosłowne wszędzie, a której wielbicielką jest królowa

Elżbieta II. Samochód, który pierwotnie powstał dla angielskich rolników, a finalnie stał się oznaką luksusu i prestiżu. Land Rover bardzo szybko wyjechał daleko poza swoje właściwości terenowe.

Pierwszy model powstał w 1947 roku i był dziełem dwóch braci. Ponoć Maurice Wilks i jego brat Spencer sylwetkę pierwszego modelu narysowali na walijskiej plaży. W każdym razie chcieli stworzyć auto, które by ułatwiło pracę angielskim farmerom i było świetnym towarem eksportowym. Tak powstał pierwszy prototyp o nazwie Center Steer. Samochód w szybkim czasie zyskał popularność nie tylko wśród rolników, ale także drobnych przedsiębiorców i służb państwowych. Zachwycili się nim klienci Afryki i Azji. Land Rover jeszcze nie był marką, a samochodem na tyle prostym w obsłudze, że w razie usterki mógł go naprawić nawet średnio uzdolniony mechanik. Land Rover Series I był produkowany w takiej wersji od 1958 roku i z każdym rokiem był coraz bardziej modyfikowany aż nastał 1970 rok i pojawił się Range Rover. To auto, które przestało być modelem wyłącznie dla ludzi pracy. To limuzyna, którą mieli jeździć lordowie, co też się wkrótce stało.

svg%3E Motoryzacja

Interesujący nas model Discovery nazywany potocznie „Disco” po raz pierwszy został zaprezentowany w 1989 roku i był czymś pomiędzy autem terenowym, a luksusowym. Do jego popularności przyczyniały się sukcesy tego modelu na rajdach z cyklu Camel Trophy. Aktualnie mamy do czynienia już z piątą generacją Disco.

Nowy Land Rover Discovery to po prostu wszechstronny, wygodny i ładny siedmioosobowy SUV klasy Premium. Auto rodzinne, terenowe i limuzyna w jednym. Na wycieczki, dzikie wyprawy i kolację w dobrej restauracji. Poza muskularną sylwetką, naszą uwagę zwrócą oryginalnie zaprojektowane zderzaki, obręcze kół i tylne światła. W środku jest wygodnie i praktycznie. Auto ma 172 litry pojemności i opcjonalny trzeci rząd foteli. To świetna opcja, jeśli planujemy podróż z maksymalnie siedmioma osobami. Dodatkowo, dzięki układowi stadionowemu i podgrzewanym siedzeniom we wszystkich rzędach, każdy może cieszyć się widokiem na drogę i to w komfortowych warunkach. W nowym Land Roverze jest miejsce na wszystko: od kieszeni w drzwiach po ukryte schowki, od wielu punktów ładowania USB-C po możliwość konfiguracji foteli w drugim i trzecim rzędzie za naciśnięciem jednego przycisku. Oprócz tego, na elektrycznie zamykanej gestem ręki klapie bagażnika, można śmiało usiąść. Kierowca, tak jak pasażerowie również może się cieszyć z jego możliwości. Przed sobą ma cyfrowy wyświetlacz kierownicy, 10 calowy ekran dotykowy, analogowe wskaźniki kierowcy z centralnym wyświetlaczem TFT, cyfrowe radio DAB, Apple Car Play i Android Auto. Kiedy z trybu podróżniczego czy jazdy po mieście chce się przerzucić na survival, to w dopasowaniu się do najbardziej wymagających warunków panujących na danym terenie, pomoże mu system Terrain Response 2. Monitoruje on warunki na drodze lub w terenie i wybiera jeden z czterech, najbardziej odpowiednich trybów jazdy. Kolejnym udogodnieniem jest technologia ClearSight, czyli system kamer dzięki którym można kontrolować maskę pojazdu oraz wyświetlać auta i koła podczas jazdy. Kolejnym jest czujnik przeprawy przez wodę, który pomoże w bezpiecznej przeprawie się przez wodę i ostrzeże nas, kiedy głębokość brodzenia dojdzie do maksymalnego dla nas poziomu. Oczywiście przy tym wszystkim Discovery jest pojazdem szalenie bezpiecznym.

svg%3E Motoryzacja

Land Rover Discovery uzyskał pięciogwiazdkową ocenę bezpieczeństwa w testach Euro NCAP. Posiada m.in. system hamowania awaryjnego, kamerę cofania, system wykrywania ruchu przecinającego drogę cofania, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystenta pasa ruchu, czujnik bezpiecznego wysiadania dla pasażerów z tyłu, system rozpoznawania znaków drogowych z adaptacyjnym ograniczeniem prędkości i asystenta martwego punktu. Dodatkowo bezpieczeństwo zapewni osiem poduszek powietrznych.

Historia Land Rover’a sięga II wojny światowej. Firma Rover, była wtedy na skraju bankructwa i szukała sposobu, żeby powrócić na rynek. I tak powstał, wspomniany na początku artykułu, pomysł stworzenia prostego i niezniszczalnego samochodu terenowego, który pozwoliłby odzyskać pozycję na rynku i zdobyć fundusze na budowę aut osobowych. Pomysł okazał się jednym z lepszych w historii motoryzacji.

Land Rover Discovery jest już dostępny w Bońkowscy British Auto do jazd testowych i w finansowaniu Arval.

Autoryzowany salon Land Rover i Jaguar w Szczecinie | Bońkowscy British Auto
Ustowo 58, 70-001 Szczecin +48 91 852 34 00 | salon@british-auto.pl
www.british-auto.landrover.pl/contact-us | fb / JLRBonkowscy
Zapraszamy do naszego salonu i serwisu