Cykliczne, niezależne badania polskiego rynku radiowego za okres czerwiec-sierpień 2021 przyniosły bardzo dobre wyniki słuchalności koszalińskiej rozgłośni Polskiego Radia. Wśród rozgłośni regionalnych może poszczyć się ona najdłuższym średnim czasem słuchania (przekroczył nieznacznie 200 minut). Wzrósł również wskaźnik czasu słuchania w samym Koszalinie (z 4,66 do 13,48 proc.) oraz w regionie koszalińskim (z 8,81 do 13,10 proc.).
O komentarz do tych liczb poprosiliśmy Piotra Ostrowskiego, prezesa i redaktora naczelnego Polskiego Radia Koszalin: – Kiedy zaczynałem pracę w Koszalinie 11 lat temu, na rynku mieliśmy pięciu konkurentów. W tej chwili można tutaj słuchać już 20 stacji, pomijając radio internetowe. W tym kontekście wzrost naszych notowań daje dużą satysfakcję. Prowadzimy w tej chwili program w taki sposób, że przywiązujemy słuchaczy na dłużej, co znajduje odbicie w czasie słuchania.
Trend wzrostowy widać od dłuższego czasu. To, że teraz pojawił się tak wyraźnie w fali badawczej obejmującej wakacje, cieszy nas tym bardziej, bo zawsze w okresie wakacyjnym notowaliśmy spadki. Wynikały one z faktu, że nasi stali słuchacze albo więcej pracowali, na przykład prowadząc biznesy nad morzem, albo wyjeżdżali na urlopy.
Jeżeli chodzi o czas słuchania, to okazuje się, że mamy najwyższy spośród wszystkich regionalnych stacji radia publicznego. Cieszy nas również słuchalność w regionie, którą mamy wyższą niż dostępne tutaj stacje komercyjne. Najwyraźniej słuchacze doceniają to, co obecnie robimy.
Wpływ na wyniki z pewnością miała letnia modyfikacja ramówki. Wprowadziliśmy więcej rozrywki i nieco inną linię muzyczną. Nie eksperymentujemy. Na eksperymenty jest miejsce w audycjach autorskich.
No i przede wszystkim ruszyliśmy w teren w ramach akcji „Radio na wakacjach”. Została ona dobrze przyjęta. Pojawialiśmy się w wielu miejscach na obszarze naszego zasięgu, ludzie nas widzieli, rozmawialiśmy z nimi, relacje z tych miejsc były żywe i barwne. Zmieniliśmy również sposób prowadzenia audycji w paśmie towarzyszącym – pojawiły się duety prezenterów, a wraz z nimi więcej humoru, czasem słownych utarczek, uśmiechu.
Dbamy też o to, by poza pasmami informacyjnymi było jak najmniej polityki. Tam jest jej miejsce, tam słuchacze się jej spodziewają. W innym czasie radio ma towarzyszyć swoim słuchaczom i bawić ich.
Myślę, że dla większej naszej rozpoznawalności znaczenie ma fakt, że silnie rozbudowaliśmy Dział Nowych Mediów. To już jest ponad 10 osób – niejako druga redakcja, będąca źródłem ciekawych newsów. Nasze operowanie mediami społecznościowymi i stroną internetową bardzo się poprawiło, co pomaga nam w nagłaśnianiu naszej aktywności.
Ważną rzeczą jest stałe inwestowanie w zaplecze techniczne, a to ułatwia pracę reporterom. Już w tej chwili są oni w stanie wchodzić na antenę z dowolnego miejsca. Jakość transmisji jest przy tym niemal studyjna. Warto podkreślić również, że dobry efekt przynoszą inwestycje w lokalne redakcje. Mamy je w Słupsku, Kołobrzegu, Wałczu, Szczecinku i Pile. Radio Koszalin jest naprawdę regionalnym radiem!