32 IMG 1218 Biznes

Meden-Inmed – Spodziewana zmiana miejsc, czyli sukcesja jak z podręcznika

Fot: Nikola Moskal

Meden-Inmed należy do elitarnego grona firm o genezie garażowej. Powstawały one w momencie przełomu ustrojowego właściwie z niczego. Dzięki talentom, pracowitości i determinacji swych założycieli rosły przez lata, by odnieść sukces i stać się brylantami gospodarki. Jednak czas jest nieubłagany. Stawia przed zbliżającymi się do wieku emerytalnego pionierami polskiego prywatnego biznesu kolejne wyzwanie – muszą podjąć decyzję o przyszłości przedsiębiorstw, które stworzyli. Naturalna wydaje się sukcesja rodzinna. Z różnych przyczyn nie zawsze jest ona możliwa. Jednak w przypadku Meden-Inmed przebiega w sposób książkowy.

Uchwalona 23 grudnia 1988 roku Ustawa o działalności gospodarczej opracowana według projektu Mieczysława Wilczka, ówczesnego ministra przemysłu, weszła w życie 1 stycznia 1989. Regulowała w sposób bardzo liberalny działalność gospodarczą, opierając się na prostej zasadzie „co nie jest zakazane, jest dozwolone”.

Wielu przedsiębiorczych młodych ludzi dostrzegło w niej szansę dla siebie. Bez kapitału i narzędzi, ale za to z głowami pełnymi pomysłów, zaczęli oni prowadzić działalność na własny rachunek. Często pierwszą siedzibą firmy stawał się garaż jej właściciela. Spośród znanych koszalińskich przedsiębiorstw takie początki miały na przykład Kospel, PB Kuncer i właśnie Meden-Inmed.

svg%3E Biznes

Wiesław Zinka, jego założyciel, był wcześniej menedżerem w przedsiębiorstwie państwowym. W 1989 roku zarejestrował Meden. Początkowo zajmował się dystrybucją ultrasonografów, które stanowiły prawdziwy przełom w diagnostyce. Rok później firma miała już czterech pracowników, rozszerzając działalność o serwis aparatury medycznej. Liczba pracowników rosła – w 1992 roku było ich już 12. Obecnie Meden-Inmed zatrudnia ponad 400 osób.

Spółka nadal zajmowała się głównie dystrybucją i serwisem sprzętu medycznego. Rok 1996 przyniósł przełom – pierwszą produkcję elektroniczną, a następny również mechaniczną. Z czasem konieczne stało się wydzielenie odrębnej spółki zarządzającej działalnością produkcyjną i tak w 2000 roku powstał Inmed i jednocześnie została oddana do użytku pierwsza pełnometrażowa hala produkcyjna. Obecną formę prawną firma osiągnęła w 2004 roku, funkcjonując odtąd pod marką Meden-Inmed.

Firma jest znanym, nie tylko w Polsce, producentem sprzętu rehabilitacyjnego i urządzeń medycznych. Jej wyroby trafiają do ponad 70 krajów świata. Wciąż ważnym obszarem działalności pozostaje dystrybucja wyrobów innych producentów. Towarzyszy jej proces wdrożeniowy oraz serwis.

Meden-Inmed od początku swego istnienia stawia na innowacyjność. Zespół inżynierski stale opracowuje nowe rozwiązania, udoskonalając dotychczasowe produkty i projektując nowe. Lista nagród i wyróżnień, którymi są one obsypywane podczas zagranicznych branżowych imprez targowych jest imponująca. Świadczy to o światowym poziomie technicznym produkcji Meden-Inmed.

Dr Wiesław Zinka, główny twórca sukcesu firmy, komentuje: – Innowacyjność pozwala nam dotrzymywać kroku wyzwaniom rynkowym. Z kolei posiadanie wyspecjalizowanych działów gwarantuje samowystarczalność w zakresie produkcji. Jesteśmy w stanie samodzielnie projektować wyroby i wykonywać je od A do Z. Zilustruję to przykładem profesjonalnych stołów do masażu. Sami wykonujemy ich elementy mechaniczne i elektroniczne, a później składamy w całość, łącznie z tapicerowaniem. Laikowi stół do masażu może wydać się prozaicznym przedmiotem. Tymczasem oczekiwania klientów rosną, toteż nie mówimy już o prostej kozetce, ale o bardzo złożonym urządzeniu z wydzielonymi sekcjami sterowanymi skomplikowaną elektroniką.

Najnowszy katalog oferowanych przez Meden-Inmed produktów to grube wydawnictwo, w którym opisane są setki wyrobów własnych oraz towarów producentów zachodnich (reprezentowanych na terytorium Polski najczęściej na zasadzie wyłączności). Dodatkowo powstają szczegółowe katalogi specjalistyczne ze sprzętem rehabilitacyjnym oraz medycznym z zakresów: chirurgii kręgosłupa, neurologii, urologii, ginekologii, onkologii i kardiologii czy weterynarii.

svg%3E Biznes

W kwietniu 2010 roku w firmie rozpoczął pracę Maciej Zinka, syn jej założyciela, wtedy świeżo upieczony absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz prawa na Uniwersytecie Warszawskim. Stopniowo przejmował on odpowiedzialność za kolejne obszary zarządzania Meden-Inmed. Obecnie sprawuje funkcję wiceprezesa zarządu spółki do spraw sprzedaży i marketingu. Z początkiem października stanie na czele zarządu.

Przykład sukcesji w firmie Meden-Inmed można nazwać podręcznikowym: przekazanie firmy w ręce następcy rozłożone jest w czasie, a on sam stopniowo zdobywa doświadczenie u boku ojca-mentora. Wydawać się to może czymś naturalnym, ale nie jest. W praktyce sukcesja jest dla większości polskich biznesów poważnym wyzwaniem, czasami zagrażającym nawet dalszemu ich funkcjonowaniu. O tym, jak przygotowywali się do zamiany ról w Meden-Inmed rozmawiamy z Wiesławem i Maciejem Zinkami.


Rozmowa z dr Wiesławem Zinką, założycielem i ustępującym prezesem zarządu spółki Meden-Inmed w Koszalinie

– W grudniu 2019 roku podczas uroczystości z okazji 30-lecia Meden-Inmed przedstawił pan syna jako swego przyszłego następcę. Z początkiem października br. tamta zapowiedź staje się faktem – pan Maciej Zinka obejmuje stanowisko prezesa zarządu firmy. Jak długo trwał proces przygotowywania sukcesji?

Wiesław Zinka: – W zasadzie od momentu kiedy już czułem, że porządnie rozkręciłem firmę. To nie żart. Rozwijanie firmy tylko dla jednego pokolenia nie ma zbyt dużej przyszłości. To żmudny i długi proces, jeżeli chce się równać do najlepszych. Ta praca nabiera innej wartości, jeżeli jest ktoś, kto pociągnie ją przez kolejne pokolenie. Są liczne przykłady pięknych biznesów zbudowanych przez rodziców, które kończyły się w pewnym momencie, bo nie było komu ich przekazać.

svg%3E Biznes

– Nie każdy ma umiejętność zarządzania. To kwestia nie tylko wykształcenia, ale przede wszystkim daru, który człowiek ma, albo nie ma.

– Maciek od dzieciństwa wykazywał ogromne zainteresowanie firmą. Jeszcze jako chłopak pomagał mi w sprawach typu załadunek-rozładunek, przygotowanie mojego kolejnego wyjazdu w trasę. Później ukończył Szkołę Główną Handlową w Warszawie i równolegle prawo na Uniwersytecie Warszawskim. Myślę, że mimo nietechnicznego wykształcenia wykazuje dużą zdolność rozumienia techniki, bez której byłoby mu trudno, ponieważ firma jest bardzo techniczna. Mam absolutną pewność, że doskonale sobie poradzi, bo posiadł umiejętność i ma dar zarządzania oraz naturalne cechy przywódcze. Ma potrzebę pomocy i opieki nad innymi, nie zaś bezwzględną potrzebę rządzenia. Jako wiceprezes zarządu kieruje sprawami handlowymi i marketingowymi, a jest to przynajmniej połowa bieżącej aktywności firmy. Warto pamiętać, że eksportujemy do ponad 70 krajów świata, a ostatecznym źródłem kapitału firmy jest zysk ze sprzedaży towarów. Handel jest więc kluczem do pełnego sukcesu firmy.

– Instytut Biznesu Rodzinnego przeprowadził badania średnich i dużych firm. Deklarację chęci przejęcia biznesu rodziców złożyło tylko siedem procent dzieci. Wychodzi na to, że sukcesja jest wyzwaniem przede wszystkim ze względu na to, że dzieci nie widzą siebie w roli kontynuatorów dzieła rodziców.

– To pokrywa się z moimi obserwacjami. Wielu znajomych będących w podobnym do mnie wieku musiało sprzedać swoje firmy, bo nie mieli komu ich przekazać, mimo że posiadali wykształcone, mądre i zaradne dzieci. Po prostu dzieci wybierają często inną drogę samorealizacji. Tak więc ja mogę mówić o wielkim szczęściu, mając syna zdolnego udźwignąć ciężar dalszego prowadzenia firmy.

svg%3E Biznes

– Dla współczesnej polskiej gospodarki kluczowym momentem był przełom lat 80/90 ubiegłego wieku. W ciągu 30 lat powstałe wtedy biznesy okrzepły, a ich założyciele zbliżyli się do wieku emerytalnego. Ze wspomnianych badań wynika, że 5 procent takich firm przeszło już sukcesję, a 19 procent jest u jej progu. O dziwo przedsiębiorcy częstokroć nie przywiązują wagi do przygotowań, zakładając, że stanie się to z marszu.

– Nie ma opcji sukcesji z marszu, bez długoterminowych działań i przygotowań. No, chyba że chodzi o niewielkie firmy bez zaawansowanej technologii. Przedsiębiorstwa specjalistyczne – jak nasze – muszą być prowadzone z odpowiednią wiedzą, rozeznaniem rynku i wieloletnim przygotowaniem. Zatrudniamy wielu absolwentów różnorakich uczelni, ludzi z doktorami i studiami podyplomowymi. Opieramy się na specjalistach i zarazem rzetelnych pracownikach. Ktoś musi ich znaleźć, przygotować i potem odpowiednio prowadzić. Tę wiedzę trzeba posiąść. Nie tylko konstruujemy i produkujemy złożone urządzenia. Instalujemy je w instytucjach ochrony zdrowia, szpitalach, klinikach. Uczymy przyszłych użytkowników, jak najlepiej wykorzystywać zaawansowane technicznie urządzenia. Nawet bardzo dobrze wykształcony i utalentowany pracownik potrzebuje lat, zanim nabierze pełnych kompetencji. A co powiedzieć o kimś, kto ma nadawać kierunek całości? Przygotowanie najważniejszego menedżera do jego roli w zespole jest procesem złożonym i musi potrwać.

– Proces przekazania firmy kojarzy się przede wszystkim z oddaniem majątku i władzy. To jednak nie wszystko, bo tak samo ważne są wartości firmy.

– Tutaj leży sedno sprawy. Chęć posiadania firmy tylko dla zdobycia kapitału, rzadko daje długotrwały sukces. Firma posiada określony kapitał zarówno w formie materialnej jak i intelektualnej. Osoba, która przygotowuje się do przejęcia zarządzania powinna mieć świadomość, że kapitał nie jest przeznaczony do skonsumowania, lecz stanowi punkt wyjścia do dalszego rozwoju na każdym polu funkcjonowania firmy. Kiedy firma ma wielomilionowe zyski, ktoś z zewnątrz może pomyśleć: „ile ja bym zrobił, gdybym miał takie pieniądze?”. Jeżeli zaś patrzy się z perspektywy firmy, to te pieniądze są ciągle za małe. Rozbudowa powierzchni produkcyjnej, urządzenia o dużej sprawności do obróbki metalu, roboty spawalnicze, oprogramowanie do zarządzania firmą lub konstrukcji 3D, czy wreszcie linia do produkcji elektronicznej – kosztują grube miliony. Zarządzający musi mieć w sobie pewien rodzaj pokory i dojrzałości mentalnej, szukać rozsądnego kompromisu pomiędzy konsumpcją w firmie, a koniecznymi inwestycjami w przyszłość.

– W wielu językach świata można znaleźć porzekadło odnoszące się do sukcesji, które w tłumaczeniu z języka angielskiego brzmi tak: „ojciec buduje, syn utrzymuje, wnuczek rujnuje”. W jednym z języków afrykańskich wyraża się ono dosadniej: „ojciec karmi krowę, syn doi, a wnuczek zarzyna”…

– To pokazuje główne wyzwanie dla następcy: nauczyć się myśleć w perspektywie kilkudziesięciu lat do przodu. Bez świadomości, po co się przejmuje firmę można ją szybko i łatwo stracić.

– Pan Maciej stoi przed trudnym wyzwaniem emocjonalnym: zawsze będzie porównywany do ojca.

– Myślę, że to bardzo często ludzi młodych powstrzymuje od przejęcia pałeczki sukcesji. Ale syn sobie z tym poradzi. Pracujemy razem ponad 10 lat. Dał się w tym czasie poznać współpracownikom i kontrahentom. Pokazał, że ma charakter i jest silną osobowością. Mogę powiedzieć, że okrzepł. Zrozumiał między innymi, że tworzenie nie jest proste, że nie wystarczy sam pomysł, ale liczy się umiejętność realizacji tych projektów wybranych spośród wielu. Ma umiejętność oszacowania, co robić, by być skutecznym i nie błądzić z głową w chmurach. Nie będzie się powstrzymywał od podejmowania dobrych i przemyślanych decyzji, bo ktoś może go tak czy inaczej ocenić albo porównywać ze mną. Tego jestem pewien.

Poza tym Maciek ma świadomość, że warto bazować na osobach utalentowanych, nie bać się zatrudniania tych, którzy są w czymś od nas lepsi. Wszyscy w firmie są równi, praca każdego ma znaczenie, ale jednak tylko jednostki są zdolne do tworzenia rzeczy niepowtarzalnych. Zadaniem lidera jest dostrzec potencjał tych osób, zapewnić im warunki do działania i rozwoju, w tym prawo do błędu. W efekcie pojawia się szansa na nowe produkty i dotrzymywanie kroku rynkowi.

I jeszcze jedna rzecz, którą wypracował i którą bardzo doceniam u syna: myślenie ekonomiczne. Dobrze rozumie, że stabilność finansowa jest najważniejsza, bo gdy firma straci płynnoś

, to już nic jej nie pomoże. Uczestniczył w dobrych, ale też trudnych okresach rozwoju firmy. Pieniądze są potrzebne nie tylko po to, by kupować maszyny, ale też po to, by firma była dobrze odbierana przez otoczenie i tworzyła przyszłość dla całej załogi. W tym stwierdzeniu mieści się również dbałość o satysfakcję materialną pracowników. Mając poczucie bezpieczeństwa finansowego, poczucie godności i troski zarządu, będą się koncentrować na celach naszej firmy a nie na myśleniu, gdzie by tu dorobić i szukać lepszego miejsca.

svg%3E Biznes

– Emocje towarzyszą na pewno również stronie oddającej stery w firmie. Jeśli decyzje nowego szefa wydadzą się poprzednikowi zbyt ryzykowne, może on mieć pokusę interwencji…

– Oczywiście, przejmowanie steru to jest zawsze mentalnie złożony proces. Sam pamiętam moment, kiedy jako młody człowiek zostawałem dyrektorem państwowej firmy. Wszystko chciałem zmieniać. Szef patrzył na mnie z odległości Warszawy, ale czasami pytał: „Po co chcesz to zmieniać, skoro działa? Narobisz sobie wrogów i problemów a nic z tego nie wyniknie.” Starły się dwa temperamenty: młodego człowieka, który uważa, że wszystko wie i doświadczonego człowieka, który też kiedyś myślał, że wszystko jest możliwe, a potem życie to przekonanie skorygowało. Z perspektywy czasu wiem, że należy rozmawiać ze swoim poprzednikiem, ale też dawać przestrogi swojemu następcy, gdy grozi niebezpieczeństwo. W ten sposób można wspólnie uniknąć błędów. Współpraca nie oznacza ograniczania kompetencji zarządzania, wręcz przeciwnie. Ale wymaga to pewnej dojrzałości mentalnej stron, w co w naszym przypadku raczej będzie miało miejsce.

Tak więc komunikacja jest kluczowa w przekazywaniu pokoleniowej pałeczki. Bardzo ważne jest, by pokolenia nie straciły ze sobą kontaktu. Samodzielnie jedna i druga strona nie osiągną tyle, ile mogą zrealizować razem. Budując w firmie zespoły pracowników, od dawna staramy się, by w każdym znalazła się osoba doświadczona i zarazem ktoś młody głodny sukcesu i z zapałem. Mieszanka wiedzy i doświadczenia z aktywną postawą młodego pokolenia, z brakiem odczucia barier i potrzebą zmian, rodzi sukces.

– Proces sukcesji nie odbywa się w próżni, oddziałuje również na współpracowników. Co zrobić, by zminimalizować ich naturalne obawy?

– Zarządzanie to też tworzenie pewnego klimatu, w którym chce się pracować i który sprawia, że ludzie utożsamiają się z miejscem pracy. Można obiecywać złote góry, ale pracownicy tego nie przyjmą, jeżeli wiedzą, jakie są realia. Dlatego uważam, że sukcesja powinna odbywać się płynnie. Ludzie mają wtedy szansę poznać nową formę zarządzania, osobowość i styl myślenia nowego szefa. Jeśli mają do czynienia z zapewnieniem ciągłości mentalnej, widzą podobną kulturę i szacunek wobec drugiego człowieka, nabierają zaufania a ich obawy wynikające ze zmiany stopniowo znikają.

– Jest pan osobą bardzo aktywną, twórczą, z ogromną wiedzą. Jaką rolę przewiduje pan dla siebie od października tego roku?

– Nowa osoba na stanowisku prezesa to dopiero początek przebudowy zarządu. Wydaje mi się, że jest w interesie firmy by pracownicy, którzy znają firmę i aktywnie uczestniczyli w jej budowaniu, dalej działali w ustalonej przez strony formie. Mam na myśli tak siebie, jak też parę kluczowych osób z mojego pokolenia. Jak długo? To decyzja indywidualna każdego z nas, bo życie pisze różne scenariusze. Nie możemy zostawić po sobie pustki, wszystko musi odbywać się płynnie. Sztuką jest odejść w sile aktywności i trochę więcej czasu przeznaczać na zaniedbywane pasje i przyjemności. Tak więc poza tą najważniejszą, od lat przygotowujemy w firmie przekazywanie pałeczek zmian pokoleniowych na różnych odcinkach działalności: technicznych, ekonomicznych, dozoru i certyfikacji, itp. Tak będzie zawsze w organizacji funkcjonującej na zdrowych zasadach odpowiedzialności społecznej za nasze życie gospodarcze i społeczne. Pewnie stopniowo poświęcę coraz więcej uwagi temu co kocham i lubię, a na co nie zawsze starczało mi wolnego czasu, czyli ciekawym wyzwaniom inżynierskim i naukowym, zgłębianiu języków obcych i podróżom w ciekawe zakątki świata z przyjaciółmi.

– Niektórzy nazywają pana najlepszym PR-owcem firmy Meden-Inmed, a to z racji aktywności w organizacjach pracodawców, stowarzyszeniach inżynierskich, w środowisku lokalnym. Czy syn widzi się w podobnej roli – autorytetu i ambasadora firmy?

– Już jest jej ambasadorem, ale głównie w kontaktach z naszymi kontrahentami krajowymi i zagranicznymi. Od lat umacnia nasze relacje z firmami zachodnimi, ale również ze środowiskiem medycznym. Szczególny charakter naszej oferty produktowej wymaga stałej współpracy ze specjalistami, konsultantami medycznymi, często dyrektorami szpitali i innych placówek medycznych, lekarzami, profesorami. Maciek swobodnie się w tym świecie porusza. Jeśli chodzi o zaangażowanie w środowisku lokalnym, to sądzę że tak jak w moim przypadku, w którymś momencie taka potrzeba społecznej aktywności lokalnej pojawi w sposób naturalny. O ile oczywiście wystarczy mu czasu, bo prowadzenie firmy o skali międzynarodowej, tak jak jest w naszym przypadku, mocno angażuje siły i pochłania dużo energii. Doba wciąż ma tylko 24 godziny, w których dla własnego dobra trzeba znaleźć zdrowy balans między obowiązkami zawodowymi a życiem prywatnym i czasem dla najbliższych. Patrząc obiektywnie, zewnętrzna aktywność Macieja już w jakiś sposób przysługuje się lokalnemu środowisku, ponieważ wraz z dobrym wizerunkiem naszej firmy w świat idzie pozytywny przekaz o Koszalinie jako miejscu, gdzie powstają znakomite, zaawansowane technologicznie produkty – tworzone przez zaangażowanych i oddanych sprawie ludzi, związanych w naszym regionem.


Rozmowa z Maciejem Zinką, wiceprezesem zarządu spółki Meden-Inmed do spraw sprzedaży i marketingu, od października 2021 roku jego prezesem

– Co pan czuł, kiedy dwa lata temu podczas uroczystości 30-lecia firmy, tato pierwszy raz oficjalnie przedstawił pana jako swego następcę? To było uzgodnione czy spontaniczne?

Maciej Zinka: – Nie pamiętam, czy znałem zamiary taty, ale jego słowa mnie nie zaskoczyły, bo o zmianie warty w zarządzie rozmawialiśmy już od jakiegoś czasu. Zacząłem pracę w Meden-Inmed w kwietniu 2010 roku i po paru latach było jasne, że zwiążę z firmą swoją przyszłość. Po wielu latach pracy stałem się wiceprezesem, a później – prezesem, co oczywiście jest dla mnie źródłem wielkiej satysfakcji.

svg%3E Biznes

– Jak wyglądał ten moment po studiach, gdy nabrał pan pewności, że chce związać się z firmą, a w konsekwencji ją przejąć?

– Nie było jakiegoś przełomowego momentu, raczej proces. I to bardzo naturalny. Czuję się do nowej roli przygotowany, przy czym będzie ona w ogromnym stopniu kontynuacją tego, co robię obecnie. Czy tata jest w głębi ducha gotowy do zmiany ról? To wie tylko on sam. Dużo ze sobą rozmawiamy i obaj jesteśmy świadomi tego, że sukcesja zakończy się sukcesem, jeżeli zaakceptujemy wszystkie jej konsekwencje. Dla taty takim wyzwaniem może okazać się wewnętrzna zgoda na inne spojrzenie na biznes czy cele, do których nowy prezes będzie chciał dochodzić własną drogą.

– Zmiana nie odbywa się w próżni. Zachowanie poczucia bezpieczeństwa wśród pracowników jest bardzo ważne. Jak pan ich uspokoi, że nowy prezes nie oznacza rewolucji i zagrożenia?

– Polityka firmy i styl zarządzania może się nieco zmienić. Jednak zawsze podkreślam że nie będzie radykalnych zmian, a raczej ewolucja i dalszy rozwój. Większość naszych pracowników już mnie zna, bo dla jednej trzeciej z nich od dawna jestem bezpośrednim szefem – mam na myśli zespoły handlowe, marketing i niektóre inne działy. Wiadomym jest, że pracownicy rozmawiają o przełożonych, więc i opinia o mnie również jest ugruntowana.

– Czym różnią się pana i taty sposoby zarządzania?

– Na to pytanie chyba najlepiej odpowiedzieliby pracownicy … Ale serio: na pewno za sprawą wykształcenia menedżerskiego jestem w większym stopniu skłonny do delegowania obowiązków, a mój tata wciąż wierzy, że niektóre rzeczy najlepiej wykonywać samemu. Ja również kiedyś tak myślałem, z czasem przekonałem się jednak, że nie jest możliwe, by kierować tak dużą firmą bez pełnej delegacji na niższe szczeble zarówno odpowiedzialności, jak i decyzyjności. Generalnie nasze style zarządzania są zbliżone do siebie przez moją długoletnią obecność w firmie i pracę przy boku taty. Dużo się od niego nauczyłem i na pewno rozważniej podejmuję decyzje. Na początku bywałem niecierpliwy i skłonny do pochopnego rozstrzygania spraw. To się zmieniło. Uświadomiłem sobie również znaczenie stabilności finansowej firmy w długoletniej perspektywie.

svg%3E Biznes

– Dotychczasowa historia Meden-Inmed to stały rozwój, w tym permanentna rozbudowa bazy produkcyjnej. Z rozmowy z prezesem seniorem dowiedziałem się, że dotychczas co się dało, realizowali państwo własnymi siłami, bez zlecania prac podmiotom z zewnątrz. Czy zamierza pan kontynuować taką metodę rozbudowy?

– Nie przyjmuję z góry żadnego założenia. Zmieniają się okoliczności rynkowe, więc trzeba reagować na nie dynamicznie i elastycznie. Nigdy nie ograniczam się do jednej metody działania, ponieważ z doświadczenia wiem, że najlepsze rezultaty osiąga się, czerpiąc z wielu technik zarządzania. Do tej pory podejście oparte na samodzielnym prowadzeniu i nadzorowaniu inwestycji wychodzi najtaniej, przy względnej gwarancji jakości wykonania. Jednak angażuje ono dużo energii, którą można spożytkować w inny sposób. Nie wykluczam, że w przyszłości bardziej opłacalne może okazać się zlecenie wykonania jakiegoś obiektu wyspecjalizowanej firmie. Dotychczas podejście oparte na samowystarczalności się sprawdzało. Być może będzie tak i w przyszłości.

– Nie ma pan obawy, że jako prezes będzie pan porównywany do charyzmatycznego poprzednika?

– Ocenianie i porównywanie jest rzeczą naturalną i bardzo ludzką. Porównywanie mnie do taty również jest zrozumiałe. Nie mam z tym problemu. Poza tym jeżeli takowe porównywanie niesie ze sobą konstruktywną krytykę, która spowoduje, że stanę się lepszym menedżerem, to tylko się ucieszę. Jeżeli zaś ktoś krytykuje tylko po to, by mi uprzykrzyć życie, to nie wnikam zbyt głęboko w takie opinie.

– Może się okazać, że mimo dużego podobieństwa myślenia o firmie, panów wyobrażenia o jej dalekosiężnych celach kiedyś się rozminą i będzie trzeba podejmować trudne decyzje. Czy jest pan mentalnie przygotowany do tego, żeby powiedzieć wtedy „tato, już nie ty decydujesz, zajmij się czymś innym”?

– Oczywiście, jestem. Powtórzę: pytanie, czy druga strona również jest na to gotowa. To jest powód, dlaczego postanowiliśmy rozłożyć sukcesję w czasie i nie spieszyliśmy się z jej finalizacją. Do prezesa zawsze należy ostatnie zdanie. Obecnie, jeżeli mamy odmienne zdania, to ja muszę się dostosować. Wkrótce będzie inaczej – to konsekwencja założonej zmiany. Chcę podkreślić jednak, że nic nie dzieje się mechanicznie. Przed podjęciem decyzji wchodzimy w polemikę, dyskutujemy. Będzie tak nadal. Należy również pamiętać, że każdy z członków zespołu Meden-Inmed ma prawo się wypowiedzieć i współtworzyć strategię firmy.

– Właśnie. Sukcesja oprócz przekazania wartości materialnych i intelektualnych jest również przekazaniem władzy…

– Władza jest w tym przypadku iluzją i nie o władzę tu chodzi. Wolę mówić o przywództwie, bo władza kojarzy mi się z dyktaturą lub centralnym planowaniem. Delegujemy obowiązki na kierowników i menedżerów i traktujemy ich jak równych sobie. Oczywiście na końcu ktoś musi podjąć decyzję. W Meden-Inmed często realizujemy pomysły naszych pracowników, które udoskonalone przez zespół i na końcu zaakceptowane przez prezesa, podlegają wdrożeniu. W takim ujęciu przywództwo rozumiane jest jako dawanie przestrzeni i możliwości działania, następnie rozliczanie z wyników – oczywiście z prawem do błędu. U nas nikt nie jest karany za błąd, o ile go nie ukrywa i umie z niego wyciągnąć pozytywne wnioski na przyszłość.

svg%3E Biznes

– Z badania polskich biznesów rodzinnych wynika, że mniej niż 10 procent dzieci chce przejąć firmy po rodzicach. Nie miał pan pokusy, by zająć się czymś innym?

– Byłoby to w jakiś sposób łatwiejsze niż poprowadzenie firmy rodzinnej, to fakt. Jednak podjąłem taką decyzję, jaką podjąłem i uważam ją za słuszną. W naszym przypadku ten proces wyszedł naturalnie. Wiem jednak, że różnie bywa. W grę wchodzą rozmaite czynniki, które mogą utrudnić budowanie przyszłości. Nie wszystkie procesy można przewidzieć, tak jak nie da się do końca zaplanować przyszłości dzieci. Każda sukcesja powinna być dobrowolna, nie można nikogo do niczego zmuszać. Ja wyzwanie podjąłem w pełni świadomie.