Od wyścigu rozegranego 27 czerwca br. w Połczynie-Zdroju rozpoczął się cykl letnich imprez kolarskich pod wspólną nazwą Velo Baltic, zorganizowanych przez grupę koszalińskich pasjonatów tej dyscypliny sportu. Kolejny odbędzie się w Białogardzie 31 lipca, a później jeszcze trzy inne. Zwycięzców całego Velo Baltic poznamy 18 września po wyścigu w Koszalinie. Nieprzypadkowo jednym z partnerów Velo Baltic jest koszaliński salon Škody. Marka ta wspiera kolarstwo od początku swego istnienia.
Pierwotnie Velo Baltic miał rozpocząć się już w połowie maja wyścigiem w Szczecinku. Pandemiczne ograniczenia uniemożliwiły jednak jego rozegranie (trwa ustalanie nowego terminu).
Pomysł na cykl imprez kolarskich na Środkowym Pomorzu ma swe źródło w zeszłorocznym wyścigu Tour de Koszalin. Okazał się on sukcesem organizacyjnym i frekwencyjnym, dlatego jego pomysłodawcy poszli za ciosem i przygotowali na ten rok cykl takich imprez w regionie, z drugim Tour de Koszalin jako swoistym jego finałem.
Tour de Koszalin zorganizowała w ubiegłym roku niesformalizowana jeszcze grupa miłośników kolarstwa, których skrzyknął do wspólnego działania mieszkający w Koszalinie Jarosław Marycz, ośmiokrotny mistrz Polski oraz wicemistrz Europy w kolarstwie szosowym, który w 2018 r. zakończył karierę sportową. Obecnie działają oni już jako Fundacja Promowania Sportu.
Wszystkie tegoroczne wyścigi będą rozgrywane na dwóch dystansach. Dystans mini to około 16 kilometrów rekreacyjnego przejazdu dla rodzin oraz osób rozpoczynających przygodę z rowerem. Z kolei maxi adresowany jest do amatorów pragnących zaznać sportowej rywalizacji z innymi zawodnikami. Oba dystanse rozgrywane są przy zamkniętym ruchu drogowym, a trasa jest profesjonalnie zabezpieczona.
Następne wyścigi to 31 lipca w Białogardzie, 22 sierpnia w Słupsku i 18 września w Koszalinie plus zaległa impreza w Szczecinku. Warto dodać, że dla osób które zapiszą się i wezmą udział we wszystkich wyścigach Velo Baltic do wygrania w Koszalinie 18 września będzie rower marki Ridley o wartości ponad 15 tysięcy złotych ufundowany przez głównego dystrybutora marki Ridley w Polsce, sklep Cycling Planet w Gdańsku.
Jarosław Marycz komentuje: – Rok 2020 był bardzo trudnym okresem dla sportu. Pomimo przeciwności nasza debiutancka impreza, „Tour de Koszalin 2020” zakończyła się sukcesem. Dlatego postanowiliśmy ją kontynuować i stworzyliśmy cykl wydarzeń rowerowych rozgrywanych w północnej Polsce. Wydarzenie to ma na celu propagowanie zdrowego i aktywnego stylu życia i zaszczepianie miłości do sportu rowerowego osobom w każdym wieku.
Organizatorzy, wzorem roku ubiegłego, zapowiadają liczne nagrody specjalne. Dodatkową atrakcją w zmaganiach w Velo Baltic jest specjalna klasyfikacja dla służb mundurowych. Każdy uczestnik będący pracownikiem resortu MSWiA może liczyć na odrębną klasyfikację, a dla najlepszych z nich przewidziane są medale i puchary.
Zapisy, harmonogram i dodatkowe informacje dostępne są na stronie internetowej Velobaltic.pl.
Jak wspomnieliśmy, wyścigi mają w pełni profesjonalną oprawę, a więc również wszelkie środki ostrożności gwarantujące uczestnikom poczucie bezpieczeństwa. Jednym z elementów zabezpieczenia jest towarzyszenie peletonowi przez wóz techniczny. W tym zakresie (i wielu innych) Velo Baltic może zawsze liczyć na koszalińską placówkę Škody, czyli Cichy – Zasada Autoryzowany Salon i Serwis z siedzibą przy ulicy Gnieźnieńskiej 43a.
Škoda to marka jednoznacznie kojarzona z motoryzacją. Jej korzenie sięgają jednak głębiej. Pierwsze pojazdy, jakie budowali jej założyciele, to jednoślady – rowery, rowery wyposażone w silnik oraz motocykle. Dopiero później przyszła pora na auta. Można powiedzieć, że w ciągu stu jeden lat historia zatoczyła koło. Škoda znów produkuje rowery.
W1895 roku w Mladá Boleslav Vaclav Laurin (mechanik) i Vaclav Klement (księgarz; prywatnie zapalony cyklista) postanowili otworzyć zakład produkujący rowery. Wybrali dla nich nazwę Slavia. Miały być lepsze niż rowery niemieckie dominujące na rynku Austro-Węgier, których częścią były wówczas Czechy. Pierwsze jednoślady, które wyprodukowali, sprzedawali w… księgarni Klementa.
Ich pasja i zamiłowanie do rowerów sprawiły, że szybko osiągnęli sukces. Zaledwie trzy lata po uruchomieniu firmy, Laurin i Klement wypuścili na rynek „motocykletę”, czyli prototyp motocykla. W 1899 roku powstał ich pierwszy motocykl – Slavia Typ A. Następnie ruszyła produkcja motorowerów napędzanych francuskimi silnikami, jednak po niespełna roku czescy przedsiębiorcy zaczęli używać motorów własnej produkcji.
Co ciekawe, wspólnicy od początku działalności wspierali rozmaite sporty. Tak jest do dziś – Škoda jako marka jest od wielu lat partnerem znanych wyścigów kolarskich (Giro d’Italia, Tour de France i Vuelta a España ance) i wyścigów rowerów górskich, zapewniając im zaplecze transportowe i techniczne.
Kontakt
Cichy-Zasada, Koszalin
ulica Gnieźnieńska 43a
Telefon: 94 31 77 910