Coraz więcej czasu spędzamy w internecie – co do tego nie ma dwóch zdań. Jest nieodłącznym elementem pracy czy nauki, doskonałym kanałem zakupowym czy nieograniczonym źródłem rozrywki. Według raportu “Digital 2021” Polacy spędzają 6 godzin i 54 minuty dziennie w internecie – imponujący wynik, prawda? Jeśli jesteś przedsiębiorcą, ten wskaźnik powinien dać Ci do myślenia. Czy na pewno robisz wszystko, by złapać swoich potencjalnych klientów w sieci?

Rok 2020 dobitnie pokazał, że obecność firmy w internecie to jeden z najważniejszych kierunków rozwoju. Brak dywersyfikacji kanałów sprzedaży i komunikacji z klientami okazał się dla wielu bolesną lekcją, która wskazała obszary do poprawy. Skoro społeczeństwo coraz więcej czasu spędza w internecie, to właśnie tam możesz znaleźć rzeszę swoich potencjalnych klientów. Weź pod uwagę, że jeśli prowadzisz swój biznes lokalnie, w punkcie stacjonarnym i nie widzisz potrzeby posiadania strony internetowej, koło nosa codziennie przechodzi Ci okazja – by dać się poznać, by przedstawić swoją ofertę nowym osobom, by wykreować w ludziach potrzebę i finalnie sprzedawać!

Być może skrupulatnie prowadzisz social media swojej firmy – to oczywiście ogromny plus, ponieważ aktywność użytkowników Facebooku, Instagrama czy innych mediów społecznościowych z roku na rok rośnie, ale skoro masz możliwość pomachać do odbiorców z drugiego okienka, nie sądzisz, że powinieneś z tego skorzystać? Jeśli dalej masz wątpliwości, może przekona Cię Pan Robert Zajonc – amerykański psycholog, uważany za jednego z twórców nowoczesnej psychologii społecznej! Dzięki badaniu dowiódł, że bardziej lubimy te bodźce, które prezentowane są nam częściej, nawet jeśli nie zdajemy sobie sprawy, że wcześniej mieliśmy już z nimi styczność. Zajonc nazwał to efektem czystej ekspozycji i według mnie ma on zastosowanie również w marketingu. Bądź w wielu miejscach – wszędzie tam, gdzie są Twoi klienci.

Pamiętaj również o tym, że wszelkie media społecznościowe to nie Twoje własne podwórko – możesz z nich korzystać, bawić się tam, aranżować, ale wciąż nie jesteś u siebie. Strona internetowa to Twój własny kawałek ziemi, który możesz zaadaptować do swoich aktualnych potrzeb. To też gwarancja bezpieczeństwa i niezależności.

W artykule chciałabym pokazać, jak wiele korzyści przyniesie Ci posiadanie własnej witryny. I nie, nie mam na myśli wyłącznie sprzedaży! Pełni ona jeszcze wiele innych funkcji, więc czytaj dalej!

 

Funkcja wizerunkowa

Z pewnością nieraz zdarzyło Ci się wpisywać w wyszukiwarkę nazwę firmy, o której gdzieś usłyszałeś. Jeśli znajdowałeś jej stronę www, niezależnie czy była ona wykonana na lepszym czy gorszym poziomie, automatycznie stawała się dla Ciebie bardziej wiarygodna. Mówię oczywiście o pierwszym wrażeniu, bez zagłębiania się w samą treść czy opinie. W momencie kiedy firma nie posiada własnej witryny, w głowie zapala się czerwona lampka. Pierwsze wrażenie zdecydowanie nie należy do udanych. A jego moc jest ogromna. Wiesz dlaczego?

Nasz mózg chce dokonywać błyskawicznej oceny danej sytuacji, otoczenia, rzeczy, a nawet człowieka, dlatego w dużej mierze generalizuje i upraszcza. Mamy do czynienia wtedy z efektem halo, który polega na przypisywaniu osobom, rzeczom, w tym przypadku firmom, cech i właściwości negatywnych lub pozytywnych na podstawie pierwszego wrażenia! Brak strony internetowej wzmacnia negatywny odbiór przedsiębiorstwa – w oczach potencjalnego klienta jest ono niegodne zaufania, nieprofesjonalne i nieidące z duchem czasu.

Strona internetowa pomoże Ci również wyeksponować tożsamość swojej marki, czyli pokazać na własnych zasadach charakter prowadzonej działalności, jej misję i wizję. Amerykański teoretyk organizacji – David Aaker określił tożsamość marki jako „wizję tego, w jaki sposób marka ma być postrzegana przez docelowego konsumenta”. Jednym z elementów, które budują tożsamość marki jest identyfikacja wizualna, w skład której wchodzą wszystkie elementy graficzne, zarówno te mieszczące się na stronie www, jak i wszystkie elementy offline marketingu, tj. ulotki, wizytówki, banery. Posiadając własną witrynę, oprócz tego, że będziesz wzmacniać wizerunek i kreować tożsamość swojego biznesu, zyskasz kolejne miejsce, w którym pokażesz się swoim odbiorcom. Pisałam wcześniej o efekcie ekspozycji, więc wiesz już, jak bardzo istotne jest, by cały czas stać w świetle reflektorów.

 

Funkcja informacyjna

Ludzie chcą wiedzieć z kim robią interesy. Frazesy typu “Jesteśmy doświadczonym zespołem, działamy w branży od 10 lat i oferujemy najwyższej jakości usługi” już nikomu nie wystarczą. Klienci potrzebują więcej informacji, chcą mieć chociaż namiastkę uczucia, że znają firmę, od której kupią produkty lub usługi. Strona internetowa daje Ci więc niepowtarzalną możliwość pokazania siebie, swoich pracowników czy historii firmy.

Pamiętaj więc, że sekcje “o nas” czy “historia firmy” to nie treści typu “zapchaj dziurę” – mogą przynieść Ci wymierne korzyści, a dokładniej wzrost sympatii potencjalnych klientów do marki, co w konsekwencji może prowadzić do tego, że wybiorą Twoje produkty czy usługi zamiast tych od konkurencji. Robert Cialdini, profesor psychologii i autor bestsellerowej książki pt. “Wywieranie wpływu na ludzi”, będącej wynikiem 15-letnich badań, sformułował regułę, która w tym przypadku pokaże Ci, jak ważny jest ludzki pierwiastek na każdej stronie internetowej. Reguła lubienia i sympatii mówi o tym, że chętniej i częściej mówimy “tak” osobom i firmom, które darzymy sympatią. A sympatię najłatwiej sobie zaskarbić, dając się poznać, pokazując, że mamy z klientem podobne wartości czy priorytety. Warto je wplatać w treści na stronie, a zwłaszcza w sekcjach “o nas” i najzwyczajniej w świecie dać się polubić. Może w ten sposób zyskasz nowe grono klientów?

Funkcja informacyjna strony www to także chwalenie się opiniami na temat firmy, jej usług lub produktów. Chcąc nie chcąc, często nieświadomie sugerujemy się rekomendacjami innych i są one dużym bodźcem do dokonania lub niedokonania zakupu.

Załóżmy, że prowadzisz firmę, która oferuje usługi sprzątające. Jeśli na swojej stronie internetowej zdecydujesz się wyeksponować opinie, to potencjalny klient widząc 25 ocen 5/5 gwiazdek automatycznie uzna, że usługi Twojej firmy rzeczywiście są najwyższej klasy. Wiesz czemu tak się stanie? W momencie, gdy nie mamy wiedzy na temat produktu czy usługi, przyjmujemy poglądy takie same, jak większośc grupy i uważamy je za słuszne. Mamy wtedy do czynienia ze społecznym dowodem słuszności – kolejną zasadą będącą wynikiem badań Cialdiniego.

Własna witryna internetowa to także szansa, by pochwalić się swoim doświadczeniem, efektami pracy, nagrodami, wyróżnieniami, certyfikatami, partnerami biznesowymi czy wzmiankami w prasie. Masz wtedy możliwość przedstawić swoją firmę w roli eksperta, co zdecydowanie wpłynie na wzrost zaufania.

 

Ilustracja_Śródtekstowa_Prestiż_kwiecien_2021_2-01

 

Funkcja komunikacyjna

Kolejną korzyścią z posiadania strony internetowej jest możliwość stałego kontaktu z potencjalnymi klientami. Jeśli mają oni jakieś wątpliwości, pytania lub chcą, abyś doradził im w kwestii zakupu, mogą wypełnić formularz kontaktowy, który powinien być obowiązkowym elementem każdej witryny. Dodatkowo, jeśli posiadasz pracownika zajmującego się obsługą klientów, możesz uruchomić funkcję czatu – wtedy w czasie rzeczywistym masz możliwość służyć internautom radą. Jeśli nie masz takiej opcji, dobrą praktyką jest uruchomienie chatbota, czyli automatyzację odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Oczywiście nie wszystkie osoby preferują kontakt poprzez formularz czy czat, dlatego w tej sekcji powinny się znaleźć również numery telefonów. Jeśli prowadzisz biznes stacjonarnie, dobrą praktyką, oprócz zamieszczenia danych adresowych, jest umieszczenie mapy, np. z Google Maps, która na dzień dobry pokaże, gdzie znajduje się Twoja lokalizacja.

 

Funkcja marketingowa

Posiadając stronę internetową możesz pełną parą ruszyć z online marketingiem i kierować ruch z rozmaitych kampanii właśnie na swoją stroną. To doskonała szansa, by zdecydowanie poszerzyć swoje grono potencjalnych klientów. Wszystkich odbiorców Twoich reklam na Facebooku, Instagramie czy w wyszukiwarce Google, czyli osoby potencjalnie zainteresowane zakupem Twoich produktów czy usług, możesz przekierowywać do konkretnej sekcji (zakładki) witryny – wszystko zależy od tego, jaki będzie Twój cel. Wypełnienie formularza kontaktowego? Zapoznanie się z ofertą firmy? A może przedstawienie zespołu i pochwalenie się swoimi osiągnięciami? Proszę bardzo!

Co równie ważne, jeśli zdecydujesz się uruchomić swoją stronę www, będziesz mieć dostęp do prawdziwej skarbnicy wiedzy, jaką jest Google Analytics. Dowiesz się, jak odbiorcy trafili na Twoją stronę, jakie akcje wykonali i ile czasu spędzili na każdej z zakładek. Pozwoli Ci to jeszcze lepiej poznać swoich potencjalnych klientów i właściwie dopasowywać do nich treści czy ofertę. Swoje działania reklamowe będziesz mógł również crossować – jak już wspomniałam, jedną możliwością jest kierowanie ruchu z reklam na stronę www. Druga strona medalu to remarketing, czyli adresowanie reklam (np. na Facebooku) do osób, które miały wcześniej styczność ze stroną. Taka transakcja wiązana, a do tego obopólne korzyści!

Strona internetowa umożliwi Ci również działania marketingowe ukierunkowane na pozyskanie nowych klientów poprzez oferowanie im czegoś ekstra. Lead magnet to darmowa oferta, która stanowi pewną wartość dla odbiorcy – może być nią ebook, kurs, materiały do druku, checklista itp. To taki “zaganiacz” “, który proponuje bezpłatną próbkę w zamian za dane kontaktowe, które później możesz wykorzystać do celów reklamowych. Gdy potencjalny klient otrzyma od Ciebie coś, co będzie dla niego ważne i jakościowe, wzrośnie prawdopodobieństwo, że przy dokonywaniu decyzji zakupowej wybierze Twoją firmę, a nie konkurencję. Zadziała reguła wzajemności, która mówi o tym, że częściej czujemy chęć odwzajemnienia się osobie lub firmie, która wcześniej nam coś dała lub wyświadczyła nam przysługę. Warto pamiętać o tej zasadzie nie tylko w przypadku lead magnetów, ale i całej strategii komunikacji marki.

 

Funkcja sprzedażowa

Przechodzimy do finału, czyli funkcji sprzedażowej stron internetowych. Własna witryna umożliwi Ci przedstawienie swojej oferty w sposób atrakcyjny, podkreślając cechy, zalety i korzyści swoich produktów czy usług. Potencjalni klienci otrzymają pełen pakiet informacji, do którego będą mieć dostęp 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Warto zadbać o to, by treści, które przygotujesz na swoją stronę (nie tylko w sekcji oferta), była dla wszystkich zrozumiałe. Jeśli “siedzisz” w biznesie już jakiś czas, musisz być świadomy swojej klątwy wiedzy, czyli największego wroga komunikacji firma – klient. Zjawisko polega na tym, że automatycznie zakładasz, że klient posiada już taką wiedzę jak Ty – rzeczy oczywiste dla Ciebie z pewnością są też oczywiste dla odbiorcy. Trudno jest Ci wczuć się w sytuację osoby, która nie ma tak rozległej wiedzy jak Ty. Dlatego zawsze zwracaj uwagę na prostotę i klarowność treści – od ogółu do szczegółu.

W zależności od charakteru swojej działalności i aktualnych potrzeb, będziesz mieć możliwość uruchomienia sprzedaży online, tym samym dywersyfikując kanały sprzedaży. Niezależnie od tego, czy potraktujesz swoją nową stronę www jako platformę sprzedażową, czy jako wizytówkę, która ma zwiększyć świadomość marki i pełnić funkcję wizerunkową, przełoży się to na osiągniecie wcześniej założynych przez Ciebie celów biznesowych.

Reasumując, strony internetowe to w obecnych czasach wręcz obowiązek, a każda firma, która zwleka z podjęciem decyzji o stworzeniu własnej witryny, wiele traci. Umożliwiają one wzmocnienie wizerunku, pozwalają zwiększyć wiarygodność i rozpoznawalność. To doskonałe narzędzie marketingowe i sprzedażowe, otwierające wiele nowych furtek do działania, a tym samym wpływające na długofalowe korzyści przedsiębiorstwa. Przygotowanie strony www warto powierzyć specjalistom, którzy zadbają o każdy detal – od odpowiedniej struktury, po sekcje, treści, grafiki, szybkość ładowania, funkcjonalność czy responsywność. Jeśli zastanawiasz się nad stroną internetową dla swojej firmy, mam nadzieję, że udało mi się sprawić, byś był chociaż o kilka kroków bliżej do podjęcia tej słusznej decyzji!

 

12