Od dawna żaden model auta nie był tak wyczekiwany przez pasjonatów motoryzacji jak elektryczny Mustang. Od początku bieżącego roku jest on już dostępny w sieci sprzedaży Forda, również w Polsce. Marka podjęła duże ryzyko, wprowadzając na rynek „elektryka” nawiązującego do legendarnego, najlepiej na świecie sprzedającego się modelu sportowego, który dla wielu jest niczym ikona. Porównania samochodu o napędzie tradycyjnym i elektrycznym są więc zupełnie zrozumiałe. Mustang Mach-E wychodzi z nich obronną ręką, bo podobnie jak protoplasta oferuje ogromną moc, rewelacyjne przyspieszenie, sportowego ducha. Dokłada rewelacyjny zasięg na jednym ładowaniu, walory ekologiczne w postaci jazdy bezemisyjnej i przestronne wnętrze charakterystyczne dla SUV-ów .

 

Mustang Mach-E jest oferowany do wyboru z jednym silnikiem i z napędem na tylne koła lub z dwoma silnikami i z napędem czterokołowym, zapewniającym porównywalne z supersamochodami przyspieszenie (0-100 km/h w zaledwie 3,7 sekundy).

Klienci mają również wybór pomiędzy wersją z akumulatorami zapewniającymi standardowy lub rozszerzony zasięg jazdy – według deklaracji producenta do 610 km (WLTP) pomiędzy ładowaniami.

Na drodze kierowca może łatwo dopasować reakcje samochodu do swej woli za pomocą wybieranych trybów jazdy. Tryb Aktywność jest idealnym wyborem do codziennych podróży. Gdy kierowca chce wzmocnić doznania, może przełączyć samochód na tryb Nieokiełznanie. Uwalnia on pełny potencjał Mustanga Mach-E; wyostrza układ kierowniczy, wzmacnia reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia, a nawet daje kierowcy wrażenie redukcji biegów przy hamowaniu rekuperacyjnym (z odzyskiem energii). Z kolei tryb Szept optymalizuje system kontroli przyczepności kół przy hamowaniu, co ułatwia poruszanie się po mokrych i śliskich nawierzchniach.

Niezależnie od tego, czy samochód jest wyposażony w standardową liczbę 288 ogniw (68 kWh pojemności użytkowej), czy też w 376 ogniw (88 kWh pojemności użytkowej), akumulator jest umieszczony centralnie pomiędzy osiami pod podłogą, co zapewnia niskie położenie środka ciężkości a w konsekwencji dobrze służy sportowej dynamice Mustanga. Dodajmy, że akumulatory są umieszczone w wodoodpornej obudowie otoczonej zabezpieczeniami pochłaniającymi energię ewentualnego zderzenia.

 

 

Samochód ma funkcję pomagającą wyeliminować obawy związane z zasięgiem dzięki dokładnemu szacowaniu dostępnej do przejechania odległości. Na podstawie zachowania kierowcy w przeszłości i prognozowanych warunków pogodowych przewiduje ona, ile energii zostanie zużyte podczas dalszej jazdy.

Zasilanie elektryczne jest przekazywane do całkowicie nowego, chłodzonego olejem, montowanego z tyłu silnika prądu przemiennego napędzającego tylne koła oraz do dodatkowego silnika montowanego z przodu w modelach wyposażonych w system napędu kół obu osi. Synchroniczny silnik tylny z magnesami stałymi umożliwia osiągnięcie maksymalnego momentu obrotowego w ciągu 0,5 sekundy, co oznacza błyskawiczną reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia.

Ford oferuje nabywcom Mustanga Mach-E opcjonalny zestaw Ford Connected Wallbox, by ładowanie w domowym garażu było szybsze i wygodniejsze. Dostępna w wersjach 7,4 kW i 11 kW ładowarka ścienna może doładować baterię (w zakresie od 10 do 80 proc. pojemności) w ciągu około 6 godzin. Auto ma również w standardzie dwa kable pozwalające uzupełnić stan akumulatora wszędzie tam, gdzie je zaprowadzi droga. Dłuższy z nich – uniwersalny domowy przewód ładujący – umożliwia podłączenie do standardowych gniazdek domowych i 32-amperowych niebieskich gniazd przemysłowych.

Warto dodać, że Mustang Mach-E pozwala kontrolować jazdę wyłącznie za pomocą jednego pedału, co pomaga zwrócić więcej energii kinetycznej do akumulatora, zapewniając większą sprawność energetyczną. Przyspieszanie i zwalnianie odbywa się wtedy odpowiednio przez naciśnięcie lub zwolnienie pedału przyspieszenia. Gdy wymagana jest większa siła hamowania, mamy zawsze do dyspozycji pedał hamulca. Jazda z użyciem jednego pedału jest naprawdę ekscytująca!

Debiutujący w Mustangu Mach-E system SYNC nowej generacji umożliwia dostosowanie ponad 80 ustawień do indywidualnych preferencji kierowcy – od temperatury w kabinie i pozycji fotela, po oświetlenie wewnętrzne. Dzięki zdolności „uczenia się” SYNC z czasem lepiej rozumie zwyczaje kierowcy i dostosowuje się do jego rutynowych zachowań. Zaawansowane rozpoznawanie mowy w trybie konwersacji jest w stanie zrozumieć naturalne, potoczne zdania w 15 językach europejskich, umożliwiając właścicielom kontrolę systemów rozrywki i nawigacji.

 

 

Zaskoczeniem może być 15,5-calowy wyświetlacz dotykowy o rozdzielczości Full HD. Jest duży, ale ma uproszczony interfejs, dostarczający informacji w łatwo przyswajalny sposób. Steruje się nim za pomocą dotyku, powiększania i obracania, natomiast wirtualne pokrętło na dole ekranu umożliwia szybką tradycyjną, dotykową regulację głośności muzyki lub połączeń głosowych.

Wsiadanie i uruchomienie pojazdu jest szybkie dzięki systemowi „telefon jako kluczyk”, który debiutuje w ofercie Forda. Dzięki łączności Bluetooth, system może wykrywać smartfony zarejestrowanych użytkowników, gdy ci zbliżają się do samochodu, odblokowując drzwi i umożliwiając rozpoczęcie jazdy bez wyjmowania z kieszeni telefonu, pilota albo tradycyjnego kluczyka. Dostępny jest też kod awaryjny, który można wprowadzić z klawiatury umieszczonej na słupku „B”, aby odblokować zamki drzwi, a osobny kod wprowadzony na centralnym ekranie dotykowym pozwoli na uruchomienie i jazdę, na przykład w razie rozładowania baterii telefonu.

Zaawansowany pakiet dostępnych rozwiązań wspomagających kierowcę sprawia, że jazda staje się bezstresowa. Są to między innymi: tempomat adaptacyjny automatycznie utrzymujący komfortową odległość od pojazdu jadącego z przodu, wyposażony także funkcję utrzymywania Mustanga na środku jego pasa ruchu; asystent parkowania umożliwiający w pełni zautomatyzowane manewry przy parkowaniu równoległym i prostopadłym po przytrzymaniu jednego przycisku; pakiet aktywnego wspomagania hamowania z funkcją awaryjnego hamowania umiejący wykryć ruch pieszych i rowerzystów na drodze lub w jej pobliżu, a także obiekty, które mogą przeciąć tor pojazdu (sam uruchamia hamulce, jeśli sytuacja zapowiada kolizję, a kierowca nie reaguje na ostrzeżenia.

Warto przez chwilę skupić się na stronie estetycznej Mustanga Mach-E. Jest on natychmiast rozpoznawalny jako Mustang, dzięki charakterystycznym elementom, takim jak długa, muskularna maska, projekt tylnej partii nadwozia, agresywnie ukształtowane reflektory i charakterystyczne lampy tylne, złożone z trzech świecących pasków.

Podczas gdy w ostatnich dziesięcioleciach w projektowaniu wnętrz samochodów panował trend „więcej” (przycisków, funkcji, innych elementów), Ford poszedł drogą redukcji, stosując skoncentrowany na człowieku język projektowania, aby uporządkować wnętrze i wprowadzić spójność elementów w przestrzeni. Inżynierowie i projektanci, korzystając z całkowicie nowej, elektrycznej architektury auta z umieszczonymi w podwoziu akumulatorami, byli w stanie stworzyć wnętrze, które jest nie tylko kolejnym wcieleniem Mustanga, ale też wykorzystuje do maksimum przestrzeń nadwozia SUV-a, przeznaczoną dla pięciu osób i ich bagażu.

Przestrzeń ładunkową o pojemności 402 litrów, rosnącą do 1420 litrów po złożeniu tylnych siedzeń, uzupełnia przedni bagażnik. Zapewnia on dodatkowe 81 litrów przestrzeni. Wyposażony jest w odprowadzenie wody, co czyni go wygodnym miejscem do przechowywania mokrej lub zabłoconej odzieży sportowej, butów na wędrówki lub sprzętu plażowego po jego użyciu.

Całe wnętrze Mustanga Mach-E emanuje konsekwentnym połączeniem eleganckiego, nowoczesnego designu i funkcjonalności. Dostępny jako opcja, najwyższej jakości system dźwiękowy B&O, obejmuje dyskretnie rozmieszczony pas głośników przednich, wbudowanych nad otworami wentylacyjnymi i działających jak soundbar. Dwupoziomowa deska rozdzielcza należy do elementów stylistycznych, zaczerpniętych z tradycji kolejnych generacji Mustanga.

Nawet dostępny opcjonalnie panoramiczny stały dach szklany ma swój sekret: specjalną szklaną powłokę, chroniącą przed promieniowaniem podczerwonym, która sprawia, że wnętrze jest chłodniejsze latem i cieplejsze zimą. Ponadto wewnętrzna warstwa pomiędzy szybami pomaga również chronić przed promieniowaniem ultrafioletowym.

 

 


BEMO MOTORS, sprzedaż i serwis marki FORD, Stare Bielice 117D,

telefon 94 3 400 400; www.bemo-motors.pl

 


Docelowo dostępne będą następujące wersje auta:

  • Mustang Mach-E z napędem na tylne koła dostarcza moc maksymalną 269 KM przy akumulatorze standardowym i 294 KM przy powiększonym akumulatorze. Maksymalny moment obrotowy 430 Nm zapewnia przyspieszenia 0-100 km/h w czasie od 6,1 do 6,2 sekundy
  • Mustang Mach-E z napędem na wszystkie koła osiąga moc maksymalną 269 KM z akumulatorem standardowym i 351 KM przy akumulatorze powiększonym, a 580 Nm maksymalnego momentu obrotowego pozwala na przyspieszenie 0-100 km/h w czasie od 5,1 do 5,6 sekundy
  • Mustang Mach-E First Edition jest standardowo wyposażony w napęd na wszystkie koła i powiększony akumulator zapewniający rozszerzony zasięg jazdy. Moc maksymalna wynosi 351 KM, maksymalny moment obrotowy osiąga 580 Nm, a przyspieszenia 0-100 km/h zajmuje mu 5,1 sekundy
  • Mustang Mach-E GT jest standardowo wyposażony w napęd na wszystkie koła i powiększony akumulator wydłużający zasięg. Dysponuje mocą maksymalną 487 KM, maksymalnym momentem obrotowym 860 Nm i przyspieszeniem 0-100 km/h w czasie 3,7 sekundy.