DSC 0981 Ludzie

Hybrydowa Skoda Superb: Plug-In Ta sama elegancja, ten sam komfort, więcej satysfakcji

Określenie Plug-In w nazwie hybrydowej wersji flagowej limuzyny Skody oznacza dla nabywcy przede wszystkim wygodę i oszczędność. Może on bowiem każdego wieczoru ze zwykłego gniazdka w garażu naładować akumulatory napędzające silnik elektryczny auta, by następnego dnia przejechać do 70 km wyłącznie na prądzie. Dostępny zasięg wystarcza, by w mieście takim jak Koszalin pozałatwiać wszystkie sprawy i nie zużyć kropelki benzyny. No, chyba że planujemy wypad do Kołobrzegu albo gdzieś dalej – wtedy mamy w Superbie do dyspozycji bardzo dynamiczny, ale jednocześnie oszczędny, silnik spalinowy.

 

Ktoś nieobyty z samochodami elektrycznymi albo hybrydowymi, wsiadłszy po raz pierwszy do Skody Superb Plug-In, może się po uruchomieniu silnika poczuć nieco zdezorientowany. Przy naładowanej baterii, automatycznie włączy się bowiem silnik elektryczny, którego po prostu… nie słychać.

Użytkownik może oczywiście samodzielnie decydować, czy chce jechać z napędem elektrycznym czy hybrydowym – gwarantuje to przycisk e-mode znajdujący się przy skrzyni biegów. Zdaje się wtedy na komputer pokładowy, który wybierze za niego optymalne w danym momencie i w określonych warunkach rozwiązanie.

Poza tym kierowca – tak jak w innych wersjach Skody Superb – ma do wyboru standardowe tryby jazdy: normalny, komfortowy, eco, sportowy lub indywidualny. Dwa ostatnie oznaczają zgodę na istotnie wyższe zużycie paliwa w zamian za wyraźnie wyższą dynamikę jazdy.

Mieszany napęd auta wpływa na wygląd elektronicznych „zegarów” przed oczyma kierowcy: wśród wielu wyświetlanych parametrów pokazują one poziom naładowania baterii, ilość paliwa oraz na przykład to, czy podczas hamowania odzyskujemy energię.

Hybrydowy Superb ma pod maską turbodoładowany silnik 1.4 TSI o mocy 156 KM, który wspomaga silnik elektryczny o mocy 115 KM. Taki zestaw pozwala na całkiem niezłe osiągi. Przyspieszenie 7,7 sekundy do „setki”, to wynik identyczny jak w przypadku tego modelu z dwulitrowym silnikiem TSI o mocy 190 KM.

Za zmianę biegów odpowiada sześciobiegowa skrzynia DSG, która działa niezwykle płynnie. Przy bardzo spokojnej jeździe Superb stara się jak najbardziej wykorzystać silnik elektryczny oraz zapewnić jak najniższe zużycie paliwa. Gdy jednak włączymy tryb sportowy oba silniki (spalinowy i elektryczny) są nastawione na maksymalną moc.

 

Gdy baterie będą rozładowane, w trybie hybrydowym Superb na trasie zużyje od 4,5 do 5,5 litra, w zależności od stylu jazdy. Przy prędkości 120 km/h średnie zużycie paliwa wynosi 6,6 l/100km. W mieście zużycie oscyluje w okolicach 7 litrów. Tutaj sporą zasługę można przypisać skrzyni DSG, w której można włączyć tryb hamowania silnikiem. Po zwolnieniu pedału gazu samochód wytraca prędkość, w jak największym stopniu odzyskując energię.

Podróżowanie tym autem potrafi sprawić sporo przyjemności. Zawieszenie jest sprężyste i miękkie, ale na tyle stabilne, że jazda nawet na krętych drogach będzie dawała pewność prowadzenia. Przejazd przez próg zwalniający w trybie normalnym zakołysze nieco nadwoziem, ale w trybie komfortowym nadwozie utrzyma swój poziom a pokonywanie przeszkody będzie niemal niezauważalne.

Bagażnik hybrydowej wersji auta jest trochę płytszy niż w odmianach spalinowych. Jego pojemność zmalała o 140 litrów. Dołożenie akumulatorów silnika elektrycznego nie wpłynęło natomiast na ilość miejsca w kabinie. Tu nadal każdy – kierowca i pasażerowie – mają do dyspozycji ogromną przestrzeń na nogi jak i głowę.

Zewnętrznie testowane auto nie różni się od wersji zwykłej. Poza drobną różnicą w przypadku tzw. grilla, która wynika z faktu, że tam właśnie ulokowane zostało gniazdo ładowania elektrycznego. Ale to naprawdę drobiazg, w niczym zresztą nienaruszający elegancji stylistycznej Skody Superb. Sportowe akcesoria z czarnym akcentem (osłona chłodnicy, osłony lusterek bocznych i spojler na tylną klapę) w połączeniu z 19-calowymi felgami aluminiowymi nadają samochodowi bardziej agresywny wygląd i podkreślają dynamiczne prowadzenie testowanego samochodu.

Wspomnieliśmy o tym, że w momencie uruchamiania auta, kiedy włącza się silnik elektryczny, wcale go nie słychać. To fakt, pracuje bardzo cicho. Ale znaczenie ma również znakomite wyciszenie kabiny. Nawet kiedy jedziemy 120-140 km/h w kabinie jest bardzo cicho.

 

 

KONTAKT

Cichy-Zasada, Koszalin
ulica Gnieźnieńska 43a
telefon: 94 31 77 910

 


Skoda Superb III Sportline 1.4 TSI Plug-In 160 KW

Pojemność skokowa – 1395 cm³
Typ silnika – hybrydowy plug-in
Moc łącznie – 218 KM (160 kW) przy 5000 obr/min
Moc silnika spalinowego – 156 KM (115 kW) przy 5000 obr/min
Maks. moment obr. – 250 Nm przy 5000-6000 obr/min
Moc silnika elektrycznego – 116 KM (85 kW)
Maks. moment obr. elektryczny – 330 Nm
Skrzynia biegów – automatyczna DSG 6-stopniowa
Wymiary:
Długość – 4869 mm
Szerokość – 1864 mm
Szerokość z lusterkami bocznymi – 2031 mm
Wysokość – 1469 mm
Rozstaw osi – 2841 mm
Prześwit – 149 mm
Maksymalna pojemność bagażnika (siedzenia złożone) -1760 l
Minimalna pojemność bagażnika (siedzenia rozłożone) – 485 l