Grandland X, największy z SUV-ów marki Opel, zadebiutował na rynku trzy lata temu i z marszu znalazł uznanie kierowców, o czym świadczy wzrastająca sprzedaż modelu. Niedawno pojawiła się jego wersja hybrydowa, której pierwsze egzemplarze trafiły już do polskich użytkowników. Bardzo udana wersja – od razu dodajmy. Z pewnością utrwali ona dobrą pozycję Grandlanda X w bardzo konkurencyjnym segmencie samochodów typu SUV.

 

 

Opel Grandland X Hybrid 4 występuje w dwóch odmianach – z napędem na jedną i obie osie. My dzięki koszalińskiej firmie Opel Dowbusz mieliśmy okazję poznać wersję 300-konną napędzaną na wszystkie koła.

Tak duża moc bierze się stąd, że Grandland X Hybrid ma trzy silniki. Akumulator, z którego energię czerpią dwa silniki elektryczne można naładować z domowego gniazdka 230 V w ciągu nocy, a wallbox (szybkie ładowanie) załatwi sprawę w niecałe dwie godziny. Autem można przejechać w trybie elektrycznym około 60 km (wg procedury WLTP), co wystarcza zazwyczaj do codziennego poruszania się po mieście.

Co warto zaznaczyć, hybrydowy zespół napędowy nie wpływa na zmniejszenie ilości miejsca we wnętrzu auta. Jeden silnik elektryczny znajduje się pomiędzy silnikiem spalinowym a skrzynią biegów, drugi przy tylnej osi, akumulatory zaś pod kanapą; siedzi się tam tak wygodnie jak z przodu.

Kiedy akumulator jest naładowany, dwa silniki o mocy 81 i 83 kW nie mają problemu z wprawieniem w ruch 1,9-tonowego auta i rozpędzeniem go do 135 km/h. Dopiero naciskając gaz do maksimum (tzw. kickdown) albo po włączeniu trybów jazdy Hybrid lub Sport do pracy zabiera się 200-konna turbodoładowana jednostka spalinowa. Hybrydowy SUV Opla zyskuje wtedy moc nawet 300 KM i moment obrotowy 520 Nm, przenoszony na cztery koła. Silniki elektryczne wspierają spalinowy w czasie przyspieszania, a przy hamowaniu odzyskują energię, pracując jako prądnice.

 

Niezależnie od prędkości, z którą jedziemy, pod prawą stopą zawsze pozostaje duży zapas momentu obrotowego. Rzut oka na tabelę z osiągami nie pozostawia złudzeń: przyspieszenie w 6,1 sekundy od 0 do 100 km/h i prędkość maksymalna 235 km/h to wyniki nieosiągane przez wiele samochodów uważanych za sportowe.

Świadomość, że samochód zawsze ma zapas mocy i można nim bezpiecznie wyprzedzać w każdych warunkach jest jednym z czynników komfortu kierowcy. Generalnie jest to samochód wygodny. Wysoka pozycja za kierownicą, dobra widoczność dzięki dużej szybie przedniej, łagodnie pracujący układ kierowniczy powodują, że już po przejechaniu niewielkiej liczby kilometrów czujemy się w hybrydzie Opla jakbyśmy nią jeździli od zawsze.

Znakomicie zachowuje się ona na zakrętach. Grandland Hybrid ma niżej umieszczony środek ciężkości od wersji benzynowych. Mimo że nie jest lekki (waży aż o 375 kg więcej niż bazowa odmiana), prowadzi się go stabilnie.

Jeśli o komforcie mowa, warto podkreślić niski poziom hałasu odczuwanego w kabinie. Kiedy jedziemy z napędem elektrycznym to nie dziwi, ale również silnik spalinowy jest niezwykle cichy. Zachowuje tę cechę nawet przy prędkości 100-120 km/h.

 

Żywiołem Grandlanda jest miasto. Dzięki wysokiemu prześwitowi nie ma on problemów z wysokimi krawężnikami – parkuje w miejscach, które dla innych są niedostępne. Doskonała kamera cofania (a właściwie system kamer 360 stopni) wspiera przy tych manewrach kierowcę, zapewniając nawet w bardzo ciasnych miejscach pełną ocenę otoczenia, ułatwiając dostrzeżenie potencjalnych zagrożeń, a przez to uniknięcie niepotrzebnych szkód.

Auto wyposażone jest w szereg nowoczesnych rozwiązań podnoszących poziom bezpieczeństwa. Należy do nich adaptacyjny tempomat (Adaptive Cruise Control), aktywny przy prędkościach pomiędzy 30 a 180 km/h. Wspomaga on kierowcę przez przyhamowanie pojazdu, a nawet może całkowicie zatrzymać pojazd, gdy niebezpiecznie zmaleje odległość między nim a pojazdem poprzedzającym. Z innych kluczowych systemów warto wspomnieć układ utrzymania na pasie ruchu (monitoruje linie pasów na drodze i delikatnym ruchem kierownicy sugeruje korektę toru jazdy, jeśli kierowca niezamierzenie opuszcza zajmowany pas ruchu), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu i układ ostrzegania o pojeździe w martwym polu.

Podsumowując: Opel Grandland X Hybrid 4 to propozycja dla tych, którzy wysoko sobie cenią komfort oraz poczucie bezpieczeństwa i dla których cena nie jest najważniejszym kryterium wyboru samochodu. Wypuszczając na rynek ten wariant modelu Grandland producent nie zawiódł, bo udoskonalił auto już i tak znakomite. W konsekwencji nabywca kładzie ręce na kierownicy wozu, który od pierwszych kilometrów da się lubić, jest ekonomiczny, ekologiczny i wygodny. Jednocześnie będąc największym SUV-em w gamie marki, nie przytłacza swą masą, przyciągając wzrok zgrabną sylwetką, której dopracowana linia przez długie lata będzie się mieściła w nowoczesnych trendach wzorniczych.

 

KONTAKT

Opel Dowbusz, ul. Lniana 3, 75-213 Koszalin
Sprzedaż samochodów osobowych: +48 94 341 51 20
Serwis samochodów osobowych: +48 94 343 25 50
www.opel.koszalin.pl

 


 

Opel Grandland X HYBRID 4 – charakterystyka

Napęd hybrydowy – silnik spalinowy + 2 elektryczne
Moc maks. układu napędowego – 300 KM
Maks. moment obrotowy układu – 520 Nm
Silnik spalinowy – benzynowy o pojemności 1598 cm3
Moc maksymalna sinika spalinowego – 200 KM (przy obrotach 6000/min)
Maks. moment obrotowy silnika spalinowego – 300 Nm (obroty 3000/min)
Silnik elektryczny przedni – moc maksymalna 110 KM (81 kW)
Silnik elektryczny tylny – moc maksymalna 113 KM (83 kW)
Pojemność baterii – 13,2 kWh
Skrzynia biegów – ośmiobiegowa przekładnia automatyczna
Przyspieszenie 0–100 km/h – 6,1 s
Prędkość maksymalna 235 km/h
Emisja CO2 – 30 g/km
Długość/szerokość/wysokość – 4477/1856/1609 mm
Rozstaw osi – 2675 mm
Masa własna – 1875 kg
Pojemność zbiornika paliwa – 53 litry
Pojemność bagażnika – 390 litrów