Škoda jest jedną z najstarszych marek motoryzacyjnych na świecie – w tym roku obchodzi jubileusz 125-lecia powstania. Jej założyciele, Václav Laurin i Václav Klement, na początku produkowali rowery i motocykle, a pierwsze auto stworzyli w 1905 roku. Z istniejącymi od połowy XIX wieku zakładami metalowymi Škoda połączyli siły w roku 1925 i ostatecznie to ta marka na trwałe weszła do historii motoryzacji, a wykreowane przez ambitnych wspólników Laurin & Klement stało się submarką, którą sygnowali najelegantsze wersje samochodów powstających w ich fabryce w mieście Mladá Boleslav.

 

Można pozazdrościć Czechom Škody. Polskie marki motoryzacyjne nie przetrwały początku burzliwych lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Zresztą żadna z rodzimych (Warszawa, Syrena, Polonez) nie miały takiego potencjału jak Škoda – nawet licencyjny Fiat, produkowany w Polsce już przed II wojną światową. Co prawda w ostatnim trzydziestoleciu powstały u nas montownie aut, ale żadna współczesna marka nie kojarzy się z Polską.

Škoda na swoje – jak się okazało – szczęście weszła w skład koncernu Volkswagen, co zapewniło jej przetrwanie w warunkach ostrej konkurencji, rozwój technologiczny i rynki zbytu. W ciągu ostatnich 30 lat pojawiały się kolejne modele i ich odświeżane systematycznie generacje. Auta z logo w postaci stylizowanej indiańskiej strzały jeżdżą w krajach całego świata.

Szczególne upodobanie Škody demonstrują niezmiennie polscy klienci. Według rankingu za rok 2019 najlepiej sprzedaje się u nas Škoda Octavia, nieznacznie wyprzedzając Toyotę Corollę, a podium uzupełnia Škoda Fabia. W pierwszej trzydziestce najlepiej sprzedających się w Polsce aut, Škoda – jak żaden inny producent – jest reprezentowana aż przez siedem modeli!

Czesi zaś są dumni ze Škody. Dlatego w Mladá Boleslav w dawnych halach, w których firma produkowała samochody do 1928 roku, urządzili jej muzeum. Zapewnia ono gościom komentarz przewodników w wielu językach i dla różnych grup wiekowych (nawet dla małych dzieci). Zwiedzanie tego miejsca można połączyć z wycieczką po obecnych zakładach produkcyjnych, które stoją po sąsiedzku.

Warto również wspomnieć, kiedy Škoda pojawiła się ze swoim salonem sprzedaży w Koszalinie. Założyli go w 1994 roku państwo Joanna i Tadeusz Dudojciowie, szybko zyskując pozycję liderów, jeśli chodzi o liczbę sprzedawanych samochodów w regionie.

W dziejach Škody było kilka kluczowych momentów, wyznaczonych pojawieniem się charakterystycznych modeli. Oto krótki przegląd historii marki.

 

1906_lk-voiturette-a-1

Rok 1905: Laurin & Klement Voiturette A

Pierwszy samochód, który wyjechał z miasta Mladá Boleslav. Jego powodzenie było kontynuacją sukcesów rowerów Slavia i motocykli Laurin & Klement, których apogeum był zdobyty w 1905 roku na torze Dourdan pod Paryżem tytuł nieoficjalnego mistrza świata.

Dzięki jednolitrowemu dwucylindrowemu silnikowi V, L&K Voiturette A zapewniał moc wyjściową wynoszącą siedem koni mechanicznych i szczycił się znakomitymi właściwościami napędowymi, łatwą obsługą oraz doskonałym stosunkiem jakości do ceny. Auto rozpędzało się do 40 km/h.

 

LAURIN & KLEMENT S.

 

Rok 1911: Laurin & Klement S.

Produkcja doskonałej serii S trwała 14 lat, co czyniło ją bestsellerem – wyprodukowano ponad 2000 sztuk. W 1913 roku wersja L&K Sg pojawiła się w dziesięciu podstawowych wersjach nadwozia, w tym coupé Doctor lub Lady i w wersji użytkowej Progress.

LAURIN & KLEMENT ŠKODA 110

Rok 1925: Laurin & Klement / Škoda 110

W 1925 roku Václav Laurin i Václav Klement, po pożarze swej fabryki, połączyli siły z jednym z największych koncernów inżynieryjnych i zbrojeniowych w Europie Środkowej, ówczesnym gigantem – zakładami Škody z Pilzna. Model przejściowy L & K Škoda 110 był dostępny w całej serii modyfikacji, w tym w wersjach z miękkim i twardym dachem. Zasada „dwóch samochodów w jednym” została wdrożona w oryginalnej modułowej konstrukcji ze zdejmowaną częścią tylną – w rezultacie samochód osobowy mógł zostać przekształcony w praktyczną dwumiejscową płaską ciężarówkę. Oznaczało to, że kupiec mógł korzystać z samochodu na niedzielne wyjazdy z żoną i dziećmi, a przez cały tydzień dostarczać nim towary do swego sklepu.

 

ŠKODA SUPERB

Rok 1934: Škoda Superb

Kiedy firma szukała nazwy dla nowego flagowego samochodu wybrała miano Superb. Jego wyjątkowe cechy obejmowały m.in. przedział z drewna różanego oddzielający przestrzeń dla kierowcy od strefy komfortu zarezerwowanej dla pasażerów, którymi – ze względu na luksusowych charakter auta – bywali głównie politycy, dyplomaci i przemysłowcy. Ale jednym z nabywców była również firma obuwnicza Baťa z siedzibą w Zlínie, produkująca wówczas opony o tej samej nazwie, które stosowano w pojazdach Škody.

 

ŠKODA POPULAR Monte Carlo

Rok 1936: Škoda Popular Monte Carlo

W styczniu 1936 roku samochód ten zajął drugie miejsce w kategorii poniżej 1500 cm3 w trudnym rajdzie Monte Carlo. Firma kuła żelazo póki było gorące! Wkrótce zaoferowała klientom samochód sportowy w stylu roadster lub coupé dla upamiętnienia tego doskonałego wyniku wyścigowego. Oprócz prekursorskich rozwiązań, takich jak sztywna, ale lekka rama szkieletowa, niezależne zawieszenie wszystkich kół i łańcuch napędowy mostu pędnego, Škoda Popular Monte Carlo zdobyła także fanów dzięki eleganckiemu aerodynamicznemu nadwoziu.

 

ŠKODA OCTAVIA (1959-1964)

Rok 1959: Škoda Octavia po raz pierwszy

Nazwa nawiązuje do słowa „ósmy”. Dlaczego ósmy? Był to ósmy model opracowany przez Škodę po II wojnie światowej. Stał się on bestsellerem, którego zalety potwierdzają wybitne sukcesy w wymagających wyścigach i zawodach, w tym hat-trick w swojej klasie w rajdzie Monte Carlo. W szczególności skandynawscy kierowcy dokonywali cudów w samochodach Octavia na śniegu i lodzie. Do podstawowej wersji ze schodkowym tyłem dołączyła jeszcze bardziej praktyczna Škoda Octavia Combi, która była produkowana aż do 1971 roku, czyli przez 22 lata!

 

ŠKODA FELICIA (1959)

Rok 1959: Škoda Felicia

Siostrą mocnej Octavii była delikatna Felicia. Klienci, którzy mieli takie życzenie i uiścili dopłatę, mogli kupić samochód ze zdejmowanym twardym, laminatowym albo lekkim, tekstylnym dachem. W czasie kiedy powstała, Felicia była „demonem prędkości”, bo osiągała nawet 130 km/h, a do „setki” dochodziła w 26 sekund – pod warunkiem, że napędzał ją silnik z dwoma gaźnikami. W sumie wyprodukowano 14 863 tych ikon motoryzacji z przełomu lat 50. i 60. ubiegłego wieku. Model jest niezwykle ceniony przez kolekcjonerów, osiągając obecnie wyceny równe zachodnim autom luksusowym z tej samej epoki.

 

ŠKODA 1000 MB

Rok 1964: Škoda 1000 MB

W 1964 roku zadebiutowała nowa generacja samochodów Škoda z zamontowanym z tyłu czterocylindrowym silnikiem i napędem na tylne koła. Jeden z najlepszych europejskich samochodów tamtych czasów, wyprodukowany został w 443 000 egzemplarzach. Konstrukcja korzystała z wyrafinowanych konceptów technicznych, takich jak blok silnika wykonany z aluminiowego odlewu ciśnieniowego (oryginalna czeska metoda). Oprócz podstawowej wersji sedan Škoda 1000 MB i mocniejszego modelu 1100, wprowadzono także dwudrzwiową modyfikację MBX. Napędy na tylne koła z silnikiem tylnym były bardzo popularne w samochodach europejskich w pierwszej połowie lat 60. XX wieku, a Škoda rozwijała ten projekt do początku lat 90.

 

Skoda-110-R

Rok 1970: Škoda 110 R

Eleganckie coupe z konfiguracją siedzeń 2+2. Większość z 57 tysięcy modeli „R” wyjechało z Czech za granicę. Przyciągają wzrok nie tylko wdzięczne linie dachu, ale także gustowny design słupków B nadwozia i drzwi bez ram okiennych – nie wspominając o anatomicznych siedzeniach i bogatej desce rozdzielczej. Wiek nie zadziałał w tym przypadku na niekorzyść, aby zmniejszyć popularność coupé – wśród kolekcjonerów jest to bardzo poszukiwany przedstawiciel lat siedemdziesiątych. Model 110 R był w 1975 roku podstawą kolejnej legendy sportów motorowych, modelu Škoda 130 RS. Występy RS na torach wyścigowych i w rajdach przyniosły mu przydomek „Porsche Wschodu”. Jego 1300-litrowy silnik zapewniał 140-183 koni mechanicznych i maksymalną prędkość do 220 km/h.

 

ŠKODA FAVORIT 1987

Rok 1987: Škoda Favorit

Spotykana dotąd na polskich drogach i to wcale nie w roli auta zabytkowego… Model Favorit przyniósł zasadniczą zmianę w układach napędowych Škody – z „wszystko z tyłu” na „wszystko z przodu”. Silnik zamontowany z przodu i napęd na przednie koła to rozwiązania zgodne z ówczesnymi trendami, uwalniające przestrzeń bagażową za składanym rzędem tylnych siedzeń i dopuszczające warianty kombi i pick-up. Dobrze wyważone cechy praktyczne pomogły stworzyć kolejną legendę marki. Atrakcyjny wygląd nadwozia był dziełem znanego włoskiego studia projektowego Bertone. Do podstawowego pięciodrzwiowego hatchbacka wkrótce dołączyła wersja Forman, pick-up i inne warianty, w tym karetki pogotowia. Ta rodzina „skodowa” doczekała się ponad milion członków.

 

ŠKODA OCTAVIA I (1996-2010)

Rok 1996: Škoda Octavia po raz drugi

Produkowana od 1996 roku Octavia I to pierwszy model Škody opracowany już od A do Z w ramach koncernu Volkswagen. Był to także pierwszy samochód w segmencie C we współczesnej historii marki, a ponadto godny nosiciel renomowanej powojennej marki Octavia. Kupującym podobała się zarówno ogromna przestrzeń bagażowa, jak i wyjątkowy stosunek jakości do ceny.

Pierwsze nadwozie opracowane przy użyciu CAD (Computer Aided Design) w historii firmy było również bardzo bezpieczne. Ponadczasowy elegancki design był dziełem wewnętrznego zespołu kierowanego przez Dirka van Braeckela. Ciągle aktualizowana, Octavia I zjeżdżała z linii montażowych do 2010 roku. Pod koniec swojej kariery produkowana była równolegle z następcą – drugą generacją. Obecna generacja jest już czwarta w wznowionej historii modelu. Łącznie od 1959 do nabywców trafiło ponad 6 mln „Jedynek”.

 

ŠKODA KODIAQ (od 2016)

Rok 2016: Škoda Kodiaq

Pierwszy SUV Škody. Nazwę wziął od potężnego alaskańskiego brunatnego niedźwiedzia. Dzięki ogromnemu bagażnikowi stał się najbardziej przestronnym SUV-em w swojej klasie. Inne jego mocne strony to najnowocześniejsza elektronika, w tym systemy wspomagające. Funkcja połączenia alarmowego eCall jest standardem, a aplikacja Škoda Connect umożliwia zlokalizowanie, sprawdzenie i zdalną konfigurację pojazdu za pomocą smartfonu. Wkrótce po Kodiaqu pojawiły się bardziej kompaktowe Karoq i Kamiq.

 

SKODA CITIGO e

Rok 2019 – Škoda CITIGOe

Pierwsza masowo produkowana, w pełni elektryczna Škoda opiera się na cichym i czułym silniku o mocy 61 kW (zaprezentowaliśmy ją Państwu szeroko w styczniowo-lutowym wydaniu naszego magazynu). Energia zgromadzona w ogniwach litowo-jonowych o pojemności 36,8 kWh umożliwia przejechanie 252 km (WLTP). Standardowe możliwości auta obejmują szereg funkcji online umożliwiających m.in. zdalne sterowanie.

 

ŚKODA VISION iV

ROK 2019: Škoda Vision iV

Wiosną 2019 r. studium koncepcyjne ŠKODA VISION iV, czterodrzwiowego crossovera coupe, zbudowanego na modułowej platformie elektromobilności koncernu (MEB), wywołało duże poruszenie. Przewagą samochodów opartych na MEB w porównaniu z samochodami, w których elektryczny układ napędowy jest przymocowany do konwencjonalnych platform, jest optymalne wykorzystanie zamkniętej przestrzeni, co zapewnia więcej miejsca dla pasażerów i bagażu. Masowa produkcja ostatecznej formy tego rewolucyjnego modelu rozpocznie się w bieżącym roku. Samochody na rynek europejski będą produkowane w głównej fabryce w mieście Mladá Boleslav.