izabela rogowska 6 2 Motoryzacja
Fotografie: Izabela Rogowska

W krawacie za kierownicą: Citroën C5 Aircross Blue HDI 180 EAT8Shine- Da się lubić od pierwszej chwili

W naszym cyklu konsumenckich testów aut oferowanych przez salony Grupy Mojsiuk przyszedł czas na Citroëna. Nowość tej marki, czyli model C5 Aircross, wypróbował razem z nami Waldemar Kaliszczak, koszaliński przedsiębiorca, współwłaściciel słynącej z doskonałych wypieków Piekarni i Cukierni „Kaliszczak”.

 

 

izabela rogowska-2Waldemar Kaliszczak od razu zaznacza, że uwielbia samochody: – Testowaniem aut mógłbym się zajmować zawodowo – śmieje się. – Najchętniej takich z pięciuset końmi mechanicznymi pod maską, ale z jazdy innymi również potrafię mieć frajdę. No chyba, że mam do czynienia z motoryzacyjnym bublem.

Jak więc w ocenie sympatyka motoryzacji i doświadczonego kierowcy wypada Citroën C5 Aircross? Pan Waldemar bez wahania mówi: – Znakomicie. Pierwsze na co od razu zwróciłem uwagę i co od zawsze kojarzy mi się z tą marką, to wysoka kultura jazdy i komfort resorowania. Być może to przez takie nastawienie właściwości jezdne tego auta zrobiły na mnie tak duże wrażenie. O ile jazda po asfalcie jeszcze niczego nie zdradzała, o tyle przejażdżka po drodze o niezbyt równej nawierzchni dała mi do zrozumienia, że mam do czynienia z czymś wyjątkowym. Jest to zasługą amortyzatorów z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi. W praktyce i najprostszym językiem można ująć to tak, że mamy jeden amortyzator z dwiema charakterystykami pracy na raz. Dzięki hydraulicznym ogranicznikom w normalnym zakresie pracy jest on bardzo miękki, a gdy dochodzi do mocnego ściśnięcia lub rozciągnięcia, pracuje twardo. Ale i tak bardziej komfortowo niż zwykły.

Zapyta ktoś, że skoro jest miękko, to co ze stabilnością i pokonywaniem zakrętów? Wszystko na miejscu i jak trzeba. Samochód jest stabilny przy każdej prędkości. Przy mocniejszych manewrach skrętu nie kołysze się nadmiernie. Oczywiście nie wypróbowałem go na jakimś szczególnie trudnym torze, ale poczucie stabilności mogę ocenić 10/10.

Pochwalić trzeba również podwójnie klejone szyby przednie, które izolują od hałasu. We wnętrzu C5 Aircross jest niesamowicie cicho, czy to na wybojach, nawet tych największych, czy też przy wysokiej prędkości. A trzeba podkreślić, że chodzi o silnik Diesla. Imponujące!

Osobno warto poświęcić uwagę fotelom, które dzięki swojej konstrukcji zapewniają ponadprzeciętną wygodę i są bardzo obszerne. Daje to takie wrażenie, jakby fotel nas obejmował. Przednie fotele mają regulację wysokości, ich zagłówki można regulować na wysokość i głębokość. Są podgrzewane.

Super rzeczą jest poza tym wysoka, wygodna pozycja za kierownicą. No i przestrzeń w kabinie! Mam 185 cm i ułomkiem nie jestem, a miejsca miałem pod dostatkiem. Również pasażer o podobnej posturze, który usiądzie na fotelu pasażera, nie będzie narzekał.

 

 

Bagażnik jest sporych rozmiarów. Według danych katalogowych ma pojemność 580 l, którą można zwiększyć aż do 720 l, przesuwając maksymalnie do przodu fotele w drugim rzędzie. Po złożeniu oparć z tyłu objętość przestrzeni bagażowej rośnie do 1630 l.

Od strony wizualnej wnętrze Citroëna C5 Aircross robi pozytywne wrażenie. Materiały są bardzo ładne – przynajmniej w najbogatszej, testowanej przeze mnie wersji Shine, ale jak znam tę markę, w każdej wersji jest podobnie. Elementy skórzane wykończono szykownymi przeszyciami, które przypominają te znane z aut segmentu premium. Są też pikowania foteli. Całość jest bardzo dobrze zmontowana.

Wygodna pozycja za kierownicą, czytelne wskaźniki cyfrowe oraz przejrzysty układ elementów sterowania na desce rozdzielczej to kolejne plusy od strony komfortu jazdy. Menu multimediów wymaga chwili, żeby je poznać, ale nie tyle, żeby to zniechęcało do korzystania z nich.

Podsumowując: znakomite auto w rozsądnej cenie. Przyznam, że niechętnie z niego wysiadałem, żeby wrócić do samochodu, który dostałem na czas naprawy używanego przeze mnie na co dzień. Można się do Citroëna C5 Aircross szybko przyzwyczaić.

 

 

Citroën C5 Aircross Blue HDI 180 EAT8Shine

Pojemność silnika: 1997 cm3
Moc maksymalna: 130 KW/180 KM
Maksymalny moment obrotowy:
400 Nm przy2000 obr./min
Paliwo: olej napędowy
Maksymalna prędkość: 211 km/h

 

W programie leasingowym Citroëna model C5 Aircross można użytkować, dysponując kwotą od 594 zł netto miesięcznie (okres finansowania: 48 m-cy, wpłata własna: 30%, przebieg roczny: 10000 km).

Po szczegóły związane z prezentowanym modelem i pozostałymi modelami marki Citroen zapraszamy do serwisu marki Citroën Grupy Mojsiuk w Starych Bielicach k/ Koszalina ul. Koszalińska 89 tel. +48 94 710 04 40