CX-30 bazuje na znakomitej Mazdzie 3, którą prezentowaliśmy naszym Czytelnikom w maju tego roku. Spotykamy więc w tym modelu tę samą jakość wykończenia, doskonałe wyciszenie i bogate wyposażenie nakierowane na zapewnienie bezpieczeństwa oraz komfortu. Jednocześnie mamy jednak do czynienia z większą przestrzenią wewnątrz auta, a przede wszystkim z silnikiem Skyactiv-X, czyli absolutną nowością, która łączy cechy napędu benzynowego i dieslowskiego.

2019_Mazda_CX-30_Detale_2_hires (2)

Kto spojrzy na to auto po raz pierwszy, nie będzie miał wątpliwości, z jakiej pochodzi ono rodziny. Podobieństwo nie oznacza jednak identyczności stylistycznej. CX-30 charakteryzuje smukła sylwetka w stylu coupé z wydłużoną maską i optycznym przesunięciem środka ciężkości ku tyłowi.

Pod tą usportowioną linią kryje się zaskakująco praktyczne wnętrze. Praktyczne i ładne. Projektanci Mazdy od zawsze wyznają zasadę „mniej daje więcej”, czyli „im prościej, tym wygodniej”. Przejrzysty kokpit skupia się na prowadzącym. Górną część deski rozdzielczej uzupełnia płat miękkiej skóry (w testowanym przez nas egzemplarzu – brązowej). W dbałości o szczegóły i wykonanie widać japońską precyzję oraz wyważenie. Żadnej ostentacji, ale za to maksymalna poręczność wszelkich instrumentów z zachowaniem umiaru i estetyki najwyższej próby.

Więcej miejsca dla kierowcy i pasażerów nie bierze się znikąd. Mazda CX-30 to kompaktowy SUV o długości 439 cm, szerokości 179 cm i wysokości 154 cm. Tak rozplanowany, że za kierownicą wygodnie siądzie ktoś solidnej budowy o wzroście 190 cm, pozostawiając pasażerowi z tyłu sporo miejsca na nogi.

Menedżerowie Mazdy w momencie europejskiej premiery tego modelu nie kryli swoich zamiarów, czyli chęci zaistnienia wśród motoryzacyjnej arystokracji. Te aspiracje nie powinny dziwić, jeśli spojrzymy na liczby i sytuację rynkową. Jak pokazują statystyki, na naszym kontynencie już niemal co czwarty sprzedany nowy samochód pochodzi z wyższej półki. Europejczycy w ubiegłym roku kupili 3,6 mln aut marek z kategorii premium. To robi wrażenie, szczególnie w zestawieniu z liczbą 4 mln modeli tej grupy sprzedanych w krajach reszty świata.

Również w Polsce udział klasy premium w rynku rośnie. W ciągu ostatnich ośmiu lat roczna sprzedaż nowych pojazdów z tej grupy wzrosła ponad dwukrotnie, a segment zwiększa sprzedaż znacznie szybciej niż wynosi średnia dla całego polskiego rynku. Kupujemy tyle aut z tej kategorii co Włosi, Duńczycy czy Francuzi.

Mazda CX-30 w sprzedażowym scenariuszu koncernu dostała pierwszoplanową rolę – ma stać się najlepiej sprzedającym się modelem japońskiej marki w Polsce. Obecnie korona należy do modelu CX-3, który po pierwszej połowie mijającego roku był najpopularniejszą Mazdą wśród polskich kierowców i najczęściej kupowanym SUV-em segmentu B.

Szansę na to, by okazać się rozstrzygającym argumentem na rzecz zakupu CX-30, ma dwulitrowy silnik Skyactiv-X o mocy 180 KM, który łączy w sobie zalety silników benzynowych i dieslowskich. Konstrukcja wykorzystuje technologię SPCCI (Spark Plug-Controlled Compression Ignition – zapłon samoczynny sprężonej mieszanki sterowany świecą), czyli metodę spalania niestosowaną nigdy wcześniej w silnikach benzynowych.

Nowe rozwiązanie Mazdy polega na zastosowaniu w jednostce benzynowej zapłonu samoczynnego, w którym zapłon specjalnej, bardzo ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej następuje pod wpływem kompresji w cylindrach. Podobnie funkcjonują silniki Diesla.

Jak podaje producent, przy pojemności skokowej 2 litrów silnik Skyactiv-X uzyskuje oszczędności paliwa na poziomie 25-30 proc. i poprawę momentu obrotowego o ok. 30 proc. szczególnie w wyższym zakresie obrotów (powyżej 4-5 tys. obrotów). Silnik ten zastosowany w modelu Mazda 3 sedan spala 4,3 l na 100 km i emituje tylko 96 g CO2/km. Są to wartości do osiągnięcia przy napędzie w pełni hybrydowym, ale nie w przypadku klasycznych silników benzynowych.

2019_Mazda_CX-30_Detale_8_hires (2)

Nie dziwi więc nagroda „Innowacja Motoryzacyjna Roku”, jaką silnik Skyactiv-X otrzymał w drugiej edycji konkursu The Best of Moto organizowanego przez redakcję moto.pl. W głosowaniu udział wzięło 20 000 internautów.

Skyactiv-X ma opinię najczystszej jednostki benzynowej dostępnej obecnie na rynku europejskim. Mazda zakłada, że na tym rynku silnik Skyactiv-X będzie napędzał 45 proc. sprzedawanych przez nią samochodów.

Ale nie tylko jednostka napędowa decyduje o tym, że nowy SUV Mazdy należy do technologicznej światowej czołówki.

Lista zastosowanych w jego wersji podstawowej nowoczesnych rozwiązań i elementów wyposażenia – do niedawna charakterystycznych tylko dla klasy premium – imponuje. Wymienimy tylko część: światła w technice LED (przód/tył), układ G-Vectoring Control Plus odpowiedzialny za optymalny rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami, elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Autohold, układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu, system monitorowania martwego pola, wspomaganie hamowania, adaptacyjny tempomat, system automatycznego przełączania świateł drogowych na światła mijania, system rozpoznający znaki ograniczenia prędkości, układ wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu, czujnik deszczu i zmierzchu (inteligentne wycieraczki i automatyczne światła mijania), czujniki parkowania z tyłu, kolorowy wyświetlacz przezierny (head-up) na przedniej szybie plus siedmiocalowe cyfrowe zegary, system multimedialny z ekranem o przekątnej 8,8 cala z nawigacją i Apple Carplay/Android Auto, zestaw głośnomówiący Bluetooth.

My testowaliśmy najbogatszą wersję Enso (występuje ona tylko z silnikiem 2.0 Skyactiv X). Stąd na przykład zamiast czujników parkowania mieliśmy do dyspozycji kamerę 360 stopni dającą obraz wysokiej jakości, jasną skórzaną tapicerkę oraz fotel kierowcy sterowany elektrycznie z pamięcią ustawień.

Ale i bez tego Mazda CX-30 jest autem znakomitym, przyjemnym i pewnym w prowadzeniu, komfortowym. Tak się złożyło, że kilkadziesiąt kilometrów podczas naszego testu mieliśmy okazję przejechać w gęstym, mokrym śniegu, tworzącym na drodze przymarzającą, śliską maź. I to pozwala nam do listy superlatywów dopisać jeszcze poczucie bezpieczeństwa, które nie opuszcza kierowcy nawet w takich warunkach. Wyprzedzanie czy zmiana pasa ruchu nie były żadnym problemem. Mazda CX-30 trzymała się drogi, ani na chwilę nie powodując obawy poślizgu, choć pod kołami był lód a nie asfalt.

BMG Goworowski sp. z o.o.

Salon w Słupsku:
ul. Słupska 6; 76-251 Bolesławice k/Słupska
tel.: +48 59 848 70 70
01020.klienci@mazda-dealer.pl

Salon w Gdyni:
ul. Łużycka 9, 81-537 Gdynia
tel.: +48 58 660 49 00
01016.klienci@mazda-dealer.pl

Salon w Gdańsku:
ul. Elbląska 81; 80-718 Gdańsk
tel.: +48 58 3 222 222
01003.klienci@mazda-dealer.pl


 

MAZDA CX-30 SKYACTIV-X 2.0

Długość: 4395 mm
Szerokość (bez lusterek/z lusterkami): od 1795/2040 mm
Wysokość: 1540 mm
Rozstaw osi: 2655 mm
Prześwit: 175 mm
Masa własna: 1391 kg
Bagażnik: 430 litrów
Promień skrętu: 5,3 m
Skrzynia biegów: automatyczna 6-biegowa
Pojemność skokowa: 1998 cm3
Zalecany typ paliwa: RON 95
Moc silnika: 180 KM
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min):
224/3000
Zużycie paliwa (wg WLTP): 6,5 l/100 km
Przyspieszenie 0-100 km: 8,8 sekundy
Prędkość maksymalna: 204 km/h