Każdy samochód, nawet ten eksploatowany w sposób idealny, wymaga co pewien czas kontroli stanu technicznego i mniejszych lub większych napraw. Część kierowców po upływie okresu gwarancyjnego przestaje korzystać z usług punktów autoryzowanych. Popełniają błąd, który może mieć poważne skutki.

 

Włodzimierz Żurowski 2O tym, że udokumentowana historia serwisowania auta ułatwia jego sprzedaż na rynku wtórnym nie trzeba nikogo przekonywać. Nabywca może w każdej chwili sprawdzić, czy widoczny na liczniku przebieg jest prawdziwy, czy w odpowiednich odstępach czasu wykonywane były przeglądy okresowe i jakie czynności naprawcze przeżyło auto. To buduje wiarygodność, która wpływa bezpośrednio na cenę transakcji – po prostu auta z etykietą „z polskiego salonu, serwisowany w autoryzowanej stacji obsługi” uzyskują ceny wyższe.
Ale to nie jedyna korzyść z serwisowania samochodu w warsztacie firmowanym przez określoną markę. Leszek Mierzejewski, kierownik serwisu Peugeot firmy Mojsiuk Motor, komentuje: – Lojalność wobec marki, czyli serwisowanie w autoryzowanym punkcie, pozwala uzyskać wsparcie producenta w momencie powstania usterki po okresie gwarancyjnym. Producent widząc, że klient regularnie serwisuje auto, partycypuje w kosztach naprawy.

W przypadku Peugeota mamy do czynienia również z czymś, z czego nie zdaje sobie sprawy wielu kierowców. Przez osiem lat od zakupu auta obowiązuje bezpłatny program gwarantujący bezpłatne odholowanie auta do najbliższego autoryzowanego serwisu marki, jeśli kierowcy przydarzy się coś w podróży. Korzystanie z niego nie wymaga żadnych dodatkowych klauzul ani opłat. Jedyny wymóg to właśnie lojalność wobec marki. – Nie wiem dlaczego klienci wolą korzystać z telefonów alarmowych assistance firm ubezpieczeniowych, a nie wykorzystują tej możliwości – mówi Leszek Mierzejewski. – Dzwoniąc do ubezpieczyciela powodują odnotowanie szkody i narażają się na ewentualna zwyżkę składek w kolejnym roku.

Warto podkreślić, że odholowanie do najbliższego serwisu Peugeota nie jest żadnym zobowiązaniem. Jeśli serwis wyceni naprawę, a klient uzna wycenę za zbyt wysoką, może bez żadnych konsekwencji zabrać samochód i naprawiać go w innym miejscu.

Kolejny czynnik budujący przewagę serwisów autoryzowanych to stosowanie oryginalnych części oraz udzielanie gwarancji. Gwarancja obowiązuje bez ograniczenia terytorialnego, a więc ktoś wyjeżdżający za granicę, jeśli zdarzy się awaria części wymienionej z gwarancją, ma prawo do bezpłatnej interwencji mechaników w dowolnym miejscu na świecie.

Leszek Mierzejewski zwraca uwagę na jeszcze jeden ważny element: – Serwisy autoryzowane są zobowiązane do wykonywania określonych czynności w reżimie technologicznym producenta. To oznacza, że klient może być spokojny o koszty robocizny. Jeśli na przykład producent przyjmie, że na wymianę klocków hamulcowych ma wystarczyć pół godziny, to serwis nie zafakturuje czasu jaki mu się podoba, ale zgodny z wytycznymi. Czas technologiczny określony przez producenta jest taki sam w każdym autoryzowanym punkcie w każdym kraju.
Jeśli mowa o standardach, warto uświadomić sobie jeszcze jedno: – Naprawy wykonujemy według technologii producenta, więc nie ma tu „uczenia się” na samochodzie klienta. Mamy dostęp do opisów usterek odnotowywanych na całym świecie, więc odwołujemy się do doświadczeń i najlepszych praktyk gromadzonych przez całą sieć marki. Jesteśmy wyspecjalizowani w tej konkretnej marce, więc wiemy o niej niemal wszystko. Nie zgadujemy, nie wymieniamy nic na próbę. Inaczej jest w małych warsztatach obsługujących wiele marek. Mamy do czynienia z sytuacjami, kiedy trafiają do nas klienci, którzy z jakimś problemem odwiedzili parę miejsc. Tydzień tu, tydzień tam, a w każdym przypadku płacili, mimo że nikt sobie z problemem nie poradził. U nas jest zaskoczony, że zanim wjedzie na stanowisko naprawcze, my wiemy co jest z jego samochodem.

Jarosław Bubnowicz

I wreszcie rzecz kluczowa przy obecnym poziomie rozwoju technicznego: dostęp do odpowiednich narzędzi i oprogramowania. Współczesne samochody to w ogromnym stopniu elektronika. – Tylko serwis autoryzowany może sobie pozwolić na drogie wyposażenie potrzebne do kompletnej obsługi określonej marki, ale korzyść z tego jest podwójna. Serwis jest w stanie naprawić wszystko, a klient poza pewnością jakości ma usługę wykonaną na pewno w najkrótszym możliwym czasie i na pewno w najwyższym standardzie technicznym.

Spytaliśmy dwóch klientów, korzystających z obsługi koszalińskiego serwisu Peugeota, o ich doświadczenia.
Włodzimierz Żurowski, prowadzący firmę sprzedaży i montażu stolarki budowlanej, mówi: – Użytkujemy samochody marki Peugeot stosunkowo nowe, więc usterek praktycznie nie ma. To co zauważyłem i co sobie bardzo cenię, to perfekcyjna organizacja czasu. Jeśli umawiam się na określoną godzinę na odbiór auta, to mogę być pewny, że będzie ono na mnie czekało gotowe właśnie o tej porze.

Jarosław Bubnowicz, prowadzący od 21 lat znaną w Koszalinie szkołę jazdy, podsumowuje: – Korzystam z autoryzowanego serwisu z wielu powodów, ale jeden w przypadku mojej działalności jest kluczowy, a chodzi o poczucie bezpieczeństwa. Po prostu jestem pewny, że auto oddaję w zaufane ręce i że odbiorę je w stanie, który nie budzi najmniejszych technicznych wątpliwości. Biorę odpowiedzialność za osoby, które szkolę i muszę mieć pewność, że uczę je jeździć samochodami pewnymi w stu procentach.