Każdy samochód, nawet ten eksploatowany w sposób idealny, wymaga co pewien czas kontroli stanu technicznego i mniejszych lub większych napraw. Część kierowców po upływie okresu gwarancyjnego przestaje korzystać z usług punktów autoryzowanych. Popełniają błąd, który może mieć poważne skutki.
O tym, że udokumentowana historia serwisowania auta ułatwia jego sprzedaż na rynku wtórnym nie trzeba nikogo przekonywać. Nabywca może w każdej chwili sprawdzić, czy widoczny na liczniku przebieg jest prawdziwy, czy w odpowiednich odstępach czasu wykonywane były przeglądy okresowe i jakie czynności naprawcze przeżyło auto. To buduje wiarygodność, która wpływa bezpośrednio na cenę transakcji – po prostu auta z etykietą „z polskiego salonu, serwisowany w autoryzowanej stacji obsługi” uzyskują ceny wyższe.
Ale to nie jedyna korzyść z serwisowania samochodu w warsztacie firmowanym przez określoną markę. Leszek Mierzejewski, kierownik serwisu Peugeot firmy Mojsiuk Motor, komentuje: – Lojalność wobec marki, czyli serwisowanie w autoryzowanym punkcie, pozwala uzyskać wsparcie producenta w momencie powstania usterki po okresie gwarancyjnym. Producent widząc, że klient regularnie serwisuje auto, partycypuje w kosztach naprawy.
W przypadku Peugeota mamy do czynienia również z czymś, z czego nie zdaje sobie sprawy wielu kierowców. Przez osiem lat od zakupu auta obowiązuje bezpłatny program gwarantujący bezpłatne odholowanie auta do najbliższego autoryzowanego serwisu marki, jeśli kierowcy przydarzy się coś w podróży. Korzystanie z niego nie wymaga żadnych dodatkowych klauzul ani opłat. Jedyny wymóg to właśnie lojalność wobec marki. – Nie wiem dlaczego klienci wolą korzystać z telefonów alarmowych assistance firm ubezpieczeniowych, a nie wykorzystują tej możliwości – mówi Leszek Mierzejewski. – Dzwoniąc do ubezpieczyciela powodują odnotowanie szkody i narażają się na ewentualna zwyżkę składek w kolejnym roku.
Warto podkreślić, że odholowanie do najbliższego serwisu Peugeota nie jest żadnym zobowiązaniem. Jeśli serwis wyceni naprawę, a klient uzna wycenę za zbyt wysoką, może bez żadnych konsekwencji zabrać samochód i naprawiać go w innym miejscu.
Kolejny czynnik budujący przewagę serwisów autoryzowanych to stosowanie oryginalnych części oraz udzielanie gwarancji. Gwarancja obowiązuje bez ograniczenia terytorialnego, a więc ktoś wyjeżdżający za granicę, jeśli zdarzy się awaria części wymienionej z gwarancją, ma prawo do bezpłatnej interwencji mechaników w dowolnym miejscu na świecie.
Leszek Mierzejewski zwraca uwagę na jeszcze jeden ważny element: – Serwisy autoryzowane są zobowiązane do wykonywania określonych czynności w reżimie technologicznym producenta. To oznacza, że klient może być spokojny o koszty robocizny. Jeśli na przykład producent przyjmie, że na wymianę klocków hamulcowych ma wystarczyć pół godziny, to serwis nie zafakturuje czasu jaki mu się podoba, ale zgodny z wytycznymi. Czas technologiczny określony przez producenta jest taki sam w każdym autoryzowanym punkcie w każdym kraju.
Jeśli mowa o standardach, warto uświadomić sobie jeszcze jedno: – Naprawy wykonujemy według technologii producenta, więc nie ma tu „uczenia się” na samochodzie klienta. Mamy dostęp do opisów usterek odnotowywanych na całym świecie, więc odwołujemy się do doświadczeń i najlepszych praktyk gromadzonych przez całą sieć marki. Jesteśmy wyspecjalizowani w tej konkretnej marce, więc wiemy o niej niemal wszystko. Nie zgadujemy, nie wymieniamy nic na próbę. Inaczej jest w małych warsztatach obsługujących wiele marek. Mamy do czynienia z sytuacjami, kiedy trafiają do nas klienci, którzy z jakimś problemem odwiedzili parę miejsc. Tydzień tu, tydzień tam, a w każdym przypadku płacili, mimo że nikt sobie z problemem nie poradził. U nas jest zaskoczony, że zanim wjedzie na stanowisko naprawcze, my wiemy co jest z jego samochodem.
I wreszcie rzecz kluczowa przy obecnym poziomie rozwoju technicznego: dostęp do odpowiednich narzędzi i oprogramowania. Współczesne samochody to w ogromnym stopniu elektronika. – Tylko serwis autoryzowany może sobie pozwolić na drogie wyposażenie potrzebne do kompletnej obsługi określonej marki, ale korzyść z tego jest podwójna. Serwis jest w stanie naprawić wszystko, a klient poza pewnością jakości ma usługę wykonaną na pewno w najkrótszym możliwym czasie i na pewno w najwyższym standardzie technicznym.
Spytaliśmy dwóch klientów, korzystających z obsługi koszalińskiego serwisu Peugeota, o ich doświadczenia.
Włodzimierz Żurowski, prowadzący firmę sprzedaży i montażu stolarki budowlanej, mówi: – Użytkujemy samochody marki Peugeot stosunkowo nowe, więc usterek praktycznie nie ma. To co zauważyłem i co sobie bardzo cenię, to perfekcyjna organizacja czasu. Jeśli umawiam się na określoną godzinę na odbiór auta, to mogę być pewny, że będzie ono na mnie czekało gotowe właśnie o tej porze.
Jarosław Bubnowicz, prowadzący od 21 lat znaną w Koszalinie szkołę jazdy, podsumowuje: – Korzystam z autoryzowanego serwisu z wielu powodów, ale jeden w przypadku mojej działalności jest kluczowy, a chodzi o poczucie bezpieczeństwa. Po prostu jestem pewny, że auto oddaję w zaufane ręce i że odbiorę je w stanie, który nie budzi najmniejszych technicznych wątpliwości. Biorę odpowiedzialność za osoby, które szkolę i muszę mieć pewność, że uczę je jeździć samochodami pewnymi w stu procentach.