Podczas premierowego pokazu Peugeota 508 okrzyknięto najpiękniejszym modelem klasy średniej i to samo powtórzyło się przy odmianie kombi. Jednak dopiero jazda tym autem pokazuje, że piękno nie jest jego jedyną zaletą. Jest tak wygodny, że nie chce się z niego wysiadać – przekonuje dr Paweł Tabisz, który przetestował dla nas Peugeota 508 SW Allure+.

Dr Paweł Tabisz z zawodu jest lekarzem, kieruje radiologią szpitala w Kołobrzegu. Mieszka w Koszalinie, więc w miesiącu robi sporo kilometrów już tylko z powodu dojazdu do pracy. Jak podkreśla, ceni sobie w autach styl, komfort i bezpieczeństwo. Pana doktora można uznać za eksperta od marki Peugeot, bo wszystkie auta jakimi jeździł dotychczas (poza jednym – na samym początku) należały właśnie do niej. W sesji zdjęciowej związanej z testem „508 SW” towarzyszył mu synek Kosma.

 

 

Ale oddajmy głos dr Pawłowi Tabiszowi. Oto jak zrelacjonował on jazdy próbne Peugeotem 508 SW w wersji Allure+:

„Lubię auta marki Peugeot, bo nigdy się na nich nie zawiodłem. Zaczynałem od modelu 307 hatchback, później było 407, 308 CC, 407 coupe… Obecnie na co dzień jeżdżę modelem 508, ale w wersji sedan. Uważam te samochody za znakomite i pewne. Jeśli użytkuje się i serwisuje je prawidłowo, nie ma z nimi najmniejszego problemu.

A co do modelu 508 SW muszę powiedzieć, że kto siada po raz pierwszy przed kierownicą tego auta, doświadcza pozytywnego szoku: to jest rewolucyjny przeskok techniczny i jakościowy. Chodzi głównie o elektronikę i wyświetlacze, ale również o design, spasowanie elementów, doskonałą jakość materiałów. Rewelacyjne pierwsze wrażenie robi również rewelacyjna stylistyka zewnętrzna. To auto wzbudza emocje, także u ludzi, którzy je tylko oglądają. Kluczowe w wyglądzie są moim zdaniem światła i technologia LED. To jest naprawdę bardzo ładny samochód.

Kiedy uruchamiamy silnik, rewelacyjnie się podświetlają główne zegary, pojawia się piękne powitanie na wyświetlaczu, a później pozostaje już tylko przyjemność z prowadzenia.

 

 

Jestem urzeczony walorami trakcyjnymi tego samochodu. On tak się trzyma jezdni, nawet w ciasnych zakrętach, że ani przez moment nie spada poczucie bezpieczeństwa. Dodatkowo ma bardzo elastyczny i bardzo dynamiczny silnik. Kierowca wciąż czuje zapas mocy, która przydaje się w sytuacjach wyprzedzania. Wystarczy delikatny ruch stopy na pedale gazu i auto natychmiast reaguje. To jest fantastyczne i tworzy komfort prowadzenia. Ja lubię jeździć dieslami i ten silnik nie zawodzi również pod względem oszczędnego zużycia paliwa
Jeszcze jedno zaskoczenie to jakość amortyzacji. Sporo kilometrów zrobiłem jadąc po dziurawym bruku i muszę stwierdzić z uznaniem, że nierówności odczuwałem nieznacznie. Jeździłem na felgach 17-calowych, ale myślę że felgi o cal większe i mniejszy profil opony tego komfortu były nie zmniejszyły. Tutaj warto zauważyć, że samochód posiada możliwość indywidualnych ustawień. Tak więc można wybrać tryb komfortowy albo na przykład sportowy, kiedy cały mechanizm natychmiast zmienia parametry, zawieszenie się usztywnia, szybciej reaguje na hamowanie i dodanie gazu.

Od strony bezpieczeństwa samochód jest wyposażony we wszystko, co obecnie jest technicznie dostępne. Ale przede wszystkim trzeba pochwalić rewelacyjne hamulce. Z dużej prędkości do minimalnej auto przechodzi w moment i stabilnie – nie ma żadnego rzucania, szarpania; wszystko odbywa się płynnie i bezpiecznie. Na temat poduszek i kurtyn powietrznych, ochrony kolan kierowcy czy blokady drzwi w momencie kolizji nie będę się rozwodził, bo oczywiście nie miałem potrzeby ich sprawdzać. Zapoznałem się z opisem technicznym tych elementów – robi ogromne wrażenie.

Auto jest wyposażone w automatyczny system powiadamiania o wypadku. Nikomu nie życzę takich doświadczeń, ale kiedy by już do nieszczęśliwego zdarzenia doszło, automatyczne uruchamianie procedury ratunkowej z dokładną lokalizacją samochodów może mieć kapitalne znaczenie.

Wypróbowałem dokładnie tempomat. Jest on w pełni aktywny, czyli automatycznie dostosowuje prędkość do prędkości pojazdu poprzedzającego. Jeśli dodamy do tego system utrzymywania pasa ruchu, dostajemy auto zdolne do jazdy półautonomicznej. Sprawdzałem to na autostradzie i jestem bardzo zadowolony z efektu. Na co dzień jeżdżę stale z tą funkcją, choć oczywiście można ją wyłaczyć, gdyby ktoś miał taką wolę. Ja jestem do tego systemu bardzo przekonany. Co prawda nie w testowanym egzemplarzu, ale w moim własnym, zdarzyła mi się sytuacja, kiedy samochód uprzedził moją reakcję – ostro zahamował i sam odbił z toru jazdy w momencie kiedy ktoś jadąc przede mną wykonał nagły skręt. Uchroniło mnie to co najmniej od kolizji, jeśli nie wypadku.
Jest jeszcze jedna rzecz, która akurat mnie nie jest potrzebna, ale może być pomocna mniej wyrobionym kierowcom. Chodzi o automatyczne parkowanie. Trwa ono nieco dłużej niż manewr wykonywany samodzielnie, ale mamy gwarancję, że ustrzeżemy się jakiegoś błędu skutkującego otarciem lakieru czy czymś poważniejszym.
Komu bym to auto polecił? Na przykład młodym biznesmenom, którzy muszą zabierać z sobą na przykład jakieś elementy potrzebne podczas prezentacji. Tak samo poleciłby je rodzinom z dziećmi, bo bagażnik Peugeota 508SW jest przepastny. Tu zresztą ostatnia uwaga – na temat wyciszenia kabiny. Mamy do czynienia z kombi a cicho w nim jest jak w sedanie, nie ma żadnej różnicy. To rzadkie, bo zazwyczaj „kombiaki” są nieco bardziej głośne. Ten czynnik akustyczny to jeszcze jeden składnik komfortu w ogóle, bo w długiej drodze każdy zbędny odgłos czy szum męczy.

 

peugeot-6264
W programie PERFECT DRIVE Peugeota 508 SW można nabyć w formie leasingu już od 992 zł netto miesięcznie.

W razie pytań o prezentowany – jak i pozostałe modele marki Peugeot – zapraszamy do Autoryzowanego Salonu Peugeot Mojsiuk Motor w Starych Bielicach k/Koszalina, ul. Koszalińska 89 lub pod nr tel.: 94/34 25 100

 


DANE TECHNICZNE:
Silnik 1997 CC DIESEL BLUEHDI 160 KM S&S EAT8 €6.2
Pojemność skokowa (cm3) – 1997
Skrzynia biegów – automatyczna
Moc maksymalna w kW (KM) przy obr./min – 120 (163)/3750
Maks. moment obrotowy Nm przy obr./min – 400/2000
Norma emisji spalin – EURO6
Paliwo – olej napędowy
Maksymalna prędkość km/h – 226
Homologacja – osobowa
Emisja CO2 w cyklu mieszanym WLTP (g/km) – 145-164
Spalanie w cyklu mieszanym WLTP (l/100km) – 5,5-6,2