Obecna generacja Volvo XC60 miała na starcie trudne zadanie – musiała się zmierzyć z dwiema legendami na raz: swojego bardzo popularnego poprzednika produkowanego niemal przez dekadę (od 2008 roku) oraz zupełnie nowej, spektakularnej konstrukcji – największego SUV-a szwedzkiej marki, czyli XC90. W naszym teście przekonaliśmy się, że nowa „sześćdziesiątka” wyszła z opresji obronną ręką. To auto może się podobać, jest idealnie dopracowane, zapewnia przyjemną jazdę i pełne poczucie bezpieczeństwa. Korzystaliśmy z Volvo XC60 II generacji w wersji R Design z silnikiem D4 2.0 o mocy 190 KM z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów Geartronic. Auto mierzy prawie 4,7 m długości, do 100 km/h rozpędza się w 8,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 205 km/h.

20190626_092934

Z wyglądu XC-60 przypomina model XC90. Po mieście na pewno łatwiej jest się poruszać nim niż „większym bratem”. XC60 jest po prostu bardziej kompaktowe. Szczególne podobieństwo widać z przodu, gdzie znajdziemy takie same reflektory z LED-owymi światłami do jazdy dziennej, układającymi się w kształt leżącej na boku litery T (ma to się kojarzyć z legendarnym młotem Thora ze skandynawskich sag). Z kolei tylne lampy mocno przypominają te, które znamy z flagowego kombi szwedzkiej marki – modelu V90.

Wsiadamy do auta. Pierwsze co przychodzi na myśl, to niewymuszona perfekcja. W Volvo XC60 nie znajdziemy zbędnych ozdobników. Marka znów pokazuje, że elegancja zawsze jest w cenie. Wnętrze jest świetnie wykonane, dbałość o detale może być wzorem dla wielu innych producentów. Nic nie trzeszczy i nie skrzypi, a elementy są ze sobą bardzo ładnie spasowane. Nawet zwykła tapicerka ma w sobie coś eleganckiego. Szwedzka flaga subtelnie zdobi metalową listwę przed pasażerem oraz bok prawego fotela – mała rzecz, a efekt cieszy oko.
Wnętrze jest w zasadzie identyczne jak to zastosowane w modelach S i V90 − wymiary deski rozdzielczej, jej rozplanowanie, fotele, kierownica, gałka skrzyni biegów, a nawet wzór nawiewów klimatyzacji. Fotele są pokryte skórą Nappa i w wersji R-Design są bardziej wyprofilowane, co ma zapewnić lepsze podparcie boczne. Wnętrze jest całkowicie czarne, aczkolwiek siedząc wewnątrz nie czujemy się przytłoczeni, nawet pomimo czarnej podsufitki. Na kierownicy znajdziemy niewielki emblemat R-Design.

 

 

Kokpit jest logicznie rozplanowany. Kierowca ma łatwy dostęp do wszystkich funkcji. Większością z nich sterujemy za pomocą centralnego dotykowego wyświetlacza o przekątnej 9 cali, w którym znalazł się system Car Play, umożliwiający podłączenie smartfona. Osoby nieprzyzwyczajone do tabletowych rozwiązań mogą początkowo narzekać, że „centrum dowodzenia” skrywa niemal wszystkie ważne funkcje pojazdu (np. nie zmienimy temperatury nawiewu jednym kliknięciem; ekran dotykowy to także jedyna droga do wyłączenia systemów bezpieczeństwa, dezaktywacji systemu start/stop czy uśpienia systemu ESC). Ale nawet one docenią logiczność i intuicyjność systemu.

Zamiast tradycyjnej tablicy wskaźników, przed oczami kierowcy znalazł się drugi wyświetlacz, który wizualnie można dostosować do swoich preferencji. Za dopłatą możemy mieć także wyświetlacz head-up, który pokaże nam najistotniejsze informacje na przedniej szybie.

Zasiadając za kierownicą tego bądź co bądź dużego auta, można być zaskoczonym lekkością prowadzenia. Kierownica stawia minimalny opór, przez co manewrowanie nie stanowi żadnego problemu. Podczas szybszej jazdy auto prowadzi się płynnie i pewnie, choć trudno mówić o sportowej charakterystyce pracy układu kierowniczego. Przy prędkościach rzędu 120 km/h i wyższych w kabinie nadal jest bardzo cicho.

 

 

XC60 nie ma się również czego wstydzić w kwestii przestrzeni dla pasażerów, wygody samych foteli, czy praktyczności. Schowki – ten w tunelu oraz przed pasażerem – są miękko wykończone, z kolei te w drzwiach dostały bardzo dobrze trzymające wkładki antypoślizgowe. Niezłą pojemnością pochwalić się może bagażnik – standardowo dostajemy 505 litrów przestrzeni. Kształty bagażnika są regularne, a po złożeniu kanapy (opcjonalnie – elektrycznym) podłoga jest równa.

Ustawiony pod spokojne podróżowanie układ jezdny bardzo dobrze sprawdza się w niespiesznie pokonywanej trasie. Gładko pracująca przekładnia o ośmiu biegach pozwala osiągać bardzo dobre wyniki spalania i przy okazji sprawić, że silnik staje się niemal niesłyszalny nawet przy znacznych prędkościach. Trudno mieć większe wymagania od sporej wielkości SUV-a: spala około 7 l/100 km w mieście i ma podobny apetyt w trasie pokonywanej z prędkością około 120 km/h. Przy jeździe bardzo spokojnej, płynnej, można zejść poniżej tej wielkości, choć deklarowane przez producenta pięć litrów z ułamkiem niełatwo jest osiągnąć. Ale to i tak bardzo rozsądne wyniki. Wyższe spalanie pojawia się, kiedy jedziemy z prędkością wyższą niż 120 km/h.

Volvo XC60 zdobył tytuł najbezpieczniejszego samochodu w prestiżowych testach zderzeniowych Euro NCAP 2017. Uzyskał 98 pkt na 100 w kategorii Adult Occupant oraz 95 pkt na 100 w kategorii Safety Assist. Dało mu to przewagę dwudziestu punktów procentowych nad najbliższym konkurentem w klasie. Auto jest naszpikowane zaawansowaną technologią zaprojektowaną, by wspomagać kierowcę, chronić użytkowników pojazdu i pozostałych uczestników ruchu drogowego.

To jeden z najbezpieczniejszych samochodów. Może wykryć na drodze pojazdy, pieszych i rowerzystów, korzystając z radaru i kamery na przedniej szybie – i to zarówno w dzień, jak i w nocy. Ma aktywny tempomat, który pozwala utrzymywać bezpieczną odległość do prędkości 200 km/h i asystenta jazdy umiejącego samodzielnie ruszyć i zatrzymać auto w korku. Oczywiście funkcje te mają jedynie charakter pomocniczy, a za sposób kierowania samochodem zawsze odpowiada kierowca.

 

Volvo XC60 D4 2.0 190 KM – charakterystyka

Długość/szerokość/wysokość – 4688/2117/1658 mm
Rozstaw kół przód/tył – 1668/1673 mm
Rozstaw osi – 2865 mm
Masa własna – 1926 kg
Pojemność bagażnika – 505 litrów
Pojemność zbiornika paliwa – 60 litrów
Skrzynia biegów – automatyczna, 8 przełożeń
Moc (KM) przy obr./min – 190/4250
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. – 400/1750-2500
Przyspieszenie 0-100 km/h – 8,4 sekund
Deklarowane średnie spalanie (100 km) – 5,1 litra
Emisja CO2 – 133 g/km