Bez wątpienia jest to jedna z najważniejszych motoryzacyjnych premier tego roku, a dla Škody pewnie kluczowa. Scala staje w szranki z mocną konkurencją w bardzo popularnym segmencie aut kompaktowych. Jak przyznaje producent, zastąpi ona model Rapid, który rynku nie podbił. Scala ma na to zdecydowanie większe szanse. Nie jest powiększoną Fabią ani mniejszą Octavią. To zupełnie nowe rozwiązania w bardzo ładnym opakowaniu – stylistyka Scali może się podobać, a za praktyczność i funkcjonalność zasługuje najwyższe noty.

Testowaliśmy model w bazowej jednolitrowej wersji o mocy 115 KM z sześciobiegową skrzynią manualną. Turbodoładowany silnik chętnie wchodzi na obroty i rozpędza auto do setki w mniej niż 10 sekund. To naprawdę dobry wynik. Jeśli utrzymujemy silnik powyżej 1500 obrotów na minutę, zachowuje się on bardzo dynamicznie i gwarantuje przyjemną jazdę.

 

 

Inne silniki w ofercie to drugi benzynowy (1.5 TSI) oraz dieslowski (1.6 TDI). Każdy z nich oznacza jednak wyższy o kilka tysięcy złotych wydatek na zakup Scali.

Zbudowana na platformie MQB A0 Škoda Scala jest pierwszym modelem czeskiej marki, który wykorzystał tę technologię. Scala ma 4362 mm długości, 1793 mm szerokości i 1471 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2649 mm. Jest więc w każdym wymiarze większa od ustępującego jej miejsca Rapida Spacebacka.

Ma również przyjemniejszy, nowoczesny design. Nie wyzywający, ale także nie nudny. To zgrabne auto, które powinno przypaść do gustu nie tylko sympatykom marki, dla których Octavia jest zbyt duża, a Fabia za mała, ale wielu klientom szukającym przyjaznego auta rodzinnego do jazdy na co dzień. Właśnie rodzinnego, bo jej wnętrze imponuje przestronnością. Zarówno na przednich, wygodnych fotelach jak i na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem. Nawet wysokie osoby siedzące jedna za drugą nie odczują jego braku na nogi i nad głowami (przestrzeń na kolana dla pasażerów siedzących na tylnej kanapie wynosi 73 mm, natomiast wolne miejsce nad głową to aż 982 mm).

 

 

Do dyspozycji mamy w Scali kilka pojemnych schowków na drobiazgi w tym dwa 1,9-litrowe w drzwiach tylnych, dwa 2,5-litrowe w przednich z uchwytami na 1,5-litrowe butelki, 1,5-litrowy w podłokietniku czy duży 6-litrowy w desce rozdzielczej. W sumie ich pojemność to aż 26 litrów. Tylną kanapę da się łatwo składać (oparcia są dzielone w stosunku 40:60); wtedy do dyspozycji mamy nawet 1410 litrów pojemności.

Wnętrze wykończone jest w dobrym stylu, z użyciem porządnych materiałów. Deska rozdzielcza wykonana jest z przyjemnego w dotyku, miękkiego tworzywa i ma przejrzysty, czytelny design. Bez przeładowania przyciskami, wszystko w zasięgu ręki z intuicyjną obsługą i diodowym podświetleniem. Warto podkreślić, że Scala jest pierwszym modelem Škody, gdzie korzystanie z Apple CarPlay lub Android Auto nie wymaga połączenia przewodowego. W ramach opcji oferowane są także cyfrowe zegary o rekordowej w klasie przekątnej 10,25 cala (Virtual Cockpit).

Škoda Scala nie powodu jest określana przez producenta jako samochód innowacyjny. Wyposażona została w nowoczesne systemy wspomagania kierowcy, a także rozwiązania z zakresu connectivity znane z samochodów klasy premium i tym samym otwiera nowy rozdział w ofercie Škody.

 

 

Jeśli chodzi o standard, to już w podstawowej wersji Active obejmuje on takie systemy jak asystent pasa ruchu, kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, system wspomagania ruszania pod górę, radioodtwarzacz z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 6,5 cala z 4 głośnikami i Bluetooth, manualną klimatyzację, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, reflektory LED Basic, tylne światła diodowe i 16-calowe koła stalowe.

W wersji Ambition standardem są dodatkowo m.in.: 16-calowe alufelgi, reflektory przeciwmgielne, czujniki parkowania z tyłu, dodatkowe 4 głośniki oraz elektrycznie sterowane szyby tylne.

W wersji Style standard obejmuje m.in.: 17-calowe alufelgi, tylne światła Full LED ze zdynamizowanymi kierunkowskazami, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę cofania oraz bezkluczykowy system dostępu i uruchamiania auta, tempomat, dwustrefową klimatyzację automatyczną i podgrzewane przednie fotele.
Długa jest także lista płatnych opcji i pakietów dodatkowych, dających spore możliwości indywidualnego dopasowania samochodu do preferencji nabywcy.

Jak czytamy w materiałach producenta, cennik Škody Scala otwiera kwota 66 500 zł za wersję Active z silnikiem 1.0 TSI/115 KM. Wersja Ambition z tą samą jednostką kosztuje 71 650 zł, natomiast z najmocniejszym motorem 1.5 TSI/150 KM – 84 250 zł. Najbogatszy wariant Style to wydatek 78 650 zł z silnikiem 1.0 lub 91 250 zł z silnikiem 1.5. Škoda Scala w wersji wysokoprężnej (1.6 TDI/115 KM) dostępna jest tylko w wyższych wersjach Ambition i Style odpowiednio 83 150 zł i 90 150 zł. Za automatyczną przekładnię DSG z 7-przełożeniami należy dopłacić 6 100 zł.

 

 

KONTAKT: Skodex Krotoski-Cichy, ul. Gnieźnieńska 43 a, 75-736 Koszalin
SALON: telefon 94 317 79 10; e-mail: koszalin@krotoski-cichy.pl
SERWIS: telefon:94 317 79 25; e-mail: serwis.koszalin@krotoski-cichy.pl

 

Škoda Scala Style 1.0 115 KM – charakterystyka

Średnica zawracania – 10,3 m
Promień skrętu – 5,2 m
Długość – 4362 mm
Szerokość – 1793 mm
Szerokość z lusterkami – 1988 mm
Wysokość – 1471 mm
Rozstaw osi – 2649 mm
Prześwit – 135 mm
Pojemność skokowa silnika – 999 cm³
Typ silnika – benzynowy
Moc silnika – 115 KM (85 kW) przy 6400 obrotach/minutę
Maksymalny moment obrotowy – 200 Nm przy 2000-3500 obrotach/minutę
Doładowanie – turbosprężarkowe
Liczba cylindrów – 3
Maksymalna pojemność bagażnika – 1410 litrów
Minimalna pojemność bagażnika – 467 litrów