skoda karoq miss peaches cycling paragliding Lato 2019

Škoda – historia Od rowerów do rowerów

Škoda to marka jednoznacznie kojarzona z motoryzacją. Jej korzenie sięgają jednak głębiej. Pierwsze pojazdy, jakie budowali jej założyciele, to jednoślady – rowery, rowery wyposażone w silnik i motocykle. Dopiero później przyszła pora na auta. Możnapowiedzieć, że w ciągu stu lat historia zatoczyła koło. Škoda znów produkuje rowery i wspiera sporty rowerowe.

 

W1895 roku w Mladá Boleslav Vaclav Laurin (mechanik) i Vaclav Klement (księgarz; prywatnie zapalony cyklista) postanowili otworzyć zakład produkujący rowery. Wybrali dla nich nazwę Slavia. Miały być lepsze niż rowery niemieckie dominujące na rynku Austro -Węgier, których częścią były wówczas Czechy. Pierwsze jednoślady, które wyprodukowali, sprzedawali w… księgarni Klementa.

Ich pasja i zamiłowanie do rowerów sprawiły, że szybko osiągnęli sukces. Zaledwie trzy lata po uruchomieniu firmy, Laurin i Klement wypuszczają na rynek „motocykletę”, czyli prototyp motocykla. W 1899 roku powstał ich pierwszy motocykl – Slavia Typ A. Następnie ruszyła produkcja motorowerów napędzanych francuskimi silnikami, jednak po niespełna roku czescy przedsiębiorcy zaczęli używać motorów własnej produkcji.

 

 

Co ciekawe, wspólnicy od początku działalności wspierali rozmaite sporty. Tak jest do dziś – Škoda jako marka jest od wielu lat partnerem znanych wyścigów kolarskich (Giro d’Italia, Tour de France i Vuelta a España ance) i wyścigów rowerów górskich, zapewniając im zaplecze transportowe i techniczne.

Ale wróćmy do historii Škody. Przełomowym momentem był rok 1905, kiedy światło dzienne ujrzał samochód dwuosobowy tej marki nazwany Vouiturette A (z francuskiego „mały samochód”). Napędzał go silnik o mocy zaledwie 7 koni mechanicznych.

Dwa lata później, w 1907 roku, przedsiębiorstwo stało się spółką akcyjną, co ułatwiło pozyskiwanie kapitału i ludzi do pracy. Firma poszerzyła zakres działania, przejmowała kolejne małe fabryki mechaniczne. Coraz więcej konstruktorów, mechaników i kierowców zgłaszało się do Laurina i Klementa. W tym samym roku na rynek trafił drugi model auta – czterocylindrowy L&K F, wyprodukowany w 371 egzemplarzach. Jego silnik osiągał już moc 21 KM. Rok później zaprezentowano wersję rajdową modelu oraz mniejszy model G. Następnie firma wypuściła jeszcze modele S i M. Marka samochodowa dwóch Czechów była doceniana w Europie. Po jakimś czasie mogli pochwalić się produkcją samochodów w pełnej gamie – wyścigowych, luksusowych, militarnych, rolniczych i użytkowych.

 

 

Rok 1924 przyniósł nieszczęście. Zakłady produkcyjne zniszczyły p ożary. L aurin i Klement p odjęli decyzję o szukaniu strategicznego partnera, który pomógłby im rozwinąć się na nowo. W ten sposób w 1925 roku doszło do fuzji koncernu Skoda Pilsen z firmą L&K, a już po roku współpracy zaprezentowano wspólnie skonstruowany samochód – model 150, ale ze znaczkiem Škody. Niedługo po tym wydarzeniu rozpoczęła się produkcja na linii montażowej, co sprawiło, że auta stawały się bardziej coraz tańsze.

Podczas II wojny światowej Niemcy włączyli Škodę do gospodarki III Rzeszy. Fabrykę opuszczały głównie nie auta, lecz skrzydła samolotów, silniki do ciągników, wały korbowe, koła zębate, granaty artyleryjskie. Ale mimo to udało się zapoczątkować znany model osobówki – Škodę Superb.

Po wojnie Škoda została przekształcona w Zakłady S amochodowe M ladá B oleslav. W warunkach gospodarki socjalistycznej firma stała się monopolistą na rynku samochodowym w Czechosłowacji, eksportując część produkcji do innych „demoludów”, a więc i do Polski. Powstało w tym okresie kilka bardzo udanych modeli, ze Škodą 105 na czele. W 1990 roku firma nawiązała współpracę z Volkswagenem i obok SEAT-a oraz Audi stała się czwartą marką niemieckiego koncernu.

 

 

Jak widać, Škoda ma długą, piękną historię. Mimo że w XXI wieku stała się znana z produkcji samochodów osobowych, to wciąż kontynuuje tradycję zapoczątkowaną w końcówce XIX wieku przez Vaclava Klementa i Vaclava Laurina. Tak jak robili to założyciele przedsiębiorstwa, Škoda tworzy nadal wyjątkowe rowery. Odwiedzając sklep internetowy marki, można podziwiać jej kolekcję jednośladów.

Wsparcie dla sportu rowerowego ma nie tylko wymiar wielkich imprez kolarskich. Koszaliński salon marki zaangażował się na przykład w pomoc organizatorom pierwszej edycji imprezy pod nazwą Chełmska MTB Koszalin. Impreza adresowana do zwolenników ścigania się w terenie na rowerach górskich będzie miała kontynuację, bo jak się okazuje Góra Chełmska stwarza doskonałe warunki do uprawiania tej dyscypliny sportu.

Škoda to ulubiona marka Polaków. Według danych z 2018 roku najczęściej kupowanymi samochodami w naszym kraju były Škoda Octavia (21 125 egzemplarzy) i Škoda Fabia (19 679 egzemplarzy). Mimo tej popularności mało kto wie, że Škoda to także rowery.

 

Skodex Krotoski-Cichy

ul. Gnieźnieńska 43 a, 75-736 Koszalin
SALON: tel.: 94 317 79 10
koszalin@krotoski-cichy.pl
SERWIS: tel.:94 317 79 25
serwis.koszalin@krotoski-cichy.pl