Mieliśmy okazję ostatnio doświadczyć jazdy wieloma autami klasy SUV, więc mamy dobry punkt odniesienia przy ocenie kolejnego. Tiguan przyjemnie zaskakuje: to bardzo dopracowany technicznie samochód, z całym zespołem elementów podnoszących bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, precyzyjny w prowadzeniu, dynamiczny i odporny. Ta ostatnia cecha to wcale nie oczywistość w przypadku SUV-ów, bo wiele z nich jest tylko z nazwy po części „terenowa”. Tiguan doskonale radzi sobie i na asfalcie, i na bezdrożach.
Testowaliśmy Tiguana z półtoralitrowym silnikiem benzynowym i siedmiostopniową automatyczną skrzynią biegów.
Klasa SUV (ang. Sport Utility Vehicle; łączy cechy samochodu osobowego i terenowego) jest aktualnie najdynamiczniej rozwijającym się segmentem aut. Kierowcy kupujący dotychczas wozy klasy średniej (zwłaszcza kombi) coraz chętniej przesiadają się do podwyższonych i bardziej wszechstronnych SUV-ów. Koronne argumenty „za” są od lat te same: wyższa pozycja za kierownicą, znacznie wyższy prześwit, bagażniki przekraczające pojemność pięciuset litrów. Rokroczne wzrosty sprzedaży w tym segmencie jasno wskazują producentom, w którym kierunku powinny zmierzać ich linie modelowe. Nic więc dziwnego, że swoją rodzinę SUV-ów ma również Volkswagen. W niej Tiguan jest jak „średni” brat: nieco większy od modelu T-ROC, a mniejszy od Touarega.
Pierwsza myśl, jaka przyszła nam do głowy po zajęciu miejsca za kierownicą: „Jest wygodnie”. Nawet bardzo wysoki mężczyzna, o dużej masie ciała, czuje się w pełni komfortowo. Fotele z precyzyjnym sterowaniem ustawieniami dopasowują się do sylwetki, a specjalne małe poduszki pozwalają na dodatkowe podparcie lędźwiowej partii kręgosłupa. Fotele zapamiętują przy tym ustawienia dla trzech kolejnych kierowców, tak więc wsiadając do auta po kimś, nie musimy od nowa wszystkiego regulować.
Rzut oka po kabinie i możemy powiedzieć bez wahania, że wszystko jest idealnie dopracowane. Volkswagen nie miał dotychczas pretensji do bycia liderem w dziedzinie designu, koncentrując się bardziej na walorach technicznych i użytkowych aut. Ale chyba coś się zmieniło, bo zarówno nowy Tiguan, jak i nowy Passat, pod tym względem sympatycznie zaskakują. Bardzo dobra jakość materiałów, wysmakowane szczegóły, ogólna spójność estetyczna dają miły, przyjazny efekt.
Obecnie ogromne znaczenie dla wrażeń estetycznych mają rozwiązania multimediów. Tutaj Tiguan jest – naszym zdaniem – bliski ideału. Elektroniki i rozmaitych wyświetlanych elementów jest dużo, ale nie powodują one odczucia przesytu czy chaosu, jak to dzieje się czasami w przypadku aut klasy premium, które potrafią przytłoczyć użytkownika nadmiarem.
Pięknie wyglądają wyświetlane zegary, podające rozmaite parametry jazdy. Ich wielkość można regulować. Między nimi może zaś pojawiać się obraz trasy z nawigacji. Jeśli potrzebny jest on w większym formacie można ustawić go na głównym, środkowym, 12-calowym wyświetlaczu. Od razu trzeba tu dodać, że wyświetlacz główny, tak ja ten naprzeciw oczu kierowcy, mają doskonałą rozdzielczość.
Z rzeczy związanych z użytecznością warto podkreślić jeszcze podświetlenie ledowe AMBIENTE. Dzięki niemu w nocy wszelkie istotne elementy wewnętrzne, czyli przyciski, schowki są bez problemu dostępne. Doskonale widoczne są listwy progowe oraz listwy dekoracyjne z przodu i z tyłu; podświetlone są także klamki w drzwiach, lusterka do makijażu oraz przestrzeń wokół nóg.
Z kolei systemy EASY OPEN i EASY CLOSE to wygoda przy załadunku lub wyjmowaniu z bagażnika zakupów czy innych pakunków. Jeden ruch nogą w okolicach czujnika zamontowanego pod tylnym zderzakiem i bagażnik sami się otwiera albo zamyka.
Silnik, jaki testowaliśmy, to jednostka napędowa z dużym momentem obrotowym. Powoduje to, że samochód zachowuje równą dynamikę niezależnie od prędkości. Przyspiesza ze 120 do 160 km/h równie sprawnie, jak na przykład w przedziale 80-120 km/h. Rzecz bardzo ważna, gdy trzeba szybkim pociągnięciem wyprzedzić jakieś auto albo z innych powodów zareagować zdecydowanie.
Tiguan pojawił w palecie modeli VW w latach 2005/2006. Przeszedł tylko jeden lifting. Obecna generacja jest więc jego drugą pełną wersją. Stylistyka nie szokuje a mieści się w pojęciu klasycznego piękna, dlatego samochód powinien długo utrzymać świeżość sylwetki. Dynamiczne proporcje, wyrazisty przód i masywny tył nadwozia powodują, że mimo kompaktowych wymiarów Tiguana nie sposób nie zauważyć na drodze.
Czystość formy widoczna jest w całej sylwetce samochodu. Boki zostały dodatkowo podkreślone charakterystycznie poprowadzonymi liniami.
Jednak ważniejsze jest to, co skrywa karoseria – Tiguan drugiej generacji jako pierwszy SUV koncernu VW skorzystał z modułowej platformy MQB (rozwiązanie zastosowano już m.in. w Golfie czy Škodzie Octavii). W efekcie standardowe nadwozie dostępne w Europie urosło o 6 cm (do 448,6 cm), a rozstaw osi zwiększono o niemal 8 cm (do 268,1 cm).
Przybyło przestrzeni zarówno dla pasażerów, jak i na bagaż, który pomieści o 145 l pakunków więcej niż w poprzedniku. Tylną kanapę można przesuwać w zakresie 18 cm i regulować jej oparcie; zależnie od jej ustawienia bagażnik mieści od 520 do 615 l. Po całkowitym złożeniu siedzeń powstanie ładownia o pojemności 1655 l.
Mimo masywnej sylwetki oraz bogatszego wyposażenia standardowego Tiguan II stał się lżejszy o ponad 50 kg w porównaniu do poprzednika.
Auto daje poczucie bezpieczeństwa. Do dyspozycji mamy montowane seryjnie poduszki powietrzne dla kierowcy i siedzącego z przodu pasażera, boczne poduszki i kurtyny powietrzne, a także poduszkę chroniącą kolana kierowcy. Na życzenie boczne poduszki oraz kurtyny powietrzne mogą zostać wbudowane także z tyłu. Z kolei asystent Lane Assist ostrzeże korygującym ruchem kierownicy przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu (oczywiście w granicach możliwości systemu). Także system obserwacji otoczenia Front Assist z funkcją ochrony pieszych należy do wyposażenia seryjnego nowego Tiguana. Gdy system (znów to zaznaczmy – w granicach swoich możliwości) stwierdzi, że odległość do znajdującego się z przodu pojazdu lub pieszego jest zbyt mała, pomoże kierowcy skrócić drogę hamowania.
Na długich trasach przyda się system rozpoznający zmęczenie kierowcy, ostrzegający o niebezpieczeństwie w przypadku stwierdzenia przemęczenia osoby prowadzącej pojazd. Przy prędkości powyżej 65 km/h analizuje on na podstawie specjalnych algorytmów takie czynniki, jak ruchy kierownicą, używanie pedałów czy porę dnia i długość jazdy. W przypadku zauważenia odstępstw od normy, akustycznie i optycznie sygnalizuje kierowcy spadek koncentracji, sugerując przerwę na odpoczynek.
Opcjonalna funkcja wyboru profilu jazdy pozwala na dostosowanie sposobu pracy silnika i skrzyni biegów oraz działania określonych systemów wspomagających do aktualnych okoliczności na drodze. Pozycja „Normal” to ustawienie standardowe, pozwalające na spokojną jazdę. „Eco” pomaga zaoszczędzić paliwo, „Sport” w połączeniu z opcjonalną adaptacyjną regulacją zawieszenia usztywnia zawieszenie, podczas gdy „Comfort” daje poczucie wyjątkowej wygody. Profil „Individual” umożliwia głębszą ingerencję w ustawienia i dostosowanie ich do własnych preferencji.
Parkowanie w ciasnych lukach parkingowych może być próbą cierpliwości i opanowania kierowcy. Z opcjonalnym asystentem parkowania Park Assist wystarczy obsługiwać tylko pedał gazu i hamulca oraz obserwować otoczenie. Ruchy kierownicą przejmie na siebie system (w granicach swoich możliwości – znów zaznaczmy). Wprowadzi auto precyzyjnie zarówno w miejsca parkingowe prostopadłe, jak i równoległe do jezdni oraz wyprowadzi z nich. Naturalnie można w każdej chwili przerwać proces parkowania i samemu zająć się kierowaniem. Wtedy wbudowany ParkPilot będzie dźwiękowo sygnalizował odległość od przeszkody. W nowym Tiguanie także samo wyszukanie miejsca parkingowego staje się łatwiejsze, gdyż Park Assist mierzy ultradźwiękami, czy znaleziona przestrzeń jest wystarczająco duża.
Dane techniczne
Pojemność silnika: 1498 cm2
Moc max (KW/KM): 110/150
Max moment obr., Nm przy obr./min: 250Nm/1500-3500
Skrzynia biegów – automat DSG 7-stopniowa
Masa własna: 1550 kg
Dop. masa całkowita: 2120 kg
Prędkość max: 200 km/h
Przyspieszenie 0-80/0-100 km: 6,3 s/9,2s
Długość: 4486 mm
Szerokość: 1839 mm
Wysokość: 1654 mm
Wysokość z otwartą pokrywą bagażnika: 2087 mm
Pojemność bagażnika: 615/1655 litrów