skoda 7822 Motoryzacja

Skoda Superb Sportline: rodzinna limuzyna z zawadiackim rysem

„Stateczne, obszerne, wygodne” – te określenia zgadzają się ze standardowym wyobrażeniem cech auta rodzinnego, ale „dynamiczne, zadziorne, kochające prędkość” już mniej. Trzecia generacja Skody Superb łączy w sobie wszystkie te właściwości. To doskonały samochód na długie trasy – wakacyjne wyjazdy rodzinne, jak i na te w interesach, kiedy siedzący na tylnej kanapie menedżer dzięki komfortowi i mnóstwu miejsca w czasie drogi może spokojnie popracować na komputerze.

 

Wersja jaką testowaliśmy to Sportline. Skoda Superb w tej odmianie wyróżnia się m.in. obręczami kół ze stopów lekkich w rozmiarze 18 cali, czarnymi osłonami lusterek, czarną osłoną chłodnicy, subtelnym mini spojlerem (tzw. tylną lotką) i obniżonym o 15 mm prześwitem.

Przestronność – to powinno być drugie imię tego auta. Zarówno z przodu, na tylnej kanapie, nie mówiąc już o bagażniku (poj. 625 litrów!) miejsca jest pod dostatkiem. Pasażerowie mają go tyle, że jak przekonaliśmy się w czasie rodzinnej przejażdżki, są oni w stanie czuć się w pełni komfortowo nawet wtedy, kiedy siedząca z przodu osoba o wybitnie wysokim wzroście przesunie fotel w tył. Ba, są w stanie założyć nogę na nogę!
Wnętrze Skody Superb zaskakuje jeszcze czymś. Co prawda mamy do czynienia z wyposażeniem plastikowym, ale nie oznacza to nudy. Jest miły w dotyku plastik „zwykły”, jest błyszczący tzw. plastik fortepianowy i taki, który podobny jest do włókna węglowego. W sumie wrażenie bardzo pozytywne, bo wszystko jest starannie spasowane pod każdym względem – również plastycznym.

Uroku wnętrzu dodaje oświetlenie ambientowe (w 10 wersjach kolorystycznych do wyboru). Pod tą nazwą kryje się modne, ale również bardzo praktyczne oświetlenie uzyskiwane za pomocą taśm ledowych. Delikatne, nieprzeszkadzające kierowcy światło otacza całe wnętrze auta, okolice klamek, przestrzeń pod stopami.
Wsiedliśmy, więc kładziemy ręce na kierownicy. Obszyta jest ona przyjemną skórą, spłaszczona od dołu. To jeden z elementów charakterystycznych dla aut sportowych, do których wersja Sportline nawiązuje. Co ważniejsze, kierownica i jej otoczenie są zaprojektowane bardzo ergonomicznie. Manetki służące do obsługi wszystkich systemów zastosowanych w aucie są ulokowane tak, że bez odrywania rąk od kierownicy można sterować radiem, telefonem, włączyć i obsługiwać tempomat. To ważne – można również łatwo sterować skrzynią biegów i wybierać ręcznie przełożenia.

Jednobryłowe (bez wyodrębnionych zagłówków) fotele to również element nawiązujący do stylizacji sportowej. Trzeba od razu stwierdzić, że gwarantują one dobre trzymanie boczne. Dają się ustawiać – oczywiście elektrycznie a nie manualnie – z dużą precyzją, przez co można je dopasować do indywidualnych wymagań. W okolicach lędźwiowych możemy uzyskać dzięki temu dodatkowe podparcie, co z pewnością ma szczególne znaczenie na długich trasach.

Kluczowe doświadczenie z jazdy: dynamiczność. Przyspieszenie od zera do setki w siedem sekund robi wrażenie. Ale nie o ściganie się chodzi. Takie przyspieszenie, świadomość zapasu mocy, daje po prostu odczucie bezpieczeństwa. Przetestowaliśmy je podczas naszych jazd próbnych. Bez najmniejszego ryzyka mogliśmy na przykład wyprzedzić cztery jadące jedna za drugą z prędkością 90 km/h ciężarówki (swoją drogą, czy muszą one jeździć stadami?). W takich sytuacjach moc kryjąca się pod maską samochodu okazuje się bardzo przydatna.
Wydaje się, że Skoda Superb stworzona do jazdy po trasach szybkiego ruchu i autostradach. Kiedy nabierze prędkości 130-140 km/h, to po prostu płynie. Żal, że u nas mało jest dróg pozwalających na taką wygodną jazdę. Włączamy tempomat (od razu zaznaczmy: adaptacyjny) i dajemy odpoczywać obu nogom, bo auto samo zmniejszy prędkość, kiedy dojedzie w pobliże wolniejszego samochodu. Ba, wyhamuje nawet do zera, jeśli jadący przed nami pojazd zatrzymuje się albo skręca. I oczywiście auto samodzielnie ruszy, rozpędzając się do „zadanej” wcześniej na tempomacie prędkości.

Tempomat przewiduje – rozsądnie – maksymalną prędkość 160 km/h. Jej przekraczanie odbywa się już na wyłączną odpowiedzialność kierowcy. My, zachowując w pełni zasady bezpieczeństwa, popróbowaliśmy jazdy bardzo szybkiej na kilkumetrowym odcinku asfaltowego rezerwowego lotniczego pasa startowego. Nie wchodząc w szczegóły, wiemy po tym doświadczeniu, że widniejące na tarczy prędkościomierza 260 km/h nie jest czczą obietnicą…

Kto ma w sobie żyłkę wyścigową i chciałby na co dzień poczuć się w Skodzie Superb jak w wozie w pełni sportowym, może wybrać spośród dostępnych trybów jazdy ten z nazwą SPORT. Wtedy usłyszy jak siedmiostopniowa skrzynia biegów skraca przełożenia a wóz nabiera dodatkowej dynamiki. Jednak czy warto kilka „zwycięstw” w ruszaniu spod świateł okupować odczuwalnie wzrastającym zużyciem paliwa? Lub nie daj Boże mandatem, kiedy wpadniemy w oko fotoradarowi? Na te pytania każdy musi sobie odpowiedzieć sam.
Nie będziemy się głębiej zanurzać w analizę techniczną Skody Superb – wszelkie niuanse kompetentniej od nas wyjaśnią Państwu doradcy z koszalińskiego salonu Skody firmy Krotoski-Cichy. Dodamy za to jeszcze trochę obserwacji z jazdy.

O prowadzeniu niewielu samochodów da się powiedzieć, że to przyjemność. W przypadku Skody Superb takie odczucie jest gwarantowane. Precyzyjne wspomaganie kierownicy powoduje, że nie używamy prawie siły – wystarczą delikatne ruchy a auto idealnie „słucha”. Kabina jest doskonale wytłumiona, dzięki czemu wewnątrz niej nawet w trakcie jazdy na zimowym ogumieniu i po wilgotnej nawierzchni poziom hałasu jest minimalny. Głośniej robi się dopiero od prędkości 140-150 km/h, a przecież tak szybko jeździmy rzadko.
Opcjonalnie dostępne są wszelkie najnowsze systemy bezpieczeństwa znane pod nazwą „asystentów” (asystent pasa ruchu, hamowania awaryjnego, ruchu poprzecznego itd.). Kilka podstawowych i najbardziej potrzebnych mieści się w wyposażeniu bazowym. W sumie dają one bogatą listę – niemal taką, jak w przypadku aut klasy premium. A pamiętajmy, że Skoda Superb to przedstawiciel klasy średniej.

 

Skodex Krotoski-Cichy

ul. Gnieźnieńska 43 a, 75-736 Koszalin
SALON: telefon 94 317 79 10; e-mail: koszalin@krotoski-cichy.pl
SERWIS: telefon:94 317 79 25; e-mail: serwis.koszalin@krotoski-cichy.pl

 

Skoda Superb Style 2.0 TSI 190 KM – podstawowe dane

Samochód produkowany jest od 2018 roku
Długość – 4670 mm
Szerokość – 1814 mm
Szerokość z lusterkami bocznymi – 2017 mm
Wysokość – 1461 mm
Rozstaw osi – 2686 mm
Pojemność skokowa – 1984 cm³
Typ silnika – benzynowy
Moc silnika – 190 KM (140 kW)
Maksymalny moment obrotowy – 320 Nm przy 1500-4100 obr/min
Doładowanie – turbosprężarkowe
Rodzaj skrzyni biegów – automatyczna DSG 7 stopni
Rodzaj napędu – na przednią oś
Prędkość maksymalna – 236 km/h
Przyspieszenie (od 0 do 100km/h) – 7,3 s
Średnie spalanie (cykl mieszany) – 5,9 l/100km
Spalanie w trasie (na autostradzie) – 4,8 l/100km
Spalanie w mieście – 7,8 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa – 50 l
Emisja CO₂ – 133 g/km (norma emisji spalin Euro 6d
Minimalna masa własna pojazdu (bez obciążenia) – 1243 kg