c2 Zdrowie i uroda

Toyota Camry: legendarny sedan powraca w wersji hybrydowej

Zaledwie dwa tygodnie po jej paryskim debiucie nową Toyotę Camry Hybrid mogli oglądać koszalińscy sympatycy marki zaproszeni przez salon dealerski Toyota Jankowscy na przedpremierowy pokaz. Przedpremierowy, bo w regularnej sprzedaży samochód znajdzie się w Polsce na początku przyszłego roku. Wyniki przedsprzedaży zapowiadają rynkowy sukces legendy, która wraca do Europy po 14 latach nieobecności.
Camry ósmej generacji uzupełnia gamę modeli hybrydowych Toyoty o sedana klasy średniej. Auto łączy w sobie stylowy wygląd i najwyższy poziom komfortu ze znakomitymi parametrami układu napędowego najnowszej generacji.

Toyota Camry pojawia się na nowo w Europie Zachodniej po 14-letniej nieobecności. Powrót ten ułatwia stopniowa rezygnacja europejskiego rynku motoryzacyjnego z silników wysokoprężnych.
Nowa Toyota Camry Hybrid, która europejską premierę miała 2 października br. na targach w Paryżu jest już dostępna w przedsprzedaży. Promocyjne ceny w polskich salonach rozpoczynają się od 139 900 zł (wersja Comfort). Model ten jest wyposażony m. in. w pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense z aktywnym tempomatem, reflektory w technologii BI-LED, 17” felgi aluminiowe, system multimedialny z siedmiocalowym ekranem i kamerą cofania, system „Inteligentny kluczyk” oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu.
Produkcja nowej Toyoty Camry rozpocznie się w lutym przyszłego roku. Pierwsze egzemplarze trafią do właścicieli w drugim kwartale.

Toyota Camry zadebiutowała w 1982 roku i w ciągu 36 lat zdobyła wiele nagród i wyróżnień. Była dostępna w ponad 100 krajach, a jej dotychczasowa łączna sprzedaż przekroczyła 19 mln egzemplarzy. Co roku salony Toyoty opuszcza ponad 700 tys. egzemplarzy, co zapewnia Camry pozycję najpopularniejszego sedana segmentu D na świecie.

Debiutująca obecnie ósma generacja zachowała najważniejsze cechy modelu: jakość, trwałość i niezawodność. Cechuje ją wysokiej klasy design wnętrza i karoserii, komfort i przestronność, a także najnowocześniejsza technologia układu przeniesienia napędu. Została ona zaprojektowana w technologii Toyota New Global Architecture (TNGA). Przemyślane i dopracowane rozwiązania stawiają na przyjemność z jazdy na równi z doskonałą jakością wykonania, zaawansowaną technologią i przyjaznością dla środowiska.

Nowa Camry Hybrid wyróżnia się odważną i wyrazistą stylistyką. Górna osłona grilla podkreśla umieszczony na niej emblemat Toyoty oraz wbudowane w jej końce reflektory Hi-LED. Trapezoidalna dolna osłona grilla zajmuje niemal całą szerokość zderzaka. Wolne zostały tylko jego narożniki, łączące się z osłoną grilla jak dwa kadłuby katamaranu, podkreślając szeroki rozstaw kół i szerokość umieszczonego nisko nad jezdnią nadwozia nowego modelu Camry Hybrid.

Nisko poprowadzona linia maski i dachu współgra z linią szyb, wizualnie obniżając środek ciężkości nowej Camry. Kabina zapewnia wygodę pasażerom i – dzięki kompaktowemu przeszkleniu bocznemu – nadaje autu nieco sportowy wygląd.

We wnętrzu zastosowano najwyższej jakości wykończenia, miękkie w dotyku wykładziny i skóry, eleganckie drewniane lub chromowane listwy. Dostępny jest także ornament Tiger Eye, dający wrażenie głębi i blasku, gdy spoglądamy na niego pod kątem. Do wyboru są tapicerki skórzane i materiałowe.

Nowa Toyota Camry Hybrid jest dostępne w dwóch wersjach kolorystycznych wnętrza: beżowej (skóra), która łączy ciemnoszare wykładziny i górną część deski rozdzielczej w dwóch odcieniach beżu, oraz czarnej (tkanina lub skóra) zaakcentowanej elementami w kolorze satynowego chromu.
Siedzenia przednie zapewniają wysoki poziom komfortu i lepsze boczne trzymanie. Siedzenia z tyłu są dostępne w dwóch formatach: ze składaniem oparć w proporcji 60:40 lub 40:20:40 z szerokimi zagłówkami oraz dużym, środkowym podłokietnikiem. Opcjonalnie oferowane są elektrycznie składane oparcia z panelem dotykowym, wbudowanym w przednią część podłokietnika. Panel umożliwia obsługę klimatyzacji, systemu audio i regulację pochylenia oparć tylnych siedzeń.

Wprowadzenie nowego tylnego zawieszenia z systemem podwójnych wahaczy sprawiło, że bagażnik zwiększył się do 524 litrów.

Nowy napęd hybrydowy z silnikiem benzynowym o pojemności 2,5 l łączy oszczędność paliwa, niski poziom emisji spalin oraz cichą pracę z większą mocą i szybszą reakcją na pedał przyspieszenia. Camry Hybrid ma łączną moc napędu na poziomie 218 KM (160 kW). Średnia emisja CO2 to około 98 g/km, a średnie zużycie paliwa – od 4,2 l/100 km (dane wstępne, przed homologacją).

Dopracowany 2,5-litrowy czterocylindrowy silnik Dynamic Force może się poszczycić sprawnością cieplną na poziomie 41 proc. Zastosowano w nim wiele zaawansowanych technologii Toyoty, w tym Dual VVT-i z VVT-iE (inteligentnym systemem zmiennych faz rozrządu ze sterowaniem elektrycznym) i D-4S (czterosuwowy silnik benzynowy z bezpośrednim i pośrednim wtryskiem). Pozwala to nie tylko uzyskać optymalną moc, lecz również zmniejszyć zużycie paliwa i poziom emisji spalin.

Nowy układ hybrydowy Toyota Hybrid System II (THS II) zaopatrzono w technologię sekwencyjnej zmiany biegów Shiftmatic. Teraz kierowca może zmieniać przełożenia za pomocą zamontowanej w centralnej konsoli dźwigni, naśladując pracę szybkiej, sześciostopniowej automatycznej skrzyni biegów.
Kluczem do sukcesu nowego modelu Camry jest całkowicie nowa platforma GA-K w technologii TNGA. Nowe tylne zawieszenie z podwójnymi wahaczami i znacznie obniżony środek ciężkości auta gwarantują lepsze prowadzenie, większą przyczepność i sztywność skrętną nadwozia.

Karoseria ma o 30 proc. większą sztywność skrętną w stosunku do poprzedniego modelu. Czteropunktowy system mocowania silnika został zaprojektowany tak, by nie tylko zmniejszyć drgania, ale też zwiększyć sztywność karoserii i stabilność prowadzenia Camry.

Zawieszenie, będące konfiguracją kolumn MacPhersona z przodu i nowego układu z podwójnymi wahaczami poprzecznymi z tyłu, zwiększa stabilność i ogranicza przechyły nadwozia.
Camry Hybrid wyposażono w zestaw aktywnych systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, które mają pomagać w zapobieganiu kolizjom lub służyć łagodzeniu ich skutków. Wykorzystują one współpracę kamery i czułego radaru, które pomagają wykrywać przeszkody na drodze. Są to: układ zapobiegania kolizjom (PCS) z funkcją wykrywania pieszych (PD), adaptacyjny tempomat (ACC), system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (SC), automatyczne światła drogowe (AHB) i układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA).

W wybranych wersjach wyposażenia dostępne są także system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA), czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamera cofania z wyświetlanymi na ekranie liniami wspomagającymi parkowanie oraz układy kontrolujące hamowanie i trakcję.

Nadwozie nowej Toyoty Camry zostało zaprojektowane tak, by redukować siłę zderzenia z przodu, z boku i z tyłu. Pozwoli to odpowiednio rozproszyć energię uderzenia, co ma zapobiec deformacji kabiny pasażerskiej. Dla zapewnienia najlepszej ochrony pieszych, w nadwoziu Camry zastosowano nowy projekt maski o strukturze tzw. pływającej wyspy oraz absorbującą siłę zderzenia osłonę grilla.

 

KONTAKT: Toyota Jankowscy, ul. Diamentowa 2, 75-736 Koszalin, telefon: 94 346 55 10